Eksamensregler
Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 14-05-08 21:52

Baggrund
Min datter har d.d. oplevet at hun i forbindelse med skriftlig dansk
eksamen, var udsat for et "teknisk nedbrud", idet hun i forbindelse med
udprintning mister sit dokument. Dette fornalediger at hun atter må til
tastaturet og genindskrive sin stil, hvilket hun når inden for den
fastsatte tid.

Kilden til undren
Havde det været i "mit system" (EUD) ville hun have krav på en
reeksamination, idet det er vores ansvar at teknikken virker hvis vi
stiller den til rådighed.

Spørgsmålet
Derfor er jeg interesseret i hvilke regler der egentlig er gældende for
eksamen i forkeskolen, især i disse tider hvor det eneste saliggørende
ser ud til at være prøver baseret på anvendelse af computere

Hun er ikke umiddelbart interesseret i en reeksamination, idet hun mener
at have nået at indskrive, rette, kommatere,sit arbejde, omend under
betydeligt tidspres. Spørgsmålet er altså af, skal vi sige "akademisk
interesse"

--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-05-08 01:39

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> kommatere,sit arbejde, omend under betydeligt tidspres.
> Spørgsmålet er altså af, skal vi sige "akademisk interesse"

Det er den enkelte skole der afgør om man kan skrive på
computer. Det er elevens ansvar at man skriver så tit ud at
man kan fortsætte i hånden hvis systemerne bryder sammen. Man
har ingen ret til omeksamen af den grund. Det samme gælder på
gymnasierne og på universiteterne.

Der skal være en tilsynsførende til stede der har viden om edb
under en eksamen så tekniske problemer kan afhjælpes, men det
er stadig op til eleven at sikre sig at der tages højde for
nedbrud ved at skrive tit nok ud. Det er ikke skolens ansvar
at der kan ske et nedbrud.

Sådan er reglerne overalt i undervisningssektoren, måske lige
bortset fra EUD, hvis regelsæt på området jeg ikke kender.

Din datter kunne jo have valgt at skrive i hånden hvis hun
ville være på den sikre side.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 15-05-08 06:11

Arne H. Wilstrup <nix@invalid.com> declared in:
482b8616$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk :
> ""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i meddelelsen

Havde hun ikke gemt undervejs?

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 15-05-08 06:34

Thomas Hejl Pilgaard skrev:
> Arne H. Wilstrup <nix@invalid.com> declared in:
> 482b8616$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk :
>
> Havde hun ikke gemt undervejs?

Mjahh jeg ver jo ikke med Så jeg ved det ikke.
Som jeg forstår forklaringen, gente hun på den USB-Stick der skulle
anvendes til udskrivning, og det var den der antageligt brændte af.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 15-05-08 06:44

Arne H. Wilstrup skrev:
> [...]

> er stadig op til eleven at sikre sig at der tages højde for
> nedbrud ved at skrive tit nok ud. Det er ikke skolens ansvar

Tak for svar

> Sådan er reglerne overalt i undervisningssektoren, måske lige
> bortset fra EUD, hvis regelsæt på området jeg ikke kender.

Vi stiller ikke PC til rådighed for eksamen, eleverne skal selv tage
med, (vores IT afdeling klargør så PC'en sammen med eleven - det er så
omstændigt at jeg i 12 år kun har oplevet to der valgte at anvende PC.)
Herved overgår ansvaret for teknikken til dem selv - ihvertfald den del
af teknikken - i fremtiden bliver skriftlig dansk, eller andre
grundfag for sin sag skyld ikke et eksamensmæssigt nævneværdig problem -
de er jeg er jo reduceret til et minimum.

> Din datter kunne jo have valgt at skrive i hånden hvis hun
> ville være på den sikre side.

Det kunne hun, men hun må jo have vurderet at anvendelse af IT ville
give hende en fordel, på trods af at hun har en aldeles læsbar og pæn
håndskrift. Og tillige har hun altså været i så god tid at hun kunne nå
at indskrive sin kladde igen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-05-08 14:03

> [...]
> andre grundfag for sin sag skyld ikke et eksamensmæssigt
> nævneværdig problem - de er jeg er jo reduceret til et

Folkeskolerne stiller normalt PC'ere til rådighed for
eleverne. Det er en omstændelig procedure - vi tillader hos os
ikke at eleverne medbringer deres egen.
På gymnasierne skal eleverne normalt stille med deres egen -
kun printeren sættes op til at de kan skrive ud fra den via et
USB-stik (jeg har ikke endnu oplevet at gymnasierne sætter net
op til det formål. Mange elever dér tager egne printere med.

> [...]
> aldeles læsbar og pæn håndskrift. Og tillige har hun altså
> været i så god tid at hun kunne nå at indskrive sin kladde

Tja, man skriver normalt ikke kladde når man anvender PC - det
er tidskrævende og uden mening.
Men hun kan sagtens have bevaret et kopi af sin opgave. Det er
blot stadig hendes eget ansvar at den bliver skrevet ud før
tiden. Man må ikke bedømme en opgave der ikke er skrevet ud,
men som befinder sig på en usb-stik.

For en ordens skyld: jeg er lærer og tilsynsførende i disse
dage ved PC-eleverne.

Fra : Kim2000

Dato : 15-05-08 16:09

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> en opgave der ikke er skrevet ud, men som befinder sig på en usb-stik.
>
> For en ordens skyld: jeg er lærer og tilsynsførende i disse dage ved

Det er naturligvis klart nok at hvis tiden er udløbet og printeren er gået i
"hak" eller ligende at man så vil tillade den bliver udskrevet efter
tidsfristens udløb. Ideen med en prøve er selvfølgelig at se hvad denne kan
ikke at flueknebbe nogle regler. På seminariet skete det fx ved en
danskprøve, hvor printeren skulle udskiftes midt i det hele og de sidste
opgaver blev udskrevet efter tidsfristen (der stod så en tilsynsførende ved
siden af, så der ikke blev arbejdet videre efter tidsfristen var udløbet,
men kun udskrevet).

Det lyder på min dog helt vanvittigt at eleven skulle have mistet sin opgave
og var nødt til at skrive den igen, eleven skal naturligvis gemme sit
arbejde konstant og det er elevens eget ansvar. Det er også en mærkværdig
taktik at benytte en håndskreven kladde og en computer til at skrive ind
med, kladden skrives naturligt nok direkte på computeren.

Fra : Søren Friberg

Dato : 15-05-08 17:11

Kim2000 skrev:

> Det er naturligvis klart nok at hvis tiden er udløbet og printeren er gået i
> "hak" eller ligende at man så vil tillade den bliver udskrevet efter
> tidsfristens udløb.

Ja, bl.a.; det er jo ikke en prøve i om it-udstyret fungerer. Det kan jo
også være et spørgsmål om tilsynsførende/ledelse gider have besvær med
at kontakte ministeriet for at få en iøvrigt rimelig dispensation.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 15-05-08 19:32

Arne H. Wilstrup skrev:
> [...]

> men som befinder sig på en usb-stik.
>
> For en ordens skyld: jeg er lærer og tilsynsførende i disse

Kommentar til prøveforløbet
Ok, der er noget metodisk hun og jeg kan arbejde videre på, givet de
eksisterende regler, tak for svar.

