Elever der er tutorer for hinanden
Fra : Lars Stokholm

Dato : 05-04-08 19:50

Er der nogen der kender til, om der er skrevet noget om elever der er
tutorer for hinanden? Specifikt i matematik, hvis det er muligt, men alt
kan bruges. Om det kaldes "tutorer" er selvfølgeligt ligegyldigt.

--
If a tree falls in a forest and no one is around to see it,
does it fall?

Fra : Søren Friberg

Dato : 05-04-08 20:13

Lars Stokholm skrev:
> Er der nogen der kender til, om der er skrevet noget om elever der er
> tutorer for hinanden? Specifikt i matematik, hvis det er muligt, men alt
> kan bruges. Om det kaldes "tutorer" er selvfølgeligt ligegyldigt.

Prøv at uddybe lidt hvad det går ud på. Totor eller ej, så er det du
skriver. En tutor er en person, der rådgiver andre i forhold til nogle
emner. Der er altså ikke i den forstand tale om et ligeværdigt forhold,
så jeg har svært ved at forestille mig det forhold inden for en bestemt
klasse. Jeg kunne måske forestille mig noget i den retning mellem elever
fra forskellige klassetrin men har ingen erfaring heri. Der er
selvfølgelig masser af eksempler på mere ligeværdigt samarbejde, hvor
grupper kan løse opgaver fælles osv. Men beskriv venligst problematikken
nærmere.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Lars Stokholm

Dato : 05-04-08 20:34

Søren Friberg wrote:
> [...]
> selvfølgelig masser af eksempler på mere ligeværdigt samarbejde, hvor
> grupper kan løse opgaver fælles osv. Men beskriv venligst problematikken

Jeg leder (desperat) efter et interessant emne til den didaktiske del af
min matematikeksamen på seminariet. Det er baggrunden.

Min tanke er netop at der er stor spredning på elevernes faglige kunnen,
selvom de kommer fra samme klasse. Jeg forestiller mig at det må kunne
udnyttes ved at lade de stærke elever være tutorer for de svage. På den
måde skulle det sikre udfordringer til de stærke elever og samtidigt
aflaste læreren lidt i forhold til de svage.

Jeg har ikke tænkt meget længere endnu.

Fra : Søren Friberg

Dato : 05-04-08 20:51

Lars Stokholm skrev:
> [...]
> måde skulle det sikre udfordringer til de stærke elever og samtidigt
> aflaste læreren lidt i forhold til de svage.

Ja, men så synes jeg, at du skal tænke over hvad skal den "hjælpende"
elevs rolle skal være i forhold til den "hjælpede". Det sker hver dag og
næsten hele tiden i skolen, at en elev hjælper en anden. Men du antyder
en struktur - nogle formelle roller om du vil. Her tror jeg så kæden
falder lidt af. Du er i så fald inden på området om, hvem der har
ansvaret for læringen, så vidt jeg kan se. Lærerrollen er jo langt hen
af vejen en tutorrolle i dag, men igen har jeg lidt svært ved at se den
tillagt jævnalderende klassekammerater. Og igen er der næppe nogen lærer
der ikke spekulerer mere eller mindre i, hvem der kan støtte hinanden i
forskellige situationer; men det er jo ikke helt det du antyder er
emnet, som jeg altså synes er svært at gå til.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Lars Stokholm

Dato : 05-04-08 21:31

Søren Friberg wrote:
> [...]
> forskellige situationer; men det er jo ikke helt det du antyder er
> emnet, som jeg altså synes er svært at gå til.

Jeg er ikke helt enig i din skepsis, men det er præcis grunden til at
jeg søger litteratur om emnet.

Jeg vil prøve at konkretisere.

Når jeg har overladt elever til at regne opgaver på egen hånd, har jeg
*næsten* altid kunne se dem søge sammen efter niveau. Stærke finder
sammen med andre stærke og svage med andre svage. De stærke vil
lynhurtigt være færdige med de stillede opgaver. De sidder inde med en
masse overskud, som i værste fald bliver brændt af ved uro. Samtidigt
kan de svage elever spilde en masse tid på at vente på hjælp fra
læreren. Det må være oplagt for enhver at begge disse problemer ideelt
kan løses på samme tid. Jeg vil gerne undersøge hvordan.

Jeg kan umiddelbart ikke se noget galt med formelle roller, men jeg vil
omvendt heller ikke lægge mig fast på det som mit løsningsforslag.

Så i stedet for at "spekulere mere eller mindre i det" (det kan jeg ikke
være uenig i at vi gør), så vil jeg godt behandle det lidt mere seriøst.

