Hvidt vand :-(
Fra : Anja Dreyer

Dato : 29-05-08 21:09

Hej med jer kloge hoveder

For to måneder har jeg (nybegynder!) startet mit 63 L-akvarie op. Jeg har et
par problemer med det - og jeg har sikkert gjort noget forkert.

Startede med at fylde sort grus i bunden (uden at have skyllet det først -
det var vist 1. fejl) og sætte planter i.
Vandet var meget hvidt, men efter et par dage var det faldet til ro og fint
klart - omend gruset i bunden og planterne var dækket med et hvidt lag nu.
Meget af det har jeg fået suget op siden.

Efter ca. 14 dage satte jeg fisk i og de trives fint (heldigvis).

Men planterne begyndte hurtigt at blive brune og rådne (?) og vandet er
hvidt igen nu og har været det i nogle uger. Det er ikke sådan mælkehvidt,
men hvis man går tæt på kan man se en hel masse små hvide pigmenter svæve
rundt. Er det alger? I den interne pumpe med en filtersvamp er der tit en
form for trådalgevækst i udløbet som jeg vasker af (pumpen er forresten
brugt, men har ligget stille i en årrække - kan det drille?).

Skal jeg bare skifte en hel masse vand?
Jeg læste et sted at man måske kan skifte ALT vandet, eller mørklægge det
hvis man har alger, men hvad gør man så med fiskene imens? Dem kan da ikke
bare smide tilbage i helt nyt og andet vand, eller hvad?

Håber info var nok - og at problemet kan genkendes. Hvor skal jeg starte?

--
Hilsen Anja

Fra : Jacob Andersen

Dato : 29-05-08 21:34

"Anja Dreyer" <nejnej@nixenbixen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bare smide tilbage i helt nyt og andet vand, eller hvad?
>
> Håber info var nok - og at problemet kan genkendes. Hvor skal jeg starte?

Det er bakterier/infusorier mv. Eller også støv fra gruset. Begge dele er
normalt for et nystartet akvarie. Sørg for at skifte en masse vand jævnligt
og for god iltning af akvariet til det forsvinder. Du må ikke vaske
filtersvampen hele tiden, den skal have ro til at de rigtige bakterier kan
fæstne.

Mvh
Jacob

Fra : Frandsen

Dato : 30-05-08 10:44

"Anja Dreyer" <nejnej@nixenbixen.dk> skrev i meddelelsen
> Hej med jer kloge hoveder

Hejsa

> For to måneder har jeg (nybegynder!) startet mit 63 L-akvarie op. Jeg har
> et par problemer med det - og jeg har sikkert gjort noget forkert.

Tillykke med dit akvarium og velkomme til denne spændende hobby.

> Startede med at fylde sort grus i bunden (uden at have skyllet det først -
> det var vist 1. fejl) og sætte planter i.

Yup - fejl nr 1

> [...]
> lag nu. Meget af det har jeg fået suget op siden.
>
> Efter ca. 14 dage satte jeg fisk i og de trives fint (heldigvis).

Godt.

> [...]
> form for trådalgevækst i udløbet som jeg vasker af (pumpen er forresten
> brugt, men har ligget stille i en årrække - kan det drille?).

At en pumpe/filter er brugt betyder ikke noget, når bare det bliver renset
inden genbrug.

> [...]
> bare smide tilbage i helt nyt og andet vand, eller hvad?
>
> Håber info var nok - og at problemet kan genkendes. Hvor skal jeg starte?

Start med at købe et vandforbedringsmiddel (som regel en blå væske), for jeg
vil anbefale massere af rent vandhanevand fordi - hvis jeg var i den
situation, ville jeg starte forfra.

Ud med fiskene og planterne. Over i en spand eller balje med dem. Vand
tilføres forbedringsmiddel i rette dosis. Jeg tror ikke på alle de
lovprisninger dette middel har, men det indeholder et stof, som rent faktisk
beskytter gæller og slimlag, og du vil komme til at stresse fiskene.

Tøm akvariet og skyl dit grus ordentligt, også rødder og andre ting, hvis du
har sådan noget. Du kan også lige så godt skylle/rense dit pumpe/filter. Du
vil højst sandsynlig ødelægge bakteriekulturen i denne. Men den starter
forfra.

Så er det ellers bare at komme grus, planter, dekoration osv. tilbage i
akvariet, tempereret vand og fisk. Tepereret vand fordi fiskene helst ikke
skal gå for længe i spand/balje - husk vandforbedrings- eller
vandplejemiddel. Da akvariet ikke er større, og hvis du forbereder dig
ordentlig, så behøver det vel ikke, at tage mere end nogle timer.

Flydende gødning er godt for planterne. De skal også have et ordentlig lys,
så hvis dit lysstofrør er gammelt/brugt så køb et nyt. Man skal helst skifte
rør en gang om året. I øvrigt, hvis akvariet får direkte sollys, så kan det
være svært, at holde algerne ned.

Hold derefter øje med fisken, da de kan blive udsat for høje koncentrationer
af ammoniak og nitrit i et nystartet akvarium. Hvis det sker, så skifter du
ca. 25% af vandet med nyt. Du kan også løbende måle vandet med testkit, så
ved du også, hvornår ammoniakken og nitritten har toppet, og dit filter er
helt oppe at køre.

Held og lykke