Kommentar til kladde skrivning.
Jeg ved med sikkerhed at min datter er belvet anbefalet af sin
dansklærer at skrive en "kladde". Jeg har understøttet denne opfattelse
af god metodik. Kladde skal ikke her forstås som en fuldstændig
håndskrevet kladde, men snarre en udvidet disposition. Det har hun så
rette sig efter.

Meningen er at sikre at opnå en velskreven og veldisponeret stil.
Der findes mennesker der har det fornødne overblik over eget skrive
arbejde, og den tilstrækkelige faglige indsigt i "rationel anvendelse af
tekstbehandling", til at de kan skrive direkte ind, og _samtidig_ opnå
et for den enkelte optimalt resultet. Men det er absolut ikke normalen i
9. klasse. Altså (som hendes dansklærer også påpeger), skal hendes fulde
potentiale vises _skal_ stilen disponeres / skitseres / laves som kladde
inden den skrives "ind" færdigformes/renskrives/endeligt formuleres på PC.

--
Dun@nt
Teknisk Desiger - En uddennelse med fremtid.

Fra : Søren Friberg

Dato : 15-05-08 20:07

J.C.Kløve skrev:
> Altså (som hendes dansklærer også påpeger), skal hendes fulde
> potentiale vises _skal_ stilen disponeres / skitseres / laves som kladde
> inden den skrives "ind" færdigformes/renskrives/endeligt formuleres på PC.

Det første er jeg meget enig i - det sidste ikke. Word har en meget
overset mulighed, som jeg ALTID selv benytter; nemlig at anvende
dispositionslayout. Den indebærer også fantastiske layoutmuligheder
efterfølgende. Desværre lærer de færreste elever, at anvende programmet
ordentligt. Noget off-topic indrømmes

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 15-05-08 20:33

Søren Friberg skrev:

> [...]
> dispositionslayout. Den indebærer også fantastiske layoutmuligheder
> efterfølgende. Desværre lærer de færreste elever, at anvende programmet

Vi er meget enige

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-05-08 00:46

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i
meddelelsen news:482c89dd$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> fantastiske layoutmuligheder efterfølgende. Desværre lærer
> de færreste elever, at anvende programmet ordentligt. Noget

Naturligvis skal man disponere sin stil - men kladde er
bandlyst i mine timer når eleverne benytter computer. Det er
ligesom diktater: Rimeligt overflødigt og giver ikke eleven
muligheder for andet end at kopiere bevidstløst hvad læreren
læser op. Det er bedre at anvende sproglig iagttagelse - fx
ved dictogloss o.lign. opgaver der "tvinger" eleven til at
iagttage sprogets mangfoldigheder på alle leder og kanter og
dertil kommer at procesorienteret skrivning er en udmærket
måde at arbejde effektivt med tekstbehandling på.

Dertil kommer det som du skriver: Muligheden for at lave
dispositioner, men de færreste lærer deres
tekstbehandlingssystem på en ordentlig måde. Det betyder spild
af muligheder.

Fra : Søren Friberg

Dato : 16-05-08 04:42

Arne H. Wilstrup skrev:

> [...]
> ligesom diktater: Rimeligt overflødigt og giver ikke eleven
> muligheder for andet end at kopiere bevidstløst hvad læreren

Øh ja, helt enig igen. Jeg nævner ikke kladde overhovedet, men omtaler
en disposition. Jeg gider altså ikke opfinde noget at diskutere - især
ikke når jeg er enig. God fornøjelse Arne med Jeres nye center, prøver
og alle de andre andre sjove ting her til sidst :)

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-05-08 06:37

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i
meddelelsen news:482d0286$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> noget at diskutere - især ikke når jeg er enig. God
> fornøjelse Arne med Jeres nye center, prøver og alle de

Jeg opfinder ikke noget at diskutere -jeg forholder mig til at
du skriver at du er enig med spørgeren om blandt andet
kladdeskrivning, idet han citerer datterens klasselærer - det
er det, jeg kommenterer.

Kladder er noget fra gammel tid hvor man ikke havde de
muligheder en computer rummer i dag - og der er da mange
situationer hvor man havde ganske rimelige betragtninger om
hvordan man skriver stile når man betænker at det drejer sig
om datidens måder at tænke på. Men i dag, hvor vi har
computere og tekstbehandlingssystemer der er ret så
avancerede, handler det altså om at udnytte de muligheder der
er til det yderste.

Endelig kan jeg se af mine svar til faderen at det kan komme
til at lyde en smule teknisk og indforstået. Det skal jeg være
den første til at beklage - han er jo yderst høflig i sin
forespørgsel og takker oven i købet for svarene. Det er jeg
ikke så vant til at det gør noget i denne gruppe. Men det er
fint at faderen stiller spørgsmål til noget han ikke forstår
og derefter får en forklaring.

Hvad angår eksamen på lederkontoret, så er det en klar
overtrædelse af gældende regelsæt. Man har på skolen bøjet det
vel lovligt meget, men jeg kan da sagtens unde en elev den
mulighed. Hvis du har ret i at uvm kan dispensere for
reglerne - og vel at mærke "hvem", for det er jo for stor en
sag til at blive afgjort af en almindelig kontorfunktionær
uden prokura, så er det da helt fint, men i så fald indfører
man en ny praksis som jeg i hvert fald ikke har kendskab til.
Det er da en ting jeg vil undersøge nøjere og videregive til
min ledelse. Den er nemlig ny for mig og også garanteret for
ledelsen der er helt ny i foretagendet.

Så tak for den oplysning.

Men ærlig talt Søren Friberg - du kunne nu godt standse den
negative bemærkning om at finde på noget at debattere - jeg
reagerer ud fra det der spørges om og har ikke nødig at finde
emner til debat - det vrimler med dem.

Fra : Søren Friberg

Dato : 16-05-08 12:45

Arne H. Wilstrup skrev:

> Jeg opfinder ikke noget at diskutere -jeg forholder mig til at
> du skriver at du er enig med spørgeren om blandt andet
> kladdeskrivning, idet han citerer datterens klasselærer - det
> er det, jeg kommenterer.

Ja, jeg har citeret forkert. Jeg er ikke enig i at der skal skrives
kladde og altså enig i dit synspunkt her.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-05-08 12:59

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i
meddelelsen news:482d73c7$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...

> Ja, jeg har citeret forkert. Jeg er ikke enig i at der skal
> skrives kladde og altså enig i dit synspunkt her.

Godt så - andet ville også undre mig såre - du virker jo til
at være rimelig fornuftig i dine indlæg

Fra : Søren Friberg

Dato : 16-05-08 13:05

Arne H. Wilstrup skrev:

> Godt så - andet ville også undre mig såre - du virker jo til
> at være rimelig fornuftig i dine indlæg

Nu ved jeg så ikke om det forventes, at jeg skal svare iligemåde

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 17-05-08 11:04

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i
meddelelsen news:482d786d$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...

> Nu ved jeg så ikke om det forventes, at jeg skal svare
> iligemåde

Hvis du ikke mener det, skal du naturligvis ikke skrive det -
jeg står ved hvad jeg skriver her, uanset hvad du så mener om
mine indlæg - men hvis du fortsat vil have ry for at
skrive fornuftige indlæg, så kræver det jo ligesom at du også
respekterer en modstander når det han/hun skriver har hold i
den virkelighed der skrives om. Fx ville det undrer mig meget
hvis du hævdede at jeg ikke havde forstand på regler og på
undervisning i folkeskolen, og skrev du noget sådant, så ville
jeg naturligvis genoverveje min påstand om dine indlæg -men
indtil dette måtte ske, eller noget lignende, så står jeg ved
det jeg skrev.

Fra : Søren Friberg

Dato : 17-05-08 11:48

Arne H. Wilstrup skrev:

> [...]
> jeg naturligvis genoverveje min påstand om dine indlæg -men
> indtil dette måtte ske, eller noget lignende, så står jeg ved

Jeg har ikke opdaget, at jeg har nogen modstander, men jeg har opdaget
at dine indlæg er virker mere præcise i dagtimerne end ellers. Et eller
andet sted kommenterer du at jeg skulle have ment at man skal skrive
kladde inden indskrivning på pc og det var nøjagtig ellers det modsatte
jeg skrev og som den person jeg skrev til var enig i. Jeg kender intet
til din undervisningsforstand og interesserer mig ikke synderligt for
den, men du hævder i denne tråd at man kun kan få dispensation ved
pc-prøver, når Kbh' s strømforsyning bryder sammen o.lign. og det har
jeg kommenteret. Men det var og er vrøvl og sludder. Bortset fra et par
enkelte andre ting har jeg kun givet dig ret f.eks. omkring de formelle
regler.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-05-08 09:05

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i
meddelelsen news:482eb7c4$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> have ment at man skal skrive kladde inden indskrivning på pc
> og det var nøjagtig ellers det modsatte jeg skrev og som den

Nej, det gjorde du ikke -du kommenterede en person der blandt
andet skrev noget om kladder samt nogle andre ting. Du gav
udtryk for enighed i det, og det kunne jeg ikke tolke som
andet og mere end at du også var enig med vedkommende i disse
ting.
Du kunne have skrevet at du var enig med vedkommende, bortset
fra det med kladderne, men det gjorde du ikke. Derfor var det
helt fair at jeg undrede mig over dit indlæg. At du så senere
har trukket i land og givet udtryk for at det ikke er
kladdeskrivningen du er enig i, er så en anden ting som jeg
har taget til efterretning.

> [...]
> kan få dispensation ved pc-prøver, når Kbh' s strømforsyning
> bryder sammen o.lign. og det har jeg kommenteret. Men det

Det var ikke det rene vrøvl og sludder. Det er for letkøbt at
skrive noget sådant. Vis mig efter hvilken paragraf der kan
gives dispensation. Eller måske du skulle spare ulejligheden
og blot erkende at en sådan dispensationsmulighed ikke findes.
Det der imidlertid gælder er at skolens leder selv kan
foretage en dispensation såfremt der opstår usædvanlige
forhold under et prøveforløb. Det kan man så tolke som
usædvanligt hvis der er tale om at strømmen går i hele
området, men at en computer bryder ned er altså ikke normalt
nok til at der kan foretages en omprøve, da det jo ikke er
noget usædvanligt at en computer kan gå ned. Men det er altså
en fortolkningsopgave - og kun hvis skolelederen ikke tør
satse, vil han/hun skulle kontakte UVM.

Bortset fra et par
> enkelte andre ting har jeg kun givet dig ret f.eks. omkring
> de formelle regler.

Jeg har sjældent udtalt mig om andre prøveforhold end netop
dem der kan hentes i de formelle regler.

Når jeg udtaler mig om pædagogik, har jeg derimod en faglig
kompetence der normalt overstiger hvad almindelige lærere har
om dette område. Det indebærer ikke at man ikke kan være uenig
med mig, men det plejer så at betyde at man i det mindste har
argumenterne i orden og kan henvise til evt. kilder, såfremt
man altså vil en seriøs diskussion. Påstande i form af
"statements" og lignende holder normalt ikke for en nærmere
prøvelse, og hvis det er disse ting du tænker på, så må jeg
tilstå at jeg ikke kan huske at vi har haft uenigeheder på
disse punkter, men jeg skriver jo til mange, så det kan da
have forbigået min opmærksomhed at vi skulle have været på
kolissionskurs på området. Du er velkommen til at erindre mig
om disse tilfælde.

Læser jeg dit indlæg lidt anderledes, så virker det som om du
er meget interesseret i IKKE at give mig ret i ret meget, at
du gerne ser at vi er uenige og at det er dig magtpåliggende
at fremhæve denne uenighed. Hvis det er tilfældet, så må jeg
tilstå at det er gået hen over hovedet på mig. Så en
henvisning til sådanne uenigheder vil jeg da gerne modtage
hvis det er tilfældet.

Fra : Søren Friberg

Dato : 18-05-08 13:09

Arne H. Wilstrup skrev:

> [...]
> udtryk for enighed i det, og det kunne jeg ikke tolke som
> andet og mere end at du også var enig med vedkommende i disse
Du er denne gan ikke i stand til at læse indenad.

> Det var ikke det rene vrøvl og sludder.

Jo
> Det er for letkøbt at
> skrive noget sådant.
Nej

> [...]
> Det der imidlertid gælder er at skolens leder selv kan
> foretage en dispensation såfremt der opstår usædvanlige

Ja, du gentager dit vås. Min skoleleder har 2 gange fået dispensation af
undervisningsministeriet INDEN det usædvanlige prøveforløb.

En prøve hvor en skoleleder handler på egen hånd er derimod ikke det
papir værd, den er skrevet på.

> Læser jeg dit indlæg lidt anderledes,

Jeg tror, du læser som du har lyst til, hvilket selvfølgelig står dig
helt frit.

> [...]
> tilstå at det er gået hen over hovedet på mig. Så en
> henvisning til sådanne uenigheder vil jeg da gerne modtage

Dejligt at jeg så ikke længere betegnes som en modstander

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-05-08 20:31

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i
meddelelsen news:48301c4a$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...

> Du er denne gang ikke i stand til at læse indenad.

Det er dog utroligt som du fremturer - skal jeg virkelig
finde indlægget frem igen?

Du skrev:

>Det første er jeg meget enig i - det sidste ikke.

Altså; du er enig i at "skal hendes fulde potentialer vises
_skal_ stilen disponeres/skitseres/laves som kladde inden den
skrives "ind" færdigformes/renskrives /endelig formuleres på
PC."

Du er ikke enig i at "...inden den skrives ind... osv." eller
hur?

Fra : Søren Friberg

Dato : 18-05-08 20:37

Arne H. Wilstrup skrev:
eller
> hur?

I virkeligheden kunne du nøjes til mit samlede svar til spørgeren i
stedet for at hive citater ud. Jeg tror, hvis jeg gad og havde tid, at
jeg kunne citere dig på en meget morsom måde i denne tråd, hvor du i
øvrigt i sædvanlig stil bortforklarer alt væsentlig substans i tråden.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Søren Friberg

Dato : 18-05-08 20:38

Søren Friberg skrev:
> [...]
> jeg kunne citere dig på en meget morsom måde i denne tråd, hvor du i
> øvrigt i sædvanlig stil bortforklarer alt væsentlig substans i tråden.

efter nøjes og til indsættes "med at henvise"

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-05-08 15:13

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i
meddelelsen news:4830858a$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...

