Nogle der kan tipse en ny og billig server~
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 22-06-08 12:59

Til en der ikke har andet en dårlige erfaringer med at købe sådan noget.

Here goes:

Omkring årsskiftet købte jeg en Supermicro server, som viste sig at
reboot konstant, leverandøren krediterede den, da der vist havde været
noget misk-mask ml. supermicro og Kingston ram.

Siden har jeg bestilt en HP ml 110, hvor jeg har hældt 4 x 750 WD server
diske i, som skulle køre raid 10.

Den smed diskene i raid'et lidt på må og få.

Den røg retur til HP, ny ML 100 blev bestilt.... samme fejl....

HP kan ikke lige lure hvad der er galt, men beder blot om at få dem retur.

Så her står jeg, vil gerne købe en ny server, har prøvet gentagne
gange... uden held...

Nogle der tør råde en om hvad jeg skal prøve af næste gang.

Kassen skal køre Small business, med MS CRM.

Vil gerne have god plads, da vi har en del store filer liggende, priæmrt
som lager.

Jeg er stor tilhænger af sikkerhed, så raid 5 ell 10, er at foretrække.

Anyone ?

Mvh

Kim

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-08 16:12

Kim Jørgensen skrev:

> [...]
> som lager.
>
> Jeg er stor tilhænger af sikkerhed, så raid 5 ell 10, er at foretrække.

Køb et rigtigt controllerkort til maskinen. Eks. et Adaptec 3405 kort
til PCI-Express x8.
Kortet suser derudaf i Raid5 med ganske glimrende hastigheder!
(Raid5 er jo en af de langsommeste, hvad angår skrivning, men min
skriver med 62 MB/sek og læser med over 100 MB/sek hvilket er fint for
for min NAS.)

Det kører super, og skulle maskinen "gå ned", kan du tage
controllerkortet ud af maskinen, sammen med diskene, og installere dem
på en ny maskine, uden at miste data.

Men generelt ville jeg bruge Dell-maskiner, da jeg har hørt en masse
godt om dem...

Håber dette kan bruges.

Fra : MooreHojer

Dato : 22-06-08 17:46

> Men generelt ville jeg bruge Dell-maskiner, da jeg har hørt en masse godt
> om dem...

Den eneste Dell server jeg har haft fingre i er en T105 og den har jeg kun
godt at sige om, men om det så gælder for alle deres serie skal jeg ikke
kunne sige..
Til gengæld har jeg haft hænderne i nogle stykker af deres desktopmodeller
og heller ikke her er der noget at klage over.

En stor fordel ved Dell er klart deres høje service. De er hurtige til at
hjælpe og er uheldet ude komme de "straks" og hjælper... og kvittering er
ikke nødvendig da de "ved alt".
Kombineret med den høje grad af mulighed for at skrædersy sin maksine ved
køb gør efter min mening Dell til et godt valg.

--
MooreHojer

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 22-06-08 17:55

MooreHojer skrev:

> [...]
> Kombineret med den høje grad af mulighed for at skrædersy sin maksine ved
> køb gør efter min mening Dell til et godt valg.

Jeg synes blot der er sindssyge på extra tilbehør.

Jeg vil gerne have en maskine med 4 x 750 eller 1000 gb. diske i.

Og de er oppe og vil have 2000-2500 ex. moms for en disk som koster 1000
incl. moms på det åbne marked.

Kim

Fra : MooreHojer

Dato : 22-06-08 18:05

> [...]
>
> Jeg vil gerne have en maskine med 4 x 750 eller 1000 gb. diske i.
>
> Og de er oppe og vil have 2000-2500 ex. moms for en disk som koster 1000

Det jeg plejer at gøre er at købe "grunkomponenter" som cpu, raidcontroller
og to "små" hardiske og hvad der ellers kan betale sig.

Når jeg så får den hjem køber jeg selv f.eks. ekstra harddiske og sætter i.
På den måde har jeg deres service på de vigtige dele og har stadig ikke
brugt alt for mange penge på "ingenting"

--
MooreHojer

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 22-06-08 18:09

MooreHojer skrev:

> Når jeg så får den hjem køber jeg selv f.eks. ekstra harddiske og sætter i.
> På den måde har jeg deres service på de vigtige dele og har stadig ikke
> brugt alt for mange penge på "ingenting"

Hvis man tager min nuværende sistuation.

