Snegle
Fra : AJ

Dato : 18-05-08 14:10

Hej Gruppe!

Jeg har et stort problem med snegle i mit 54 liters akvarium. Det er nogle
små spidse snegle. Jeg har prøvet at pille dem op ved håndkraft, men de er
meget små og der er mange. Jeg har købt en sneglefanger, det eneste den
fangede var min stakkels sugemalle.... Så prøvede jeg gift, men jeg har
stadig en million snegle. Næste træk bliver at købe nogle fisk, der spiser
snegle af min slags. Jeg har tænkt på pragtsmerlinger, men spiser de alle
slags snegle?

Jeg er klar over, at det er en stimefisk OG at de bliver for store til mit
akvarium, så jeg har planer om tre stk og har en aftager, når de har spist
op.

Holder min idé? Er der andre fisk, der er bedre?

AJ

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-05-08 16:04

AJ wrote:
> Jeg har et stort problem med snegle i mit 54 liters akvarium.

Snegle kan komme med planter og mange andre metoder, men er normalt ikke
et problem medmindre de har noget at leve af.

Hvis du f.x. overfodrer eller sjusker med rengøringen (det skal ikke
gøres for sjældent i et så "lille" skvarium) - så er der en masse i
overskud, som sneglene kan leve af, og så kan der pludselig være "en
million".....

> [...]
> håndkraft, men de er meget små og der er mange. Jeg har købt en
> sneglefanger, det eneste den fangede var min stakkels sugemalle....

Nå - akvariepushere sælger hvad som helst, der giver penge i kassen

En "næsten" gratis metode:

Læg nogle skiver kartoffel på en underkop og sæt ned i akvariet, når du
slukker lyset - et par timer senere kan du tænde og tage underkoppen
op - så har der samlet sig en masse snegle til "guffegilde" og man kan
tage hele underkoppen op med snegle og det hele.

> Så prøvede jeg gift, men jeg har stadig en million snegle.

Gift er noget skidt.

> Næste træk
> bliver at købe nogle fisk, der spiser snegle af min slags. Jeg har
> tænkt på pragtsmerlinger, men spiser de alle slags snegle?

Ja - men et alternativ i dit tilfælde er Netsmerling - den ligner
Pragtsmerling, men bliver ikke nær så stor.

> Jeg er klar over, at det er en stimefisk OG at de bliver for store
> til mit akvarium, så jeg har planer om tre stk og har en aftager, når
> de har spist op.

Problemet er så at der stadig kan ligge æg og en enkelt snegl gemt, når
du fjerner smerlingerne - og så går der ikke længe før sneglene kommer
igen.

Så kig hellere på årsagen til at sneglene har det for godt

Jan

--
Signatur ude af drift

Fra : AJ

Dato : 18-05-08 16:57

Hej Jan!

Takker for svaret.

> [...]
> for sjældent i et så "lille" skvarium) - så er der en masse i overskud,
> som sneglene kan leve af, og så kan der pludselig være >"en million".....

Jeg renser bund og skifter 1/3 af vandet hver uge. De får kun ganske lidt
foder, så det kan heller ikke være problemet. Jeg tror, at årsagen måske er,
at de er så små og har samme farve som bundlaget, så jeg ikke har kunnet
udrydde dem manuelt. Måske er der heller ikke helt en million, men der er
nok til at det generer mig ;0)

> Ja - men et alternativ i dit tilfælde er Netsmerling - den ligner
> Pragtsmerling, men bliver ikke nær så stor.

Jeg vil kigge lidt på sådan en netsmerling.

> Problemet er så at der stadig kan ligge æg og en enkelt snegl gemt, når du
> fjerner smerlingerne - og så går der ikke længe før sneglene kommer igen.

Hvor lang tid er æggene om at klække?

Stor hilsen AJ

Fra : Mogens Christensen

Dato : 18-05-08 19:44

"AJ" <ajogkuglerne@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> op.
>
> Holder min idé? Er der andre fisk, der er bedre?

Jeg løste et semilar problem i mit 300 liters akvarium med dværgsmerlinge
( 5 stk ) , de er ikke ret store men efter et par dage kunne jeg ikke se
flere snegle. Det drejede sig kun om små "skivesnegle" som jeg sikkert har
slæbt ind med levende foder.
Nu har jeg kun snegtle i mit yngle akvarium & i min rejetank.

Fra : Keld Nygaard

Dato : 19-06-08 13:31

> [...]
> snegle af min slags. Jeg har tænkt på pragtsmerlinger, men spiser de alle

Jeg har haft et lignende problem i et 54 l. Jeg købte nogle planter, og
dagen efter kravlede en 2-3 små snegle rundt på glasset... Skidt pyt med
det, tænkte jeg... De gør vel kun gavn...
1 md. senere var der så sindsygt mange at jeg bittet fortrød min
beslutning... Jeg fiskede alle dem op der sad på glasset. Det blev næsten
til 80 snegle! Hver dag i et par uger satte jeg mig ned og fiskede snegle,
til jeg til sidst kun fik et par enkelte... Derefter gik jeg over til
konsekvent at fiske op hver gang jeg så en snegl, og efter endnu et par uger
var de væk.
I 8 måneder har jeg så ikke set noget til dem, før i sidste uge, hvor der
var en enkelt snegl, der resolut blev fjernet...

Det er bøvlet arbejde, men det kan lade sig gøre at fjerne dem manuelt...

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu