Nyt MB + diverse
Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-04-08 13:10

Hej

Jeg er ved at skrue en opgradering sammen

MB: Gigabyte GA-P35-DS3R S775 P35 ATX
MEM: Corsair TWIN2X4096-8500C5DF, 2x2048mb
CPU: Intel Core 2 Duo E8400, Bulk

Eksisterende udstyr:
PSU: Seasonic S12-500
GFX: MSI X1950XT
Et par SATA II diske

Hvordan med MB?
Jeg er ikke ude efter det absolut hotteste, men det må gerne vare et par år
(eller mere) før udskiftning igen igen
Såvidt jeg kan finde fremme til så kan den ram model fra Corsair anvendes i
det valgte MB?

Hvordan med de gamle CD/DVD drev -skal man skifte dem nu man er i gang
eller?
De har nogle år på bagen efterhånden

pft/Peter

Fra : J

Dato : 07-04-08 14:43

On Mon, 7 Apr 2008 14:10:05 +0200, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

>Hej
>
>Jeg er ved at skrue en opgradering sammen
>
>MB: Gigabyte GA-P35-DS3R S775 P35 ATX

P35 chipset er netop udmærket, hvis man ikke vil have SLI (2
grafikkort) og vil bruge DDR2 ram. Jeg ville nu vælge et tilsvarende
fra MSI med 2 e-sata porte. Dem kan man boote på, - det er tidens
harddisk skuffer.
>MEM: Corsair TWIN2X4096-8500C5DF, 2x2048mb
Tjo, - jeg ville købe noget pc6400 DDR2, og 4x2, det er utroligt
billigt. Intel systemer skal ikke køre ram synkront.
>CPU: Intel Core 2 Duo E8400, Bulk

Alletiders CPU. De er svære at opdrive. Bruger vist meget lidt effekt.
>Eksisterende udstyr:
>PSU: Seasonic S12-500
Nok udmærket, men det er corsairs 500 watt, der er berømt

> [...]
>det valgte MB?
>
>Hvordan med de gamle CD/DVD drev -skal man skifte dem nu man er i gang

Virker de, så er det vel OK. Dobbeltlags dvd kan du brænde det ?

Men nu kan man jo få et blueray læse-drev for 800 kr.

mvh

John

Fra : Hans

Dato : 07-04-08 14:56

J wrote:

> [...]
> grafikkort) og vil bruge DDR2 ram. Jeg ville nu vælge et tilsvarende
> fra MSI med 2 e-sata porte. Dem kan man boote på, - det er tidens

Der medfølger en bøjle med to eSata-porte til Gigabyte bundkortet, og jeg
ville i øvrigt aldrig vælge MSI fremfor Gigabyte. Der er alt for mange
smuttere fra MSI.

Hans

Fra : J

Dato : 08-04-08 08:49

On Mon, 7 Apr 2008 15:56:19 +0200, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

>Der medfølger en bøjle med to eSata-porte til Gigabyte bundkortet, og jeg
>ville i øvrigt aldrig vælge MSI fremfor Gigabyte. Der er alt for mange
>smuttere fra MSI.

Ok, så er det gigabyte kort nok en rigtig god ide ! De der bøjler er
ofte udokumenterede, og får man dem ikke, er fanden løs.

mvh

John

Fra : J

Dato : 08-04-08 09:07

wrote:

>Der medfølger en bøjle med to eSata-porte til Gigabyte bundkortet, og jeg
>ville i øvrigt aldrig vælge MSI fremfor Gigabyte. Der er alt for mange
>smuttere fra MSI.

Iflg. hjemmeside er det anden model: p35-ds3L der har e-sata bracket

http://www.giga-byte.com/Products/Motherboard/Products_Accessories.aspx?ProductID=2629

Det msi jeg tænkte på er dette:
http://www.msicomputer.com/product/p_spec.asp?model=P35_Neo2-FR&class=mb

Ja, backpanel er lidt forvokset !

mvh

John

Fra : Hans

Dato : 08-04-08 10:16

J wrote:

> Iflg. hjemmeside er det anden model: p35-ds3L der har e-sata bracket
>
> http://www.giga-byte.com/Products/Motherboard/Products_Accessories.aspx?ProductID=2629

Læg mærke til ordet "Optional". Der er ingen af de viste brackets, som
følger med bundkortet.

Du skal have fat i manualen, og her vil du se at der medfølger eSata bracket
til DS3R. I øvrigt ved jeg det med 100% sikkerhed, da jeg har monteret flere
af denne type.

Hans

Fra : Optimus Prime

Dato : 09-04-08 09:24

Hans skrev:
> Du skal have fat i manualen, og her vil du se at der medfølger eSata bracket
> til DS3R. I øvrigt ved jeg det med 100% sikkerhed, da jeg har monteret flere
> af denne type.

Ved du tilfældigvis om det også følger med GA-EP35DS4?

Fra : Hans

Dato : 09-04-08 09:31

Optimus Prime wrote:

> Ved du tilfældigvis om det også følger med GA-EP35DS4?

Det gør det:
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=2744

Det er egentlig meget let at finde ud af. Hvis bundkortet har de to lilla
Sata-porte, så er der også en bracket med til eSata, da Sata-chippen til de
to porte også har eSata funktioner.

Hans

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-04-08 15:14

"J" skrev

> P35 chipset er netop udmærket, hvis man ikke vil have SLI (2
> grafikkort) og vil bruge DDR2 ram. Jeg ville nu vælge et tilsvarende
> fra MSI med 2 e-sata porte.

Har du et modelnummer?
Jeg kan ikke lige finde den
..
> Tjo, - jeg ville købe noget pc6400 DDR2, og 4x2, det er utroligt
> billigt. Intel systemer skal ikke køre ram synkront.

P35 kører med dualchannel, men behøver modulerne ikke at være matchet?
Hmm "Intel Flex Memory Technology: Allows different memory sizes in
dual-channel mode. "

> Nok udmærket, men det er corsairs 500 watt, der er berømt

Corsair'en kører med 18A på 12v, Seasonic S12 har 17A på samme, mon ikke det
går :)

- Peter

Fra : Hans

Dato : 07-04-08 15:49

Peter Lykkegaard wrote:

> P35 kører med dualchannel, men behøver modulerne ikke at være matchet?
> Hmm "Intel Flex Memory Technology: Allows different memory sizes in
> dual-channel mode. "

Det skal stadigvæk være dual-channel ram parvis, men du kan sagtens køre 2x1
GB og 2x512 MB for at få 3 GB i alt til et 32-bit OS.

Hans

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-04-08 16:08

"Hans" skrev

> Det skal stadigvæk være dual-channel ram parvis, men du kan sagtens køre
> 2x1 GB og 2x512 MB for at få 3 GB i alt til et 32-bit OS.

Jeg påtænker at køre 64-bit derfor vil jeg starte med 2x2Gb
Det MB jeg henviser til understøtter 8Gb totalt

- Peter

Fra : Hans

Dato : 07-04-08 16:25

Peter Lykkegaard wrote:
> "Hans" skrev

> Jeg påtænker at køre 64-bit derfor vil jeg starte med 2x2Gb
> Det MB jeg henviser til understøtter 8Gb totalt

Korrekt. Ingen problemer i det.

Hans

Fra : Optimus Prime

Dato : 08-04-08 07:33

Peter Lykkegaard skrev:
> Corsair'en kører med 18A på 12v, Seasonic S12 har 17A på samme, mon ikke
> det går :)

Og Corsair's PSU'er er ofte Seasonic OEM produkter