Fra : Søren Friberg

Dato : 05-04-08 21:57

Lars Stokholm skrev:
> [...]
> læreren. Det må være oplagt for enhver at begge disse problemer ideelt
> kan løses på samme tid. Jeg vil gerne undersøge hvordan.

Det er sådan set noget banalt, at selvfølgelig kan "stærke" hjælpe
"svage", men du har som udgangspunkt at det er dårligt indlæringsmæssigt
at fagligt ligestillede samarbejder. Heri er jeg ikke enig. På samme
måde er jeg heller ikke nødvendigvis enig at man skal stoppe nogle
"søde" piger sammen med nogle "vilde" drenge, hverken fagligt eller
pædagogisk set nødvendigvis. Mht. det faglige har jeg set masser af
eksempler på at en gruppe fagligt svage henholdsvis stærke kan drive det
meget langt - og i nogle tilfælde også længere end hvis de havde været
blandet, så du har brug for at præcisere, hvorfor du mener, at den
blanding er den rigtige. Uroen er jo blot et spørgsmål om at give
passende opgaver. Du skal også præcisere "stærk" og "svag". Heller ikke
i denne sammenhæng er det særlig indlysende.

> Jeg kan umiddelbart ikke se noget galt med formelle roller, men jeg vil
> omvendt heller ikke lægge mig fast på det som mit løsningsforslag.

Ja og nej. Jeg plejer også kalde en spade for en spade, men der er nogle
hårfine balancer i en klasse, så jeg vil mene at disse roller skal omgås
med omhyggelighed.

> Så i stedet for at "spekulere mere eller mindre i det" (det kan jeg ikke
> være uenig i at vi gør), så vil jeg godt behandle det lidt mere seriøst.

Jeg er altid seriøs i mit arbejde.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Lars Stokholm

Dato : 05-04-08 22:23

Søren Friberg wrote:
> Det er sådan set noget banalt, at selvfølgelig kan "stærke" hjælpe
> "svage",

Ja, det er jo præcis det jeg lige har sagt. Jeg havde bare tænkt mig at
undersøge om det kan organiseres på en konstruktiv måde, fremfor at lade
det være en uudtalt selvfølge.

> men du har som udgangspunkt at det er dårligt indlæringsmæssigt at
> fagligt ligestillede samarbejder.

Det har jeg ikke skrevet.

> Uroen er jo blot et spørgsmål om at give passende opgaver.

Jeg lod med vilje mit scenarie slutte med et problem, som kan behandles
på forskellige måder. Én af dem er naturligvis at give passende opgaver,
men lige dén løsning er jo ikke interessant i denne sammenhæng.
Selvfølgeligt kan de udfordres ved passende opgaver, men hvorfor ikke
lade deres overskud komme de svage til gode? (Retorisk spørgsmål).

> Du skal også præcisere "stærk" og "svag".

Det kan ikke være nødvendigt i det her forum.

Fra : Søren Friberg

Dato : 05-04-08 22:48

Lars Stokholm skrev:
> hvorfor ikke lade deres overskud komme de svage til gode? (Retorisk spørgsmål).

Det kan der være forskellige gode grunde til. Det er stor forskel på at
have et fagligt overskud og at være i stand til at indtræde i en
lærer/underviserrolle. Det er rent faktisk, hvad der sker her. Det er en
gammeldags forudsætning, at "svage" vinder på den sammensætning. Det er
langt fra tilfældet, da der ligeså godt kan ske det - ja faktisk oftest
- at den "svage" passiviseres, hvilket også er det letteste for den
"stærke", der jo slipper for de lange forklaringer. Omvendt kan det være
stærkt begrænset, hvad den fagligt "stærke" får ud af samarbejdet. Her
kan modstil fra ligestillede være nok så vigtige. Nu stiller du jo et
spørgsmål her og jeg forsøger at problematisere nogle forhold på
baggrund af 24 års erfaring i matematik på alle klassetrin og en hel del
videreuddannelse for at hjælpe dig lidt med din opgave. Derfor er det jo
ikke sådan, at jeg aldrig lader "stærke" hjælpe "svage" forstås.

> Det kan ikke være nødvendigt i det her forum.

Nej, du behøvede slet ikke stille spørgsmålet i gruppen kan man også
sige. Igen blot hvad jeg vil anse for en hjælp til din opgave.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Lars Stokholm

Dato : 05-04-08 23:45

Søren Friberg wrote:

> Det kan der være forskellige gode grunde til.

