Socket 775 og kølepasta ??
Fra : jakob

Dato : 15-04-08 07:07

Hej

Jeg skal for første gang samle en pc i laaaang tid. Det er med socket
775.

Jeg har anvisningen og bruger i første omgang en stock køler. Men ingen
steder bliver der vist kølepasta ?? Kan man udelade det eller er det
bare en dårlig ide ?

Hvor meget skal man komme på hvis man bruger det ?

Hvordan får man det af hvis man vil skifte køler senere ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : noone

Dato : 15-04-08 09:49

"jakob" <none@none.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg har anvisningen og bruger i første omgang en stock køler. Men ingen
> steder bliver der vist kølepasta ?? Kan man udelade det eller er det
> bare en dårlig ide ?

Nu nævner du ikke omd et er nyt, men på nye boxed CPU, er der allerede
pasta/tape på stock køleren. Og det er en meget dårlig idé at undlade, hvis
ikke der allerede er på. Er den ny, så tjek lige om der ikke er på.

> Hvor meget skal man komme på hvis man bruger det ?

En dråbe, ca.

> Hvordan får man det af hvis man vil skifte køler senere ?

Jeg har altid brugt en vatpind. På AMD CPU'ere, bruger de en form for tape,
som kan hives af.

> Venlig hilsen
>
> Jakob

Nicolai

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-04-08 22:41

noone wrote:

> Jeg har altid brugt en vatpind. På AMD CPU'ere, bruger de en form for tape,

Det er _maaange_ år siden. Pasta anvendes på alle stock-kølere i dag.

Jesper Poulsen

Fra : noone

Dato : 16-04-08 08:48

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Det er _maaange_ år siden. Pasta anvendes på alle stock-kølere i dag.

Nå, nu fik jeg svaret på den anden før jeg så denne her. Ja, det er tilbage
til 200-500 MHz dagene, men den gang lød det også at AMD sværgede til dem.

Det hvide, som Intel bruger er det mere en slags silikone end det er
keramik/metallisk pasta?

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Nicolai

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-04-08 09:56

noone wrote:

> Det hvide, som Intel bruger er det mere en slags silikone end det er
> keramik/metallisk pasta?

Det er varmeledende pulver opslemmet i silikoneolie. De dyre pastamærker
anvender blot andre pulvertyper.

Jesper Poulsen

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 16-04-08 18:07

On Wed, 16 Apr 2008 10:56:27 +0200, Jesper Poulsen wrote in
dk.edb.hardware.bundkort
<4805bf3b$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

>Det er varmeledende pulver opslemmet i silikoneolie. De dyre pastamærker
>anvender blot andre pulvertyper.

Er det ikke bariumoxyd i pulver der er det varmeledende stof?
--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-04-08 22:00

Svend Erik Jensen wrote:

> Er det ikke bariumoxyd i pulver der er det varmeledende stof?

Jo, det mener jeg - det er p*ssegiftigt, så det skal nok passe

Jesper Poulsen

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 17-04-08 11:50

On Wed, 16 Apr 2008 23:00:22 +0200, Jesper Poulsen wrote in
dk.edb.hardware.bundkort
<480668e6$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

>Jo, det mener jeg - det er p*ssegiftigt, så det skal nok passe

Det har jeg også hørt. Det bruges også i fremstillingen af HF
effekttransistorer, og der skal man passe på hvis transistoren går i
stykker.

Fra : Sieger

Dato : 15-04-08 09:34

"jakob" <none@none.invalid> wrote in message
> [...]
> bare en dårlig ide ?
>
> Hvor meget skal man komme på hvis man bruger det ?
>
> Hvordan får man det af hvis man vil skifte køler senere ?

Når man bruger stock køler er der som regel allerede noget kølepasta på, man
skal bare fjerne et låg der sidder på og så er den klar til at blive sat på.

~mvh

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 15-04-08 10:36

On Tue, 15 Apr 2008 08:07:12 +0200, none@none.invalid (jakob) wrote:

> [...]
>bare en dårlig ide ?
>
>Hvor meget skal man komme på hvis man bruger det ?

Så lidt som muligt. Kom en lille smule på, fordel det, og skarb så det
meste af ,ed et lille stykke plastik eller karton.

>Hvordan får man det af hvis man vil skifte køler senere ?

Forsigtidt med en vat pind. Eventuelt fugtet lidt med isopropyl
alkohol eller lignende.

--
Slet transportmidlet før eu
__o

Fra : noone

Dato : 15-04-08 17:25

"Poul Erik Lindaa" <poulerik@lindaa.cykeldk> skrev i en meddelelse

> Så lidt som muligt. Kom en lille smule på, fordel det, og skarb så det
> meste af ,ed et lille stykke plastik eller karton.

