RAID10 - antal diske
Fra : Soren S. Jorgensen

Dato : 20-04-08 09:15

Hej,

Har jeg ret i at mindste antal diske til et RAID10 er 2x2 + 1

Altså eksv. 4 diske til 2 mirrors (RAID0) + 1 disk til stripes over de to
mirrors??
Eller er 4 (2x2) nok ??

SSJ

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-04-08 10:56

On Sun, 20 Apr 2008 10:14:49 +0200, "Soren S. Jorgensen"
<no@address.com> wrote:

> [...]
>
>Har jeg ret i at mindste antal diske til et RAID10 er 2x2 + 1
>
>Altså eksv. 4 diske til 2 mirrors (RAID0) + 1 disk til stripes over de to
4 diske må være svaret.
2 mirrors (a 2 diske), som du striper over.

/Hans

Fra : TP

Dato : 20-04-08 19:24

> 4 diske må være svaret.
> 2 mirrors (a 2 diske), som du striper over.

Den femte er en "hotspare" som tager hvis en bryder ned og selv opbygger
raidet igen, så stadig har raidsikkerheden trods et disknedbrud. Den er
frivillig, og de mindste raidkort har ikke denne mulighed...

Fra : Soren S. Jorgensen

Dato : 22-04-08 13:33

"TP" <skodskod@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Den femte er en "hotspare" som tager hvis en bryder ned og selv opbygger
> raidet igen, så stadig har raidsikkerheden trods et disknedbrud. Den er
> frivillig, og de mindste raidkort har ikke denne mulighed...

Det er en ServeRaid 8K-L controller og ingen hotspare's behøves.

Tak for svar

Fra : Jim

Dato : 23-04-08 08:20

> Den femte er en "hotspare" som tager hvis en bryder ned og selv opbygger
> raidet igen, så stadig har raidsikkerheden trods et disknedbrud. Den er
> frivillig, og de mindste raidkort har ikke denne mulighed...
Så ville jeg da se, om ikke muligheden for RAID5 forelå. Mindre spild af HDD
og større sikkerhed.

Fra : tp

Dato : 23-04-08 08:59

> Så ville jeg da se, om ikke muligheden for RAID5 forelå. Mindre spild af
> HDD og større sikkerhed.

nej, ikke større sikkerhed!

Har du ex 6 diske i raid 5, har du kun 1 partiotionsdisk, mod 3 hvis de
samme diske havde kørt raid 1 el 10.
Endvidere tager det meget lang tid at genopbygge denne disk sammenlignet med
raid 10
Performance kan også være et issue med raid 5.

Men du har helt ret, du spilder langt færre diske

Fra : Jim

Dato : 23-04-08 12:23

> nej, ikke større sikkerhed!

Så god sikkerhed da.. Jeg fandt data om RAID her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Redundant_array_of_independent_disks

> Har du ex 6 diske i raid 5, har du kun 1 partiotionsdisk, mod 3 hvis de
> samme diske havde kørt raid 1 el 10.

Jo, men hvorfor have 3 partitioner og lade sig begrænse. Når pladsen på en
partition er brugt, så bliver du nødt til at fylde på en anden. Med een
enkelt partition er der een stor disk, der kan fyldes på.
Om det gør søge- og skrivetiden længere.. tja..

> Endvidere tager det meget lang tid at genopbygge denne disk sammenlignet
> med raid 10
> Performance kan også være et issue med raid 5.
>
> Men du har helt ret, du spilder langt færre diske

Jeg synes det er vigtigst med sikkerheden.. smutter der en disk, så smider
man blot en frisk i.. hotswap.
Og så er der jo kombinationer af de forskellige raids.. og så kan man jo
prøve sig frem.

Fra : N_B_DK

Dato : 23-04-08 14:37

"Jim" <noonespecial@nospamtodayplease.com> wrote in message
> "tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Så god sikkerhed da.. Jeg fandt data om RAID her:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Redundant_array_of_independent_disks

> Jo, men hvorfor have 3 partitioner og lade sig begrænse.

Han mener ikke partion, men paritits disk.

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : Jim

Dato : 23-04-08 14:40

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> "Jim" <noonespecial@nospamtodayplease.com> wrote in message

> Han mener ikke partion, men paritits disk.

Nååå, det kunne han bare have skrevet så..

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-04-08 14:47

On Wed, 23 Apr 2008 09:58:37 +0200, "tp" <skodskod@yahoo.com> wrote:

> Har du ex 6 diske i raid 5, har du kun 1 partiotionsdisk, mod 3
> hvis de samme diske havde kørt raid 1 el 10.

Hvis man mister 2 diske i RAID 5, er man godt nok død, men hvis man
mister 2 i RAID 10 og de er i hvert sit stripe-set er man da *også*
død. Det er kun, hvis det er to diske i samme stripe-set, at man er
bedre stillet.