Alle metoder har deres svagheder og jeg vil prøve ikke at overse disse.
Men jeg efterspørger stadig litteratur om emnet så jeg kan skabe mig en
mening om det.

Hvis du mener at emnet er helt i skoven skal du være velkommen til at
foreslå en anden vinkel eller et andet emne. Men hvis ikke, så hjælper
du mig bedst, hvis du kan vise mig til noget litteratur.

Fra : Søren Friberg

Dato : 05-04-08 23:45

Lars Stokholm skrev:

> Jeg leder (desperat) efter et interessant emne til den didaktiske del af
> min matematikeksamen på seminariet. Det er baggrunden.

Jeg tror i virkeligheden, jeg har givet dig et hint, hvis du lytter

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Lars Stokholm

Dato : 05-04-08 23:58

Søren Friberg wrote:

> Jeg tror i virkeligheden, jeg har givet dig et hint, hvis du lytter

Vil du afsløre det?

Fra : Søren Friberg

Dato : 06-04-08 03:32

Lars Stokholm skrev:

> Vil du afsløre det?

Jeg tror, det er noget mere originalt, hvis du vender dit projekt 180
grader og overvejer, hvordan fagligt eller på anden måde ligestillede
kan arbejde sammen inden for klasserummet; så vil du pludselig kunne
bringe meget "hotte" emner ind som undervisningsdifferentiering i
praksis bl.a. Men - her er det spændende, hvor jeg ikke håber, du sådan
set tager det for personligt - i virkeligheden afslører denne tråd hele
problemet i, hvorfor det ikke er genialt at lade elever med meget
forskelligt udgangspunkt arbejde sammen. Du indleder med at ville have
litteratur og emne osv. Hvis nogen giver dig det kommer du til at
arbejde med noget halvhjertet, der i værste fald ikke er dit eget
produkt. Jeg håber du ser pointen i det. Nå, men hvis du vender den på
hovedet, som jeg foreslår, er der til gengæld masser af litteratur efter
hvilken drejning, du giver det. Men om du så havde været mit eget barn
vil jeg ikke afsløre den. Det må du selv finde frem til. Mine egne 3
børn er - så vidt jeg ved - nogenlade glade for at jeg aldrig har lavet
deres ting - for at sige det som det er. Det giver nu en gang den bedste
læreproces for dig. Tak her fra.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Søren Friberg

Dato : 06-04-08 03:47

Søren Friberg skrev:

> Jeg tror, det er noget mere originalt, hvis du vender dit projekt 180
> grader og overvejer, hvordan fagligt eller på anden måde ligestillede
> kan arbejde sammen inden for klasserummet;

Uden for klasserummet har Køge Bugt privatskole, som blev nævnt i en
anden tråd her og også en del friskoler, netop, så vidt jeg ved,
arbejdet med opdelte hold i matematik på tværs af klasser. I en
Folkeskole tror jeg dit udgangspunkt er een klasse til en eller 2 lærere.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Lars Stokholm

Dato : 06-04-08 09:37

Søren Friberg wrote:
> Jeg tror, det er noget mere originalt, hvis du vender dit projekt 180
> grader og overvejer, hvordan fagligt eller på anden måde ligestillede
> kan arbejde sammen inden for klasserummet

Det gør de alligevel hele tiden, fordi det er nemmest tror jeg. Jeg
prøvede at tænke uden for boksen. Jeg har aldrig oplevet rigtig store
problemet i den slags samarbejde.

> [...]
> problemet i, hvorfor det ikke er genialt at lade elever med meget
> forskelligt udgangspunkt arbejde sammen.

Jeg har aldrig sagt det var genialt. Men jeg kan ikke se hvorfor tråden
viser at det *ikke* er.

> Du indleder med at ville have litteratur og emne osv. Hvis nogen giver
> dig det kommer du til at arbejde med noget halvhjertet, der i værste
> fald ikke er dit eget produkt. Jeg håber du ser pointen i det.

Hvad er din pointe? At jeg selv skal finde litteraturen? Nu må du sgu
lige klappe hesten. Jeg beder Jer jo ikke skrive opgaven for mig, jeg
spørger om I kender noget litteratur, for jeg har haft svært ved at
finde noget.

> [...]
> nogenlade glade for at jeg aldrig har lavet deres ting - for at sige
> det som det er. Det giver nu en gang den bedste læreproces for dig.

Men nu er jeg ikke dit barn og hvorfor du overhovedet snakker om at lave
nogens ting ved jeg ikke. Der er aldrig nogen der har bedt dig om andet
end litteraturforslag. Det får vi til vejledninger på seminariet uden at
spørge om det. Du er den første jeg nogensinde har mødt der synes det er
problematisk.

