Dynamisk graf
Fra : Morten Kristensen

Dato : 29-05-08 18:33

Hej NG.

Jeg vil gerne lave en hjemmeside med en række
beregningsprogrammer. Jeg vil gerne have en formular med en
rækker input felter, hvor brugeren kan indtaste en række værdier.
Disse skal så kunne bruges til en beregning, som dels skal give
et facit som tal og dels vises grafisk, i en "dynamisk graf", der
hurtigt kan opdatere, hvis nye tal indtastes i formularen.

Formularen, formlerne og beregningen forestiller jeg mig, at lave
i ASP.

Mit problem er den dynamiske graf. Se eksempelvis:

http://194.182.147.108/tryktab_vvs/graf.jsp

Det er netop noget lignende jeg ønsker.
Det fedeste ville være, hvis det kunne laves i ASP - eventuelt i
samarbejde med Acces og Excel.

Er der mon nogen, der ved hvordan dette kan løses?
Alle gode forslag modtages med tak.
Jeg ønsker dog IKKE et søjlediagram, hvor søjlerne dannes ved at
"trække" et image, og lade værdien fra formularen definere
højden.

VH Morten

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 29-05-08 20:53

On 29 May 2008 17:32:36 GMT, Morten Kristensen <mk@begavet.dk> wrote:

> [...]
>hurtigt kan opdatere, hvis nye tal indtastes i formularen.
>
>Formularen, formlerne og beregningen forestiller jeg mig, at lave

Du kan evt. bruge ChartDirector:
<url: http://www.advsofteng.com/>

Den skal være installeret på serveren (nogle weboteller har den) og
fungerer glimrende sammen med ASP.

Start med de simpleste eksempler i dokumentationen, så du forstår
logikken og udvid så med nogle af de mange muligheder, den indeholder.

Den kan laves stort set lige så dynamisk, som du måtte ønske.
Som i mange andre sammenhænge giver det mening at skelne mellem en
input-del, en beregningsdel og en præsentationsdel.
ChartDirector hører (naturligvis) til præsentationsdelen. Inden da skal
du have et sted at lagre dine data (en database er mest optimalt), og en
måde at få data ind.

Der er sikkert andre komponenter som indehodler lignende funktioner, men
jeg har kun prøvet ChartDirector.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Morten Kristensen

Dato : 30-05-08 12:30

Jørn Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> On 29 May 2008 17:32:36 GMT, Morten Kristensen <mk@begavet.dk> wrote:
> Du kan evt. bruge ChartDirector:
> <url: http://www.advsofteng.com/>

Har været inde og kigge lidt på det. Det ser fedt ud - giver et
professionelt touch.

> Den skal være installeret på serveren (nogle weboteller har den) og
> fungerer glimrende sammen med ASP.
Tror desværre ikke mit webhotel (web10) har det installeret. Web10 har
følgende komponenter:

Components:
AspUpload3.0.0.3
AspSmartUpload 3.x
AspImage 2.x
W3 Jmail4.4
MyODBC-3.51.12
ODBC.NET

SP:
Jet Sp8
MDAC 2.8

> [...]
> ChartDirector hører (naturligvis) til præsentationsdelen. Inden da skal
> du have et sted at lagre dine data (en database er mest optimalt), og en

God forklaring - det giver god mening.

Jeg havde egentlig forestillet mig, at jeg kunne importere mit regneark ind
i en database (Excel og Access). Så ville jeg bruge formularen til at
skrive værdier i databasen via recordset - og så lade disse opdatere grafen
fra regnearket. Er det helt i skoven?

Mange tak for hjælpen.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 31-05-08 07:28

On 30 May 2008 11:29:44 GMT, Morten Kristensen <morten@noreply.dk>
wrote:

> [...]
>i en database (Excel og Access). Så ville jeg bruge formularen til at
>skrive værdier i databasen via recordset - og så lade disse opdatere grafen

Lige bortset fra, at jeg ikke forstår hvad du vil bruge regnearket til
anden gang? Men det er måske en skrivefejl - eller mig der misforstår et
eller andet?

