Søndersø
Fra : Cindy

Dato : 05-06-08 22:24

Jeg vil gerne spørge om Søndersø, som ligger på grænsen mellem Ballerup og
Værløse stadig er en sø, hvorfra en eller flere byer får drikkevand?

Cindy

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-06-08 08:24

Cindy skrev:

> Jeg vil gerne spørge om Søndersø, som ligger på grænsen mellem
> Ballerup og Værløse stadig er en sø, hvorfra en eller flere byer får
> drikkevand?

I princippet ja. Men det ser ud til at overflade-behandlingsanlægget
på værket ved Søndersø ikke har været i drift siden cirka 1985 ifølge
Københavns Vand.

Søndersø Vandværk indgår i et større system af kildepladser og
pumpestationer, som transporterer drikkevand til hovedstaden.
Vandet (fra Nordsjælland) kommer så langt væk fra som Æbelholt,
Havelse, Slangerup, Hørup og Egholm. Det pumpes videre mod
København fra Søndersø Vandværk.

På et kort fra 1700-tallet (København, Gyldendals egnsbeskrivelser,
1973) ser man et kort over "Pompe-Wandets 14 Render".

Her er et link om Skovvej Pumpestation i Ballerup:
http://www.ballerup.dk/data/229602/3611/Vandforsyningsplan_bilag_skovvej.pdf

--
Herluf :·)

Fra : Cindy

Dato : 06-06-08 16:19

"Herluf Holdt, skrev i en meddelelse

> [...]
> 1973) ser man et kort over "Pompe-Wandets 14 Render".
>
> Her er et link om Skovvej Pumpestation i Ballerup:

Jeg siger mange tak. Ja, vi cyklede jo forbi Søndersø den gang for længe
siden, da man i sommerferierne gerne ville ud hvor der var vand. Og vi
vidste og respekterede, at Søndersø var en sø fuld af drikkevand, så vi
trådte pænt videre i pedalerne til vi var kommet ud til Furesøbad og somme
tider til Frederiksdal for at tage en dukkert i sommervarmen.

Udviklingen i Ballerup Kommune er jo foregået med stormskridt siden den
gang, og vi var lige kommet til at tale om, hvor meget vand mon
Søndersøværket nu kunne levere til Kommunens måske 70.000 indbyggere i dag.

Men tak fordi jeg nu får at vide, at vi er lagt sammen med hele Københavns
Vandforsyning. Eller det vil vel sige, at vores vand stadig kommer ude fra
Søndersø Værket.

Måske ikke så dårligt, når man hører at vandet i Berlin 10 gange har
passeret toiletkummer, før det kommer ud af folks vandhaner.

Føj for en ulykke.

Derfor mange tak for de gode oplysninger.

Cindy