Asus A8N-e SATA drivere ?
Fra : Mads

Dato : 16-07-08 23:42

Hej

Er der nogen her der ved hvilke filer fra bundkortet's driver CD det
er som skal bruges når man skal indstallere XP på en SATA harddisk ?

Jeg skal nemlig have disse filer smidt på en USB stick så jeg kan
trykke F6 under XP indstallationen og indlæse SATA driverne.

Desværre kan jeg ingen steder finde præcise oplysninger om hvilke
filer det er man skal bruge. Der står altid bare "læg driverne på en
USB stick eller en floppy", men der er jo adskillige mapper på CD'en
som indeholder drivere.

Kan I hjælpe mig lidt videre ?

På forhånd tak

mvh Mads

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-07-08 00:15

Mads wrote:

> Kan I hjælpe mig lidt videre ?

http://tinyurl.com/ylhe7c

Under "Utilities" ligger de nyeste drivere til dette bundkort.

Jesper Poulsen

Fra : Mads

Dato : 17-07-08 00:28

On Thu, 17 Jul 2008 01:14:57 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Under "Utilities" ligger de nyeste drivere til dette bundkort.

Sorry Jesper, men det hjælper mig ikke.

Jeg har jo en driver CD og jo, jeg kunne da godt hente et nyere sæt
drivere, men jeg ved jo stadig ikke hvilke filer det er som skal
placeres på en floppy disk eller en USB stick for at man med F6 kan
indlæse SATA driverne under en Windows XP installation.

Uden de SATA drivere kan XP ikke indstalleres og de andre drivere
fra Asus skal jo først installeres efter at XP er installeret

mvh Mads

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-07-08 05:11

Mads wrote:

> Sorry Jesper, men det hjælper mig ikke.

Er du sikker?

> Jeg har jo en driver CD og jo, jeg kunne da godt hente et nyere sæt
> drivere, men jeg ved jo stadig ikke hvilke filer det er som skal

Ved du hvad der ligger i den fil jeg linker til?

> placeres på en floppy disk eller en USB stick for at man med F6 kan
> indlæse SATA driverne under en Windows XP installation.

Hent nu den fil og kig i den. Jeg har lige gjort det og den er ret
selvforklarende. Jeg kan desværre ikke køre den MakeDisk.exe der ligger
i den, da jeg anvender linux

> Uden de SATA drivere kan XP ikke indstalleres og de andre drivere
> fra Asus skal jo først installeres efter at XP er installeret

Præcis og derfor er den fil jeg fandt til dig lige præcis det du skal bruge.

Du skal bruge SATARAID også selvom du ikke skal sætte RAID op.

Jesper Poulsen

Fra : Mads

Dato : 17-07-08 08:07

On Thu, 17 Jul 2008 06:10:55 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Ved du hvad der ligger i den fil jeg linker til?

Jamen du linker jo ikke til en fil. Du linker til Asus side med
downloads til bundkortet hvor der ligger en masse filer under
Utilities. Selv hvis jeg vælger XP som OS, så er der stadig en
hel stribe filer.

>Hent nu den fil og kig i den. Jeg har lige gjort det og den er ret
>selvforklarende. Jeg kan desværre ikke køre den MakeDisk.exe der ligger
>i den, da jeg anvender linux

Jeg har hentet flere filer, bla. chipset driver 665 og pakket den ud.
Kan ikke finde nogen Makedisk, selvom der er nogen mapper der
hedder noget med SATA.

Fandt en Makedisk på min egen driver CD, men den beder om en floppy.
Jeg har ikke noget floppy drev. Jeg ville jo netop lave en USB stick
med driverne istedet.

>Præcis og derfor er den fil jeg fandt til dig lige præcis det du skal bruge.

Præcis er ikke lige det ord jeg ville bruge. Hvis du ved præcis
hvilken fil jeg skal bruge, så skriv det dog. De par tastetryk ekstra
kan du vel nok undvære.

mvh Mads

Fra : J

Dato : 17-07-08 09:25

On Thu, 17 Jul 2008 09:07:13 +0200, Mads <Mads@nospam.nothanks.com>
wrote:

>Præcis er ikke lige det ord jeg ville bruge. Hvis du ved præcis
>hvilken fil jeg skal bruge, så skriv det dog. De par tastetryk ekstra
>kan du vel nok undvære.