Selv om en datbase (fx Access) er mest optimalt, kan der nogle gange
godt være mening i at hente data direkte fra regneark i ASP (fungerer på
samme måde som en database) - fx hvis man får nye data løbende i et
regneark og bare skal uploade den. Så slipper man for at konvertere til
database hver gang.

Men som jeg forstod på dit første indlæg, har du nogle nuværende data +
nye data som bliver indtastes af brugere. Og så er det nok mest oplagt
at have det i en database.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Morten Kristensen

Dato : 01-06-08 10:16

> [...]
>
> Lige bortset fra, at jeg ikke forstår hvad du vil bruge regnearket til
> anden gang? Men det er måske en skrivefejl - eller mig der misforstår et

Mig der forklarer for dårligt. Det jeg mener er: Jeg har et regneark, hvor alle
funktionaliteter er lavet og der er et dynamisk diagram, der dannes på baggrund
af tal, der kan indtastes i tre felter. Så snart tallene ændres - så ændres
diagrammet også. Altså: det hele er sådan set lavet i regnearket. Det jeg så
håbede, var at man kunne bruge netop dette diagram på selve hjemmesiden. Altså
ved at importere hele regnearket over i Access, og så via ASP lave forbindelsen
til Access databasen.

Felterne til indtastning i regnearket, ville jeg så lave som en formular med
input felter i min ASP fil, med skriverettighed til de relevante felter i
databasen. Mit håb var så at databasen så (fordi den er afhængig af regnearket)
kunne overføre værdierne til regnearket, så diagrammet opdateres i regnearket -
og på en eller anden måde også på hjemmesiden.

He he.. Det blev sgu vidst en lige så ringe formulering. Kan ikke gøre det
bedre. Hvis det er sort snak, beder jeg dig bare glemme det :)

Jeg tjekker lige din side mht matematiske funktioner - da det også skal bruges
i mit program. Eksponentiel- og potensregning i første omgang.

> [...]
> samme måde som en database) - fx hvis man får nye data løbende i et
> regneark og bare skal uploade den. Så slipper man for at konvertere til

AHA - tror egentlig det er det jeg gerne vil have fat i. regnearket er enormt
kompliceret - og jeg ville gerne undgå at lave for meget om. Vidste bare ikke
at jeg kunne hente data fra et regneark. Troede det skulle laves om til
database. Hvilket fil-format skal regnearket have? Og kender du mon et simpelt
eksempel (tutorial) på at få data trukket ud fra regneark i ASP?

> Men som jeg forstod på dit første indlæg, har du nogle nuværende data +
> nye data som bliver indtastes af brugere. Og så er det nok mest oplagt
> at have det i en database.
>
> Good luck!
Thanks - I really need it :)

Tusind tak og god søndag.

Vh Morten

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-06-08 14:43

On 01 Jun 2008 09:16:21 GMT, Morten Kristensen <morten@noreply.dk>
wrote:

> [...]
>
>He he.. Det blev sgu vidst en lige så ringe formulering. Kan ikke gøre det
>bedre. Hvis det er sort snak, beder jeg dig bare glemme det :)

Jeg tror forklaringen er OK, men metoden er nok ikke ... hvad skal vi
sige: nem at få til at virke, hvis det overhovedet kan lade sig gøre.
Selv om du har lavet meget i Excel, så tror jeg stadig du på sigt vil
være bedst tjent med at tænke i at starte "fra scratch".
<snip>

> [...]
>at jeg kunne hente data fra et regneark. Troede det skulle laves om til

Jeg kender ikke til, at man kan trække andet end simple tabel-data ud af
Excel med ASP. Grafer, textboxe og den slags er *mig bekendt* ikke
tilgængelige.

>Hvilket fil-format skal regnearket have? Og kender du mon et simpelt
>eksempel (tutorial) på at få data trukket ud fra regneark i ASP?

Du kan finde connection strings til "næsten alt" her:
<url: http://www.carlprothman.net/Default.aspx?tabid=81>
- også Excel.

Jeg har lavet et simpelt eksempel:
<url: http://www.marxisme.dk/test/excel/>
OBS: Det område, hvor data skal hentes fra, skal være navngivet i Excel
(svarer til tabelnavn i en database), og kolonnerne skal have
overskifter (feltnavne).

