Ny hurtig server til MySQL
Fra : Harald

Dato : 15-06-08 21:06

Hej

Jeg skal have lavet en ny server og det vigtigste er at den er hurtig til at
håndtere MySQL. På min nuværende server kan nogle fritekst forespørgelser
tage op til 5 sekunder og det er ikke fordi databasen er særlig stor (80 MB,
ca. 300.000 poster) så mit gæt er at CPU og RAM er for langsom.

Hvad kan anbefales af Bundort, CPU og RAM ?

OS er WindowsXP

Takker

/HK

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-06-08 21:38

On Sun, 15 Jun 2008 22:05:46 +0200, "Harald" <noname@nomail.dk> wrote:

> [...]
>ca. 300.000 poster) så mit gæt er at CPU og RAM er for langsom.
>
>Hvad kan anbefales af Bundort, CPU og RAM ?

Ikke at jeg ved det mindste om MySQL, men sådan generalt:
Har du overvejet at tune din MySQL, lave index ?
Harddiskhastighed ?
Seperat disk(system) til database / transactionslog /backup ?

/Hans

Fra : Harald

Dato : 15-06-08 21:50

> Ikke at jeg ved det mindste om MySQL, men sådan generalt:
> Har du overvejet at tune din MySQL, lave index ?
> Harddiskhastighed ?
> Seperat disk(system) til database / transactionslog /backup ?

Der er lavet index, harddisken er en WD VelociRaptor. Raptor disken er lige
blevet sat i og test viser at den er ca. dobbelt så hurtig som den gamle der
sad i men alligevel har tiden på MySQL forespørgelser ikke ændret sig
overhovedet, så derfor tror jeg stadig mest på at det er MB, CPU og RAM der
er langsom.

Det skal siges at når der søges i MySQL basen på en enkelt tabel så tager
søgninger i de 300.000 poster ca. 0.2 sek., det er først når der foretages
fritekst søgninger over flere forskellige tabeller/index at tiden bliver
lidt lang.

/HK

Fra : Nicolai

Dato : 15-06-08 22:35

> [...]
> gamle der sad i men alligevel har tiden på MySQL forespørgelser ikke
> ændret sig overhovedet, så derfor tror jeg stadig mest på at det er MB,

Jeg tror det er dårlig database-kode-design. Det har gjort underværker da
jeg havde en sql-gut på her med samme problem.

Fra : Harald

Dato : 15-06-08 23:43

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror det er dårlig database-kode-design. Det har gjort underværker da
> jeg havde en sql-gut på her med samme problem.

database-kode-design er i orden.

/H

Fra : Nicolai

Dato : 16-06-08 07:05

> database-kode-design er i orden.

Næppe ;)

Fra : Harald

Dato : 16-06-08 08:33

> Næppe ;)

Hvorfor tror du ike det, det er en meget simpel database og diverse tuning
guider og mange forslag fra folk der ved noget om den slags er blevet fulgt.
Men jeg modtager gerne nye forslag til forbedringer.

/HK

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-06-08 17:30

On Mon, 16 Jun 2008 09:33:02 +0200, "Harald" <noname@nomail.dk> wrote:

> Hvorfor tror du ike det, det er en meget simpel database og diverse tuning
> guider og mange forslag fra folk der ved noget om den slags er blevet fulgt.
> Men jeg modtager gerne nye forslag til forbedringer.

Dengang jeg lærte den slags, sagde min lærer, at hvis man havde brug
for at lave friteks-søgninger, så havde man ikke lavet sit database-
design ordentligt. Det vil jeg meget langt hen ad vejen give ham ret
i.

-A

Fra : Harald

Dato : 16-06-08 17:38

> Dengang jeg lærte den slags, sagde min lærer, at hvis man havde brug
> for at lave friteks-søgninger, så havde man ikke lavet sit database-
> design ordentligt. Det vil jeg meget langt hen ad vejen give ham ret

Det er en bog database hvor der bla. er et text felt hvor der kan stå masser
af tekst i og der skal kunne søges i hele teksten, der er også en titel
tekst hvor man skal kunne søge på de enkelte ord i titlen og det samme
gælder for forfatter navnet. Så jeg kan ikke forestille mig hvordan man
skulle kunne uden om fritekst søgning men nu ved jeg så heller ikke alt om
database design.

/HK

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 16-06-08 11:25

"Harald" <noname@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> særlig stor (80 MB, ca. 300.000 poster) så mit gæt er at CPU og RAM er for

Hvordan er dit CPU load i de 5 sekunder søgningen kører?

