Problem med - måske - grafikkort (en980
Fra : Flemming Holm Jensen

Dato : 20-07-08 12:24

Jeg poster dette til både ...grafikkort og ...motherboard da jeg ikke er
helt overbevist om hvor fejlen ligger.
FUT er sat til dk.edb.hardware.grafikkort.

Min configurationer som følger:
MBO: ASUS Striker II NSE
Chipset: nVidia 790i SLI
CPU: Intel Core 2 Quad (Q9450) 2.66 GHz
Grafik: ASUS EN9800GX2
RAM: OCZ 2 x 2 GB DDR3
Harddisk: Wester Digital Velociraptor 300 GB (Sata II)

Jeg installerer Windows XP Pro, og opdaterer op til SP3.
So far no problemo

Så snart jeg lægger en grafikdriver på opstår der masser af forskellige
fejl. Nogle gange efter et pænt stykke tid. Andre gange efter få minutter.

BSOD med nv4-disp og en melding om uendelig løkke.
BSOD med IRQL_Not_les_than_equal
Maskinen fryser med sort skærm.....
Og flere andre....

Jeg har prøvet ASUS-drivere, nVidia-drivere og den driver WindowsUpdate
giver. Ingen forskel.

Samme med chipset-driverne. Har prøvet både ASUS og nVidia.
BIOS er opdateret til nyeste (0601).

Kender nogen til dette?
Er dette et problem med grafikkortet, bundkortet, driverne, chipsettet,
BIOS eller måske en kombination af det hele....

Alle forslag velkomne.
Flemming

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-07-08 12:58

Flemming Holm Jensen wrote:

> Kender nogen til dette?

Nope.

> Er dette et problem med grafikkortet, bundkortet, driverne, chipsettet,
> BIOS eller måske en kombination af det hele....

Det kunne være spændende at se hvordan Linux håndterer det hardware. Der
findes nemlig rigtig god support for Geforce under Linux.

> Alle forslag velkomne.

Ovenstående er blot for at kunne konkludere om det er et hardware- eller
et softwareproblem. Hvis Linux virker, så er det Windows; hvis Linux
heller ikke virker, så er det hardware.

Jesper Poulsen

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 20-07-08 16:39

"Flemming Holm Jensen" <flemse_at_@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Er dette et problem med grafikkortet, bundkortet, driverne, chipsettet,
> BIOS eller måske en kombination af det hele....

Hvilken PSU?

Fra : Flemming Holm Jensen

Dato : 20-07-08 21:09

Karl Erik Nielsen skrev:

> "Flemming Holm Jensen" <flemse_at_@stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> Hvilken PSU?

Ups.
Den glemte jeg.
En Thermaltake Throughpower på 1200 W.
Der skulle være rigeligt med saft og kraft på systemet.

Flemming

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 20-07-08 19:33

> [...]
> Er dette et problem med grafikkortet, bundkortet, driverne, chipsettet,
> BIOS eller måske en kombination af det hele....

Du beskriver ikke hvilken rækkefølge du installerer i.
Du skal altid sørge for, at alle bundkortdrivere er installeret inden du
forsøger at indlæse grafikkortdriveren.
Med hensyn til hvilke drivere du skal bruge, ville jeg altid vælge at hente
dem til bundkortet hos Asus og ikke nogen andre steder. De er optimeret til
netop dette bundkort.
Med hensyn til grafikkortet burde man kunne bruge det, der fulgte med kortet
eller også hente den nyeste driver hos nvidia. Aldrig bruge den som windows
kan tilbyde. Det er en minimal standarddriver, som er fuldstændig håbløs til
sådan et grafikkort.
Husk at få alt det installerede afinstalleret inden du starter forfra.
De sidste nye drivere til bundkort kan hentes her:
http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-dk
Installer chipset driveren inden du installerer noget af det andet. Husk at
genstarte inden du fortsætter med yderligere drivere, hvis den beder om det.

Kurt

Fra : Flemming Holm Jensen

Dato : 20-07-08 21:13

> [...]
> Installer chipset driveren inden du installerer noget af det andet. Husk
> at genstarte inden du fortsætter med yderligere drivere, hvis den beder

Jeg installerer først bundkort-drivere - for at få netværk.
Dernæst opdaterer jeg Windows - helt op.

Og så installerer jeg ASUS drivere. De nyeste naturligvis.
Jeg plejer også altid at bruge drivere fra producenten, men i ren
desperation prøvede jeg andre også.

Men der er måske en lille forklaring.....
Det lykkedes mig at installere Asus PC-doktor, og den rapporterede at
den ene blæser i grafikkortet ikke virker.

Måske er der tale om en hardwarefejl.
Det vil jeg undersøge nærmere.... I morgen

Foreløbig tak for alle forslag og kommentarer.

Flemming