er dimm 2 og 4 stået af?
Fra : Per B

Dato : 18-06-08 08:55

Hej Gruppe

Jeg har et Abit KN8 ultra med en AMD 64 3500+ cpu indtil i forgårs har
systemet kørt perfekt i over 1 år.

Der har været været installeret 2 gb ram, 512 mb i hver af de 4 slots,
2 ens af hvert par, så de har kørt i dual channel.

Så i forgårs genstartede pcén og ville ikke starte op igen.

Jeg tog alle ram ud og prøvede dem hver for sig, alle moduler passerer
bios post, hver for sig. Men de virker ikke i dimm slot 2 og 4.

Kan de bare stå af uden varsel?

Resten af systemet virker stadig, men mangler lige den ene gb
ram.....

Per B

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 18-06-08 16:55

Per B wrote:
> [...]
> Jeg tog alle ram ud og prøvede dem hver for sig, alle moduler passerer
> bios post, hver for sig. Men de virker ikke i dimm slot 2 og 4.

Normalt ikke, nej.
Er der faldet en skrue ned bagved bundkortet?

Fra : Per B

Dato : 18-06-08 11:04

On 18 Jun., 17:54, "Jens C. Hansen" <adsl175...@vip.cybercity.invalid>
wrote:

> Normalt ikke, nej.
> Er der faldet en skrue ned bagved bundkortet?

nej, det kan jeg ikke tro, der er vist kun støv, bagved bundkortet.
Systemet køre fint pt.undtagen dimm slot 2 og 4

Fra : Per B

Dato : 18-06-08 11:22

On 18 Jun., 19:04, Per B <DeltaPe...@gmail.com> wrote:

> nej, det kan jeg ikke tro, der er vist kun støv, bagved bundkortet.
> Systemet køre fint pt.undtagen dimm slot 2 og 4

PROBLEMET ER LØST!

Jeg tog cpu ud og satte den i igen, nu funker det igen. Mærkeligt at
der skulle så lidt til....

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 19-06-08 05:44

Per B wrote:
> PROBLEMET ER LØST!
>
> Jeg tog cpu ud og satte den i igen, nu funker det igen. Mærkeligt at
> der skulle så lidt til....

Så var det bare dårlig forbindelse.
Memorycontrolleren er så vidt jeg husker indbygget i den cpu.

Fra : Per B

Dato : 12-07-08 23:23

Det var en stakket frist, nu er de stået af igen. Har prøvet at rense
cpu-soklen for støv og sat cpuén i igen, men samme fejl opstår, pc nægter at
boote, bipper kun.

Kan memorycontrolleren i cpuén bare stå af, eller er det et bundkortet der
er stået af?
Eller skal jeg virkelig til at skille systemet ad og samle det igen?

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 13-07-08 01:25

Per B wrote:
> [...]
> boote, bipper kun.
>
> Kan memorycontrolleren i cpuén bare stå af,

Når det ellers har kørt perfekt i et par år, og ingen har pillet ved noget - nej, det ville undre mig.
Der er vel ikke kommet kølepasta ned i soklen? - det er så godt som umuligt at fjerne igen.
Fik du kigget efter bagved bundkortet, eller kom du aldrig så langt?
Den har ikke været taget med et sted hen, så der kan have kondenseret vand i den på noget tidspunkt?
Der skal ikke ret meget til, bare den er en anelse koldere end omgivelserne, og der er høj luftfugtighed..

> eller er det et bundkortet der
> er stået af?

Der er ikke rigtig noget på bundkortet der kan stå af, når memorycontrolleren er i cpu'en.
Det skulle da lige være nogle kondensatorer fra de årgange, hvor de ikke holder så godt.
Er der nogen af dem (tøndeformede tingester), som buler udad i toppen eller på anden måde ser mærkelige ud?

> Eller skal jeg virkelig til at skille systemet ad og samle det igen?

Start med at rense kontaktfladerne på RAM'en.
Sprit dem evt. af med isopropanol og tør langsomt af med et viskestykke.
Du skal naturligvis undgå at zappe RAM'en med statisk elektricitet imens.
Kig efter i RAM-soklerne, evt. med lup, om der skulle sidde noget fnug/hår/skidt i dem.

Tag PSU-stikket/stikkene fra bundkort, grafikkort, og sæt dem til igen, og rok lidt med dem, så der er god forbindelse i dem.
Du kan også lige give Bios-chippen et tryk, så der er god forbindelse på alle ben.
(Det er ret usandsynligt at det er den, men når det nu er opstarten du har problemer med..)

Fra : Per B

Dato : 31-07-08 21:42

> [...]
> alle ben.
> (Det er ret usandsynligt at det er den, men når det nu er opstarten du har

Har prøvet alt ovenstående.

Kondensaterne ser fine ud..

Købte en brugt cpu, stadig samme fejl

Underlig fejl, har søgt "overalt" på nettet, for at finde samme fejl, men
forgæves. Det er nok kondensen der har sat ind.

Beholder kortet til engang et familie medlem mangler. Det fungere jo
udmærket trods alt..

Men har dog derfor, en cpu Athlon 64 3200+ tilovers, hvis der er nogen der
mangler.

Mvh Per

Fra : N/A

Dato : 19-06-08 05:44