Planter der dør
Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 13-04-08 12:22

Hej!

Er der nogen der kan give et kvalificeret bud på, hvorfor mine planters
blade har det dårligt.
Som det kan ses på disse 2 billeder:
http://ravn-jonsen.net/rod/akvarie/
så kommer der fint nyt skud og de vokser også godt, men bladene dør
ganske hurtigt og ser heller ikke ret sunde ud.
Det er et rimeligt nyt akvarie som har været igang i 2-3 måneder
efterhånden. Der bliver skiftet vand ca en gang om ugen, og inden for de
sidste par uger, har jeg også tilsat flydende plantegødning (dog uden
det ser ud til at hjælpe)
Lyset er tændt ca 10 timer om dagen, og der er 2 rør hvoraf det ene er
et planterør.

--
/Bjarke
http://sikkertnet.dk

For mail, ret til dansk TLD

Fra : Bainz

Dato : 13-04-08 12:48

Fordårligt lys samt mangel på næring til dem prøv med nyt rør samt lidt
plante gødning.
Bainz

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 13-04-08 15:07

Bainz skrev:
> Fordårligt lys samt mangel på næring til dem prøv med nyt rør samt lidt
> plante gødning.

Plantegødning er jeg som sagt igang med. Men det kan være jeg skal
overveje nogle nye rør.
Hvad kan evt anbefales ? Der kan sidde 2 rør i af ca 60 cm (ved ikke om
det har et specielt navn?)

--
/Bjarke
http://sikkertnet.dk

For mail, ret til dansk TLD

Fra : Bainz

Dato : 13-04-08 18:05

hvor stort er akvariumet.....? og er rør hele længen af akvariumet.....?

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 13-04-08 19:39

Bainz skrev:
> hvor stort er akvariumet.....? og er rør hele længen af akvariumet.....?

80x40x50 cm.
dette:
http://www.tropefisk.dk/shop/akvarie-160-liter-108997p.html
Det er med et standard amatur, hvor der sidder 2 x 18W rør

--
/Bjarke
http://sikkertnet.dk

For mail, ret til dansk TLD

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-08 08:10

> [...]
> ser ud til at hjælpe)
> Lyset er tændt ca 10 timer om dagen, og der er 2 rør hvoraf det ene er et

Mine sværdplanter har lignet dine. Og jeg prøvede at bruge nogen
gødningskapsler http://www.tropica.com/article.asp?type=news&id=691
Her en måneds tid senere ser det ud til at det har hjulpet.

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 14-04-08 18:05

Sven Lindhardt skrev:

> Mine sværdplanter har lignet dine. Og jeg prøvede at bruge nogen
> gødningskapsler http://www.tropica.com/article.asp?type=news&id=691
> Her en måneds tid senere ser det ud til at det har hjulpet.

Jeg bruger i øjeblikket dette:
http://www.tropica.com/article.asp?type=news&id=693
og har også tidligere haft nogle små "stænger" i form af gødning jeg
satte ned i gruset.
Men det kan da godt være at kapsler kan gøre en forskel også -nu kører
jeg dog det flydende gødning færdigt først.

--
/Bjarke
http://sikkertnet.dk

For mail, ret til dansk TLD

Fra : Frandsen

Dato : 14-04-08 10:16

"Bjarke Ravn-Jonsen" <bjarke@mandril.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> ser ud til at hjælpe)
> Lyset er tændt ca 10 timer om dagen, og der er 2 rør hvoraf det ene er et

Vandskift gør intet for planterne. Du fjerner eventuel næring der er i
vandet, som f.eks. nitrat. Jeg synes, at det ligner jernmangel. Jeg bruger
flydende plantegødning + flydende jerntilskud. Jeg ved ikke, hvad du bruger
af gødning, men mange har for lidt eller intet jern i.

Fra : Souschefen

Dato : 14-04-08 23:36

"Frandsen" <a@b.c> skrev i en meddelelse
> [...]
> flydende plantegødning + flydende jerntilskud. Jeg ved ikke, hvad du
> bruger af gødning, men mange har for lidt eller intet jern i.
Sad lige og læste tråden og kom i tanke om en ting nu der bliver talt om
jern.

For nogle år siden så jeg hos en ældre herre et fantastisk flot akvarium med
de smukkeste planter.

Alt efter reglen om kun 2/3 beplantet ud mod ruden osv.

Men da jeg ved et tilfælde kom om på den ene side så jeg noget der lignede
en mønt der lå bag ved nogle af planterne.
Kan huske jeg spurgte om "sig mig er det til skattejagt" sådan for sjov. Han
svarede at det var jern"mønter" han havde lagt derned, for det var godt for
planterne. Nu er jeg ikke can.mag.por.pot osv i fysik, og jeg har heller
ingen ide om at der er hold i hans påstand. men han fortalte at det eneste
han gjorde ved akvariet var at fylde lidt frisk vand på samt en smule salt,
og så eller ikke noget.