HP server, der smider diske i raid efter forgodt befindene.

Såfremt jeg køber en server hos Dell, og køber mine 4 diske på "falconer
alle",

Der opstår problemer med at Dell smider raidet.

Maskinen er født med en disk.

Vil Dell mene det er kassen der er noget galt med, eller vil de mene den
er bestykket med uatoriseret hardware ?

Mvh

Kim

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-06-08 18:12

On Sun, 22 Jun 2008 17:12:12 +0200, Jacob Fich
<jacob_duvednok_brafi.dk> wrote:

> Det kører super, og skulle maskinen "gå ned", kan du tage
> controllerkortet ud af maskinen, sammen med diskene, og installere
> dem på en ny maskine, uden at miste data.

Til gengæld: Hvis controller-kortet selv går i spunk, kan man få
problemer med at redde data ud af diskene.

-A

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 22-06-08 18:20

Asbjorn Hojmark skrev:

> Til gengæld: Hvis controller-kortet selv går i spunk, kan man få
> problemer med at redde data ud af diskene.

Jøsses..... det er sgu ikke nemt hvad man skal vælge....

// Kim

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-08 14:48

Asbjorn Hojmark skrev:

> Til gengæld: Hvis controller-kortet selv går i spunk, kan man få
> problemer med at redde data ud af diskene.
>
> -A

Hvis man køber samme typr controllerkort, kan det så ikke automatisk
finde arrayet, uden at smide filerne?
Det vil jeg da mene, er muligt i de lidt bedre controllerkort.
Men jeg har ikke selv erfaringer med dette...

/Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-08 14:51

Jacob Fich wrote:

> [...]
> finde arrayet, uden at smide filerne?
> Det vil jeg da mene, er muligt i de lidt bedre controllerkort.
> Men jeg har ikke selv erfaringer med dette...

Mange controllere understøtter Configuration On Disk, find sådan en
fætter og man er godt på vej.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-06-08 17:35

On Mon, 23 Jun 2008 15:47:50 +0200, Jacob Fich

> Hvis man køber samme typr controllerkort, kan det så ikke automatisk
> finde arrayet, uden at smide filerne?

Jo, hvis man kan finde et controller-kort magen til og kan huske sin
konfiguration (eller har gemt den på diskene selv).

Man kan naturligvis også bare fremfinde sin backup.

-A

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 24-06-08 17:30

Jacob Fich skrev:

> Men generelt ville jeg bruge Dell-maskiner, da jeg har hørt en masse
> godt om dem...
>
> Håber dette kan bruges.

Det kunne det godt...

Jeg har bestilt en ny Dell:

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/pedge_t300?c=dk&cs=RC1077944&l=da&s=pub

// Kim

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 23-06-08 08:05

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> misk-mask ml. supermicro og Kingston ram.
>
> Siden har jeg bestilt en HP ml 110, hvor jeg har hældt 4 x 750 WD server

Nogen speciel grund til du vil have R10?
Hvis du vil tæske rundt i MS CRM db bør du gå efter at få log og db på
seperate raidset, evt en af delene sammenm med dine filer hvis loadet
tillader det.

Anyways bør man gå langt udenom ML1xx serien, det er en skrammel maskine der
ikke fortjener betegnelsen server. Den kan til nøds gå an med een diske hvor
den bare skal stå i et hjørne og ergere backup.
Gå istedet for efter en ML3xx serie, de koster lidt mere men det er en
rigtig server.
Jeg så lige hurtigt at ML310 dual core ligger i under 5000 vejledende
udsalg. Dertil kommer du skal have en ordentlig controller ved siden af.
Hastigheden på dit setup kommer i høj grad til at være påvirket af dit valg
af controller. Køber du en skrammel controller bliver preformance derefter.
Vil du være på den sikre side køber du en HP CTRL. Det er bare en rebranded
controller, men er det ikke HPs egen der sidder får du problemer den dag der
skal service til skidtet.

--
/Dennis
Diverse harware sælges

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 23-06-08 21:40

Dennis Pedersen skrev:

> [...]
> den bare skal stå i et hjørne og ergere backup.
> Gå istedet for efter en ML3xx serie, de koster lidt mere men det er en

Grunden til det endte med en 110'er, er størrelsen (på kabinettet), har
ikke så meget plads på kontoret.
Og pga. støj, da den skal stå i et åbent landskab, og ikke må lyde som
en F16.

// Kim