køb af nas
Fra : René Kjær

Dato : 10-04-08 21:08

Hej NG

Jeg vil ud og have købt en nas-server, men er kommet i tvivl om hvad jeg
skal købe, jeg havde bestemt mig for en QNAP ts-109 pro(pro, pga at en px
med linux kan køre sammen med den) og en Western digital HD.

mine krav

1. gigabit lan, men det har de fleste vidst

2. passiv køling

3. den skal kunne tilgåes som som et netværksdrev(ligesom en anden pc under
lokalt netværk), altså jeg vil have adgang til filerne så jeg kan se høre
musik på windows media player og se dvd på VLC player

4. FTP server

5. webserver

kan en qnap 109pro klare punkt 3?, nogen der evt har et andet forslag?

ca 2200 kr.- til rådighed

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-04-08 21:28

René Kjær wrote:

> 2. passiv køling

Overvej lige om det er en god ide. Harddiske udvikler varme. Med en
fornuftig blæser og konstruktion af NAS-kabinettet, bør 3.5" harddiske
larme mere end blæseren, og dermed er der ingen støjgevinst ved at køre
med passiv køling.

Du kunne måske lave noget selvbyg med et passivt kølet mini-ITX
motherboard (VIA C7 el.lign.) og 2.5" diske i et stort kabinet med masser
af luft, men det bliver noget dyrere end en standard NAS.

Med hensyn til de andre krav: alle NASer som jeg har set specs for har
SMB (Windows netværk), FTP server, og nogle har NFS (evt. lidt skjult som
på Synology). Gigabit er standard efterhånden, men regn ikke med
overførselshastigheder på mere end 20-25 MB/sec (ofte noget mindre).

Webserver kan være mange ting, så udover at undersøge om det er
understøttet af firmware, skal du også undersøge om NASens CPU kan følge
med dine sider. Der vil i hvert fald altid være en lille webserver
(httpd), som kører det webinterface hvor du laver config ændringer. Om
den kan bruges til andet, må fremgå af manualen.

--
Jesper Lund

Fra : mette og rene

Dato : 12-04-08 07:02

> [...]
> på Synology). Gigabit er standard efterhånden, men regn ikke med
> overførselshastigheder på mere end 20-25 MB/sec (ofte noget mindre).

hej jesper og tak for hurtig svar,

vil det sige at en linux maskine der har installeret samba vil kunne se en
nas server?

René

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-04-08 08:56

On Sat, 12 Apr 2008 08:01:31 +0200, "mette og rene" <non@non.non>
wrote:

> vil det sige at en linux maskine der har installeret samba vil kunne
> se en nas server?

Samba er server-delen af SMB/CIFS, men man kan fx bruge 'smbfs'.

-A

Fra : Kg

Dato : 29-05-08 19:46

"René Kjær" <rene.k@e-box.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> skal købe, jeg havde bestemt mig for en QNAP ts-109 pro(pro, pga at en px
> med linux kan køre sammen med den) og en Western digital HD.

Jeg kører med omtalte QNAP, den har en 1 TB HD fra western i og den kan ikke
høres overhovedet, jo når 4 stk. pc slukkes kan man da godt høre at den
kører i baggrunden, den er ikke specielt varm, håndlun ja men ikke varm.

Den sidder i et netværk med 6 winpc og en MAC, men ingen af dem har linux.
Men det ruller fint og ubesværet