Altså Mads, du er en stædig og fattig mand.

Man tager et floppy drev og hægter på din PC. Floppy-drev er sådan
noget man kan finde på lodsepladsen eventuelt.
Du skal ikke bilde mig ind, at dit bundkort ikke har en floppy-port.

Med en bærbar er det anden sag. Hvad gør de mennesker ? bruger linux.

Det er altså det nemmeste. Jeg tror ikke, at Microsoft har
programmeret den F6'er til andet end floppy drev.

Men man kan slipstreame alle drivere ind i din XP CD. Det er måske en
mulighed. Men jeg tvivler igen på at F6 kan se noget af det.
Se vejledninger til nLite.

mvh

John

Fra : Mads

Dato : 17-07-08 11:46

On Thu, 17 Jul 2008 10:24:37 +0200, J <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

>Altså Mads, du er en stædig og fattig mand.

Hvad mener du ? Stædig og fattig ? Jeg stillede, et for mig
hvertfald, nogenlunde fornuftigt spørgsmål. Er det nu en grund til at
genere folk ?

>Man tager et floppy drev og hægter på din PC. Floppy-drev er sådan
>noget man kan finde på lodsepladsen eventuelt.
>Du skal ikke bilde mig ind, at dit bundkort ikke har en floppy-port.

Hør nu lige her. Jeg har ikke noget floppy drev og der er ikke plads
til et floppy drev i mit kabinet. Den plads er besat af en kortlæser.

Jeg skal IKKE have et floppy drev. Jeg skal have placeret et par SATA
driver filer på en USB stick. Hvorfor er det så svært at forstå ?

>Med en bærbar er det anden sag. Hvad gør de mennesker ? bruger linux.

Øh, hvor kommer det vås nu fra. Jeg har intet nævnt om hverken bærbare
maskiner eller om Linux.

>Det er altså det nemmeste. Jeg tror ikke, at Microsoft har
>programmeret den F6'er til andet end floppy drev.

Nå? Hvis man læser lidt rundt om på nettet, så står der da masser af
steder at SATA driverne kan placeres på en USB stick, hvorpå man
trykker F6 mens der gøres klar til at indstallere XP

Fra : J

Dato : 17-07-08 12:10

On Thu, 17 Jul 2008 12:45:48 +0200, Mads <Mads@nospam.nothanks.com>
wrote:

>Nå? Hvis man læser lidt rundt om på nettet, så står der da masser af
>steder at SATA driverne kan placeres på en USB stick, hvorpå man
>trykker F6 mens der gøres klar til at indstallere XP

Nå, jamen HP har da en masse software til at præparere en usb-stick
med, så den kommer til at ligne en floppy.

Det er den samme fil fra asus, og det kommer ikke asus ved, at du vil
bruge en usb.

http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,64963-page,1-c,downloads/description.html

I mit hjemmeværksted flyver der kabler i luften, og en computers dele
kan da ligge på et gulvtæppe uden kabinet. Man tænder bundkortet med
en skruetrækker, osv.

Installere XP er jo kun en indgangsforeteelse.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-07-08 16:34

Mads wrote:

> [...]
> downloads til bundkortet hvor der ligger en masse filer under
> Utilities. Selv hvis jeg vælger XP som OS, så er der stadig en

Du er ikke istand til at tænke lidt selv - åh, det må du sørme
undskylde. Jeg skrev til dig at de nyeste drivere var at finde på den
side. Så henter man en fil der svarer til beskrivelsen "Driver". Der er
ikke så mange at vælge mellem.

> Jeg har hentet flere filer, bla. chipset driver 665 og pakket den ud.

Flere?

Der er kun én der svarer til det du skal bruge. Én.

> Kan ikke finde nogen Makedisk, selvom der er nogen mapper der
> hedder noget med SATA.

/MakeDisk/XP_32/sataraid/

> Jeg har ikke noget floppy drev. Jeg ville jo netop lave en USB stick
> med driverne istedet.