> efter nøjes og til indsættes "med at henvise"

Altså: da 'og' er et sideordnende ord betyder det så, at jeg
skal sætte

"med at henvise" efter "til" -altså bliver det til: "I
virkeligheden kunne du nøjes til at henvise mit samlede svar
til spørgeren ...."

Det er da volapük - jeg tænkte nok at du havde problemer
med syntaksen, men jeg anede ikke at det stod så galt til.

Det er måske derfor du ikke kunen fortså min indvending til
det svar du gavn spørgeren? Det virker sådan.

Fra : Søren Friberg

Dato : 19-05-08 16:16

Arne H. Wilstrup skrev:

> Det er måske derfor du ikke kunen fortså min indvending til
> det svar du gavn spørgeren? Det virker sådan.

Snik snak.
Spørgeren kunne forstå, men ikke dig.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-05-08 15:10

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i
meddelelsen news:48308547$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> morsom måde i denne tråd, hvor du i øvrigt i sædvanlig stil
> bortforklarer alt væsentlig substans i tråden.

Jeg bortforklarer ingenting - det har jeg ikke nødig, men jeg
forklarer dig gerne en gang til at det du svarede på var
upræcist og dårligt hvis du mente noget andet.

Det er det jeg forholder mig til - ikke andet.

Fra : Søren Friberg

Dato : 19-05-08 16:22

Arne H. Wilstrup skrev:

> Jeg bortforklarer ingenting

Du kunne tage udgangspunkt i dit vrøvl omkring mulighederne for
dispensationer. Du har dog ret her på et eneste punkt - nemlig ved de
digitale prøver, hvor jeg f.eks i dag måtte tildele en elev 5 min ekstra
uden om ministeriet. Der er direkte anvist en procedure her.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-05-08 19:37

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i
meddelelsen news:48319b08$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...

> Du kunne tage udgangspunkt i dit vrøvl omkring mulighederne
> for dispensationer.

Du kunne prøve noget nyt - fx at læse bekendtgørelserne om de
ting.

Du har dog ret her på et eneste punkt - nemlig ved de
> digitale prøver, hvor jeg f.eks i dag måtte tildele en elev
> 5 min ekstra uden om ministeriet. Der er direkte anvist en
> procedure her.

Jeg vil atter bede dig om at læse bekendtgørelserne om
afgangsprøverne, så ville du vide at det jeg skriver IKKE er
noget vrøvl, men sandheden.
Det er sjovt nok at det du kalder for vrøvl faktisk er det der
står i bekendtgørelserne, men dig om det.

Og iøvrigt synes jeg vi kører i ring. Der tilføjes ikke noget
nyt i debatten. Jeg henholder mig til de eksisterende
bekendtgørelser - hvis du er uenig, så skriv til ministeriet
om det - de vil sikkert ændre dem blot for din skyld.

For mit eget vedkommende stopper jeg her med denne debat - det
fører ikke til andet end mundhuggeri.

EOD

Fra : Søren Friberg

Dato : 19-05-08 19:46

Arne H. Wilstrup skrev:

> Og iøvrigt synes jeg vi kører i ring. Der tilføjes ikke noget
> nyt i debatten.

Heri er jeg fuldstændig enig.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : mr

Dato : 20-05-08 11:46

> [...]
> genoverveje min påstand om dine indlæg -men indtil dette måtte ske, eller
> noget lignende, så står jeg ved det jeg skrev.
Sikker på det ville undrer dig?

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-05-08 13:21

"mr" <mr@_.dk> skrev i meddelelsen
> Sikker på det ville undrer dig?

Det var da et ualmindeligt dumt spørgsmål. Naturligvis ville
det undre mig at han skrev at jeg ikke havde forstand på
skolevæsen eftersom jeg ikke alene arbejder i skolevæsenet,
men også har gjort det i adskillige år og har ført elever til
afgangsprøver i de sidste 12-13 år. Det indebærer at jeg
naturligvis nærmest kender reglerne på fingrene, for jeg skal
jo leve med dem i det daglige.

Og som jeg skrev til Søren, så har jeg altså læst
bekendtgørelserne og der står intet om
dispensationsmuligheder, men jeg går naturligvis ud fra at
myndigheder med prokura kan tolke loven således at de i videst
mulige omfang kan tage stilling til sådanne sager hvis det
bliver nødvendigt.

Fra : Søren Friberg

Dato : 21-05-08 04:31

Arne H. Wilstrup skrev:
> har ført elever til afgangsprøver i de sidste 12-13 år. Det indebærer at jeg
> naturligvis nærmest kender reglerne på fingrene, for jeg skal
> jo leve med dem i det daglige.

kylling - det dobbelte her. Jeg har så til gengæd indset, at reglerne er
blevet ændret siden jeg startede :- )

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-05-08 06:28

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i
meddelelsen news:4833978a$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...

> kylling - det dobbelte her. Jeg har så til gengæd indset, at
> reglerne er blevet ændret siden jeg startede :- )

Nu er 12-13 år måske ikke meget i forhold til 25-26 år - så
længe har du altså været lærer - akkeja.
Her kan jeg naturligvis med kun 22 år på bagen ikke hamle op
med dig , men min første skoleinspektør skrev om mig:
særdeles velorienteret i regler og cirkulærer.

Og om reglerne er ændret? Tja, nogle af dem er da - men
grundlæggende er der ikke meget forskel på dem. Visse ting
regner man nu for at være så velimplementerede at man mener at
de kan bortfalde - fx brugen af computere i folkeskolen - her
er de fleste regler om hvordan man skal gebærde sig når man
anvender computere til afgangsprøverne faldet væk og
forudsættes implementeret i fagene.
Så skal man ikke længere anvende holdbar skrift til de
skriftlige prøver og engelsk i 9.klasse er blevet ændret en
del samt har vi fået samfundsfag, historie og kristendom som
prøvefag, nu som mundtlige - men ellers er det ikke det store.
Der er ellers ikke ændret særligt meget ved prøvernes
"tekniske dele" - at prøverne har ændret sig, er en anden sag.

Fra : Søren Friberg

Dato : 21-05-08 13:46

Arne H. Wilstrup skrev:

> Nu er 12-13 år måske ikke meget i forhold til 25-26 år - så
> længe har du altså været lærer - akkeja.
> Her kan jeg naturligvis med kun 22 år på bagen ikke hamle op
> med dig ,

Næ det kan du ikke, hvis jeg var lærer, hvor du knap var startet på
seminariet :- )

> men min første skoleinspektør skrev om mig:
> særdeles velorienteret i regler og cirkulærer.

Jeg er ikke meget i tvivl om, at du har diskuteret dem i hvert fald!

> [...]
> Der er ellers ikke ændret særligt meget ved prøvernes
> "tekniske dele" - at prøverne har ændret sig, er en anden sag.

Netop omkring trådens topic er det vist ligegyldigt om man kan regler
fra 12 eller 24 år siden på fingerspidserne, da ingen af dem kan bruges.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-05-08 16:47

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i
meddelelsen news:48341985$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...

> Netop omkring trådens topic er det vist ligegyldigt om man
> kan regler fra 12 eller 24 år siden på fingerspidserne, da
> ingen af dem kan bruges.

