Alitng og Ulla Vilstrup? Ungdomsroman!
Fra : bj

Dato : 20-04-08 21:56

Hej

Jeg har læst Alting og Ulla Vilstrup af kim fupz aakeson

Nogen der kender den? Og er der nogen der kan give et bud påhvad et brev til
et fagudvalg kunne indeholde hvis man skulle argumentere for at indkøbe en
given bog som klassesæt.

Jeg er gået i stå - længere er den ikke.

Jeg ved godt, at jeg skal argumentere fagligt i forhold til at læse romaner,
arbejde med genrekenskab/temaer, personkarakterstik og meget andet. Dog er
jeg gået i stå med fagligt at skrive en god begrundelse for valg af
Ungdomsroman. Det skal tjene som brev til en skoles fagudvalg (som dog er
fiktiv). I mit tilfælde har jeg jo læst og Alting og Ulla Vilstrup af Kim
Fupz Aakeson. Input behøver nu ikke at være i forhold lige til dén, men
input kan måske sætte mig igang igen...

Om jeg har forklaret mig godt nok ved jeg egentligt heller ikke lige.. er
vist ved at være træt!!

Håber du hjælp/input

mvh
bj

Fra : bj

Dato : 20-04-08 21:57

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-04-08 22:49

"bj" <b_hoejgaard75@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> skulle argumentere for at indkøbe en given bog som
> klassesæt.
>
> Jeg er gået i stå - længere er den ikke.

Den er et hovedværk man kan opgive til afgangsprøven i
10.klasse - og muligvis også i 9.klasse (afhængig af elevernes
faglige niveau). Den findes også som film med titlen:
Rene Hjerter.

Det er en historie der går rent ind, har en passende
sværhedsgrad for unge i den førnævnte aldersklasse, viser
noget om tolerance, sociale forhold, om at leve i en drøm og
på en drøm, den har også en rigtig god appel til de unge, der
generelt set er meget begejstret for den.
jf.
http://www.nifin.helsinki.fi/ellen/mer_om_boken.php?id=1874&lang=da

Den er endvidere blevet anmeldt i Folkeskolen

http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.aspx?ObjectId=43835

Nogle mener dog at de unge ikke kan lide den, men den hævdes
så at være en rigtig "dansklærerroman"

http://fortaellingen.dk/?p=589

Nogle af de unge synes at den er fantastisk - andre finder den
kedelig:

http://community.dr.dk/default.ns?strItemID=forum&action=viewcontribution&intContributionID=1042304

Og ellers kan du læse om forfatteren her:

http://www.skole-biblioteket.ffw.dk/idebank/bladet/blad2000/nr8/008aakeson.htm

Fra : bj

Dato : 20-04-08 23:02

Hej Arne

Tak for links.

Der er jo både for og imod blandt elever! Det vil der atlid være.

Om jeg så kan argumentere for at indbringe den i undervisningen og tilmed at
den skal købes som klassesæt må jeg lige finde vinklen ind på..altså
begrunde valget af den. Jeg skal lave et fiktivt brev stilet til et
fagudvalg der står for indkøb af bøger.

Det er klart den læger op til "venskab, mental tilstand, samfundet,
tolerance (som du skrier), kærlighed"

tænker lige lidt videre

tak for hjælpen

mvh
¨bj

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-04-08 05:57

selv tak! Men slå dog på at eleverne skal opgive nogle
hovedværker -og hvis der ikke er nogle relevante på
skolebibliotektet, så kan det da være at det er en god idé. I
øvrigt fik vi vores gratis - jeg husker ikke årsagen, men det
var vist noget med at man dengang ville promovere læsningen i
skolerne.

Den findes muligvis også på fællessamlinger eller på
pædagogiske centre eller hvad I nu kalder det - muligvis kan
den lånes som klassesæt.

Bogen er faglig relevant for i hvert fald 10.klasser (du
skriver ikke hvilke klasser det drejer sig om) og den kan -
afhængigt af niveau -vel også læses i 9.klasserne med udbytte,
så...

God fornøjelse.

Fra : bj

Dato : 21-04-08 12:49

Hej Arne

Tak for dit svar.

Jeg sidder lige nu og arbejder med det. Jeg har nok ikke været helt tydelig
nok igår aftes da jeg sad med det her! JEg var vist træt..

Men det jeg skal er følgende:

"Læs og lav en boganmeldelse af en ungdomsroman efter eget valg. Skriv
derefter et brev til forældre med begrundelse for, hvorfor denne roman er
valgt. Skriv et brev til fagudvalget, hvori det begrundes, hvorfor der skal
købes et klassesæt."

Sådan lyder min tilgang til Alitng og Ulla Vilstrup.

Jeg har lavet boganmeldelsen (det var det nemme!). Jeg er gåe igang med
brevet til forældrene, men synes nu ikke rigtigt jeg fanger tonen. De tjeg
tænker er jo, at jeg ikke skal sidde og høvle en masse fagbegreber af til
dem. Det skal jo være kortog præcist, emn stadig bære præg af at der er
taget udgangspunkt i fælles måls undervisningsmå osv. Jeg har 1 side til det
her brev og 1 til fagudvalget. Jeg synes ikke det er meget!

Nå, jeg forsøger at fange tonen og tak igen