Fra : Frandsen

Dato : 15-04-08 08:25

"Souschefen" <Nakskov4900@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> heller ingen ide om at der er hold i hans påstand. men han fortalte at det
> eneste han gjorde ved akvariet var at fylde lidt frisk vand på samt en

At lægge mønter, søm osv. i akvariet virker ikke særlig godt. Jern frigives
meget langsom til vandet, og planterne optager organisk jern.

Man kan lægge nogle blanke søm i syltetøjsglas med eddikesyre. Lad dem ligge
til de er rigtig godt rustne. Tag dem op og lad dem tørre. Bank rusten af,
og tilsæt til akvariet. Jeg aner dog intet om mængde der skal tilsættes, men
det er et eksempel. Jeg nøjes med det flydende som jeg køber i forretnigen

Fra : sjp

Dato : 16-04-08 20:33

Gi dine planter noget bundgødning og noget co2 og de vil explodere i vækst.
http://hjem.get2net.dk/Unicron/teknik/laveco2.htm#gær
http://www.akvarieplanter.dk/forum/viewtopic.php?t=1322
http://www.akvarieleks.dk/CO2%20DYI.htm
find selv flere.
Men rigtig god vækst på de fleste planter opnår du kun hvis du også har co2
med i spillet.

mvh. Stig

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 17-04-08 07:13

sjp skrev:
> [...]
> find selv flere.
> Men rigtig god vækst på de fleste planter opnår du kun hvis du også har co2

Synes bare ikke det kan passe, det det kræver CO2, gødning og lign for
at få gang i nogle simple planet. Jeg har haft akvarie som barn, og der
voksede alting fint uden alle de kunstige hjælpemidler :/

--
/Bjarke
http://sikkertnet.dk

For mail, ret til dansk TLD

Fra : Frandsen

Dato : 17-04-08 08:24

> Synes bare ikke det kan passe, det det kræver CO2, gødning og lign for at
> få gang i nogle simple planet. Jeg har haft akvarie som barn, og der
> voksede alting fint uden alle de kunstige hjælpemidler :/

Tjo, nu ved jeg ikke hvor længe siden det var, da du var barn, og det kan jo
være, at dengang var der ikke så mange forskellige slags akvarieplanter, og
de fleste planter vil sikkert også klare sig fint i dag. Der findes jo
entusiaster, der gør sig i akvarieplanter, og de har selvfølgelig hele
udstyret og alle "kemikalierne"

Fra : sjp

Dato : 17-04-08 09:11

> [...]
> få gang i nogle simple planet. Jeg har haft akvarie som barn, og der
> voksede alting fint uden alle de kunstige hjælpemidler :/

Hvis du ikke vil bundgøde og gøde med co2, skal du kigge dig om efter
langsomt voksende, ikke lyskrævende planter. Jo mindre co2, jo højere
lysmængde kræves og omvendt.
Måske var planteudvalget ikke helt det samme da du var barn? og så tror jeg
også vi taler lidt i hver sin retning, jeg elsker nemlig når akvariet er
fyldt med grønne planter der ofte skal tyndes ud.
Af lysstofrør har jeg de bedste erfaringer med daglysrør ala.
http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=15247

Men kombiner ikke med planterør, efter min personlige mening giver de et
kedeligt rødligt lys og algerne gror bedre. Kan jeg finde rør med omkring
6000 kelvin køber jeg altid dem.
Men prøv da med en gammel sodavandsflaske og lidt gær, det er altså
effektivt og så går der også lidt "ole opfinder" i den.

Mvh. Stig

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 17-04-08 17:17

> Hvis du ikke vil bundgøde og gøde med co2, skal du kigge dig om efter
> langsomt voksende, ikke lyskrævende planter. Jo mindre co2, jo højere
> lysmængde kræves og omvendt.

Jeg valgte naivt de billigste planter, i troen om de sikkert voksede nemt :)

> Måske var planteudvalget ikke helt det samme da du var barn? og så tror jeg
> også vi taler lidt i hver sin retning, jeg elsker nemlig når akvariet er
> fyldt med grønne planter der ofte skal tyndes ud.

8-10 år siden måske. Jeg beskærer dog ofte mine nuværende planter, men
mest fordi de nederste blade dør :( -de vokser dog stadig fint i højden.

> [...]
> kedeligt rødligt lys og algerne gror bedre. Kan jeg finde rør med omkring

Nu har jeg smidt 2 stk 18Kk rør i, a 20 watt hver. Det gav et noget
koldere lys, men mange af min fisk -især neon, fik langt kraftigere farve.
Jeg ved ikke om jeg bedre kan lide det, men nu giver jeg det en chance
og ser om planterne er vilde med det. Om ikke andet blev det i hvert
fald klart, at jeg skal have gjort noget ved den hvide væg jeg kan se
gennem bagglasset, for det er ikke pænt.