Forkert - som jeg skrev er de nye regler ikke ændret
væsentligt i forhold til de gamle- og husk på at jeg i alle
årene har fulgt med i regelsættet der gælder det pågældende
år.

Fra : Søren Friberg

Dato : 21-05-08 17:01

Arne H. Wilstrup skrev:

> Forkert -

ibid

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-05-08 17:42

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i
meddelelsen news:4834474d$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...

> ibid

Kilde og litteraturliste, tak (i øvrigt; ibid. = ibidem -
husk punktum)

Fra : Søren Friberg

Dato : 21-05-08 18:36

Arne H. Wilstrup skrev:
> ibid. = ibidem -
> husk punktum)

Du har helt ret her. Jeg har aldrig påstået, at jeg har været
dansklærer. Men jeg kan dog sætte kommaer, hvis jeg anstrenger mig lidt.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-05-08 19:41

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i
meddelelsen news:48345d74$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...

> Du har helt ret her. Jeg har aldrig påstået, at jeg har
> været dansklærer. Men jeg kan dog sætte kommaer, hvis jeg
> anstrenger mig lidt.
Med eller uden startkomma? Det ser ud til at du anvender
startkomma her.

Min muntre indvending var mere ment som en sjov finte - jeg
bestiller ikke andet i øjeblikket end at skrive "ibid." på min
litteraturliste i forbindelse med mine opgaver til
universitetet - det er kortere end hele tiden at skrive:
Nilsen,Henrik, Fergo, Tove, Hansen, Jan Erik, "A Contrastive
Grammar for Danish Students and Native English Speaking People
and their Ancestors in UK During the Last Five Centuries,
2008:66 ff, Oxford University Press 2.ed." (opdigtet titel)
hver eneste gang man henviser til en reference.

Det er som nævnt en forkortelse af det latinske "ibidem" =
Ibidem er latin og betyder samme sted. Det forekommer ofte i
kirkebøger, hvis præsten f.eks. ville angive at en fadder
kommer fra samme sted som den foregående. Det kan forkortes
som ibd., ibid. eller ibm.

Hentet fra
"http://www.dis-danmark.dk/wiki/index.php?title=Ibidem"

Da du nævnte det, antog jeg at det var ment som en spøg og den
gik jeg så med på.

Fra : Søren Friberg

Dato : 21-05-08 20:03

Arne H. Wilstrup skrev:

> som ibd., ibid. eller ibm.

I følge dansk retskrivning kan det kun forkortes som ibid. Tror du ikke
at du igen har fat i 12 år gamle regler?

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-05-08 20:39

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i
meddelelsen news:483471f3$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...

> I følge dansk retskrivning kan det kun forkortes som ibid.
> Tror du ikke at du igen har fat i 12 år gamle regler?

Jeg henviste til en kilde - jeg har ikke tjekket dansk
retskrivningsordbog i denne sag, da jeg udelukkende benytter
mig af ibid. som forkortelse. Det andet har jeg ikke taget
stilling til på nogen måde da jeg copypastede mit indlæg.

Fra : Søren Friberg

Dato : 21-05-08 20:41

Arne H. Wilstrup skrev:
> [...]
> mig af ibid. som forkortelse. Det andet har jeg ikke taget
> stilling til på nogen måde da jeg copypastede mit indlæg.

Ok, tilgivet her men så kan jeg afsløre at ibid. er den eneste måde nu
om dage

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-05-08 20:43

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i
meddelelsen news:48347ac4$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...

> Ok, tilgivet her men så kan jeg afsløre at ibid. er den
> eneste måde nu om dage

tak for det -og så kan jeg afsløre at der altid er komma foran
"men" på dansk (blot til en oplysning og forbedring af din
kommatering ´(som du jo skrev du havde svært ved - service fra
mig til dig)

Fra : Søren Friberg

Dato : 21-05-08 20:45

Arne H. Wilstrup skrev:
> [...]
> "men" på dansk (blot til en oplysning og forbedring af din
> kommatering ´(som du jo skrev du havde svært ved - service fra

Igen forkert citeret. Jeg skrev at jeg kunne hvis jeg ville.

(du kan sikkert selv sætte komma)

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-05-08 05:42

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i
meddelelsen news:48347bdd$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...

> Igen forkert citeret. Jeg skrev at jeg kunne hvis jeg ville.
>
> (du kan sikkert selv sætte komma)
'
En lærer bør i hvert fald være nogenlunde sikker i
kommatering - også uden at være dansklærer.

At du tilsyneladende tager min lille gave ilde op, er jo ikke
til at forudse, men jeg har da opdaget at der er mimoser også
blandt egne rækker!

I øvrigt ser det ud som om vi har den uendelige historie i
gang. Jeg skriver noget, du kommenterer det, jeg skriver igen
etc. Det er ikke så meget det, men at det der skrives om stort
set er ingenting.

Mon vi ikke kunne bruge vor tid bedre?

Fra : Søren Friberg

Dato : 22-05-08 14:42

Arne H. Wilstrup skrev:

> En lærer bør i hvert fald være nogenlunde sikker i
> kommatering - også uden at være dansklærer.

Nu kunne jeg jo give dig mindst 4 gode råd i dansk retskrivning i bare
denne ene tråd, selvom jeg ikke er dansklærer, men det vil jeg nu undlade.

Og ellers ibm. (som du bevidstløs pastede det ud)

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Søren Friberg

Dato : 22-05-08 15:28

Arne H. Wilstrup skrev:

At du, når du er trængt op i en krog, begynder at rette stavefejl på
usenet, er egentlig en god illustration af, hvordan sproget kan bruges
stærkt undertrykkende, hvilket jeg faktisk troede, du var den første til
at indse.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Søren Friberg

Dato : 22-05-08 15:33

Søren Friberg skrev:
> [...]
> usenet, er egentlig en god illustration af, hvordan sproget kan bruges
> stærkt undertrykkende, hvilket jeg faktisk troede, du var den første til

(jeg kan godt finde fejl her, så du kan spare lidt på din tid)

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-05-08 16:44

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i
meddelelsen news:4835782b$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...

> Nu kunne jeg jo give dig mindst 4 gode råd i dansk
> retskrivning i bare denne ene tråd, selvom jeg ikke er
> dansklærer, men det vil jeg nu undlade.

Det synes jeg faktisk du skulle - hvis det kan bidrage til at
min sprogbrug bliver endnu bedre, så skal du da være så
hjertelig velkommen.

> Og ellers ibm. (som du bevidstløs pastede det ud)

Uhadada -ramte jeg et ømt punkt? Desuden har ibm. jo været i
orden tidligere. At det ikke er i orden i dag svarer vel til
at det i dag er i orden at skrive penalhus med et n i
modsætning til gamle dage.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-05-08 16:48

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i
meddelelsen news:48358303$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> hvordan sproget kan bruges stærkt undertrykkende, hvilket
> jeg faktisk troede, du var den første til at indse.

??? Hvor er jeg trængt op i en krog og hvordan? Jeg retter kun
stavefejl når det er hensigtsmæssigt - jeg har aldrig været
trængt op i en krog. Men dit nu overraskende voldsomme udfald
må bunde i en eller anden frustration. Kom jeg til at ramme et
ømt punkt?

