Kontakt til CPU-fan
Fra : Erik K.

Dato : 10-04-08 23:26

Jeg har netop anskaffet mig et nyt bundkort (Asrock), da det gamle (Acer)
var defekt. - Den CPU-køler, som jeg hele tiden har brugt har et stik med 3
ledninger, men i det nye bundkort er der 4 ben (GND, +12V, CPU fan speed,
Fan Speed control). - Stikket kan kun "gabe" over 3 ben, så derfor bruger
jeg de første 3. - Men så kører CPU-fanen for fuld speed hele tiden. - Hvis
jeg rykker stikket en tand til højre og således undlader GND, ja så vil
køleren slet ikke køre.
Hvad gør jeg? - Findes der en adapter, eller er der en anden måde jeg kan
klare problemet på? . Lige nu er der en infernalsk larm fra køleren
(NorthQ).

Mvh
Erik

Fra : Hans

Dato : 10-04-08 17:37

Erik K. wrote:
> [...]
> jeg
> kan klare problemet på? . Lige nu er der en infernalsk larm fra

Dit bundkort er beregnet til PWM styrede CPU-blæsere, hvilket det 4. ben
bliver brugt til.

Med mindre der er mulighed for at vælge DC-styring i Bios, så skal du
anskaffe en køler med en PWM blæser, eller sætte en DC-regulator på den
blæser du har nu.

Hans