Dysleksi
Fra : Kim2000

Dato : 01-04-08 21:35

Som lærer er der ting der undrer mig omkring dysleksi (ordblindhed):

Hvordan kan det lade sig gøres at vi på den ene side har en anerkendt mand
tilknyttet PPR, der siger at det er som at lære en døv at høre, at tvinge
barnet til at forsøge at lære at læse. Han beskriver det i sin rapport
baseret på en grundig undersøgelse af barnet som at "øve vold mod barnet" at
forsøge at lære ham at læse på nuværende tidspunkt og at han vil lære det i
en alder mellem 12-16 år. Og at vi som lærere skal lære ham at bruge IT
udstyr.

På den anden side har vi besøgt en special sprogklasse for ordblinde, der
direkte siger det ikke er sandt, og at barnet skal optrænes med staveord,
flashcards, trænning af lyde osv osv mindst 2 timer dagligt.

På et kursus i dysleksi lyder den klare besked at børn med dysleksi med IT
kan blive dygtige "læsere", men ligeledes at de ikke lærer at læse selv, men
altså er afhængig af IT resten af livet.

Hvordan skal man med så modsatte rettet oplysninger kunne give en anbefaling
til forældrene? Hvordan kan anerkendte mennesker på området, der er cand dit
og dat være så uenig om metoderne.

mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-08 06:32

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> [...]
> til forældrene? Hvordan kan anerkendte mennesker på området, der er cand dit

Det er da vist ingen nyhed med mode-profeter på det pædagogiske område
.... jeg har altid læst at dysleksi kan om ikke helbredes, så gøres
nærmest symptomfrit - ved intensiv træning på specialskoler, med
specialuddannede lærere. Noget kommunerne ikke altid er interesserede i;
det er da også på kort tid billigere at 'parkere' disse børn på helt
normale folkeskoler, i helt normale klasser. Lige som vi i dag ser det
med 'intellektuelt udfordrede' børn, tidligere tiders åndssvage, der
højst kommer til at blive i stand til at stave sig igennem S-togenes
beskeder, så de kan bruge S-togsnettet ... lærer de overhovedet så meget
i folkeskolen?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Carsten

Dato : 03-04-08 08:45

Hej Kim

Det er jo ikke ualmindeligt - vel snarere almindeligt - at man blandt
fagfolk møder forskellige opfattelser af og tilgange til emnerne indenfor et
fagområde. Man kan godt nogen gange blive overrasket over hvor modsatrettede
opfattelserne og tilgangene tilsyneladende er.

Men du kan jo læse bogen Steen Larsen: Læsningens mysterium - hvis du vil se
eksempler på forskellige tilgange og opfattelser indenfor læseområdet

Carsten