Når nogle generer mig groft, eller når de kommer med voldsomme
udfald mod fremmede fordi de ikke er "danskere", så finder jeg
det i sin orden at påvise at disse personer måske skulle tage
at feje for egen dør før de kom med påstande om andre.

At du får det til at blive noget med at jeg retter stavefejl
når jeg er trængt op i en krog, må altså stå for din egen
regning. Sådan en adfærd er jeg helt ukendt med. Jeg har ikke
noget behov for at rette folks stavefejl af den grund, og jeg
kan udmærket svare for mig selv.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-05-08 16:50

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i
meddelelsen news:48358439$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...

> (jeg kan godt finde fejl her, så du kan spare lidt på din
> tid)

?? om jeg fatter dine voldsomme udfald her - jeg må som sagt
have ramt et ømt punkt hos dig, for indtil nu har jeg da kun
svaret i urbane og lettere humoristiske vendinger. Det virker
som om din humoristiske sans er blevet helt væk. Hvad er det
du synes jeg har forbrudt mig mod i forhold til dig, siden du
åbenbart pludselig viser tænder? Er du helt sikker på at du
ikke har fået et anfald af hedeslag?

Fra : Søren Friberg

Dato : 22-05-08 17:37

Arne H. Wilstrup skrev:
> Er du helt sikker på at du
> ikke har fået et anfald af hedeslag?

Nej da, jeg har stille roligt sejlet i vikingeskib på Roskilde Fjord i
dag. Det skulle du prøve.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Søren Friberg

Dato : 22-05-08 17:39

Arne H. Wilstrup skrev:

> [...]
> det i sin orden at påvise at disse personer måske skulle tage
> at feje for egen dør før de kom med påstande om andre.

Ja, men det lyder da også grimt. Fair nok.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Søren Friberg

Dato : 22-05-08 17:41

Arne H. Wilstrup skrev:

> have ramt et ømt punkt hos dig,

Det har jeg nu ikke lagt mærke til; hvad tænker du dog på?

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Søren Friberg

Dato : 22-05-08 17:46

Arne H. Wilstrup skrev:

Nå, men jeg får ikke så færdelig meget ud af dine skriverier nu, så jeg
forlader tråden.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : mr

Dato : 25-05-08 17:10

> [...]
> myndigheder med prokura kan tolke loven således at de i videst mulige
> omfang kan tage stilling til sådanne sager hvis det bliver nødvendigt.

Arne! Din vrede slører din evne til at se.

Du skrev at det ville undrer dig. At du ikke kan se andre som andet end
fjender, er jo dit lod. Jeg fandt blot din stavefejl komisk. Samme komik
stod du selv for d. 19. maj, da du skrev, at du ikke ville skrive mere i
denne tråd. Men det har mange set dig skrive før, og dine brudte løfter
forarger kun de få.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-05-08 17:49

"mr" <mr@_.dk> skrev i meddelelsen

> Arne! Din vrede slører din evne til at se.

hvoraf slutter du at jeg er vred?

> Du skrev at det ville undrer dig. At du ikke kan se andre
> som andet end fjender, er jo dit lod. Jeg fandt blot din
> stavefejl komisk.

Hvilken stavefejl?

Samme komik
> stod du selv for d. 19. maj, da du skrev, at du ikke ville
> skrive mere i denne tråd. Men det har mange set dig skrive
> før, og dine brudte løfter forarger kun de få. `

Ærlig talt -måske du skulle få dit hovede undersøgt. Jeg har
ikke skrevet at jeg ikke mere vil skrive i denne tråd -jeg har
skrevet at jeg ikke vil skrive så meget fordi jeg ikke har
tid, men da jeg næsten er færdig med forberedelserne til
eksaminerne, så har jeg fået lidt mere tid, og så skriver jeg
naturligvis igen.

Fra : mr

Dato : 27-05-08 06:46

> "mr" <mr@_.dk> skrev i meddelelsen

> hvoraf slutter du at jeg er vred?

> Hvilken stavefejl?

det ville undrer dig - find 1 fejl Wilstrup, hvis du kan.

> [...]
> skrive så meget fordi jeg ikke har tid, men da jeg næsten er færdig med
> forberedelserne til eksaminerne, så har jeg fået lidt mere tid, og så

Du ved hvad du har skrevet, og nu prøver du at lyve dig fra det. Det er set
før. Men det er simpelt at dokumentere:

"For mit eget vedkommende stopper jeg her med denne debat - det
fører ikke til andet end mundhuggeri."

Hvis du har svært ved at finde dit eget indlæg er hjælpen her: 19-05-2008
kl. 20:36

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-05-08 19:34

"mr" <mr@_.dk> skrev i meddelelsen

> "Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

Igen: hvilken stavefejl? At undre sig er altså i dine øjne at
være vred?

Jeg gider ikke at bladre tilbage, men hvis det er ordet
"undrer" så er det en skrivefejl, ikke en stavefejl - hvis du
med en stavefejl forstår noget man ikke ved noget om. Jeg ved
godt at det hedder "at undre sig" - at der kommer et r for
meget med i skyndingen betyder ikke at jeg ikke kan stave, men
hvor vil du egentlig hen med dette? Vil du forsøge at påvise
at jeg også kan lave fejl? jamen, så tillykke -så¨har du
påvist dette, og så? Jeg vil stadig rette folks stavefejl
fremover af den grund hvis jeg finder den irriterende- også
selvom jeg ikke selv er fejlfri.

Hvis jeg går på D'Angleterre og beder om et æg og ægget så er
råddent, har jeg så ikke lov til at besvære mig over det
selvom jeg ikke selv er i stand til at lægge gode æg?

> det ville undrer dig - find 1 fejl Wilstrup, hvis du kan.

> Du ved hvad du har skrevet, og nu prøver du at lyve dig fra
> det. Det er set før. Men det er simpelt at dokumentere:

Du bruger voldsomme ord. Jeg forsøger ikke at lyve mig fra
noget som helst.

> "For mit eget vedkommende stopper jeg her med denne debat -
> det
> fører ikke til andet end mundhuggeri."

Ja, præcis - DENNE debat -altså debatten i den pågældende
tråd - du kan ikke læse indenad, vel?

> Hvis du har svært ved at finde dit eget indlæg er hjælpen
> her: 19-05-2008 kl. 20:36

Du bør selv læse tråden omhyggeligt - hvor står der at jeg
holder op med at skrive i dk.politik? Jeg standser debatten i
den pågældende tråd - men du kan ikke skelne?

Fra : mr

Dato : 27-05-08 20:49

> [...]
>
> Hvis jeg går på D'Angleterre og beder om et æg og ægget så er råddent, har
> jeg så ikke lov til at besvære mig over det selvom jeg ikke selv er i

Og jeg vil bemærke det igen, når jeg ser en af dine stavefejl.
Høner lægger ikke rådne æg. Det er en dårlig sammenligning.

Nu fandt du den alligevel - Hip!

> Du bruger voldsomme ord. Jeg forsøger ikke at lyve mig fra noget som
> helst.

Du bruger aldrig hårde ord?. At få hovedet undersøgt er kun en tom frase?

