Omvendt scroll-behavior (li'som i messenge~
Fra : Ace

Dato : 07-07-08 09:18

Hejsa

Jeg har begivet mig ud i et "lille" chat-projekt, hvori jeg
ønsker at scroll-funktionen skal opføre sig som man kender det
fra MSN Messenger, således at scrollbaren hele tiden befinder sig
i bunden, og man derfor må scrolle opad for at se de forrige
beskeder. Jeg har via php fundet ud af hvordan jeg viser
beskederne med den sidste nederst, så mangler nu blot at få
scroll-funktionen til at stemme overens hermed. Jeg ønskede
desuden ikke den standardiserede windows-scrollbar, så jeg fandt
et javascript med tilhørende css-fil hvori jeg har kunne
customize udseendet på scroll-funktionen som jeg ønsker den, men
grundet min manglende kendskab til javascript har jeg simpelthen
ikke kunne gennemskue js-filen mht. hvordan man får scrollbaren
til at opføre sig som den i Messenger. Så derfor vil jeg høre om
der er nogen med javascript-erfaring som gider gøre mig den
tjeneste at kigge på js-filen som styrer min scroll-funktionen?

De to filer som jeg gør brug af, er henholdsvis;

http://clubace.dk/scroll.css
http://clubace.dk/scroll.js

og scriptet kaldes sådan her:

<?php include('besked.php') ?>
<script type="text/javascript">
var obj = document.getElementById("scroll");
obj.scrollBottom = obj.scrollHeight - obj.clientHeight;
</script>
<script type="text/javascript">ScrollLoad ("scrollholder",
"scroll", true);</script>

Håber jeg har formuleret mig forståeligt nok, og at nogen vil
forbarme sig over mig, og give et bud på hvordan jeg skal bære
mig ad med at opnå den ønskede effekt.

Venligst
Ace

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-07-08 12:19

Ace skrev:
> [...]
>
> Håber jeg har formuleret mig forståeligt nok, og at nogen vil
> forbarme sig over mig, og give et bud på hvordan jeg skal bære

Wauv. Over 20 kilobyte JavaScript for at opnå en
simpel scrolleffekt.

Du må kunne finde noget meget simplere på
http://dynamicdrive.com. Søg under text scroll.

Du ville også have gjort det en smule nemmere,
hvis du havde fortalt *hvor* du havde fundet
det script, du er så betaget af. Var der en
artikel, der forklarede scriptet? Eller er det
noget Dreamweaver har lavet på et andet
site?

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Birger

Dato : 07-07-08 12:44

"Ace" <ace@clubace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Håber jeg har formuleret mig forståeligt nok, og at nogen vil
> forbarme sig over mig, og give et bud på hvordan jeg skal bære

Forstår ikke programmører, der ændrer folks indstillinger.
Din side ser åndssvag ud i 1280X944, der står ingenting på 70% af siden - så
hvad er formålet med at tilsidesætte min ønskede browserstørrelse?

Birger
-----
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt. Daglig
opdatering.

Fra : Birger

Dato : 07-07-08 13:08

"Birger" <sdc@bbsorensen.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Din side ser åndssvag ud i 1280X944, der står ingenting på 70% af siden -
> så hvad er formålet med at tilsidesætte min ønskede browserstørrelse?

Var vist lige lidt grov - undskyldningen er, at den slags irriterer mig. Det
er sku' ik' for sjov, mit browservindue har den størrelse det har. Og det
tilkommer ingen andre end mig, at lave om på det. Heller ikke en driftig
programmør, der enten kan finde ud af at gøre det selv, eller hugger noget
"smart" fra andre.
Her er det så ikke smart og heller ikke anvendeligt - kun irriterende!
Og præcis det samme kan siges om at lave om på scrollbaren. Det bedste man
kan få ud af det, er at forvirre og genere sine besøgende.

Om chat:
http://www.bbsorensen.dk/?men=Software/AJAX/Chat
og/eller
http://chat.bbsorensen.com/
Den sidste er kun aktiv, når der er en admin - og er i øvrigt under
udarbejdelse...
Du kan se i js filer, hvordan man gør.

Birger
-----