Re: Diagnose søges. Fiskene dør!
Fra : Mugge

Dato : 23-05-08 21:19

Er det ikke vildt mange fisk du har i et 250L?!

--
--------------------------------- --- -- -
Posted with NewsLeecher v3.9 Final

Fra : Jesper Beltoft

Dato : 23-05-08 22:32

Det skulle være ok... og det har virket fint indtil nu.

Fra : Jan

Dato : 24-05-08 06:01

Det kan tyder på gift i vandet for høj nitrat . du kan skifte noget af
vandet , rense filteret og ellers håbe
mvh
Jan

Fra : Jesper Beltoft

Dato : 24-05-08 08:14

Fra : Jan

Dato : 24-05-08 08:48

"Jesper Beltoft" <j.beltoft@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Jan" <j@n> skrev i en meddelelse

Det kunne godt passe , men målingerne viser et og virkeligheden viser noget
andet såå.

Fra : Frandsen

Dato : 26-05-08 08:52

"Jan" <j@n> skrev i meddelelsen
> Det kan tyder på gift i vandet for høj nitrat . du kan skifte noget af
> vandet , rense filteret og ellers håbe

Du skal IKKE rense filteret. Kun hvis det er ved at være tilstoppet,
selvfølgelig.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-05-08 10:35

Jesper Beltoft wrote:
> Det skulle være ok... og det har virket fint indtil nu.

Umiddebart vil jeg også sige, at det er for mange - for mange fisk kan
fint fungere i en periode - men efter et stykke tid, så går det galt

Mange fisk i forholdsvis lidt vand kræver tilsvarende mange planter og
filtrering og vandskifte o.s.v. - så hvis ikke alt det hænger sammen -
så går det galt efter en periode....

Målinger af vandværdier har jeg aldrig brugt - hvis fiskene ikke trives,
så er det på tide at rette op på de ting, der lyder mest sandsynligt -
og det har fungeret fint for mig i 40 år........

Jan

--
Signatur ude af drift

Fra : Jesper Beltoft

Dato : 26-05-08 17:37

Det virker som om de får akut iltmangel??? Der går ca 3 timer fra de
gisper efter luft til de går til de evige akvarieforretninger. Underligt.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-05-08 18:29

Jesper Beltoft wrote:
> Det virker som om de får akut iltmangel???

Igen vil mit gæt være for mange fisk i forhold til resten.....

--
Signatur ude af drift

Fra : Leo Jørgensen

Dato : 16-06-08 01:44

> Igen vil mit gæt være for mange fisk i forhold til resten.....

Jeg må give Jan ret.
I naturen dør de svageste, dette er sker nu i din natur, og nå du har mistet
20-25 fisk mere, så passer bestanden nok til dit 250L akvarium

Ofte bliver der sagt 1-1½ cm fisk på L vand, og skulle de passe med de 92
fisk du startede med at oplyse du havde, er dine fisk ganske små, 0,39 cm.

Grunden til det har kørt i 1½ månede er at vandet fungere lige som et
batteri, når ilten forsvinder forsvinder lyset også i lygten. Du skifter så
15 % af vandet, det svare til lige at lade lidt på batteriet, og det bliver
så efter din beskrivelse afladt på ca. 3 timer.

Så kan du sikkert selv gøre regnestykket, skift vand hver 3. time, eller
send nogle af dine fisk retur.

Hygsom
Leo
Har haft akvarie i ca. 15år, og har været det samme igennem som dig Jesper.

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 16-06-08 08:49

"Leo Jørgensen" skrev i meddelelsen

> Ofte bliver der sagt 1-1½ cm fisk på L vand, og skulle de passe med
> de 92 fisk du startede med at oplyse du havde, er dine fisk ganske
> små, 0,39 cm.

Din lommeregner skal vist lige kalibreres
250/92=2,72 L / fisk

Kenn H. Jensen

Fra : Jesper Beltoft

Dato : 16-06-08 16:38

"Kenn H. Jensen" <find_mailadressen_paa@www.multi-max.dk> skrev i en
meddelelse news:a292f$48561afb$55181a71$31922@news.arrownet.dk...
> "Leo Jørgensen" skrev i meddelelsen

> Din lommeregner skal vist lige kalibreres
> 250/92=2,72 L / fisk
>
> --
> Med venlig hilsen
> Kenn H. Jensen
>Nå men hvad ved jeg. Jeg er bare en dum elektriker der tror på alt jeg får
>at vide i forretningen

Takker til alle

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-06-08 17:36

"Jesper Beltoft" skrev i en meddelelse
> [...]

Det er ikke altid klogt - de sælger hvad som helst, der giver penge i
kassen.

Et bedre råd er en tur til boghandleren eller biblioteket og få fat på
en god bog om at holde akvarie - det bør man altid gøre FØR man starter
et akvarie op, da det giver lidt baggrundviden, så man er forberedt på
de problemer, der KAN opstå.

Jan

Fra : Jesper Beltoft

Dato : 16-06-08 18:22

Jamen han lød så reel. Han ville hellere sige nej til at sælge fisk, hvis
han ikke kunne stå inde for det.

En anden ting; når der er iltmangel, bør alle fiskene så ikke gispe efter
luft? Hos mig er det kun en enkelt af gangen. Og det passede lige nøjagtigt
med at de begyndte at dø da der kom vildfangede øksefisk. Selv kuhliålene...