Hvilket P35 chipset bundkort kan boote med~
Fra : J

Dato : 13-06-08 10:50

Hej

Jeg vil gerne have 8 Gb ram op at køre, på et bundkort med 4 DDR2 ram
slots. Det er ikke lykkedes endnu. Jeg får booting recycles med 4
sticks med:
- MSI P35-Neo2-FR
- Gigabyte EP35C-DS3R

Ram er Mushkin 2 Gb sticks pc6400 (på recommended list for MSI'en).

Med 3 sticks går det. CPU er E8400. Kører jeg så dual ram band med de
4 Gb ?

Kender I en god kombination af bundkort og ram, der kan dette ?

mvh

John

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-06-08 09:10

On Fri, 13 Jun 2008 11:50:21 +0200, J <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> wrote:

>Jeg vil gerne have 8 Gb ram op at køre, på et bundkort med 4 DDR2 ram
>slots. Det er ikke lykkedes endnu. Jeg får booting recycles med 4
> [...]

MSI-kortet burde kunne køre med 8 GB RAM.

Hvor er det helt præcis maskinen genstarter, BIOS eller OS ?

Og hvilket OS er det, du prøver at starte ?

Hvad fortæller LED status blokken når du forsøger at boot'e MSI
boardet med 4 RAM stænger ?

> Med 3 sticks går det. CPU er E8400. Kører jeg så dual ram band med de
> 4 Gb ?

Nope, men 3 RAM stænger kører du helt sikkert single channel.

Dual channel kræver enten 2 eller 4 RAM stænger

<mlr>

Fra : J

Dato : 15-06-08 09:35

On Sun, 15 Jun 2008 10:10:27 +0200, Michael Rasmussen <mlr@invalid>
wrote:

>MSI-kortet burde kunne køre med 8 GB RAM.
>
>Hvor er det helt præcis maskinen genstarter, BIOS eller OS ?

Bios
>Og hvilket OS er det, du prøver at starte ?

dos på diskette, men det er ligegyldigt m. den diskette. Intet OS.

>Hvad fortæller LED status blokken når du forsøger at boot'e MSI
>boardet med 4 RAM stænger ?

Fortæller at den når til memory check

Det er samme opførsel for de 2 bundkort. Derfor mit spørgsmål. Har
nogen lykkedes med dette, og kan fortælle hvordan.

Der skulle være et mushkin forum et eller andet sted.

mvh

John

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-06-08 12:03

On Sun, 15 Jun 2008 10:34:58 +0200, J <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> wrote:

>Bios

Ok...

P35 chipset'et understøtter op til 8 GB RAM, så problemet ligger ikke
der.

Til dit tidligere spørgsmål omkring Dual Channel med 3 stk
RAM-stænger, så ser det faktisk ud til at chipset'et kører Dual
Channel med den konfiguration.....

http://download.intel.com/design/chipsets/applnots/31697102.pdf

Anyway: Du vil partout køre med 8 GB.

Prøv at nulstille BIOS / ACPI (ved at flytte reset-jumperen
frem-og-tilbage).

Hvis det ikke hjælper, så må du prøve med alternativ RAM

Held og lykke med projektet....

<mlr>

Fra : J

Dato : 15-06-08 14:57

On Sun, 15 Jun 2008 13:03:24 +0200, Michael Rasmussen <mlr@invalid>
wrote:

> [...]
>frem-og-tilbage).
>
>Hvis det ikke hjælper, så må du prøve med alternativ RAM

Takker for info om dual-channel med 3. Den kalder det flex mode ved
boot.
Nja, 6 Gb er jo nok.

mvh

John

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-06-08 15:13

On Sun, 15 Jun 2008 15:57:24 +0200, J <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> wrote:

>Nja, 6 Gb er jo nok.

Det kommer nok an på hvad du bruger maskinen til

Men 6 GB kræver under alle omstændigheder et 64-bit operativ system,
og den slags har jeg indtil videre ikke gode erfaringer med....

<mlr>

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-06-08 16:00

"Michael Rasmussen" skrev

> Men 6 GB kræver under alle omstændigheder et 64-bit operativ system,
> og den slags har jeg indtil videre ikke gode erfaringer med....

Windows 2003 64bit virker da fremragende?
NB Jeg har ingen erfaring mht 64bit udgaverne af XP/Vista

- Peter

Fra : J

Dato : 15-06-08 17:01

On Sun, 15 Jun 2008 16:12:57 +0200, Michael Rasmussen <mlr@invalid>
wrote:

>Det kommer nok an på hvad du bruger maskinen til
>
>Men 6 GB kræver under alle omstændigheder et 64-bit operativ system,
>og den slags har jeg indtil videre ikke gode erfaringer med....

Nej, 32 bits linux kan adressere fra 16 til 64 Gb ram, afhængigt af
kernen, der er i linux'en. 64 bits linux får problemer med flash, så
vidt jeg ved, da adobe smøler med dette.

Så kan man køre windows i virtual box eller wmware, hvis man vil.

mvh

John

Fra : N_B_DK

Dato : 24-06-08 21:37

"J" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> wrote in message

> Nej, 32 bits linux kan adressere fra 16 til 64 Gb ram,

Det kan 2000 advanced server, og 2003 server enterprise også (begge i 32
bit versionen), men fakta vil ikke helt bide på nogle personer.

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : N_B_DK

Dato : 24-06-08 21:36

"Michael Rasmussen" <mlr@invalid> wrote in message

> Men 6 GB kræver under alle omstændigheder et 64-bit operativ system,

Nej det kræves der ikke under alle omstændigheder, det er direkte
forkert!