Ole Engberg (aka. Brun)
Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-06-08 22:45

Hejsa..

På siden: http://www.milhist.dk/besattelsen/welcome/welcome.htm
er der en interessant artikel om den senere civilingeniør Ole Engberg i
Horsens - alias: maskinhandler Poulsen, alias studerende Brun fra
København.

Ole Engberg var een af Tolstrups håndplukkede folk og fungerede 1944-45
som modtagechef for Herning - Ikast området (hvilket ovennævnte artikel
også refererer til).

Er der nogen her der ved, om han stadig lever og / eller om han har
udgivet skriftlige erindringer.?

Min interesse for Ole Engberg skyldes dels almindelig lokalhistorisk
interesse, dels at jeg personligt har kendt en del af de folk han havde
kontakt med her på egenen (bla. min far), men først og fremmest en
bestemt episode (den brændende faldskærm) som jeg ved Engberg har
overværet og som jeg gerne ville høre hans oplevelse af.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : baskholm

Dato : 02-06-08 02:55

On 1 Jun., 22:45, Arne Feldborg <feldb...@haunstrup.dk> wrote:
> [...]
> bestemt episode (den brændende faldskærm) som jeg ved Engberg har
> overværet og som jeg gerne ville høre hans oplevelse af.

En forespørgsel på Krak.dk gir 7 Ole Engberg, én - sikkert den rette -
bor i Holte.

vindskibeligst Børge

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-06-08 00:47

baskholm <baskholm@gmail.com> skrev Mon, 2 Jun 2008 01:54:49 -0700 (PDT)
>En forespørgsel på Krak.dk gir 7 Ole Engberg, én - sikkert den rette -
>bor i Holte.

Ja, det har jeg selvfølgelig også selv prøvet. Men har du konkrete
holdepunkter for at det skulle være ham.? Det er vel ikke det mest
sandsynlige at han kun har mobiltelefon, ikke fastnet. Og mig bekendt
boede han på Horsensegnen.

Jeg synes ihvertfald ikke jeg kan tillade mig at kontakte et vildt
fremmed menneske på det grundlag. Man skal jo også lige tænke på, at
selv ifald det er den rette må han jo idag være omkring de 90 år, så en
vis respekt vil nok være på sin plads.

Men hvorom alting er, så ville jeg gerne have helt konkrete oplysninger
om hvorvidt manden lever og hvor han bor, og helst også om han er ved
nogenlunde helbred.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 03-06-08 10:59

Arne Feldborg skrev blandt andet:

> Det er vel ikke det mest sandsynlige at han kun har mobiltelefon, ikke
> fastnet.

Undskyld, men hvorfor skulle det ikke være sandsynligt? Mig bekendt
bliver der for hver dag der går færre og færre fastnetabonnenter.

--
Mvh.: Jørgen Grandt
- som altid kun udtaler sig på egne vegne

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-06-08 14:02

Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> skrev Tue, 3 Jun 2008 11:59:07 +0200

>Undskyld, men hvorfor skulle det ikke være sandsynligt?

Alderen bla.

Det kan dog meget vel være at han alligevel skulle være den rette
person. Men det er stadigvæk kun et gæt.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 03-06-08 19:29

Arne Feldborg skrev bl.a.:

> Alderen bla.

Vores boss i Aarhus Badmintonklubs 'oldingeafdeling' er netop fyldt 81.
Han har ikke haft fastnet-, men udelukkende mobiltelefon, de seneste to
år. Og hævder hårdnakket, han er godt tilfreds med det. Sådan er vi så
forskellige.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 05-06-08 12:27

Dertil kommer, at nogle har valgt at beskytte deres fastnetnummer og
blive udeladt i telefonbogen - når de så senere har købt mobiltelefon,
er de røget med i telefonbogen under mobilnummeret, fordi de 15-årige
ekspedienter ikke har været så omhyggelige med at forklare, at man
automatisk kom med, hvis man ikke udtrykkeligt sagde fra. Sådan har
jeg da selv opsnuset adskillige personer i tidens løb.

Lars Erik Bryld

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-06-08 15:01

Lars Erik Bryld <larserik@dadlnet.invalid> skrev Thu, 5 Jun 2008
13:27:02 +0200

>Dertil kommer, at nogle har valgt at beskytte deres fastnetnummer og

Jeg takker mange gange for de gode oplysninger om ældre menneskers brug
af mobiltelefon.

Men jeg er altså stadigvæk mere intereseret i det oprindelige spørgsmål.

Nemlig om der tilfældigvis er nogen her der har konkret viden om,
hvorvidt netop den Ole Engberg der under krigen var kendt under
dæknavnet Brun stadig lever - og i så fald hvor.

Ellers vil jeg prøve andre kanaler. Et opslag i Krak og rundringning til
tilfældige mig ubekendte persoener er som allerede nævnt for mig absolut
sidste udvej i netop den her situation.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Gert Krabsen

Dato : 05-06-08 15:08

Arne Feldborg skrev:
> [...]
>
> Ellers vil jeg prøve andre kanaler. Et opslag i Krak og rundringning til
> tilfældige mig ubekendte persoener er som allerede nævnt for mig absolut

Du har naturligvis prøvet:

- Frihedsmuseet
- Frihedskampens veteraner - http://www.frihedskampen.dk/ , hvor der er
en række link til andre muligheder...

Fra : Gert Krabsen

Dato : 05-06-08 15:15

Gert Krabsen skrev:

> Du har naturligvis prøvet:
>
> - Frihedsmuseet
> - Frihedskampens veteraner - http://www.frihedskampen.dk/ , hvor der er
> en række link til andre muligheder...

