DDR2 Vs DDR3
Fra : Anders

Dato : 24-06-08 13:02

Hej

Mit AsRock bundkort understøtter DDR3 og mit grafikkort har DDR3 ram, men
jeg kører kun med DDR2 pt. i bundkortet, aht. pris på DDR3 ram
Vil det kunne betale sig at skifte rammodulerne ud til DDR3.

DDR2 rammene kører ''kun'' med 800 MHz i FSB og DDR3 kører med 1333 MHz i
FSB og det understøtter mit bundkort også.

Fra : N_B_DK

Dato : 24-06-08 21:34

"Anders" <anders.forst@gmail.com> wrote in message
> Hej
>
> Mit AsRock bundkort understøtter DDR3 og mit grafikkort har DDR3 ram,

Ja.

> men jeg kører kun med DDR2 pt. i bundkortet, aht. pris på DDR3 ram
> Vil det kunne betale sig at skifte rammodulerne ud til DDR3.

Nej, og fordi dit GFXkort benytter DDR3 ram, betyder det absolut ikke at
dit bundkort kan.

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : Anders

Dato : 25-06-08 05:58

Sludder !

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-06-08 08:03

Anders wrote:
> Sludder !

Hvad er noget sludder?

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-08 19:23

Jesper Poulsen wrote:
> [...]

Hvis man læser N_B_DK's svar til Anders er det ret indlysende for mig,
hvorfor Anders svarer sådan.

Mvh Ebbe

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-06-08 23:13

Ebbe (7000) wrote:

> Hvis man læser N_B_DK's svar til Anders er det ret indlysende for mig,
> hvorfor Anders svarer sådan.

???

N_B_DK har jo ret.

Jesper Poulsen

Fra : N_B_DK

Dato : 26-06-08 03:40

"Ebbe (7000)" <es44(snabela)pc[punktum]dk> wrote in message

> Hvis man læser N_B_DK's svar til Anders er det ret indlysende for mig,
> hvorfor Anders svarer sådan.

Hvilken del af mit indlæg var det du ikke fattede ? at du finder det
indlysende, fortæller blot du ikke aner noget om hardware.

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-08 06:10

N_B_DK wrote:
> [...]

Jeg har såmænd ikke checket om det er korrekt, men Anders fortæller i sit
første indlæg, at hans bundkort understøtter DDR3, det er mit udgangspunkt.

Mvh Ebbe

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 26-06-08 22:16

Ebbe (7000) wrote:

> Jeg har såmænd ikke checket om det er korrekt, men Anders fortæller i sit
> første indlæg, at hans bundkort understøtter DDR3, det er mit udgangspunkt.

Og?

N_B_DK's indlæg er stadig korrekt!

Jesper Poulsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-07-08 10:24

"Jesper Poulsen" skrev

> N_B_DK's indlæg er stadig korrekt!

Uden for kontekst? Ja selvfølgelig
Men det besvarer ikke OP's spørgsmål og i værste fald forvirrer det mere end
det gavner set i konteksten

- Peter

Fra : Optimus Prime

Dato : 25-06-08 07:27

Anders skrev:
> Mit AsRock bundkort understøtter DDR3 og mit grafikkort har DDR3 ram, men
> jeg kører kun med DDR2 pt. i bundkortet, aht. pris på DDR3 ram
> Vil det kunne betale sig at skifte rammodulerne ud til DDR3.

De fleste test jeg har set, viser kun en marginal forbedring af ydelsen
ved skift til DDR3 ram.
At der er DDR3 ram på skærmkortet har ikke betydning for hvilke ram
bundkortet kører/bør køre med

> DDR2 rammene kører ''kun'' med 800 MHz i FSB og DDR3 kører med 1333 MHz i
> FSB og det understøtter mit bundkort også.

Ja dit bundkort understøtter åbenbart begge dele, men som du også har
opdaget, er prisforskellen stadig meget stor og ydelsen er kun marginalt
bedre...

Jeg kører selv stadig med DDR2 af samme årsag

Fra : Anders

Dato : 25-06-08 11:27

Det er primært for at udnytte bundkort/FSB'en optilmalt, da den kører 1333
Mhz m. DDR3 ram. Hvor jegh nu kører 800 MHz. med DDR2 ram.

Har set at DDR3 ram er en del dyrere ift. DDR2 ram.
Men vil gerne have fuld udnyttelse af min computer...

bundkortet optimalt, at jeg vil køre med DDR3

Fra : J

Dato : 25-06-08 12:55

On Wed, 25 Jun 2008 12:27:10 +0200, "Anders" <anders.forst@gmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Har set at DDR3 ram er en del dyrere ift. DDR2 ram.
>Men vil gerne have fuld udnyttelse af min computer...

De der fsb'er er mere eller mindre løgn. Jeg tror, at jeg kan regne
ud, at du har en Intel CPU. Intel bruger jo at gange bundkort-fsb med
4. 4x200=800 og 4x333=1333 (det er en internt CPU-fsb, og hvad så!).
Tests af intel cpu'er med henholdsvist fsb1000 og fsb1333 har vist, at
det ikke giver nævnefærdig forskel i ydelse.

DDR2 ram kører nu ikke hurtigere end DDR ram: fsb på reelt kun 200
MHz, men man kan godt få det til 400. Hvis man ganger med 2, noget m.
op og ned flanke.

Når man så går op til en CPU med fsb1333, er bundkortets fsb imod cpu
altså 333. Men jeg tror ikke, at ram kører synkront hermed. Jeg ved
det nu ikke helt, for jeg er mest til AMD.

Men læs nogle test af DDR2 kontra DDR3. De findes. De tester dels
sisoft sandras memory benchmarks, dels spil performance.

De test har vist, at forskellen er promiller !

Det der sker er jo, at hardware branchen finder det mest optimalt at
skifte platform og ramstandard med jævne mellemrum !

Dit fleksible asrock bundkort har den store ulempe, at det kun har 2
sokler af hver slags. Det er en stor begrænsning. 4 Gb er maximum i
øjeblikket, ialt m. 2 klodser.

mvh

John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-06-08 13:31

J wrote:

> Dit fleksible asrock bundkort har den store ulempe, at det kun har 2
> sokler af hver slags. Det er en stor begrænsning. 4 Gb er maximum i
> øjeblikket, ialt m. 2 klodser.

Med et godt operativsystem er der ikke behov for mere end 2GiB.

Jesper Poulsen

Fra : Optimus Prime

Dato : 26-06-08 09:42

J skrev:
> Det der sker er jo, at hardware branchen finder det mest optimalt at
> skifte platform og ramstandard med jævne mellemrum !

Og med mest optimalt menes der at priserne på DDR2 ram er presset så
lavt nu at producenterne ikke tjener ret meget på det mere - derfor vil
man gerne have folk til at købe DDR3 ram

Kombikortne, som kan køre begge ramtyper er i mine øjne et forsøg på at
skubbe på skiftet til DDR3 ram; men som J påpeger, kommer den
flexibilitet med en pris