> [...]
> at skrive i dk.politik? Jeg standser debatten i den pågældende tråd - men

Du kan ikke tåle kritik.
Det var den pågældende tråd jeg hentydede til, det burde du kunne forstå. Du
kan sikkert skelne. Jeg kan.
Nu melder du vel snart ud, at jeg ryger i dit kill-filter. Det vil ikke
bekymre(r) mig.

Køb dig en MC og glem alt om dine idealers fallit. Sure gamle mænd tjener
kun til ligegyldig underholdning.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-05-08 17:32

> Du bruger aldrig hårde ord?. At få hovedet undersøgt er kun
> en tom frase?

Hvordan kan det være at du får en simpel debat om
eksamensregler til at handle om stavning? Hvis du havde læst
tråden omhyggeligt ville du have set at jeg faktisk godt kan
stave til undre, men at jeg i farten havde taget et r- for
meget med. Men det har jo intet at gøre med stavefejl, men
handler blot om en slåfejl. For enhver kan jo se at jeg staver
udmærket.

> Du kan ikke tåle kritik.

Jeg tåler udmærket kritik -men der er forskel på konstruktiv
kritik og så platheder -dem er du mester i at levere.

> Det var den pågældende tråd jeg hentydede til, det burde du
> kunne forstå. Du kan sikkert skelne.

Hvorfor skal jeg bruge tid på at skelne? Du mestrer det jo
ikke?

> Nu melder du vel snart ud, at jeg ryger i dit kill-filter.
Det vil ikke
> bekymre(r) mig.

Virkelig? så vigtig er du altså heller ikke.

> Køb dig en MC og glem alt om dine idealers fallit. Sure
> gamle mænd tjener kun til ligegyldig underholdning.

Hvorfor bruger du så tid på mig, hvis du mener at jeg er
ligegyldig? Næ, når sandheden skal frem, så er det nok fordi
du tænder på "gamle mænd" - du vil kort sagt ha' min krop -
men den tilhører mig og en anden, så den får du ikke.

Men det er naturligvis surt for dig.

Fra : mr

Dato : 28-05-08 18:08

> [...]
> handler blot om en slåfejl. For enhver kan jo se at jeg staver udmærket.

Du har adskillege gange brugt samme metode. Alle der uenige med dig er
dumme.

> Jeg tåler udmærket kritik -men der er forskel på konstruktiv kritik og så
> platheder -dem er du mester i at levere.

Hvorfor er det så at du aldrig bliver mødt med konstruktiv kritik?

> Hvorfor skal jeg bruge tid på at skelne? Du mestrer det jo ikke?
Du prøver at bortforklare at du fortsatte en diskussion du havde afsluttet
med dit sædvanlige EOD.

> Det vil ikke
>
> Virkelig? så vigtig er du altså heller ikke.

Det plejer jeg ellers at være. Men det kommer nok igen.

> [...]
> når sandheden skal frem, så er det nok fordi du tænder på "gamle mænd" -
> du vil kort sagt ha' min krop - men den tilhører mig og en anden, så den

De par minutter finder jeg nok trid til.
Jeg føler en ligegyldig medlidenhed med "den anden". Lad "den anden" beholde
din gamle krop. Jeg vil prøve at undgå tanken.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-05-08 18:13

"mr" <mr@_.dk> skrev i meddelelsen

> Du har adskillege gange brugt samme metode. Alle der uenige
> med dig er dumme.

Alle? næ, jeg har skam et selektivt syn på den ting.

> Hvorfor er det så at du aldrig bliver mødt med konstruktiv
> kritik?

Det må du spørge fjolserne om -mit gæt er: de kan ikke komme
med konstruktiv kritik, men kun med persontilsvininger.

> Du prøver at bortforklare at du fortsatte en diskussion du
> havde afsluttet med dit sædvanlige EOD.

Næ, det forsøger jeg da ikke at bortforklare. Jeg skriver
udtrykkeligt EOD når jeg vil afslutte en diskussion - det er
ikke altid det respekteres, men sådan er det jo på usenet -og
så ville verden jo være et dejligt sted hvis folk rettede sig
efter lov og orden, ikke sandt? Men sådan er det jo ikke i det
virkelige liv.

> Det plejer jeg ellers at være. Men det kommer nok igen.

Nu er det efterhånden sjældent jeg melder at folk er i mit
filter - det sker da, men hvis jeg skriver det, så er det
"ynkeligt", hvis jeg ikke skriver det, så er det ikke pænt -
damn if you do, damn if you don't.

Du må selv gætte næste gang: hvis jeg ikke svarer dig, er det
så fordi jeg ikke gider eller fordi du er i mit filter? Du må
selv gætte.

> De par minutter finder jeg nok trid til.

"trid"? hvad er dog det for et ord, nu du er ude i
stavekonkurrencens krinkelkroge.

> Jeg føler en ligegyldig medlidenhed med "den anden". Lad
> "den anden" beholde din gamle krop. Jeg vil prøve at undgå
> tanken.

Det siger du bare fordi du er jaloux - min underskønne krop
kaster jeg skam ikke i grams til alle og enhver - du bliver
nødt til at vansmægte, at lide -du kan jo ikke få alt.

Fra : mr

Dato : 28-05-08 19:49

> Alle? næ, jeg har skam et selektivt syn på den ting.

> Det må du spørge fjolserne om -mit gæt er: de kan ikke komme med
> konstruktiv kritik, men kun med persontilsvininger.

Alle andre end dig er fjolser?

> [...]
> hvis folk rettede sig efter lov og orden, ikke sandt? Men sådan er det jo

Hvis du skriver EOD er det din deltagelse i debatten der stopper. Du kan
ikke bestemme om andre fortsætter. Men du bør i det mindste respektere det
selv.

> Nu er det efterhånden sjældent jeg melder at folk er i mit filter - det
> sker da, men hvis jeg skriver det, så er det "ynkeligt", hvis jeg ikke
> skriver det, så er det ikke pænt - damn if you do, damn if you don't.

Hvem har skrevet det ikke er pænt?

> Du må selv gætte næste gang: hvis jeg ikke svarer dig, er det så fordi jeg
> ikke gider eller fordi du er i mit filter? Du må selv gætte.

Gider ikke gætte

> "trid"? hvad er dog det for et ord, nu du er ude i stavekonkurrencens
> krinkelkroge.
Hurrah, du fandt den.

> Det siger du bare fordi du er jaloux - min underskønne krop kaster jeg
> skam ikke i grams til alle og enhver - du bliver nødt til at vansmægte, at
> lide -du kan jo ikke få alt.

Ohhh Wilstrup, tænk ikke på mig.
Lad mig kun vansmægte, det rører mig ej.

Fra : Søren Friberg

Dato : 16-05-08 13:04

Arne H. Wilstrup skrev:

> [...]
> negative bemærkning om at finde på noget at debattere - jeg
> reagerer ud fra det der spørges om og har ikke nødig at finde

Andre der har læst mit indlæg:
"
J.C.Kløve skrev:
> [...]

dispositionslayout. Den indebærer også fantastiske layoutmuligheder
efterfølgende. Desværre lærer de færreste elever, at anvende programmet
ville have opfattet at " det første" gik på dispositionen og "det andet"
på kladden, men i en diskusssionslysten sammenhæng var det ikke
tilstrækkeligt præcist formuleret.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-05-08 00:42

> [...]
> forstås som en fuldstændig håndskrevet kladde, men snarre en
> udvidet disposition. Det har hun så rette sig efter.

