Problemfyldt klasse - løsning fundet ?
Fra : Henning Sørensen

Dato : 17-06-08 01:04

Halløj, jeg har lyst til at delagtiggøre gruppen i "resultatet" af et -
efter min mening - noget forvirrende forældremøde, og ligeledes at høre
reaktioner eller meninger herom.

Sagen drejer sig om den yngste drengs klasse - 5.A - hvor der siden 1.klasse
har været en del problemer med støj i timerne, drillerier osv. Af samme
årsag har klassen haft ekstra lærerkraft tilknyttet i hele perioden.

Mødet var et "ekstraordinært" møde indkaldt af skolelederen, der deltog
sammen med 2 lærere.
Mødet startede med at klasselæreren fortalte om problemer - herunder nye
problemer med mobning.
Men også hvad hun havde gjort, hvordan hun havde gjort det og at det
egentlig så ud til at blive bedre.
Dog er "sproget" i klassen ikke godt - der er for megen drilleri (præcis som
problemet var i 1.klasse).

Efter yderligere 1½ time hvor de sædvanlige 5 forældre kom med de sædvanlige
smørrer om at det er vores alle sammens ansvar tog skolelederen en
beslutning...

Hun vil vælge og sammensætte 5 grupper af 5 forældrepar (fordi hun "kender
os så godt"), som så skal "tvinges" til at lave en "aktivitet" hver, sådan
at børnene kan se, at forældrene kan "hygge sig sammen" og på den måde være
gode eksempler for børnene.
Desuden vil hun "sammensætte" nogle grupper af forældre - repræsenterende
mobbere og mobbede - sådan at de kan få talt om tingene.

Det hele endte desværre op i de sædvanlige formaninger om bøger, penalhuse,
lektier, madpakke, sengetider, sedler, rygter om alkohol og lightergas osv
osv - der jo ellers ikke just var på dagsordenen.

Primært pga den mistede fokus, var jeg mere forvirret da jeg gik end da jeg
kom, dog gik det op for mig, at 3 børn har skiftet skole - angiveligt pga
drillerier - og endnu 1-2 skifter i forbindelse med sommerferien.

Altså - efter 5 år har skolen nu besluttet, at løsningen på at nogle børn
mobber nogle andre i skolen er, at forældrene skal mødes og "være venner"
samt holde "voldsmand/offer" samtaler.

Hvad mener gruppens lærde?

/Henning.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 17-06-08 05:53

"Henning Sørensen" <hkks@news.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad mener gruppens lærde?

Jeg melder mig naturligvis straks på banen: hvorfor har
forældrene ikke selv gjort noget ved problemerne før? Det er
dog dem der har hovedansvaret for opdragelsen! - Nåeh, man har
blot overladt det til skolen at finde en løsning? Og når så
skolen forsøger at finde en, i dette komplicerede projekt der
hedder "hvordan stopper vi mobning?", så forhånes den
naturligvis af forældre der er "overskudsforældre" - jamen,
hvad vil du selv foreslå, Henning?

Du har jo flere gange givet udtryk for nogle "smarte" ideer om
hvordan man driver skole og hvordan man bør handle som lærer -
kunne du ikke selv komme med et bud på hvordan man bør løse
den slags problemer -også en anderledes måde end den
almindelige med at det er skolens skyld, det er lærernes skyld
etc.

Kom nu frisk. Løs problematikken - du ved jo bedre end nogen
anden hvordan man gør den slags med et snuptag. Og lykkes det
for dig, så har du håneretten, som man nu siger.

Mobning er et alvorligt problem, men uden forældrenes
opbakning løser man intet, og mange af de forældre jeg kender
til formår ikke -eller vil ikke - træde i karakter over for
deres børn, ligesom atter andre benægter problemets
eksistens:"Det er i hvert fald ikke min datter -det kunne hun
aldrig finde på" - sagde en forældre til mig, da jeg
kontaktede vedkommende om grov mobning fra datterens side
(veldokumenteret fra andre) - "Min datter er en engel" - ja,
det sagde han virkelig og smed derpå røret på.

