Malere knyttet til sted
Fra : Cindy

Dato : 23-05-08 10:13

Vi har Skagens Malerne og vi har Fynboerne ? - Er det ikke at der er en
gruppe malere, som blev kaldt"Fynboerne"? Så ville jeg spørge har vi andre
malere i Danmark, som er kendt i forbindelse med et bestemt område. Taler
man også om bornholmere?

Cindy

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-05-08 10:50

Cindy skrev:

> [...]
> en gruppe malere, som blev kaldt"Fynboerne"? Så ville jeg spørge har
> vi andre malere i Danmark, som er kendt i forbindelse med et bestemt

Der var også en del malere i og omkring Hornbæk i slutningen af
1800-tallet. Faktisk malede P.S. Krøyer her i 1870'erne, før han
og andre flyttede til Skagen. Andre navne er Carl Locher og Carl
Bloch.

Fynboerne - det er vel især Johannes Larsen og Fritz Syberg
omkring Kerteminde:
http://www.e-poke.dk/storesommer_1.asp

--
Herluf :·)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-05-08 11:51

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Faktisk malede P.S. Krøyer her i 1870'erne, før han
> og andre flyttede til Skagen.

Her er et par links til nogle af Krøyers arbejder fra Hornbæk:

http://www.hirschsprung.dk/kroyer/arbejder/204/andre.html

http://www.hirschsprung.dk/kroyer/arbejder/204/index.html

--
Herluf :·)

Fra : Cindy

Dato : 23-05-08 13:24

"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse

> Her er et par links til nogle af Krøyers arbejder fra Hornbæk:
>
> http://www.hirschsprung.dk/kroyer/arbejder/204/andre.html
>
> http://www.hirschsprung.dk/kroyer/arbejder/204/index.html

Jah tak - det er jo i virkeligheden SÅ mange skønne billeder han har malet
før han slog sig ned på Skagen. Og på billedet af den italienske hattemager
har han
igen kastet sig over studiet af det stærke sollys, i kontrast til den mørke
smedie i Hornbæk. Interessant som han fandt to så godt som ens motiver i
Hornbæk og området nede ved Amalfi. Det stærke lys i Syditalien har har også
brugt flittigt.

Mange tak for synet.

Cindy

Fra : Cindy

Dato : 23-05-08 13:04

"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse > Cindy skrev:

> [...]
> 1800-tallet. Faktisk malede P.S. Krøyer her i 1870'erne, før han
> og andre flyttede til Skagen. Andre navne er Carl Locher og Carl

Åh ja, det er da rigtigt, jeg har jo læst om at P.S. Krøyer malede i Hornbæk
i bogen om Agnes Sloth Møllers brevveksling med Marie Krøyer.

> Fynboerne - det er vel især Johannes Larsen og Fritz Syberg
> omkring Kerteminde:
> http://www.e-poke.dk/storesommer_1.asp

Tak for den side, det var dog en masse gode informationer, og sinspiration,
hvad man videre skal læse.

Herligt

Cindy