Sløjd & håndgerning
Fra : Per Rønne

Dato : 01-06-08 19:06

Jeg ser netop på tekst-tv at man på seminarierne har slået drengefaget
sløjd sammen med pigefaget håndgerning, og at resultatet af dette er, at
der ikke længere er nok seminarieelever der melder sig til det nye fag,
til at man kan oprette hold; kun 77 har meldt sig på landsplan.

Det burde gøre det endnu sværere at nå tabergruppen i dagens folkeskole:
de ikke-boglige drenge. Hvor dum kan man egentli være?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 01-06-08 19:37

Per Rønne skrev:
> Det burde gøre det endnu sværere at nå tabergruppen i dagens folkeskole:
> de ikke-boglige drenge. Hvor dum kan man egentli være?

Det er i hvert fald dumt at tro, at hvis man ikke er boglig, så er man
nok til det ikke boglige. Den sammenhæng er ikke dokumenterbar. Det er
snarere sådan, at enten er man "dum" eller også er man det ikke.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Per Rønne

Dato : 02-06-08 04:31

Søren Friberg <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote:

> Det er i hvert fald dumt at tro, at hvis man ikke er boglig, så er man
> nok til det ikke boglige. Den sammenhæng er ikke dokumenterbar. Det er
> snarere sådan, at enten er man "dum" eller også er man det ikke.

Jeg tænkte nu mere på sammensmeltningen af et traditionelt drengefag som
sløjd med et traditionelt pigefag som håndgerning.

Også de knap så velbegavede drenge [og dem findes der mig bekendt flere
af end knap så velbegavede piger; det samme gælder også de velbegavede -
hankønnet er som bekendt ekstremernes køn] skal naturligvis have noget
ud af deres skolegang. De skal kunne lide at gå i skole, og skal kunne
klare en efterfølgende ungdomsuddannelse til eksempelvis VVSer.

Sløjd med en mandlig lærer, som for mig godt i mangel af andet må være
en udlært snedker, vil kunne give disse drenge det nødvendige rygstød.

Jeg kunne godt forestille mig at tæt på 100% af de 77 seminarieelever på
landsplan, der tager det kombinerede sløjd/håndarbejde liniefag, lider
af Y-kromosommangel ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 02-06-08 05:01

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg kunne godt forestille mig at tæt på 100% af de 77 seminarieelever på
> landsplan, der tager det kombinerede sløjd/håndarbejde liniefag, lider
> af Y-kromosommangel ...

I det omfang de ikke-fuldtbesatte hold overhovedet bliver oprettet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 02-06-08 15:41

> I det omfang de ikke-fuldtbesatte hold overhovedet bliver oprettet ...

Det ændrer under ingen stændigheder på at en hel årgang ikke kan præsenterer
en håndarbejdslærer eller en sløjdlærer, det vil helt sikkert kunne mærkes
om 4 år. Eleverne vil helt sikkert få en dårligere undervisning ud af det,
men det virker som om de praktiske fag ikke regnes for ret meget i
ministeriet, men nærmere som legetimer.

Fra : Søren Friberg

Dato : 02-06-08 15:54

Per Rønne skrev:

> Også de knap så velbegavede drenge [og dem findes der mig bekendt flere
> af end knap så velbegavede piger;

Interessant påstand. Har du noget dokumentation for den? For mig lyder
det, som det rene vrøvl. Nu er det jo svært at tolke, men lettere at
forholde sig til det skrevne, men måske har du en opfattelse af at klare
sig i gymnasiet og/eller højere uddannelser nødvendigvis udtrykker bedre
begavelse? Skulle den tolkning være sand er der jo kun at gøre opmærksom
på at andre er blevet opmærksomme på at undervisningen - specielt i
gymnasier - slet ikke passer til drenge. Jeg har nu ikke tid til at
uddybe det synspunkt, men jeg foreslår at følge med i de senere års
pædagogiske debat herom.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Per Rønne

Dato : 04-06-08 08:52

Søren Friberg <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote:

> Interessant påstand. Har du noget dokumentation for den?

»Påstanden« er senest fremført af videnskabsjournalist, cand.scient. og
PhD i biologi Lone Frank, i forbindelse med den sidste Nyborg-sag. Ved
traditionelle IQ-tests ligger gennemsnittet for de to køn ens, men
drenge har en højere spredning end piger.

Det synes at stemme overens med mine egne erfaringer som censor og
eksaminator til studentereksamen; det er sjældent med piger til de helt
høje og helt lave karakterer; det er som regel drenge der får
dumpekaraktererne og karakterer på 10 eller derover ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 04-06-08 16:02

Per Rønne skrev:

> [...]
> traditionelle IQ-tests ligger gennemsnittet for de to køn ens, men
> drenge har en højere spredning end piger.

Hvor kan jeg læse om den undersøgelse?

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Søren Friberg

Dato : 05-06-08 21:53

?

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Per Rønne

Dato : 10-06-08 21:07

Søren Friberg <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote:

> ?

Det er noget hun flere gange har skrevet i Weekendavisen, og noget hun
har fremført i tv, »Viden om«.

Og det drejer sig ikke om én undersøgelse, men om alle undersøgelser der
følger de traditionelle IQ-tests, hvor den sproglige intelligens vægtes
lige så højt som den rumligt-matematiske intelligens.

Bruger man g-tests, som Helmuth Nyborg gør det, får man som resultat at
drenge er bedre begavede end piger, og det gælder ikke blot Helmuth
Nyborg men alle der følger samme testmetode.

Og ja, der kan gå nogen tid mellem at jeg følger med på usenet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 10-06-08 22:05

Per Rønne skrev:

> Det er noget hun flere gange har skrevet i Weekendavisen,

Kan du huske cirka hvornår, da jeg jo har abonnement på den?

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Per Rønne

Dato : 10-06-08 22:17

Søren Friberg <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote:

> Kan du huske cirka hvornår, da jeg jo har abonnement på den?

Under sidste Nyborg-sag ... i øvrigt har også jeg abonnement på avisen,
men kan alligevel ikke komme måske et år tilbage i arkivet.

Medmindre jeg går på biblioteket og søger på den generelle database, som
i hvert fald tidligere hed PolInfo.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 02-06-08 15:43

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse

> Det er i hvert fald dumt at tro, at hvis man ikke er boglig, så er man nok
> til det ikke boglige. Den sammenhæng er ikke dokumenterbar. Det er snarere
> sådan, at enten er man "dum" eller også er man det ikke.

De elever der har svært ved bøgerne er jo oftest ikke dumme, men har svært
ved at forholde sig til noget der ikke er konkret. Jeg har elever der på
ingen måde kan finde ud af matematik, men de kan bygge en vindmølle (der
laver strøm), de har bygget en bil, der kører på solenergi og de er i gang
med at bygge et skib lige nu. Med andre ord, når de står med det i hånden
bliver det mere konkret og mere håndterbart. Det er helt uacceptablet som de
praktiske fag sjofles.