> Tak her fra.

Gid jeg kunne sige det samme.

Fra : Søren Friberg

Dato : 06-04-08 10:13

Lars Stokholm skrev:

> Jeg leder (desperat) efter et interessant emne til den didaktiske del af
> min matematikeksamen på seminariet. Det er baggrunden.

Hej Lars!

Om du føler vrede eller irritation bestemmer du selv. Jeg prøver at
hjælpe lidt og har måske nok brugt lidt for lang tid på det ser det ud
til. Mht. litteratur er emnet som sagt så banalt at du både kan finde
alt og intet. Du præsenterer et synspunkt som var moderne, da jeg selv
blev lærer for 25 år siden, men allerede var umoderne, da jeg læste
cand.pæd 10 år senere. Det var hvad jeg forsigtigt, synes jeg selv,
prøvede at fortælle. På DPU finder du alt tilgængelig litteratur inden
for pædagogik på dansk i hvert fald og en hel del engelsk/tysk-sproget
også. Ved ikke hvor du befinder dig men de plejer jo at sende rundt
ligesom der naturligvis er on-line søgning. Du vil pudsigt nok også
kunne finde interessante kandidatopgaver på RUC, men her skal du nok
nogle år tilbage, som jeg antydede i starten.

Når du ikke kan eller vil præcisere nærmere kan jeg kun konstatere, at
det er hverdag at elever hjælper hinanden og jeg er ikke enig i at det
specielt er stærke der i det daglige hjælper stærke, men det afhænger
selvfølgelig meget af specielle konkrete oplevelser

Held og lykke med din opgave.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 06-04-08 14:37

Lars Stokholm skrev:
> Er der nogen der kender til, om der er skrevet noget om elever der er
> tutorer for hinanden? Specifikt i matematik, hvis det er muligt, men alt
> kan bruges. Om det kaldes "tutorer" er selvfølgeligt ligegyldigt.

I bogen "Stilladsering - En pædagogisk metafor", der blev udgivet på
Forlaget Klim i 1999, er der rigtigt meget om både elever og lærere som
støtter (tutorer) omkring elevens læring. Angående
matematikundervisningen er der specielt i denne bog skrevet en artikel
af Helle Alrø og Ole Skovsmose om "Samtalen som et støttende stillads",
hvor denne artikel netop tager en del eksempler fra matematikundervisningen.

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Karl R. Popper: Observation statements and statements of experimental

Fra : Lars Stokholm

Dato : 06-04-08 17:22

Jacob Tranholm wrote:
> [...]
> hvor denne artikel netop tager en del eksempler fra matematikundervisningen.

Dén vil jeg kigge på. Tusind tak.

Fra : bj

Dato : 08-04-08 23:08

Hej Lars
Jeg ved ikke om det er relevant for dig, men jeg synes det er relevant. Jeg
ville helt klart selv have brugt en praktik på at undersøge lige netop den
tilgang til dit emne og klarlægge det på den måde. Dertil kan du
konkretisere dine oplevelser med literaturen og ikke omvendt når du er
færdig med opgaven fx.

Det er selvfølgelig nemmere sagt end gjort, hvis du har overstået dine
praktikker pt i forhold til matematik.

At man slv undersøger sådan noget er jo lige netop læring og udvikling i
allerhøjeste grad både for dig og eleverne. Du vil finde et ståsted og din
udgangshypotese, hvis du har en sådan, vil måske bekræftes eller rykke sig.

De mange undersøgelser der foreligger rundt omkring på RUC som Særen
henviser til i sine tråde er jo netop lavet og underbygget af fakta går jeg
ud fra. Ved ikke om det er tilfældet, har ikke læst nogle af dem, men ellers
så lav din egen undersøgelse med en tilgang der vender det hele lidt skævt
som Søren henviser til.

Der er så mange artikler og medierne og alle lærere og os studerende skriger
om rummelighed i skolen. Den rummelighed er vi nødt til selv at opsøge ved
at tænke kreativt i vores undervisning. Dette kan være din tilgang til
aflastning af dig som lærer, men er det det du vil signalere. Fralægger du
dig dit ansvar som lærer eller coacher du dine elever i stedet? De stærke
elever som du klader dem vil føle sig mere værd og det kan også give helt
andre aspekter end at fremherske et udviklende læringsmiljø!!

Nu har jeg bare lige skudt lidt fra hoften uden nærlæsning af hele trådens
sammenhæng.

Dog håber jeg da du klarer din eksamen flot

mvh
bj