Ifølge http://www.milhist.dk/besattelsen/welcome/welcome.htm var han
endnu i vigør i 2002. Måske kan artiklens forfatter giver
kontaktoplysninger?

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-06-08 19:26

Gert Krabsen <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev Thu, 05 Jun 2008
16:15:23 +0200

>Ifølge http://www.milhist.dk/besattelsen/welcome/welcome.htm var han
>endnu i vigør i 2002. Måske kan artiklens forfatter giver
>kontaktoplysninger?

Det er lige præcis den artikkel jeg henviser til i mit første indlæg.

Men det fremgår ikke helt klart hvem det har taget dette interview. Jeg
har tidligere prøvet at lægge en besked på det forum der er knyttet til
siden. Foreløbig uden held, men det er een af de andre muligheder jeg
har i tankerne.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Gert Krabsen

Dato : 05-06-08 20:21

Arne Feldborg skrev:
> Gert Krabsen <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev Thu, 05 Jun 2008
> 16:15:23 +0200

> Det er lige præcis den artikel jeg henviser til i mit første indlæg.

Så må du meget pardon ;-( jeg gemmer ikke gamle indlæg, så det er smuttet.

Jeg læser det, som det er personen bag sitet; Gert Laursen, der står for
den pågældende artikel. Men hvis han ikke reagerer på henvendelser er du
jo lige vidt.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-06-08 21:08

Gert Krabsen skrev:

> Så må du meget pardon ;-( jeg gemmer ikke gamle indlæg,
> så det er smuttet.

Hvilken arrogance!

Du deltager i tråde, som du ikke gider at følge!

Hvorfor ikke vente med at slette dem til de er færdigdebatteret?

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 06-06-08 18:55

Scripsit Herluf Holdt, 3140:

> Hvilken arrogance!
>
> Du deltager i tråde, som du ikke gider at følge!
>
> Hvorfor ikke vente med at slette dem til de er færdigdebatteret?

Det er måske lige vel meget at gøre ud af det at håne Gert for at
undskylde og prøve at forklare, hvorfor han overså lige dén detalje i
Arnes 5 dage gamle indlæg.

Jeg tillader i alle tilfælde mig selv som udgangspunkt kun at referere
til det indlæg, jeg svarer på, og om der findes en ældre kontekst, kan
være mig mere eller mindre ligegyldig. Lev med det eller brug dit
filter.

For at vende til bage til topic, så burde det vel så være en mulighed
at finde den eftersøgte Oles fødselsdag og derigennem finde hans
nuværende adresse via CPR-registeret.

Lars Erik Bryld

Fra : Arne Feldborg

Dato : 07-06-08 00:30

Lars Erik Bryld <larserik@dadlnet.invalid> skrev Fri, 6 Jun 2008
19:55:02 +0200

>Jeg tillader i alle tilfælde mig selv som udgangspunkt kun at referere
>til det indlæg, jeg svarer på, og om der findes en ældre kontekst, kan

Og med den indlysende risiko, at hvis det indlæg du svarer på er
irelevant i forhold til det oprindelige spørgsmål, så vil dit svar være
endnu mere irelevant

Hele den her tråd har jo netop været præget af, at nogle iøvrigt meget
venlige og hjælpsomme menesker (incl. du selv) i den allerbedste mening
har svaret på noget helt andet end det jeg spurgte om.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-06-08 22:27

> [...]

> venlige og hjælpsomme menesker (incl. du selv) i den allerbedste
> mening har svaret på noget helt andet end det jeg spurgte om.

Synes du denne tråd har haft et par trevler ude i andre retninger end
forventet, så skulle du engang prøve at besøge dk.kultur.sprog! Der er
det nærmest en naturnødvendighed (for os) dels at zigzagge ind og ud af
trådstartens emne, dels at bevæge sig ud i og rundt om alskens sideskud.

--
Jørgen Grandt

Bare jeg kunne huske at kigge op. Måske står der
noget andet på skærmen, end det jeg har skrevet.

Fra : Per Vadmand

Dato : 08-06-08 23:14

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det nærmest en naturnødvendighed (for os) dels at zigzagge ind og ud af
> trådstartens emne, dels at bevæge sig ud i og rundt om alskens sideskud.

Og husk: Det er ikke kun i jernbanegruppen, det mest spændende sker på
sidesporene.

Per V

Fra : baskholm

Dato : 03-06-08 03:19

On 3 Jun., 00:46, Arne Feldborg <feldb...@haunstrup.dk> wrote:
> [...]
> holdepunkter for at det skulle være ham.? Det er vel ikke det mest
> sandsynlige at han kun har mobiltelefon, ikke fastnet. Og mig bekendt

Det eneste jeg har er hans stillingsbetegnelse: ingeniør.

The rest is silence.....

Børge

Fra : Arne Feldborg

Dato : 07-06-08 09:26

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Sun, 01 Jun 2008 23:45:02
+0200

>Er der nogen her der ved, om han stadig lever og / eller om han har
>udgivet skriftlige erindringer.?

Jeg var naturligvis på forhånd klar over, at det jo langt fra var
sikkert at nogen her kendte det præcise svar, og jeg var naturligvis
også klar over, at der findes mange andre måder jeg så kunne tage i
brug.

Men det ville da være dumt ikke at prøve her først.

Jeg har nu i mail fået oplysninger som om ikke bekræfter så ihvertfald
bestyrker formodningen om, at det kan være ham der nu bor i Holte.

Tak for svarene.
--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/