Jo, jo, - det er enkelt at pege fingre og benægte -men hvordan
løser man problematikken? Har du et rigtig godt bud?

Fra : Henning Sørensen

Dato : 17-06-08 07:37

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i meddelelsen

> "Henning Sørensen" <hkks@news.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg melder mig naturligvis straks på banen: hvorfor har forældrene ikke
> selv gjort noget ved problemerne før? Det er
> dog dem der har hovedansvaret for opdragelsen!

Det véd jeg fakstisk ikke.
Vi har mødtes i 5 år jævnligt og diskuteret problemet.
Gennem årene har der været enighed om at forældre skal kontakte hinanden når
der er problemer.
Det største problem i dén henseende har åbenbart været, at børnene ikke har
fortalt om deres problemfyldte hverdag hjemme, men at tingene har foregået
og udviklet sig i "det skjulte"

> [...]
> "hvordan stopper vi mobning?", så forhånes den naturligvis af forældre der
> er "overskudsforældre" - jamen, hvad vil du selv foreslå, Henning?

Det tror jeg ikke er sandt.
Med årene har der tegnet sig et billede af hvem er der mobbere og hvem der
er mobbede, og de fleste berørte forældre er ganske klare over deres barns
roller. Men det er ikke mit indtryk, at disse forældre har ladet stå til
eller overladt problematikken til skolen.
Hvad jeg vil foreslå er nok ikke relevant, men jeg kan klart tilslutte mig
det forslag, som én af forældrene kom med; at få det ud i lyset hvem det
drejer sig om. Han er selv far til én af de der mobber andre. Jeg mener som
han, at der jo intet er galt i at få sat navne på; børnene véd det allerede
og jeg tror også de fleste forældre er klare over hvem det drejer sig om.
Men det kunne skolen ikke tilslutte sig.

> [...]
> komme med et bud på hvordan man bør løse den slags problemer -også en
> anderledes måde end den almindelige med at det er skolens skyld, det er

Jeg kan da ihvertfald give udtryk for, at jeg mener klasselæreren har gjort
en kæmpe indsats, herunder at tage emnet "mobning" seriøst op i klassen,
hvilket hun gav udtryk for havde hjulpet gevaldigt. Ligeledes har hun haft
samtaler med de berørte mobbere og mobbede samt deres forældre. Dette har
jeg stor sympati og respekt for!

> Kom nu frisk. Løs problematikken - du ved jo bedre end nogen anden hvordan
> man gør den slags med et snuptag. Og lykkes det for dig, så har du
> håneretten, som man nu siger.

Det kan jeg desværre ikke leve op til.

> [...]
>
> Jo, jo, - det er enkelt at pege fingre og benægte -men hvordan løser man
> problematikken? Har du et rigtig godt bud?

Jeg har ikke umiddelbart noget rigtigt godt bud. Dertil kender jeg nok for
lidt til det.

Men jeg mener det er at skyde forbi målet at skolelederen skal diktere
forældre en handleplan:
"Jeg deler Jer op i grupper, I skal gøre sådan og sådan og så får I få løst
det her".
Hun lagde op til at hvis ikke problemet er løst indenfor en periode, så vil
hun begynde at smide elever ud af skolen.

Klasselæreren synes meget mere realistisk i sin henstilling til os forældre
om at tale mere med børnene om mobning, følge op på hendes undervisning og
bakke op om de ting klassen har snakket om.

Både de og forældrene er naturligvis enige om, at problemet ikke er
"skoleskabt", men skal løses i fællesskab.
De har bare forskellige tilgange til problemet, af hvilke jeg så tilslutter
mig klasselærerens.

Efter en nats søvn, kan jeg se at min forvirring nok primært skyldes at
skolelederen fik inkluderet de "sædvanlige" forældremøde-formaninger (
bøger, lektier, madpakker, sengetider osv osv) - sådan at det hele mundede
ud i noget der havde karakter af en kollektiv skideballe.