Et andet link til noget lignende:
<url: http://www.codeave.com/asp/code.asp?u_log=135>

Lidt off-topic:
Hvis man omvendt skal lave en Excel-fil i ASP fra andre data, så er her
et par links:
<url: http://www.codeave.com/asp/code.asp?u_log=143>
<url: http://www.infinetsoftware.com/content/officedocuments.asp>

- ogd et har tidligere været diskuteret i denne gruppe i en tråd der
startede med:
Subject: Lave en Excel fil
Date: Tue, 27 Feb 2007 10:19:22 +0100

I virkeligheden er det en HTML-(tabel-)fil, man laver, men ved at give
det en Excel ContentType og en Excel-header og navn, fremtræder den som
en Excel-fil.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 31-05-08 07:21

wrote:

>Har været inde og kigge lidt på det. Det ser fedt ud - giver et
>professionelt touch.

>Tror desværre ikke mit webhotel (web10) har det installeret. Web10 har
>følgende komponenter:

Webhoteller har nogle gange flere komponenter installeret end de
annoncerer. De er så normalt ikke supporteret, og du kan risikere, at de
afinstallerer dem

På min ASP-links-side:
<url: http://www.marxisme.dk/jorna/links/asplinks.asp>
har jeg under "Tips m.v." et script, der kan teste hvilke komponenter,
der er installeret.
Direkte link:
<url: http://www.marxisme.dk/jorna/links/testcomp.zip>
(Virker vistnok ikke på ChiliASP.)

Ellers kan du jo forsøge med at bede dem installere komponenten ...

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Morten Kristensen

Dato : 01-06-08 10:04

> [...]
> <url: http://www.marxisme.dk/jorna/links/asplinks.asp>
> har jeg under "Tips m.v." et script, der kan teste hvilke komponenter,

FEDT. En rigtig fed side du har lavet. Lige netop hvad jeg (og mange andre
vel også) har brug for, i forbindelse med at lære ASP.

Så ikke lige at du havde skrevet i første omgang. Beklager. Men din side er
tilføjet foretrukne - så nu tror jeg, at jeg har materiale til de næste par
uger :). Mange tak.

VH Morten

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-05-08 21:44

Morten Kristensen wrote:

> [...]
>
> Det er netop noget lignende jeg ønsker.
> Det fedeste ville være, hvis det kunne laves i ASP - eventuelt i

Den slags ting kan du lave i svg, evt kombineret med noget javascript til
ekstra li'r.
Dog kræver det vist stadig en plugin til IE.
<http://wiki.svg.org/Internet_Explorer>
Alternativt kan du kigge på vml, men det er MS's egen, og findes vist ikke i
andre browsere.

Stig Johansen

Fra : Morten Kristensen

Dato : 30-05-08 12:35

Stig Johansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Den slags ting kan du lave i svg, evt kombineret med noget javascript til
> ekstra li'r.

For at være ærlig: Jeg aner intet om svg - ved faktisk ikke engang hvad det er
:) Men det kan vel læres.

> Dog kræver det vist stadig en plugin til IE.
> <http://wiki.svg.org/Internet_Explorer>

Betyder det at, dem der skal kunne se siden, må have dette plugin installeret?
Jeg vil gerne være sikker på at graferne og selve siden er browserkomopatibel.

> Alternativt kan du kigge på vml, men det er MS's egen, og findes vist ikke i
> andre browsere.

Det ved jeg heller intet om. Måske jeg begiver mig ud på for dybt vand :)
Giver dog ikke op endnu. Prøver at finde mere info ift. det du skriver.

Mange tak for hjælpen.

VH Morten

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-05-08 16:34

Morten Kristensen wrote:

> For at være ærlig: Jeg aner intet om svg - ved faktisk ikke engang hvad
> det er
> :) Men det kan vel læres.

svg, eller Scalable Vector Graphics er xml, som er analogt med (x)html.
Fordelen er at det er ren tekst, og kan laves i hvadsomhelst, også
almindelig teksteditor.