Er du sikker på at dit DB design er 100% optimalt for de søgninger du laver?
Hvis jeg var dig ville jeg bruge ekstra meget tid på databasedesign i stedet
for at smide penge efter hardware...i worst case så hjælper nyt hardware
ikke en dyt...

MVH
Thomas

Fra : Harald

Dato : 16-06-08 12:51

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@killspam.notaplan.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> i stedet for at smide penge efter hardware...i worst case så hjælper nyt

CPU load er 100% i de 5 sekunder. Og jeg tror ikke designet kan gøres meget
bedre, det er en meget enkelt base og som tidligere nævnt er det kun når der
søges efter fritekst i flere tabeller på samme tid at der er problemer med
tiden.

/HK

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-08 10:11

"Harald" <noname@nomail.dk> wrote in message
> CPU load er 100% i de 5 sekunder.

Det er et godt bud at det vil gentage sig på nyt hardware fordi din søgning
ikke er optimeret.

> Og jeg tror ikke designet kan gøres meget bedre, det er en meget enkelt
> base og som tidligere nævnt er det kun når der søges efter fritekst i
> flere tabeller på samme tid at der er problemer med tiden.

Det er netop derfor dit design er "forkert". Hvis det var designet til at
være én tabel der blev lavet søgning i, ville resultatet fremkomme hurtigere
(teoretisk, men ofte også praktisk!)

mvh
///M

Fra : Harald

Dato : 18-06-08 10:55

"///M" <nomail> skrev i en meddelelse

> [...]
> være én tabel der blev lavet søgning i, ville resultatet fremkomme
> hurtigere (teoretisk, men ofte også praktisk!)

Sådan lige kort:

Tabel1:
Titel : char
Forfatter : int

Tabel2:
id : int
Navn : char

Forfatter i Tabel1 henviser til id i Tabel2. At samle dette i en enkelt
tabel ville betyde at hvis man ville ændre forfatter navnet så skulle man
ind i alle de tusinder at poster i Tabel1 hvor navnet er brugt og ændre det,
i stedet for kun at skulle ændre det et enkelt sted i Tabel2.
Det ville være forkert design efter min mening.

/HK

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-06-08 17:52

Asbjorn Hojmark wrote:

> Dengang jeg lærte den slags, sagde min lærer, at hvis man havde brug for
> at lave friteks-søgninger, så havde man ikke lavet sit database- design
> ordentligt. Det vil jeg meget langt hen ad vejen give ham ret i.

K*log(N) < N gælder kun for tilpas store N. Hvis tabellen er lille, kan
det ikke nødvendigvis betale sig at indeksere på søgefelterne. Hvis OPs
database kun fylder 80 MB, burde det hele kunne være i memory (dermed
ikke sagt at det ikke kan betale sig at indeksere, og med 300k rækker i
tabellen burde der være en gevinst ved at indeksere, uanset om databasen
ligger i RAM eller på floppydiske).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-06-08 17:55

Harald wrote:

> Hvorfor tror du ike det, det er en meget simpel database og diverse
> tuning guider og mange forslag fra folk der ved noget om den slags er
> blevet fulgt. Men jeg modtager gerne nye forslag til forbedringer.

Nu er det her ikke en DB gruppe, men generelt bør du have indeks på de
kolonner som du laver (hyppige) søgninger på. Uden indeks er arbejdet
proportionalt med antal rækker N, mens et indeks gør arbejdet
proportionalt med log(N). Det er groft sagt som forskellen mellem at søge
i en sorteret og usorteret tabel.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-06-08 16:50

Harald wrote:

> [...]
> ændre det, i stedet for kun at skulle ændre det et enkelt sted i Tabel2.
> Det ville være forkert design efter min mening.

[vi er vist kommet OT for gruppen]

Og hvad er din søgning? Lad os se et SQL statement.

Jeg går ud fra at id er primary key i Tabel2 (dermed kan du søge på
forfatter id i log(n) tid), men "titel" kan ikke være primary key i
Tabel1 da to bøger har samme titel. Jeg formoder at primary key så er et
løbenummer, og at skal så overveje om der skal være indeks på titel.

Hvis du søger på forekomster af ord midt i titel, er du generelt nødt til
at løbe alle (300k?) rækker i gennem. Det vil ikke hjælpe noget at samle
tabel 1 og 2 (tværtimod vil det være imod god DB design).

--
Jesper Lund