> Men prøv da med en gammel sodavandsflaske og lidt gær, det er altså
> effektivt og så går der også lidt "ole opfinder" i den.

Jeps det skal have en chance, om ikke andet må jeg finde det gamle øl
brygningsudstyr frem. Sådan en gammel vinballon burde nok kunne
producere noget CO2 :)

--
/Bjarke
http://sikkertnet.dk

For mail, ret til dansk TLD

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-04-08 17:19

"Bjarke Ravn-Jonsen" skrev i en meddelelse
> [...]
> at få gang i nogle simple planet. Jeg har haft akvarie som barn, og
> der voksede alting fint uden alle de kunstige hjælpemidler :/

CO2 er normalt ikke nødvendigt - jeg har aldrig brugt det, og mine
planter har har normalt groet fint.

Eneste undtagelse var engang en akvariepusher fik mig til at købe nogle
Grolux rør - der gik planterne i stå og alger overtog akvariet.

Men efter skift til Tritonrør kom der gang i planterne igen og algerne
forsvandt.

De får lidt bundgødning - det er nogle lerkugler med gødning der presses
ned i bundlaget - og de holder i et år.

Husk at dine lysstofrør skal udskiftes en gang om året - også hvis de
stadig lyser på det tidspunkt - lyskvaliteten er på det tidspunk så
dårlig, at planterne ikke rtrives længere.

Jan

--
Signatur ude af drift

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 17-04-08 18:56

Jan Vestergaard skrev:

> Eneste undtagelse var engang en akvariepusher fik mig til at købe nogle
> Grolux rør - der gik planterne i stå og alger overtog akvariet.

Det lyder som min situation..

> Husk at dine lysstofrør skal udskiftes en gang om året - også hvis de
> stadig lyser på det tidspunkt - lyskvaliteten er på det tidspunk så
> dårlig, at planterne ikke rtrives længere.

Det er nogle jeg har "arvet", men de har nok mindst kørt et år eller 1½
da jeg fik dem.
Så nu er de skiftet, og jeg har fået blod på tanden til at lege med gær
og co2. Om det så virker må vi se, jeg vil i hvert fald prøvet med en
hjemmelavet co2 løsning.

--
/Bjarke
http://sikkertnet.dk

For mail, ret til dansk TLD

Fra : Souschefen

Dato : 17-04-08 20:02

http://www.akvarieplanter.dk/diy-co2-anlaeg-gaer-2.html

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 18-04-08 07:36

Souschefen skrev:

> http://www.akvarieplanter.dk/diy-co2-anlaeg-gaer-2.html

Den havde jeg også googlet mig til. Jeg regner dog ikke med at skaffe de
fine diffuser lige med det samme, så udgangspunktet bliver nok hvad der
kan købes på en helligdag :)

--
/Bjarke
http://sikkertnet.dk

For mail, ret til dansk TLD

Fra : Souschefen

Dato : 18-04-08 09:00

Fra : Frandsen

Dato : 21-04-08 08:39

> [...]
> Så nu er de skiftet, og jeg har fået blod på tanden til at lege med gær og
> co2. Om det så virker må vi se, jeg vil i hvert fald prøvet med en

Vær opmærksom på, at planterne ikke optager CO2 om natten ( altså når lyset
er slukket, og der er mørkt), og at de endda udskiller CO2. Det betyder at
ilten falder, og CO2 stiger og din pH ændrer sig, og det kan være i sådan en
grad, at fiskene ikke har godt af det. Hvis du har kraftig cirkulation med
stor overfladebevægelse, så er det ikke sikkert, at det har den store
betydning, men jeg ville i hvert fald overvåge værdierne i starten.

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 21-04-08 19:19

Frandsen skrev:

> [...]
> kraftig cirkulation med stor overfladebevægelse, så er det ikke sikkert,
> at det har den store betydning, men jeg ville i hvert fald overvåge

Joe, men ikke så nemt at regulere med min 2 liter gær dunk, der i
øjeblikket givet et par bobler med minutters mellemrum.
Derudover har jeg et eheim powerball filter, som hiver luft med ned i
udstrømningen. Det giver en hel masse (ilt) bobler overalt i akvariet,
så regner med at det er nok for nu.

Men skal nok holde øje med dødsfaldene blandt fiskene :)

--
/Bjarke
http://sikkertnet.dk

For mail, ret til dansk TLD

Fra : Frandsen

Dato : 22-04-08 08:28

> Joe, men ikke så nemt at regulere med min 2 liter gær dunk, der i
> øjeblikket givet et par bobler med minutters mellemrum.

Nej, det er problemet

> [...]
> regner med at det er nok for nu.
>
> Men skal nok holde øje med dødsfaldene blandt fiskene :)

En anden ting, sørg for at flasken er i et niveau under vandspejlet, så
gærblandingen ikke lige pludselig laver et tilbageløb over i akvariet.