/Henning.

Fra : Kim2000

Dato : 17-06-08 07:59

"Henning Sørensen" <hkks@news.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mobber nogle andre i skolen er, at forældrene skal mødes og "være venner"

Den med at sammensætte forældrene til forskellige aktiviteter kan godt
virke, men det kræver altså at alle er med på ideen, og man kan vel ret
hurtigt forstille sig at det er alle ikke. Hvis fx forældre og børn er ude
sammen og spille bowling, vil de måske opdage nye sider af sig selv. Jeg
havde nok grebet det an på en anden måde, vi havde lidt mobbeproblemer for
ca. 1 år siden, hvor vi simpelthen hele bundet, forældre, børn og 3 lærere
tog en weekend på Livø, efter det første ramaskrig over at skulle bruge en
weekend, så tog alle med og tonen og omgangen med hinanden blev væsentlig
bedre efterfølgende, også blandt forældrene. Nogle gange har man bestemt
indtrykket af at mobning i nogle tilfælde stammer hjemmefra og tages med i
skole.

Det er bestemt ikke smart at skolelederen blander alt muligt andet ind i
sådan en samtale, men sikre sig at man holder sig til dagsorden og undlader
de måske 10 ting man også gerne ville nævne "nu de allesammen er her". I
5.klasse er det dælme også elevernes ansvar at have penalhus med, ikke
forældrenes. Den med sengetiderne kan godt have betydning, hvis eleverne er
trætte, er de mere irritable (det er vi jo også selv) og der skal mindre
til. En af de ting jeg har slået meget på, er at mobiltelefoner ikke skal
ligge i samme værelse, da undersøgelser har vist at det forstyrre
nattesøvnen, og ligger man direkte op af telefonen er det decideret
sundhedsfarligt for barnet. Men det skal man selvfølgelig flette ind
undervejs, ikke lige slutte af med at fjerne fokus fra emnet.

Altså vil mit råd være at alle forældre, børn og elever tager på en lejrtur,
det behøver ikke være langt væk. Livø ligger for os fx kun 12 km væk og
kostede ca. 2000 kroner inkl. mad (selvfølgelig primitive forhold), det var
ligeomkring 100 kroner per familie, det kan alle klare.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 17-06-08 11:15

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> indtrykket af at mobning i nogle tilfælde stammer hjemmefra og tages med i

Ingen tvivl om, at det at være mere sammen kan standse drillerierne.
Men gennem årene har det vist sig, at det altid er de samme der kommer hver
gang og de samme der ikke er med - hver gang.
At nogle børn har mobningen med hjemmefra er ganske givet også korrekt,
omend ikke helt gennemskueligt.
Det virker bestemt som om det er de børn, der burde være de stærkeste, der
mobber.

> [...]
> decideret sundhedsfarligt for barnet. Men det skal man selvfølgelig flette
> ind undervejs, ikke lige slutte af med at fjerne fokus fra emnet.

Det virkede ihvertfald forvirrende og unødvendigt - når nu emnet var et
andet.

> [...]
> væk og kostede ca. 2000 kroner inkl. mad (selvfølgelig primitive forhold),
> det var ligeomkring 100 kroner per familie, det kan alle klare.

Det lyder som en udmærket idé, der - hvis det føres ud i livet - uden tvivl
vil styrke fællesskabet.
I denne uge skal de have forældrearrangeret overnatning på skolen, startende
med at vi spiser sammen.
Langt de fleste glæder sig, men der er desværre også enkelte, der ikke vil
med - af frygt for drillerier og mobning.

I mit ældste barns klasse var vi mindst 2 gange årligt sammen, arrangeret af
forældre.
Hver sommer var vi ved et forældrepars sommerhus, uden anden dagsorden end
hygge og grill mad.
Desuden et andet arrangement, f.eks. bowling - men altid med spisning
Den klasse var meget sammentømret, og mange af dem ses jævnligt nu 5 år
efter de gik ud af folkeskolen og er spredt rundt om i landet.

/Henning.