Opgradering uden den store hastighedsforsk~
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-06-08 08:12

Hej

Jeg har lige opgraderet mit system, fra en AMD X2 4400+ (socket 939) til en
AMD Phenom quad 9750 CPU 2,4 Ghz (socket AM2+).
Bundkortet (det gamle) var et Asus A8N Sli Deluxe og det nye er et Asus
M3N78-EMH HDMI.
Ram var på det gamle, 4 x 512MB Kingston PC3200 HyperX DDR1 og på det nye er
det 4 x 1024MB Kingston PC6400 Value.
Mit spørgsmål er så, skal man gøre noget bestemt for at udnytte den nye CPU
fuldt ud ?
Jeg synes nemlig ikke, at der er den store forskel på den gamle og den nye i
hastighed.
Jeg har ikke foretaget nogle målinger, så det er kun mine egne observationer
der ligger til grund.
Jeg bruger PC'en til billedbehandling samt videoredigering og så
selvfølgelig surfing og mail

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end

Fra : Frandsen

Dato : 06-06-08 09:14

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> observationer
> der ligger til grund.
> Jeg bruger PC'en til billedbehandling samt videoredigering og så

Hvis jeg husker korrekt, så var din 4400+ en 2,2 eller 2,3GHz og din nye er
2,4GHz. Det er ikke sikkert, at du kan "egen observere" 0,1 - 0,2 GHz
forskel i programafvikling. At du har flere kerner, får heller ikke
programmet til at køre hurtigere, med mindre programmet er skrevet til at
udnytte flere kerner. Du får kun gevinsten, hvis du kører flere programmer
på én gang, der så kan sprede sig ud over kernerne. De nye RAM er til
gengæld hurtigere, men det er ikke sikkert, at dit nye hardware kører
optimalt.

Jeg har selv lige fået ny CPU, RAM og bundkort bl.a.. CPU skulle køre
3,16GHz (ved multiply på 9,5) og RAM'en er 1066MHz pc2 8500. Det viste sig,
at default indstilling i BIOS på mit nye motherboard satte CPU'en til 2GHz
og RAM'en til 800 MHz. Måske dine BIOS-indstillinger kunne fintunes? CPU-Z
er et lille freeware-program, der kan give dig en del oplysninger om din
opsætning. Det kan hentes her: http://www.cpuid.com/cpuz.php. En hurtig
harddisk kan også speede et system lidt op.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-06-08 12:41

Frandsen wrote:

> Hvis jeg husker korrekt, så var din 4400+ en 2,2 eller 2,3GHz og din
> nye er 2,4GHz.

Den gamle er en 2,2 og den nye er rigtigt nok en 2,4.

> [...]
> 0,2 GHz forskel i programafvikling. At du har flere kerner, får
> heller ikke programmet til at køre hurtigere, med mindre programmet

OK, jeg troede at det var Windows der styrede det, men det er åbenbart
programafhængigt.

> [...]
> viste sig, at default indstilling i BIOS på mit nye motherboard satte
> CPU'en til 2GHz og RAM'en til 800 MHz. Måske dine BIOS-indstillinger

Umiddelbart ser det hele fint ud i BIOS.

>CPU-Z er et lille freeware-program, der kan give dig
> en del oplysninger om din opsætning. Det kan hentes her:
> http://www.cpuid.com/cpuz.php.

OK, tjekker det lige ud.

> En hurtig harddisk kan også speede et
> system lidt op.

Min primære HD er en Samsung Spinpoint T166 500GB 16MB SATA2.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-06-08 09:22

"Per Beer Hansen" skrev

> Jeg har lige opgraderet mit system, fra en AMD X2 4400+ (socket 939) til
> en
> AMD Phenom quad 9750 CPU 2,4 Ghz (socket AM2+).

Flere kerner men ca samme ydelse

> Mit spørgsmål er så, skal man gøre noget bestemt for at udnytte den nye
> CPU
> fuldt ud ?

Bruge programmer der understøtter flere kerner?

> Jeg synes nemlig ikke, at der er den store forskel på den gamle og den nye
> hastighed.

Alt er som bekendt relativt
Du ville have fået bedre performance med en X2 6400+

Kik på tomshardware's charts en anden gang :)
http://www.tomshardware.com/charts

Photoshop CS 3 filtrering på et 65Mb TIF foto og tager ca samme tid for
begge CPU'er
Kikker du på Windows Experience Index, CPU score så ligger den i toppen på
linje med Intel quad cpu'er
NB! Jeg har brugt Phenom 9700 i sammenligningen (9750 er den samme som 9700
men incl fix)

- Peter

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-06-08 12:42

Peter Lykkegaard wrote:
> [...]
> toppen på linje med Intel quad cpu'er
> NB! Jeg har brugt Phenom 9700 i sammenligningen (9750 er den samme

OK, tak for svar.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport