Hjælp!
Fra : Ole

Dato : 09-06-08 18:54

Nok engang det dér med 4x1Gb ram, der registreres med 4096 Mb i bios men
vises som 2985Mb i tekst på skærm under boot og hverken Vista(32bit)
eller Suse (64bit) kan finde flere end de 2985Mb.
Er der ikke en venlig sjæl, der kan komme med en forklaring eller
afhjælpe problemet. MB er asrock 939dual-sata2. CPU er AMD athlon 64x2.
Ramklodserne er ens!
--
med venlig hilsen/regards

Ole

(Reply to :mail@oz2ql.dk)

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 09-06-08 23:53

Ole wrote:
> Nok engang det dér med 4x1Gb ram, der registreres med 4096 Mb i bios men
> vises som 2985Mb i tekst på skærm under boot
> eller Suse (64bit) kan finde flere end de 2985Mb.

Brug en "bigmem" kernel.

Fra : Ole

Dato : 10-06-08 08:27

Hej!

Tak for svar.
Kan du ikke uddybe "bigmem" kernel for mig.
AMD Athlon 64x2 (939) kan altså ikke klare 4Gb! Hvilken kan da med
sokkel 939?

med venlig hilsen/regards

Ole

(Reply to :mail@oz2ql.dk)

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 10-06-08 09:40

Ole wrote:
> Kan du ikke uddybe "bigmem" kernel for mig.

Nu kom jeg jo ud fra, at dit bundkorts chipset understøttede mere end 4 GB, hvilket det ikke gør.
Beklager, chipsettet skal understøtte 8 GB eller mere, for at kunne udnytte 4 GB fuldt ud.
Det skyldes, at al kommunikation mellem operativsystem og hardware foregår vha. adresserne i området 3-4 GB.

> AMD Athlon 64x2 (939) kan altså ikke klare 4Gb

Jo, det kan alle 64-bit cpu'er. Dit problem er bundkortets chipset.

Det er beskrevet rimeligt godt her:
http://blogs.msdn.com/hiltonl/archive/2007/04/13/the-3gb-not-4gb-ram-problem.aspx

Fra : Ole

Dato : 10-06-08 11:02

Hej igen!

Tak for dit svar og den fine henvisning!

med venlig hilsen/regards

Ole

(Reply to :mail@oz2ql.dk)

Fra : N_B_DK

Dato : 10-06-08 17:46

"Ole" <me@noname.dk> wrote in message
> Hej!
>
> Tak for svar.
> Kan du ikke uddybe "bigmem" kernel for mig.
> AMD Athlon 64x2 (939) kan altså ikke klare 4Gb!

Jo det kan den godt.

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : J

Dato : 10-06-08 10:50

On Mon, 09 Jun 2008 19:53:51 +0200, Ole <me@noname.dk> wrote:

> [...]
>Er der ikke en venlig sjæl, der kan komme med en forklaring eller
>afhjælpe problemet. MB er asrock 939dual-sata2. CPU er AMD athlon 64x2.

En anden supplerende forklaring:
Konflikten opstår fordi, dit bundkort kun viser 2985 Mb under boot.
Det er ikke helt normalt, at mængden angives inde i bios også. Det har
jeg næsten aldrig set.

Ja, linux kan håndtere fra 16 til 64 Gbyte ram, endda i 32 bits
udgaven, afhængigt af hvilken kerne, linux'en har.

Det er nok ikke så relevant, at skifte bundkort for en s939 cpu. Men
med det rigtige chipset, burde det hjælpe.
www.ebay.co.uk har mange bundkort til salg, paypal er udbredt og told
er ikke et problem.

mvh

John

Fra : N_B_DK

Dato : 10-06-08 17:48

"J" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote in message

> Det er ikke helt normalt, at mængden angives inde i bios også. Det har
> jeg næsten aldrig set.

What ??? nævn ET bundkort der ikke gør det ?

> Ja, linux kan håndtere fra 16 til 64 Gbyte ram, endda i 32 bits
> udgaven, afhængigt af hvilken kerne, linux'en har.

Det kan flere windows 32bit OS også.