Så har du vist ikke set det lag pasta som Intel putter på deres box kølere.

Nicolai

Fra : Hans

Dato : 15-04-08 17:53

noone wrote:
> "Poul Erik Lindaa" <poulerik@lindaa.cykeldk> skrev i en meddelelse

> Så har du vist ikke set det lag pasta som Intel putter på deres box
> kølere.
Det er ikke pasta, men en kølepad. Egenskaberne er ikke de samme.

Hans

Fra : noone

Dato : 15-04-08 18:44

> Det er ikke pasta, men en kølepad. Egenskaberne er ikke de samme.

Hvad er din definition på en kølepad? De Intel CPU'ere jeg har installeret
fornylig, havde en hvid pasta på, hvorimod AMD'erne har en pad. Og nu
snakker vi jo ikke om pads, men om pasta. Jeg har heller aldrig set en Intel
med pads.

> Hans

Nicolai

Fra : Hans

Dato : 15-04-08 19:23

noone wrote:
> [...]
> installeret fornylig, havde en hvid pasta på, hvorimod AMD'erne har
> en pad. Og nu snakker vi jo ikke om pads, men om pasta. Jeg har

De pads som bliver brugt på boxkølere i dag, både AMD og Intel, er påsat i
en grafisk trykproces, og kølematerialet er ikke som kølepasta, men nærmere
et fintkornet granulat som kan trykkes sammen når køleren monteres.
Almindelig kølepasta er blot en væske med meget høj viskositet med
varmeledende egenskaber.

Hans

Fra : noone

Dato : 15-04-08 19:51

> [...]
> en grafisk trykproces, og kølematerialet er ikke som kølepasta, men
> nærmere et fintkornet granulat som kan trykkes sammen når køleren

Da jeg skiftede min Intel Conroe E6600 CPU's boxkøler til noget andet, der
sad der en fin tynd cremet pasta. Det forbinder jeg altså ikke med den
kølepad der sad på de 3 stk. AMD 4400+ CPU'ere jeg også lige har monteret,
som var fast og minder om gaffatape.

Så jeg kan ikke genkende de ting du beskriver.

> Almindelig kølepasta er blot en væske med meget høj viskositet med
> varmeledende egenskaber.

Ja, nøjagtig som den hvide cremede pasta der sad på min Intel box køler.

> Hans

Nicolai

Fra : Hans

Dato : 15-04-08 19:58

noone wrote:
> [...]
> lige har monteret, som var fast og minder om gaffatape.
>
> Så jeg kan ikke genkende de ting du beskriver.

Det er nok fordi du ikke kender fremstillingsprosessen bagved. At AMD's pad
ligner gaffatape er blot at den er fremstillet af lidt andre materialer end
Intels, men begge dele er altså påtrykt granulat.

> Ja, nøjagtig som den hvide cremede pasta der sad på min Intel box
> køler.
Hvis du så den i et mikroskop ville du se at det faktisk er granulat.

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-04-08 22:46

Hans wrote:

> Hvis du så den i et mikroskop ville du se at det faktisk er granulat.

Kølepasta _er_ et fint granulat opslemmet til en sej grød.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-04-08 22:44

Hans wrote:

> en grafisk trykproces, og kølematerialet er ikke som kølepasta, men nærmere
> et fintkornet granulat som kan trykkes sammen når køleren monteres.

???

> Almindelig kølepasta er blot en væske med meget høj viskositet med
> varmeledende egenskaber.

Vrøvl.

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 15-04-08 22:48

Jesper Poulsen wrote:

> ???

> Vrøvl.

Nu gider jeg dig altså ikke længere Jesper.

PLONK

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-04-08 07:21

Hans wrote:

> Nu gider jeg dig altså ikke længere Jesper.
> PLONK

Det er synd at fagkundskaben har så ringe kår herinde.

Jeg er uddannet elektronikmekaniker, så jeg burde om nogen vide hvad
kølepasta er.

Hans tror mere på sit eget vrøvl, fred være med det - lad dog være med
at tage hans ord for gode varer.

Jesper Poulsen

Fra : noone

Dato : 16-04-08 08:45

> Nu gider jeg dig altså ikke længere Jesper.

Det ville da være bedre, at du underbyggede dine påstande. Nu har jeg
trevlet nettet igennem, og alt hvad jeg finder, nævner pasta, bl.a.
http://www.tweakup.dk/article/1350/dk/. Hvilket også stemmer overens med min
egen oplevelse, hvor den hvide cremede, nærmest silikone, pasta sad på Intel
box køleren. Det stemmer mere overens med det Jesper skriver. For mig, er
pads ikke granulat, men noget som hænger sammen - som et stykke gaffatape.
Sådan nogle havde AMD før i tiden.

