Miljøvariabler og stier med mellemrum?
Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 10-05-08 08:33

Hej.

Jeg oplever et lidt mærkeligt problem med et lille script (en del
af et lidt større script), som skal tjekke om en process kører
lokalt på en maskine.
Jeg tjekker forskellige ting med hensyn til om processen kører og
hvis den ikke gør dette skal den jo startes via .exe filen.

..exe filen er placeret i C:\Program
Files\Mappe\Mappe\filnavn.exe, eller i
C:\Programmer\Mappe\Mappe\filnavn.exe hvis der er tale om et
dansk OS.
Den del af scriptet, der fejler ser således ud:

MsgBox StartAvgCC()

'
*******
' StartAvgCC() - Starter AvgCC.exe
'
*******
Function StartAvgCC()
On Error Resume Next
Dim objFSO, filePath, objShell, bolSuccess
Set objFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")

filePath = "%PROGRAMFILES%\Grisoft\AVG7\avgcc.exe"

MsgBox filePath

If objFSO.FileExists(filePath) Then
Set objShell = CreateObject("Wscript.Shell")
objShell.Run(filePath), 0, True
Set objShell = Nothing

If Err <> 0 Then
bolSuccess = False
Else
bolSuccess = True
End If
End If

StartAvgCC = bolSuccess
End Function

Scriptet fejler i en større sammenhæng og melder at stien til
filen ikke eksisterer.
Hvis jeg benytter filePath = "C:\Windows\Notepad.exe" åbnes
Notepad uden problemer.

Jeg har også forsøgt at placere andre filer i den givne mappe
under \Program Files\, men lige lidt hjælper det.
Har også prøvet med den absolutte sti filePath = "C:\Program
Files\Mappew\Mappe\filnavn.exe", men det giver samme fejl.

Er det fordi der er mellemrum i \Program Files\?
Benytter jeg miljøvariabler forkert i mit script?

Det virker som sagt fint med absolutte stier, hvis jeg ikke
forsøger med \Program Files\ mappen, eller undermapper i denne
mappe.

Enhver ledetråd vil blive modtaget med kyshånd!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 14-05-08 10:19

> [...]
>
> MsgBox filePath
>
> If objFSO.FileExists(filePath) Then
> Set objShell = CreateObject("Wscript.Shell")

Det sjove er, at hvis jeg flytter selve verificeringen på om filen
eksisterer - altså hvis jeg fx. siger If Not
objFSO.FileExists(filePath) Then, eller helt fjerner denne
validering, så virker det fint.

Hvorfor scriptet så vælger at køre en fil efter at det har valideret
at den ikke eksisterer vides ikke.

Men jeg lukker i hvert fald tråden.