Asrock 939dual-sata2 & RAM ?
Fra : Ole

Dato : 06-06-08 20:30

Hej!

Lige et spørgsmål og evt. hjælp til løsning af problemet!
Jeg har ovenstående MB i maskinen med 4x1mb RAM installeret.
Når jeg kigger i bios står der 4096MB ram men i udskrivning på skærn
under boot skriver den 2985MB ram. Vindows (vista 64bit) og linux
(64bit) kan heller ikke finde mere end de 2985.
Jeg har opdateret til seneste bios update.
I øvrigt kunne WinXP (32 bit) heller ikke finde mere ram !
NB! Jeg kan ikke engang sælge de ubrugte ram, da der skal være 2 eller 4
ens blokke i!

--
med venlig hilsen/regards

Ole

(Reply to :mail@oz2ql.dk)

Fra : Frandsen

Dato : 19-06-08 08:38

"Ole" <me@noname.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> I øvrigt kunne WinXP (32 bit) heller ikke finde mere ram !
> NB! Jeg kan ikke engang sælge de ubrugte ram, da der skal være 2 eller 4

Gå i BIOS og se, hvad settings omkring XD el. NX er. Intel kalder det XD og
AMD kalder det NX. Det står for henholdsvis 'Execute Disable' og 'No
Execute'. Jeg har flere gange oplevet, at nogle servere, der kun har 4GB RAM
og denne feature enablet ikke tæller hele RAM'en op. Ved at disable det, så
får jeg det hele.

En WinXP 32bit i en "standard" opsætning, vil normalt ikke give dig mere end
ca. 3GB alligevel.

http://www.techarp.com/showFreeBOG.aspx?lang=0&bogno=285