Jeg kan ikke efterprøve det under Linux - det har jeg også skrevet til
dig. Sig mig, læser du ikke et indlæg helt igennem inden du begynder at
brokke dig?

> Præcis er ikke lige det ord jeg ville bruge. Hvis du ved præcis
> hvilken fil jeg skal bruge, så skriv det dog. De par tastetryk ekstra

Suk. Find selv ud af det - jeg gider ikke mere. Jeg har endda hentet en
fil og kigget i den for dig, således at jeg var sikker på at give dig
det du havde brug for. Jeg kunne desværre ikke linke direkte til filen,
selvom jeg prøvede. Hvis du ikke er tilfreds med mine anstrengelser, så
er det bare ærgeligt. Jeg er ikke ansat til at sidde og yde support
overfor folk der ikke kan finde ud af at søge lidt hos producenten.

Jesper Poulsen

Fra : Mads

Dato : 17-07-08 18:31

On Thu, 17 Jul 2008 17:33:54 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>/MakeDisk/XP_32/sataraid/

Jesper, jeg er ked af at jeg har fornærmet dig og jeg er ked af
at jeg ikke kan have samme høje intilligens som dig, men
uanset hvordan jeg pakker filen med chipset driverne ud,
så dukker der altså ikke nogen mappe op der hedder noget
med Makedisk.

Selv på den originale driver CD er der ingen mappe der hedder
Makedisk. Der er en enkelt EXE fil der hedder det, men kører
jeg den, beder den om en floppy disk.

Men never mind kære Jesper. Du behøver ikke svare på dette
og du behøver ikke "prøve" at hjælpe. Jeg har selv fundet ud af
det og det havde intet med Makedisk at gøre. XP er installeret
på SATA drevet og det hele kører bare.

Fra : Leif

Dato : 17-07-08 20:02

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> og du behøver ikke "prøve" at hjælpe. Jeg har selv fundet ud af
> det og det havde intet med Makedisk at gøre. XP er installeret

Kan vi andre der ikke har deltaget indtil nu få opskriften?
Mvh, Leif

Fra : Mads

Dato : 17-07-08 21:10

On Thu, 17 Jul 2008 21:01:56 +0200, "Leif" <Den fårduikke@her.dk>
wrote:

>Kan vi andre der ikke har deltaget indtil nu få opskriften?
>Mvh, Leif

Spørg hellere Jesper. Han ved det jo bedst.
Jeg har sikkert gjordt det helt forkert og ødelagt
både min PC og samtlige andre elektriske apparater
i husstanden.

Fra : J

Dato : 19-07-08 09:30

On Thu, 17 Jul 2008 22:10:25 +0200, Mads <Mads@nospam.nothanks.com>
wrote:

>Spørg hellere Jesper. Han ved det jo bedst.
>Jeg har sikkert gjordt det helt forkert og ødelagt
>både min PC og samtlige andre elektriske apparater
>i husstanden.

Kan vi ikke få noget mindre følelsesladet fra dig ? Du har svaret både
Jesper og mig i en meget fornærmet tone. Vi har da bare prøvet at
hjælpe.

mvh

John

Fra : Mads

Dato : 19-07-08 11:57

On Sat, 19 Jul 2008 10:29:44 +0200, J <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> wrote:

>Kan vi ikke få noget mindre følelsesladet fra dig ? Du har svaret både
>Jesper og mig i en meget fornærmet tone. Vi har da bare prøvet at
>hjælpe.

Hmm, du startede med at kalde mig stædig og fattig.

Jesper gik straks over til at skrive at jeg ikke magtede at tænke selv
da jeg ikke forstod hans forklaring i første forsøg.

Jeg beklager at jeg blev sur, men når man er træt og stresset skal
der altså ikke meget til og jeg synes altså ikke nogen af jer var
specielt flinke. Sorry.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-07-08 12:58

Mads wrote:

> Jeg beklager at jeg blev sur, men når man er træt og stresset skal
> der altså ikke meget til og jeg synes altså ikke nogen af jer var
> specielt flinke. Sorry.

Du fik det hele serveret på et sølvfad og du afviste det blankt. Så
bliver man altså lettere irriteret, specielt når man bruger sin _fritid_
på det.

Jesper Poulsen