Flytning af akvarium
Fra : Maja Simonsen

Dato : 02-07-08 09:38

Hej

Jeg står for at skulle flytte fra Aalborg til Århus, og er lidt i tvivl om
hvordan jeg bedst flytter mit akvarium (54 l.). Jeg tænker, at det er noget
med at tage fiskene i poser, som når man køber dem hos dyrehandleren, hælde
vandet fra akvariet og starte op med noget nyt, når vi når frem. Der er dog
nogle ulemper ved det 1) fiskene skal i nyt bakteriefrit vand 2) er der ikke
noget med at en indvendig pumpe ikke kan tåle at være slukket, da det så
bliver til en bakteriebombe...?
Erfaringer og forslag modtages gerne

Venlig hilsen
Maja

Fra : Frandsen

Dato : 02-07-08 10:31

"Maja Simonsen" <maja_brunbjerg@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> bakteriefrit vand 2) er der ikke noget med at en indvendig pumpe ikke kan
> tåle at være slukket, da det så bliver til en bakteriebombe...?

Hej Maja

Fisk har intet imod bakteriefri vand - tværtimod, og det er ikke så slemt at
lave et total vandskift. Køb evt. et vandforbedringsmiddel og tilsæt det til
det nye vand. Det indeholder et middel, der beskytter fiskenes slimlag og
gæller.

Dine "vandrensende" bakterier kan dog tage skade, og de sidder på alle
overflader i dit akvarium - dvs. i filteret, grus/sten/rødder, planter og
glas, så hvis du kan holde så meget som muligt fugtigt, og lige skylle
diverse let i tempereret vand når du starter akvariet op igen, så er der nok
en del af bakterierne, der skal overleve. Indvendige filtre er ikke nær så
meget ramt af bakteriebombesyndromet som udvendige filtre, men du bliver jo
nødt til at slukke for - bare lige skyl det let inden du starter det igen,
og ikke i iskold eller varmt vand - bakterier er levende væsner.

Fra : Jacob Andersen

Dato : 02-07-08 20:56

"Maja Simonsen" <maja_brunbjerg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bakteriefrit vand 2) er der ikke noget med at en indvendig pumpe ikke kan
> tåle at være slukket, da det så bliver til en bakteriebombe...?

Tøm filteret for vand, men hold det fugtigt. Så er der masser af ilt til at
bakterierne kan overleve. Og lad være med at fodre de første par dage, start
gradvis op. Fiskene har ikke noget mod en slankekur, med mindre det er
unger.

Mvh
Jacob

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-07-08 17:16

"Maja Simonsen" skrev i en meddelelse
> Jeg står for at skulle flytte fra Aalborg til Århus, og er lidt i
> tvivl om hvordan jeg bedst flytter mit akvarium (54 l.).

Du har fået et par udenærkede svar - her er lige en tredie mulighed:

Tag ca 2/3 af vandet op og lad fiskene blive i den sidste trediedel -
med et så lille akvarie, er det ikke tungere, end det er til at
transportere - og på den måde har du rigelig af den "gamle"
bakterieflora i behold til at det kun svarer til vandskiftet ved en
større rengøring.....

Jan

Fra : Maja Simonsen

Dato : 03-07-08 23:08

Jeg takker for de brugbare svar .
- Århus here we come!

Mvh
Maja

Fra : UnlimitedCph

Dato : 02-08-08 12:09

Hej Maja

Det jeg har gjort når jeg har skulle flytte.. Og det har jeg skulle 3
gange med mit akvarie efterhånden.

Jeg har købt et antal plastickasser med låg lidt i stil med de der
bedrollers man kan få.. (afhængigt af hvor meget vand jeg vil have med
fra akvariet).

Og så har jeg fyldt dem ca 3/4 dele op med vand fra akvariet. På den
måde har jeg sørget for at have minimum 50% "gammelt" vand med det nye
sted hen.

Resten af vandet på nær lige 4-5 cm over bunden har jeg smidt ud.

Kasserne har jeg så smidt mine fisk, rejer og hvad der ellers kan
finde på at leve i akvariet over i. Her har jeg også smidt en håndfuld
planter over også,så rejerne har noget at holde fast i og fiskene har
noget at gemme sig i.

Så har jeg taget min 12-230V inverter og smidt i cigarettænderen på
bilen, sat akvariet ud i bilen, smidt kasserne ud i bilen, og den
kasse jeg har fisk i sætter jeg min pumpe til at cirkulere vandet i.
på den måde holder jeg liv bakterierne i pumpen stadig.

Når jeg så har startet akvariet op igen, hælder jeg det gamle vand
over i akvariet og fylder næsten op med friskt vand. Så lader jeg
pumpe og evt et par luftsten snurre en times tid eller to inden jeg
hælder fisk og det sidste vand over i akvariet..

Så svarer det til du har lavet et stort vandskift på dit akvarie, og
bakteriekulturerne overlever (måske lidt svækket) men problemer med
akvariet har jeg aldrig haft efterfølgende.