Jeg Googlede lige, og det ser ud til w3schools har lidt basalt om det.
<http://www.w3schools.com/svg/default.asp>

Jeg stødte også på en artikel fra IBM, hvor der muligvis kunne være
inspiration:
<http://www.ibm.com/developerworks/xml/library/x-svggrph/>

> Betyder det at, dem der skal kunne se siden, må have dette plugin
> installeret?

Dem der kun har IE, ja - suk.
svg, som er en w3c standard, har eksisteret siden årtusindeskiftet, og er
indbygget i andre browsere.

Måske fordi Microsoft var med til at foreslå vml,
<http://en.wikipedia.org/wiki/Vector_Markup_Language>
som ikke rigtig slog an, vil han ikke rigtig indbygge svg i sin IE.

> Jeg vil gerne være sikker på at graferne og selve siden er
> browserkomopatibel.

Det er lidt samme problemstilling som Flash, sålænge Microsoft ikke vil
indbygge svg.

> Det ved jeg heller intet om. Måske jeg begiver mig ud på for dybt vand :)
> Giver dog ikke op endnu. Prøver at finde mere info ift. det du skriver.

vml er som nævnt IE specifikt, og en afart af svg (eller omvendt).

Stig Johansen

Fra : Morten Kristensen

Dato : 31-05-08 14:01

> [...]
> almindelig teksteditor.
>
> Jeg Googlede lige, og det ser ud til w3schools har lidt basalt om det.

Ser umiddelbart rigtig godt ud.

> Jeg stødte også på en artikel fra IBM, hvor der muligvis kunne være
> inspiration:
> <http://www.ibm.com/developerworks/xml/library/x-svggrph/>
Det bliver min søndagslæsning. Tak.

> [...]
> som ikke rigtig slog an, vil han ikke rigtig indbygge svg i sin IE.

> Det er lidt samme problemstilling som Flash, sålænge Microsoft ikke vil

Hmm - man bliver sgu da lidt grundbitter, over MS og deres måde at forstå w3c
aftalen. Synes at have stødt på problem med w3c standard før - altså noget der
burde gøres efter en standard - og som alligevel kikser i Explorer.

> vml er som nævnt IE specifikt, og en afart af svg (eller omvendt).

Tja - egentlig synes jeg det ville være bedst, hvis jeg ikke er med til at
støtte MS specifikke standarder, når nu de ikke overholder w3c standarden.
Vælger jeg vml, vil jeg jo indirekte opfordre(tvinge) brugere til at benytte
Explorer. (hvis den da kun er kompatibel med MS)

> --
> Med venlig hilsen
> Stig Johansen

Jeg vil gerne sige tusind tak for din grundige forklaring. Jeg prøver føst at
sætte mig ind i svg - og se om jeg kan finde en tilfredsstillende løsning
herved.

Den graf jeg ønkser at kreere via min form med input-felter, placerer jeg så
ovenpå et billede af diagrammet (eks. vha layers) og sørger for en præcis
positionering af begge - eller bliver det mon umuligt at styre mht.
browserkompatibilitet?

God weekend, Morten

Fra : Stig Johansen

Dato : 31-05-08 15:37

Morten Kristensen wrote:

> [...]
> w3c aftalen. Synes at have stødt på problem med w3c standard før - altså
> noget der burde gøres efter en standard - og som alligevel kikser i

Ditto - men efterrhånden er der store kræfter som gør, at 'han' bliver nødt
til at bøje sig.

Wikipedia f.eks., som er en ikke uanseelig faktor på nettet vil gerne
konvertere sine grafer til svg:
<http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Collaboration_to_convert_graphs_to_SVG>

> Jeg vil gerne sige tusind tak for din grundige forklaring. Jeg prøver føst
> at sætte mig ind i svg - og se om jeg kan finde en tilfredsstillende
> løsning herved.

Der er ikke så meget i det, det er ren vektor grafik.
Den du selv henviste til med VVS'eren, dog med dobbelt logaritmisk skala,
ville kunne laves med nogle ganske få liniers kode (forudsat de matematiske
funktioner er tilstede i ASP).

> [...]
> så ovenpå et billede af diagrammet (eks. vha layers) og sørger for en
> præcis positionering af begge - eller bliver det mon umuligt at styre mht.