Det er muligt, at du ved mere om pads end jeg gør, men sådan er min
opfattelse af det.

> PLONK

Tjaa.. Jeg tror de fleste er bedøvende ligeglad med, at folk skriver PLONK.
Hvad betyder det? Det blev i sin tid opfundet af folk, som på usenet følte
at de var lidt mere end andre, og derfor ville det gøre ondt på folk at
blive plonket. Men det er nu mere i deres eget hoved, at de er så vigtige at
de tror på dette.

Hvad siger du til folk i den virkelige verden, som du er uenige med?

> Hans

Nicolai

Fra : noone

Dato : 16-04-08 23:57

> Nu gider jeg dig altså ikke længere Jesper.

Intel skriver selv "Thermal grease", hvilket i min verden klart indikerer at
der er tale om Pasta, og ikke pads som AMD brugte før i tiden.

http://support.intel.com/support/processors/sb/CS-023107.htm

Nicolai

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-04-08 22:43

noone wrote:

> fornylig, havde en hvid pasta på, hvorimod AMD'erne har en pad. Og nu

AMD har _ingen_ pads. Ingen!

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-08 23:19

Jesper Poulsen wrote:

> AMD har _ingen_ pads. Ingen!

Min ret så nye 2350 BE'er havde en pad.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-04-08 07:23

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> Min ret så nye 2350 BE'er havde en pad.

Og min havde ikke nogen. Det er ikke en pad. Det er fabrikspåsmurt
kølepasta. Hans har ret i at det ikke er en pad, han ved bare ikke hvad
kølepasta er.

En pad er noget ganske andet.

Jesper Poulsen

Fra : noone

Dato : 16-04-08 08:38

> [...]

> Og min havde ikke nogen. Det er ikke en pad. Det er fabrikspåsmurt
> kølepasta. Hans har ret i at det ikke er en pad, han ved bare ikke hvad

Jeg havde stadig box køleren til AMD'en liggende, og nu har jeg lige grattet
i det med en kniv og rigtigt, det er ikke en pad - men en grå pasta.

> En pad er noget ganske andet.

Men på et tidspunkt, har AMD brugt pads. Jeg kan bestemt huske, at jeg har
fjernet sådan nogle som hele stykker, som var det gaffa tape. Men det er
godt nok helt tilbage til 200-500 MHz dagene.

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Nicolai

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-04-08 09:53

noone wrote:

> Men på et tidspunkt, har AMD brugt pads. Jeg kan bestemt huske, at jeg har

Ja, men det er _meget_ længe siden...

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-08 12:29

Jesper Poulsen wrote:

> Og min havde ikke nogen. Det er ikke en pad. Det er fabrikspåsmurt
> kølepasta. Hans har ret i at det ikke er en pad, han ved bare ikke hvad
> kølepasta er.
>
> En pad er noget ganske andet.

Hør her mester... jeg har rodet med det skidt her siden jeg kan huske,
jeg ved godt hvad en pad er og jeg fortæller dig at den AMD 2350 BE jeg
købte for ikke så længe siden havde en pad påsat. Du kan vælge at lade
være med at tro på det, det er din sag. men afhold dig venligst fra at
gætte på hvad jeg ved eller ikke ved.

lad være at tro du ved alt, ligesom dine lydkort uden forstærkere på.
Det er der ingen af os der gør.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-04-08 21:59

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> Hør her mester... jeg har rodet med det skidt her siden jeg kan huske,

Mine erfaringer går 17 år tilbage.

> jeg ved godt hvad en pad er og jeg fortæller dig at den AMD 2350 BE jeg
> købte for ikke så længe siden havde en pad påsat. Du kan vælge at lade

Den der sidder i min server har _ingen_ pad.

> være med at tro på det, det er din sag. men afhold dig venligst fra at
> gætte på hvad jeg ved eller ikke ved.

Som jeg skriver, så er det læææænge siden at AMD rodede med pads. At du
så ikke kan kende forskel på pads og fabrikspåsmurt kølepasta er ikke
min skyld. Det står udelukkende for din egen regning.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-04-08 09:11

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> jeg ved godt hvad en pad er og jeg fortæller dig at den AMD 2350 BE jeg
> købte for ikke så længe siden havde en pad påsat. Du kan vælge at lade

Fra:
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/26951.pdf

Side 11:
Note: Thermal Pads are not recommended for use with lidded AMD processors.

Side 13:
Caution: Do not use a thermal pad for AMD Athlon 64 or AMD Opteron
processors!

Side 14:
Thermal grease is recommended for long-term usage on lidded parts, such
as AMD Athlon 64 or AMD Opteron processors.

----

Giv mig én god grund til at AMD afviger fra deres egne retningslinier på
en box-køler.

Jesper Poulsen