Opstart af akvarie
Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 22-06-08 21:31

Har idag været ude og købe et brugt akvarie med diverse tilbehør. Så jeg har
været i gang med at rense slanger, og i morgen skal jeg rense sten og
akvarie.

Kan i komme med gode råd til hvordan jeg bedst starter det op? Det er vist 4
år siden jeg sidst havde akvarie, så jeg kan dårligt nok huske hvordan jeg
bar mig ad. Jeg kan dog huske at jeg fik fat i noget omvendt osmosevand, og
fyldte ca. ½ op med det.

Akvariet er et 128 l. effectline med T5 armatur med lifeglo og grolux rør
der er 1 måned gamle. Jeg mener dog at jeg har hørt skidt om grolux, kan jeg
beholde det eller bør jeg skifte.

Der medfulgte en rengjort Eheim 2222 pumpe med standard filtermateriale. Jeg
har fra tidligere en 2226, vil den kunne køre længere mellem rensning?

Der skal et par molly, platy, guppyer og 1-2 sugemaller. Sidst havde jeg
Otocinclus affinis sugemaller, og det overvejer jeg igen istedet for de
store.

Det skal lige siges, jeg har ikke travlt med at starte det op. Jeg venter
gerne 14 dage - 1 måned med at smide fisk i, hvis det kan gøre at jeg bliver
fri for at bruge unødige kemikalier, eller giver andre fordele. Vi har i
øvrigt ret hårdt vand her.

Øs endelig ud af jeres viden

Kenn H. Jensen

Fra : Frandsen

Dato : 23-06-08 08:51

"Kenn H. Jensen" <find_mailadressen_paa@www.multi-max.dk> skrev i
meddelelsen news:454de$485eb683$55181a71$12014@news.arrownet.dk...
> Har idag været ude og købe et brugt akvarie med diverse tilbehør. Så jeg
> har været i gang med at rense slanger, og i morgen skal jeg rense sten og
> akvarie.

Tillykke med det.

> [...]
> 4 år siden jeg sidst havde akvarie, så jeg kan dårligt nok huske hvordan
> jeg bar mig ad. Jeg kan dog huske at jeg fik fat i noget omvendt

Med mindre at fiskene eller planterne stiller helt specielle krav til blødt
vand, så glem det der osmosevand.

> Akvariet er et 128 l. effectline med T5 armatur med lifeglo og grolux rør
> der er 1 måned gamle. Jeg mener dog at jeg har hørt skidt om grolux, kan
> jeg beholde det eller bør jeg skifte.

Jeg ville skifte det ud fra den betragtning, at jeg ganske simpelt ikke
bryder mig om farven

> Der medfulgte en rengjort Eheim 2222 pumpe med standard filtermateriale.
> Jeg har fra tidligere en 2226, vil den kunne køre længere mellem rensning?

Jeg kan ikke lige huske de to pumper fra hinanden, men generelt kan de køre
ret længe.

> Der skal et par molly, platy, guppyer og 1-2 sugemaller. Sidst havde jeg
> Otocinclus affinis sugemaller, og det overvejer jeg igen istedet for de
> store.

Altså skal du have planter, som yngel kan gemme sig i, hvis det skal have en
god overlevelsrate?!

> [...]
> gerne 14 dage - 1 måned med at smide fisk i, hvis det kan gøre at jeg
> bliver fri for at bruge unødige kemikalier, eller giver andre fordele. Vi

Ingen grund til at vente. Jeg startede et 160 liters op i januar, og lige så
snart vandet var klart, og havde rette temperatur, så begyndte jeg at komme
fisk i, og de har haft de fint lige siden. Bakteriekulturen "får næring fra
fiskene" - groft sagt, og når man venter 14 dage med at tilsætte fisk, så
sker der altså ikke ret meget med bakteriekulturen. Tilsæt nogle fisk ad
gangen f.eks. guppyerne til at starte med, og så vent en uge eller to med at
tilsætte nogle andre, så bakterierne kan nå at følge med - hvilket vil
sige, at ammoniak og nitrit niveauet ikke bliver for højt.

Ellers planlæg ud fra hård vand. Vælg fisk og planter der har det godt med
hårdt vand, for så er man fri for at gøre noget ved vandet.

Gødning + jern er også godt til planterne.

Fra : Leo Jørgensen

Dato : 29-06-08 20:13

> Jeg ville skifte det ud fra den betragtning, at jeg ganske simpelt ikke
> bryder mig om farven

Hva farve er det ?

Fra : Frandsen

Dato : 30-06-08 08:20

"Leo Jørgensen" <leo@leo.lir.dk> skrev i meddelelsen
> Hva farve er det ?

Jeg hentyder til den farve som det giver fiskene, som selvfølgelig er
forskellige farver.

Fra : Leo Jørgensen

Dato : 01-07-08 14:49

> Jeg hentyder til den farve som det giver fiskene, som selvfølgelig er
> forskellige farver.

Ok.

Fra : Jacob Andersen

Dato : 23-06-08 17:54

"Kenn H. Jensen" <find_mailadressen_paa@www.multi-max.dk> skrev i en
meddelelse news:454de$485eb683$55181a71$12014@news.arrownet.dk...
> [...]
> gerne 14 dage - 1 måned med at smide fisk i, hvis det kan gøre at jeg
> bliver fri for at bruge unødige kemikalier, eller giver andre fordele. Vi

Overvej at købe nogle testsæt. Specielt nitrit og nitrat. Det tager noget af
gætteriet ud af hobbyen, godt til at undgå "mystiske" fiskedødsfald. De
koster lidt, men det gør nye fisk også.

Mvh
Jacob

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 23-06-08 19:30

"Jacob Andersen" skrev i meddelelsen

> Overvej at købe nogle testsæt. Specielt nitrit og nitrat. Det tager
> noget af gætteriet ud af hobbyen, godt til at undgå "mystiske"
> fiskedødsfald. De koster lidt, men det gør nye fisk også.

Sidst købte jeg nogle strimler der målte forskellige ting, tror det var 3
forskellige ting sådan en strimmel kunne måle. Kan dog ikke huske hvad. Det
var noget jeg fik anbefalet hos MaxiZoo.

Pengene er helt sikkert givet godt ud på sådan et sæt. Tak for rådet.

Kenn H. Jensen