Diagram - graf ?
Hvis du siger diagram til mig, så tænker jeg på elektronik, og hvis du siger
graf, så tænker jeg på datawarehouse/BI, budgetter o.lign, vil du ud med
sammenhængen?

Jeg har ikke selv prøvet at lægge svg oven på et billede, men svg er uhyre
præcist.

For nemheds skyld plejer jeg at udlægge et koordinatsystem på 1000x1000, men
da det er floating point, kan du sagtens angive 107.123456,747.987654 som
koordinater.

Jeg vil gætte på, at hvis du udlægger koordinatsystemet med baggrund i X/Y
størrelser på dit billede, så burde det bare køre derudaf.

Alternativt kunne du måske omsætte dit diagram til svg.

Stig Johansen

Fra : Morten Kristensen

Dato : 01-06-08 09:58

> [...]

> ville kunne laves med nogle ganske få liniers kode (forudsat de matematiske

Hmm - ja. Her opstår mit næste problem. At få formler fra Excel lavet om til ASP.
Eksempelvis:
Damptryk =
Math.floor(6.1*EKSP((7.45*Lufttemperatur)/(235+Lufttemperatur)*2.3025851)*Relative
luftfugtighed/100*100)/100
Ser ud som om "EKSP" er et af problemerne. Kender du mon en ASP-matamatisk
oversigt? Har googlet hele morgenen uden resultat.

> [...]
> graf, så tænker jeg på datawarehouse/BI, budgetter o.lign, vil du ud med

Mig der vrøvler. Jeg mente min SVG vektor oven på mit koordinatsystem.

> [...]
> størrelser på dit billede, så burde det bare køre derudaf.
>
> Alternativt kunne du måske omsætte dit diagram til svg.
Ja - det overvejer jeg også:)

Mange tak - og god søndag.

Vh Morten

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-06-08 12:01

On 01 Jun 2008 08:57:36 GMT, Morten Kristensen <moretn@noreply.dk>
wrote:

>Ser ud som om "EKSP" er et af problemerne. Kender du mon en ASP-matamatisk
>oversigt? Har googlet hele morgenen uden resultat.

Matematiske funktioner:
<url:
http://msdn.microsoft.com/da-dk/library/72ca82az(en-us,VS.85).aspx>
Exp:
<url:
http://msdn.microsoft.com/da-dk/library/aw8fzd30(en-us,VS.85).aspx>
Afledte matematiske funktioner (mest trigonometriske):
<url:
http://msdn.microsoft.com/da-dk/library/csfk8t62(en-us,VS.85).aspx>

I øvrigt vil jeg *kraftigt* opfordre dig til at downloade VBScript
dokumentationen som Windows Help File (.chm-format). Jeg har den tit
åben, når jeg skal bruge nogle af de funktioner, jeg ikke bruger så tit
- eller hvor jeg ikke lige kan huske syntaksen.
<url:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=01592C48-207D-4BE1-8A76-1C4099D7BBB9&displaylang=en>

Eller du kan bruge online-version:
<url: http://msdn.microsoft.com/da-dk/library/d1wf56tt(en-us).aspx>

Generel indgang til scripting på MSDN:
<url: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms950396.aspx>

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-06-08 15:30

Morten Kristensen wrote:

> [...]
> Ser ud som om "EKSP" er et af problemerne. Kender du mon en ASP-matamatisk
> oversigt? Har googlet hele morgenen uden resultat.

Jørn har givet et link, men her er endnu et link:
<http://www.w3schools.com/VBScript/vbscript_ref_functions.asp>

Du skal være opmærksom på, at de formler du ser i Excel er oversat til
dansk, og forekommer normalt ikke i programmeringssprog.

Så hvis du har søgt på EKSP, og ikke EXP, er det nok derfor der ikke er bid
på Google.

