Gastårnet i Hvidovre
Fra : Jørgen i nr 17

Dato : 05-07-08 16:30

Jeg tænker på tårnet i Valbyparken ved Rosenhaven og nær Åmarken Station.

ER det et gastårn?
Bruges det til gas i dag?

Eller - hvad er det til?

Bare nysgerrig.
Jørgen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-07-08 10:38

Jørgen i nr 17 skrev:

> Jeg tænker på tårnet i Valbyparken ved Rosenhaven og nær Åmarken
> Station. ER det et gastårn?
> Bruges det til gas i dag?

Ja, det har i hvert fald været brugt i mange år fra 1967:

Til erstatning for to gasbeholdere med tilhørende pumpestation
på Valby gasværk havde man, for at sikre gasforsyningen i den
sydvestlige del af byen, i årene 1965-67 på et areal ved
Valbyparken opført en 200.000 m3 tør gasbeholder samt en
ny gaspumpestation, der blev taget i brug den 21. dec. 1967.

Det lader til at Kommunen har planer om at fortsætte brugen
til en ny type bygas, men det bliver vist næppe godkendt:

http://www2.kk.dk/of/beslut.nsf/print/A9C54C9013A1D731C125717300382C81

--
Herluf :·)

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 06-07-08 10:43

"Jørgen i nr 17" skrev:
> Jeg tænker på tårnet i Valbyparken ved Rosenhaven og nær Åmarken Station.
>
> ER det et gastårn?
> Bruges det til gas i dag?
>
> Eller - hvad er det til?
>
> Bare nysgerrig.
> Jørgen

Det er en gasbeholder. Ejes af Københavns Energi og benævnes normalt Køgevej
Gasbeholder. Den blev taget i brug i 1967, som depot for bygas produceret på
Sundby Gasværk (efter at Valby gasværk sprang i luften i 1964). Den kan
rumme 200.000 kubimeter gas.
Det er lidt svært at finde ud af om den er nedlagt eller om der er gas i den
i dag. Ved lidt roden rundt på nettet finder man bl.a. en mødedagsorden
(dateret maj 2006) fra teknik- og miljøudvalget i Københavns kommune. På
mødet skulle et forslag for lokalplan "Valby Idrætspark" drøftes. I et
resume står bl.a.:
"Umiddelbart syd for Valby Idrætspark er en risikovirksomhed i form af en
stor gasbeholder. Det har hidtil været forudsat, at denne ville blive
nedlagt som depot for bygas med udgangen af 2008. Imidlertid ønsker
Københavns Energi nu at bibeholde anlægget til en ny type bygas, hvilket vil
kræve projektet for Valby Idrætspark revurderet. Sikkerheden for de
eksisterende boliger og publikumsanlæg i området taler dog for, at
tilladelse ikke gives."
Dette tyder på den stadig er i brug.
Andre steder finder man oplysninger, der indikerer, at den skal nedlægges
sammen med Sundby gasværk.

Med venlig hilsen
Svend-Erik

Fra : Jørgen i nr 17