Og i øvrigt: Hvis man bruger 6 diske i RAID 5 får man 5 * N GB. Hvis
man bruger 6 diske i RAID 10 får man 3 * N GB. Hvis man bruger 6 diske
i RAID 5 med en af dem som hot-spare får man 4 * N GB og faktisk bedre
sikkerhed end med RAID 10.

-A

Fra : Jim

Dato : 23-04-08 14:54

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i meddelelsen

> [...]
> man bruger 6 diske i RAID 10 får man 3 * N GB. Hvis man bruger 6 diske
> i RAID 5 med en af dem som hot-spare får man 4 * N GB og faktisk bedre

Så var jeg altså ikke helt galt på den..
Rart at vide.. :)

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-08 15:22

Asbjorn Hojmark skrev:

> [...]
> man bruger 6 diske i RAID 10 får man 3 * N GB. Hvis man bruger 6 diske
> i RAID 5 med en af dem som hot-spare får man 4 * N GB og faktisk bedre

Hvis man nu kører Raid1+0 og har

1 2 3 stripe1
| | |
4 5 6 stripe2

Kan man så ikke miste 1 og eks. 5 på hvert sit stripe, uden at miste data?
Er det ikke kun hvis man mister eks. 1 og 4, 2 og 5 eller 4 og 6?

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 23-04-08 15:41

Jacob Fich <jacob_duvednok_brafi.dk> wrote:

> [...]
>
>Kan man så ikke miste 1 og eks. 5 på hvert sit stripe, uden at miste data?
>Er det ikke kun hvis man mister eks. 1 og 4, 2 og 5 eller 4 og 6?

RAID 10 og 01 er faktisk ikke det samme. I gamle dage var RAID 01
(0+1) det mest udbredte fordi algoritmen er mindre krævende.

Det er mirrored stripes. Det vil sige stripe-sæt der er spejlet. I
forhold til din tegning så vil du overleve at miste 1,2,3 men ikke 1
og 5 eller 1 og 6. Dvs. du må ikke miste diske fra hvert stripe.

RAID 10 er det omvendte, det kaldes striped mirrors. Her spejler du
diske i par og striper henover dem. I forhold til din tegning ville du
ikke kunne tåle at miste 1 og 4 eller 2 og 5, men tilgengæld ville du
kunne overleve at miste 1, 5 og 3.

Og hvad er så forskellen spørger man? Den mest åbenlyse forskel er at
1+0 er hurtigere til at genopbygge, fordi det kun er et spejl, der
skal opbygges. I tilfældet 6 diske og 0+1, så skal tre diske
genopbygge, hvis en går i stykker. Med 1+0 er det kun to. Eller lidt
matematisk - ved 0+1 skal du genopbygg N/2 diske, ved 1+0 er det kun
2.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-04-08 15:52

On Wed, 23 Apr 2008 16:22:03 +0200, Jacob Fich
> [...]

> 4 5 6 stripe2
>
> Kan man så ikke miste 1 og eks. 5 på hvert sit stripe, uden at miste data?

Jo, du har ret. Det er kun, hvis man mister begge diske i et mirror,
at man får problemer. (Jeg tænkte på 0+1). Pointen var dog blot, at
man også godt kan være død med to døde diske i et RAID1+0.

-A

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 23-04-08 15:43

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
>man bruger 6 diske i RAID 10 får man 3 * N GB. Hvis man bruger 6 diske
>i RAID 5 med en af dem som hot-spare får man 4 * N GB og faktisk bedre

Ja - men det kan ikke levere nær så mange I/O og og skrivning koster
mere i R5 end 10/01. Har man spindles nok, så betyder det dog ikke
noget. Men så snakker vi SAN og virtualisering.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Benny Amorsen

Dato : 23-04-08 17:35

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> [...]
> mister 2 i RAID 10 og de er i hvert sit stripe-set er man da *også*
> død. Det er kun, hvis det er to diske i samme stripe-set, at man er

De fleste kører RAID-0 ovenpå RAID-1, ikke omvendt. Så er det kun hvis
de to diske i et par dør, at man mister alt.

/Benny

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-08 14:45

Hvis du har 6 diske, ville jeg overveje Raid6.
Den minder om Raid5, men her kan 2 diske gå ned, men du får 4 diskes
plads(ved 6 diske)

Personligt kører jeg Raid5 med 4 store diske på et Adaptec 3405
raid-kort, hvilket suser deruda!
-Rebuild af diskene tager ca. 6 timer, og virker perfekt med hotwsap.
Raid-arrayet skriver med ca. 65 Mb/sek og læser med ca 115 Mb/sek.

/Jacob