Stig Johansen

Fra : Morten Kristensen

Dato : 02-06-08 05:13

> [...]
> dansk, og forekommer normalt ikke i programmeringssprog.
>
> Så hvis du har søgt på EKSP, og ikke EXP, er det nok derfor der ikke er bid

Hold da k... at jeg ikke havde tænkt på det.. Giver lige mig selv et gok i nødden. Of
course. :)

Tusind tak, Morten

Fra : Michael Weber

Dato : 31-05-08 07:28

Morten Kristensen wrote:

> [...]
>
> Det ved jeg heller intet om. Måske jeg begiver mig ud på for dybt
> vand :) Giver dog ikke op endnu. Prøver at finde mere info ift. det

Du kunne jo kombinerer Jørns råd om at
skelne mellem input-, beregnings- og præsentations-del
og Stigs forslag om at bruge enten at bruge vml eller svg
og lave et bibliotek, der opdeler tingene i klasser og
præsenterer enten vml eller svg afhængig af klientens browser.

f.eks.(lidt lørdag-morgen-pseudo-kode-agtigt):

'de former du nu skal bruge som konstanter
' Du kan jo så implementerer de former efter behov
class Shapes
public Ellipse = 0,
public Square = 1,
public Graph = 2,
end class

class VectorGraphicsFactory

private sub GetClientBrowser()
...henter klientens browser.
end sub

' denne metode kan du så overloade.
public function CreateShape( by ref shape ,....)
if GetClientBrowser() == "IE"
...lav shape i vml via VMLShapes-klassen
else
...lav shape i svg via SVGShapes-klassen
end if
end function

'implementation af vml-specifik kode.
' Her koncentrerer du dig kun om at lave vml-kode.
class VMLShapes

public function CreateEllipse(....)
end function

public function CreateSquare(....)
end function

public function CreateGraph(....)
end function

end class

'implementation af svg-specifik kode.
' Her koncentrerer du dig kun om at lave svg-kode.
class SVGShapes

[...]

Så kan du på dine sider lave noget á la :

Set objFactory =new VectorGraphicsFactory
VectorGraphicsFactory.CreateShape( Shapes.Ellipse, (en røvfuld parametre) )
VectorGraphicsFactory.CreateShape( Shapes.Graph, (en røvfuld parametre) )

Bare en idé til lidt inspiration.
Medgivet, det er måske en lidt stor opgave med masse "dobbeltarbejde",
men på den anden side, har du først lavet det, kan du bruge det igen på
andre sites.

:)

Fra : Michael Weber

Dato : 31-05-08 08:05

Michael Weber wrote:
....en masse.

Og ovenstående var naturligvis præsentationsdelen,
du kunne genbruge uafhængig af input- og beregnings-delen.

Fra : Morten Kristensen

Dato : 31-05-08 14:08

Michael Weber wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> og lave et bibliotek, der opdeler tingene i klasser og
> præsenterer enten vml eller svg afhængig af klientens browser.

Jep - Jørns råd vedrørende opdeling har jeg allerede ubevidst brugt før. Men
det har givet mig langt bedre overblik over mine projekter, at få denne
forklaring tilknyttet. Går i gang med at lære ASP.NET i næste uge - og er
sikker på at Jørns grundlæggende forklaring, vil give mig en kick start her :)

> f.eks.(lidt lørdag-morgen-pseudo-kode-agtigt):
lol

> [...]
> Medgivet, det er måske en lidt stor opgave med masse "dobbeltarbejde",
> men på den anden side, har du først lavet det, kan du bruge det igen på

Fandeme smart. Ja du her ret. Det bliver dobbeltarbejde - men det må jeg tage
op med B. Gates - den gamle skurk. :)
Rigtig god kommentering - selv jeg forstår. Jeg knokler videre.

Tusind tak og god weekend,

Fra : Morten Kristensen

Dato : 02-06-08 05:20

Jeg vil gerne sige tusind tak for al den hjælp, jeg her har fået.
Det førte jo en del videre end først antaget. Tak fordi I ville
bruge så meget krudt på mit projekt - og for alt det jeg lærte ved
siden af det konkrete problem.
Det er simpelthen fantastisk for en nybegynder i programmering, at
der findes så meget hjælpsomhed. Intet mindre. I er jo sande
vidensbanker. he he.

Linket til "introduktion til nyhedsgrupper" virkede ikke - men jeg
forsøger at lukke tråden, inden jeg optager al for meget plads i
denne. Håber jeg gør det rigtigt (ved at selv besvare mit
allerførste indlæg).

de venligste hilsner,