Jeg er uenig i den fremgangsmåde- og dermed også med min
kollega der åbenlyst ikke har fattet mulighederne ved en
computer. Han tror øjensynlig at det blot er en skrivemaskine
han har med at gøre. DEt er tidsspilde og uproduktivt at
skrive kladde. Det hindrer ikke at man laver dispositioner,
men en kladde skal man ikke bruge imho.

> Meningen er at sikre at opnå en velskreven og veldisponeret
> stil.

Det kan man sagtens sikre sig ved effektiv brug af et
tekstbehandlingssystem.

> [...]
> skrive direkte ind, og _samtidig_ opnå et for den enkelte
> optimalt resultet. Men det er absolut ikke normalen i 9.

Det ved jeg ikke hvor du har fra -for det er simpelthen ikke
korrekt. Jeg har nu undervist som lærer i 22 år og ganske vist
er der forskel på eleverne i 9.klasse, men de allerfleste kan
sagtens skrive udmærket og opnå et optimalt resultat uden
kladder - har du hørt om procesorienteret skrivning?

Altså (som hendes dansklærer også påpeger), skal hendes fulde
> potentiale vises _skal_ stilen disponeres / skitseres /
> laves som kladde inden den skrives "ind"
> færdigformes/renskrives/endeligt formuleres på PC.

Nej, det er ikke korrekt - det er misforståelse af hvordan man
bør arbejde med en computer og et tekstbehandlingssystem. Man
skal netop IKKE anvende kladder, og jeg ved godt at nogle
lærere har den misopfattelse fordi de ikke har fantasi til at
forestille sig andet. Kladder er tidsspilde når det gælder
anvendelse af computere, og giver ikke læring eller sproglig
iagttagelse på den måde.
Det er hæmmende for skrivningen og for udførelsen af opgaverne
i skriftlig dansk.

Fra : Søren Friberg

Dato : 15-05-08 13:57

Arne H. Wilstrup skrev:

> [...]
> bortset fra EUD, hvis regelsæt på området jeg ikke kender.
>
> Din datter kunne jo have valgt at skrive i hånden hvis hun

Det er fuldstændig korrekt. Der sker nedbrud ved hver eneste it-eksamen,
så det er bestemt ikke ukendt. Det er dog sådan at der kan gives
tilladelse til forlænget prøvetid ved nedbrud (der findes jo ikke
eksamener i folkeskolen). Denne dispensation kan gives af
Undervisningsministeriet efter opkald fra skolen. Dette ha jeg være ude
for et par gange.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-05-08 14:07

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i
meddelelsen news:482c332c$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> dispensation kan gives af Undervisningsministeriet efter
> opkald fra skolen. Dette ha jeg være ude for et par gange.

Det afhænger af nedbruddets karakter- hvis der sker generel
strømsvigt i byen, som det skete for et par år siden, så kan
man sikkert komme igennem med en forlængelse (jeg tror det dog
ikke, da eleverne stadigvæk skal skrive ud tit), men ved et
lokalt nedbrud eller strømsvigt, så har jeg aldrig været ude
for at man har givet dispensation.

Det er korrekt at er ikke findes eksaminer i folkeskolen - men
der findes afgangsprøver. Om man kalder det eksamen eller
prøve er for så vidt uden betydning i dag.

Fra : Søren Friberg

Dato : 15-05-08 14:12

Arne H. Wilstrup skrev:

> [...]
> ikke, da eleverne stadigvæk skal skrive ud tit), men ved et
> lokalt nedbrud eller strømsvigt, så har jeg aldrig været ude

Ja, men du må jo så tro hvad du vil. Jeg omtalte faktuelle forhold. Jeg
tvivler dog på at det skulle være falsum at min arbejdsplads har oplevet
dispensationer flere gange.

> Det er korrekt at er ikke findes eksaminer i folkeskolen - men
> der findes afgangsprøver. Om man kalder det eksamen eller
> prøve er for så vidt uden betydning i dag.

Ja, lige bortset fra at man kan dumpe til en eksamen, men ikke i en
prøve i folkeskolen

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Zeki

Dato : 15-05-08 18:02

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udprintning mister sit dokument. Dette fornalediger at hun atter må til
> tastaturet og genindskrive sin stil, hvilket hun når inden for den

Jeg var ude for noget af det samme som IT-vagt i går.

Her havde niende afgangsprøve i dansk. Alle brugte computere, alle fik klar
besked, både mundtligt og skriftligt, på at de skulle huske at gemme deres
dokument ca en gang hver kvarter (den gør det automatisk, men alligevel)

Efter tre en halv time er der så en pige som er "kommet til" at lukke ned
for Word. Ingen bekymring, tænker jeg. Word gendanner jo hurtigt det sidst
skrevne dokument, men kun hvis det er blevet gemt minimum én gang tidligere.

Det var det ikke. Pigen havde siddet i over tre timer uden at gemme så meget
som en enkelt gang, så der var intet at hente.

Vi tilbød hende efterfølgende valgmuligheden mellem at sidde umiddelbart
efter på skolelederens kontor og sygeeksamen. Hun valgte det første.

Så jeg er lidt nysgerrig ift du skriver: Hvordan har din datter helt konkret
"mistet dokumentet"? Du nævner noget om et USB stik som "antageligt brændte
af"
Det er jo sådan noget der kan ske. Hvilke retningslinier omkring brug af
computere til eksamen har skolen udstukket? De kan være meget forskellige
fra skole til skole (på vores må elever godt medbringe egne bærbare, hvad
der resulterede i at over halvdelen dukkede op med Mac'er - hvilket
mareridt).

Tillader skolen f.eks brug af egne USB-nøgler?

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 15-05-08 19:45

Zeki skrev:

> [...]
> fra skole til skole (på vores må elever godt medbringe egne bærbare, hvad
> der resulterede i at over halvdelen dukkede op med Mac'er - hvilket

Og jeg er lidt nysgerrig i forhold til, hvad du skriver. Jeg elsker
Mac's, og ville håbe, at halvdelen af mine elever dukkede op med Mac
eller Linux bærbare. Jeg håber stadig lidt, at de i morgen dukker op med
den nye Asus Eee (meget lille bærbar baseret på Linux). Men jeg har
desværre alt for sjældent oplevet dette. Sædvanligvis er det eleverne,
der undrer sig, når jeg starter mine bærbare op. Og mine computere har
maksimalt oplevet Microsoft produkter (Windows, Works, Word, Excel,...)
på fabrikken og i forretningen...

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Karl R. Popper: Observation statements and statements of experimental

Fra : Søren Friberg

Dato : 16-05-08 04:45

Zeki skrev:

> Vi tilbød hende efterfølgende valgmuligheden mellem at sidde umiddelbart
> efter på skolelederens kontor og sygeeksamen. Hun valgte det første.

Fremgangmåden fremgår ikke helt tydelig. MEN er dette arrangement IKKE
på forhånd godkendt af UVM er det klart i strid med alle gældende
regler. Det er ikke den enkelte skole der fastsætter prøvetidspunkter.
MEN har/havde skolen søgt tilladelse lyder det til at skolen også havde
fået den.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg