Skabeloner & felter i Word 2008
Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-08 16:55

Jeg har nogle brev-skabeloner i Word 2008, der oprindelig er skrevet i
tidligere versioner af Word, som indeholder et datofelt. Dags dato.

Når jeg 'åbner' skabelonen dannes en dokument-fil, som jeg derefter skal
skrive videre på. Her går jeg så altid ind i dato-feltet og trykker på
cmd-6 eller cmd-sh-F9 [sidstnævnte skal nok svare til crtl-sh-F9 i Word
2007].

Men der må da være en måde at få Word til at lokalisere feltet, og
derefter fjerne kæden. Helt automatisk, når der dannes et nyt dokument
på basis af skabelonen.

Tilsvarende naturligvis for andre felter, og det gælder generelt i
Office: hvordan fjernes automatisk kæder i skabeloner, når disse bruges
til at danne nye dokumenter?

Det skal her tilføjes, at Visual Basic for Applications er fjernet i
Office 2008.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : fix

Dato : 15-04-08 01:02

> [...]
>
> Tilsvarende naturligvis for andre felter, og det gælder generelt i
> Office: hvordan fjernes automatisk kæder i skabeloner, når disse bruges

Nu er jeg ikke sikker på dine termer omkring åbning og kæder??

i pc-verdenen virker det således, at du laver et dokument, hvor du indsætter
et FELT med dato/tid, altså ikke dato/tid.
Dette dokument gemmer du SOM skabelon (.dot) i skabelonfolderen. Denne
Skabelon kan du ÅBNE, og ændre i, men du kan også istedet for, LAVE et nyt
dokument, baseret på skabelonen (Filer->ny->Skabelon->på denne computer).
Herved får du en KOPI af skabelonen, hvor den aktuelle dato står i feltet,
og jeg forstår det er dette du efterlyser. Princippet er det samme for andre
felter - fletfelter mm.

finn

finn

Fra : Per Rønne

Dato : 19-04-08 10:16

fix <fix@faxe.dk> wrote:

> [...]
> og jeg forstår det er dette du efterlyser. Princippet er det samme for andre

Ja, der laves et kopi af .dot-dokumentet, Word-skabelonen, men dette
kopi beholder feltet. Det betyder at når jeg gemmer det som et .doc
eller .docx-dokument, så opdateres datoen - medmindre jeg går ind i
feltet og trykker på cmd-6.

Funktionaliteten kaldes FjernKæde, og kan også fås fem med en cmd-sh-F9,
hvilket tyder på at Windows-versionen bruger crtl-sh-F9.

Meningen er naturligvis, at når man har gemt [og sendt] brevet, så skal
datoen på harddisken være konstant.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : fix

Dato : 19-04-08 16:47

> Funktionaliteten kaldes FjernKæde, og kan også fås fem med en cmd-sh-F9,
> hvilket tyder på at Windows-versionen bruger crtl-sh-F9.
ok, den term har jeg aldrig hørt, men jeg mener w$ referer til den som en
"embedded link"

> Meningen er naturligvis, at når man har gemt [og sendt] brevet, så skal
> datoen på harddisken være konstant.
Der foresvæver mig pludseligt at en af versionerne ikke "låste" feltet når
man gemte som .doc, og det lyder som værende tilfældet. Jeg mener jeg engang
til en sekretær fik lavet en makro som ved "save" konverterede et par felter
til absolutværdien, men det er d.... nogle år siden??

finn

Fra : Lars E. P.

Dato : 20-04-08 07:21

Sat, 19 Apr 2008 17:46:48 +0200, skrev "fix" <fix@faxe.dk> :

> [...]
>til en sekretær fik lavet en makro som ved "save" konverterede et par felter
>til absolutværdien, men det er d.... nogle år siden??

Word har sin egen gruppe - måske ved de det der.

Hilsen Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 22-04-08 10:37

fix <fix@faxe.dk> wrote:

> ok, den term har jeg aldrig hørt, men jeg mener w$ referer til den som en
> "embedded link"

OK, jeg tror at jeg må udtrykke mig på engelsk: FjernKøde->RemoveLink,
ikke RemoteLink.

> Der foresvæver mig pludseligt at en af versionerne ikke "låste" feltet når
> man gemte som .doc, og det lyder som værende tilfældet.

Det er jo også Word for Mac jeg bruger. Og her uændret fra Office 2004
til Office 2008.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : fix

Dato : 22-04-08 19:10

1. lav din skabelon som ønsket men med ordet "DATO" på stedet datoen skal
sættes.
2. marker ordet DATO
3. indsæt bogmærke mrk. DatoFelt
4. lav ny modul: Module1.AutoNew:
-------
Sub autonew()
' datototxt Makro
' Makro indspillet 22-04-2008 af Finn Schjøtt
'
Selection.GoTo What:=wdGoToBookmark, Name:="datofelt"
Selection.Find.ClearFormatting
With Selection.Find
.Text = ""
.Replacement.Text = ""
.Forward = True
.Wrap = wdFindContinue
.Format = False
.MatchCase = False
.MatchWholeWord = False
.MatchWildcards = False
.MatchSoundsLike = False
.MatchAllWordForms = False
End With
Selection.InsertDateTime DateTimeFormat:="d. MMMM yyyy",
InsertAsField:= _
False, DateLanguage:=wdDanish, CalendarType:=wdCalendarWestern, _
InsertAsFullWidth:=False

End
-------------
5. gem skabelonen (.dot)

du bruger skabelonen som normalt, og når du laver et dokument baseret på
skabelonen, køres autonew og "DATO" bogmærket bliver erstattet af dd. i
tekstformat, således låst på fremstillingsdatoen.

finn

Fra : Per Rønne

Dato : 22-04-08 21:30

fix <fix@faxe.dk> wrote:

> [...]
> skabelonen, køres autonew og "DATO" bogmærket bliver erstattet af dd. i
> tekstformat, således låst på fremstillingsdatoen.

Tak for hjælpen, men jeg har visse problemer med at bruge den. Hvordan
laver man en ny makro i Office 2008 Home & Student Edition?

Der findes en /Afspil/ makro menuen, men ikke noget med 'ny makro';
bruger du selv Office 2008, er det Office 2004 - eller måske endda
Office 2007?

En googling synes at vise at det ikke blot er VBA der er forsvundet; det
er selve makro-faciliteten, men måske er det applescripts der skal
bruges?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : fix

Dato : 22-04-08 21:54

> [...]
>
> En googling synes at vise at det ikke blot er VBA der er forsvundet; det
> er selve makro-faciliteten, men måske er det applescripts der skal

Man tager ikke altid misteltenen i ed ;(
Jeg gik da ud fra at der ikke blev fjernet sådan en basisfunktion.
Makrofeaturen har været den ENESTE grund til at jeg ikke har skiftet til OO

så det bliver nok min næste tekstbehandler?
Jeg lavede den i min aktuelle version xp/2003, bare for at genopfriske lidt
rusten hukommelse.

finn
Nb. er det ikke engang en optagemulighed? Jeg startede med at optage
funktionerne (jeg kan aldrig huske syntaks) og bagefter stykke dem sammen
med rediger!

Fra : Per Rønne

Dato : 23-04-08 08:36

fix <fix@faxe.dk> wrote:

> [...]
> Nb. er det ikke engang en optagemulighed? Jeg startede med at optage
> funktionerne (jeg kan aldrig huske syntaks) og bagefter stykke dem sammen

Der er kun en afspilningsmulighed, og de 'makroer' der kan afspilles
synes at være dem der er indbygget i selve Word, og som man gennem
»Tilpas tastatur« kan tildele en tastekombination [muligheden for at
lægge dem op i en menu synes også at være forsvundet].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : fix

Dato : 22-04-08 22:05

verden er rystet i sin grundvold ;(
http://www.betalogue.com/2008/01/30/word-2008-now-calls-its-own-commands-macros/
http://groups.google.com/group/microsoft.public.mac.office.word/browse_thread/thread/16d269cbab884a81

det gælder altså ikke kun Macversionen, men også 2007!!
Jeg har heldigvis forladt arbejdsmarkedet, for jeg har lavet tonsvis af
kontorautomation baseret på word-makroer siden word2, mange stadig kørende.

finn

Fra : Per Rønne

Dato : 23-04-08 09:02

fix <fix@faxe.dk> wrote:

> [...]

hread/thread/16d269cbab884a81

> det gælder altså ikke kun Macversionen, men også 2007!!

Fra dine links ser jeg nu ikke at det også gælder for 2007, et produkt
jeg har brugt, men ikke i øjeblikket har adgang til.

Kunne det tænkes at de 'kun' er forsvundet i Office 2007 Home & Student
Edition?

> Jeg har heldigvis forladt arbejdsmarkedet, for jeg har lavet tonsvis af
> kontorautomation baseret på word-makroer siden word2, mange stadig kørende.

En Office-pakke uden makro-faciliteter skriger nærmest på en konkurrent.

Når det er sagt, så eksisterer der nu rent faktisk en slags
makro-facilitet i Word 2008, og hermed generelt i Office 2008.

Gå ind i Word, og vælg menupunktet til /højre/ for Hjælp. Vælg »Om denne
menu«; man kan ganske simpelt få Applescript og Automator-makroer til at
arbejde i Office 2008.

Og så må man vist til at sætte sig ind i disse makrosprog; jeg har
vænnet mig til QuicKeys ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : fix

Dato : 23-04-08 09:59

> [...]
>
> Gå ind i Word, og vælg menupunktet til /højre/ for Hjælp. Vælg »Om denne
> menu«; man kan ganske simpelt få Applescript og Automator-makroer til at
Ja, men jvf linkene - og et par andre, er det begrænset til indbyggede
wordkommandoer, ikke rigtig VBAmakroer
- altså en redefinering af termen "makro for word" ;(

men jeg kan da sende dig min template med makroen, så kan du teste om den
kan afvikles.
- jeg tror det ikke ;( da de skriver at hele vbaengine mangler i 2008

finn

Fra : fix

Dato : 23-04-08 10:11

> men jeg kan da sende dig min template med makroen, så kan du teste om den
> kan afvikles.
> - jeg tror det ikke ;( da de skriver at hele vbaengine mangler i 2008
>
> finn
den ligger på ftp://ftp.not2old.dk/dato.dot

hvis den dur, kan du jo sende din skabelonfil, så kan jeg lægge makroen ind.

finn[at]not2old[dot]dk

Fra : Per Rønne

Dato : 23-04-08 12:00

fix <fix@faxe.dk> wrote:

> den ligger på ftp://ftp.not2old.dk/dato.dot
>
> hvis den dur, kan du jo sende din skabelonfil, så kan jeg lægge makroen ind.

Der kommer en række advarsler, som er generende, og makroen bliver
naturligvis alligevel ikke udført.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 23-04-08 12:00

fix <fix@faxe.dk> wrote:

> Ja, men jvf linkene - og et par andre, er det begrænset til indbyggede
> wordkommandoer, ikke rigtig VBAmakroer
> - altså en redefinering af termen "makro for word" ;(

Ja, det har jeg lagt mærke til [der er tale om de indbyggede
kommandoer], men du misforstår mig her.

Hvis du gør nøjagtig som jeg skriver, så kan du se en måde hvordan man
lægger AppleScript og Automator-makroer ind i Word.

Fra menuen kan man åbne en mappe. De scripts der placeres i mappen kan
så fremover ses videre i menuen, og kaldes inden fra Word. Og det
fungerer [bortset fra at det script jeg forsøgte mig med, handler om
Devon Think, ikke Word].

Jeg ser dog ingen måde at skabe en automatik ved åbningen af et bestemt
dokument. QuicKeys har dog mulighed for triggers på
/applikationsniveau/, men altså ikke på /dokumentniveau/.

> men jeg kan da sende dig min template med makroen, så kan du teste om den
> kan afvikles.
> - jeg tror det ikke ;( da de skriver at hele vbaengine mangler i 2008

Jeg tror at det ville kræve at VBAEngine blev lagt ind i MacOS X ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : fix

Dato : 23-04-08 12:39

> Hvis du gør nøjagtig som jeg skriver, så kan du se en måde hvordan man
> lægger AppleScript og Automator-makroer ind i Word.
og det gør jeg ikke da jeg for et år siden skilte mig af min udmærkede
Mac, - som jeg aldrig blev ven med!

> Jeg tror at det ville kræve at VBAEngine blev lagt ind i MacOS X ...
- og det sker nok aldrig.
men jeg mener vi har givet projektet den chance vi kunne
finn

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 10-05-08 20:35

Per Rønne skrev:

> [...]
> hvilket tyder på at Windows-versionen bruger crtl-sh-F9.
>
> Meningen er naturligvis, at når man har gemt [og sendt] brevet, så skal

Den har jeg også svedt over. I Word 2003 (til Windows) markerer jeg
datofeltet i skabelonen og trykker ALT+F9, så vises denne kode:
{ TIME \@ "d. MMMM yyyy" } = 10. maj 2008 som jeg ændrede til denne:
{ CREATEDATE \@ "dddd dd / MM - yyyy" \* MERGEFORMAT } = lørdag 10 / 05
- 2008

Den har fungeret fint til mine dagsedler i et halvt år.

--
-- Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Per Rønne

Dato : 19-05-08 12:33

Jørgen Nielsen <nospamjn2@get2net.dk> wrote:

> [...]
> - 2008
>
> Den har fungeret fint til mine dagsedler i et halvt år.

Det synes ikke som om CREATEDATE ændrer på noget her, når vi taler om
Word 2008. Den eneste måde er nok at lave en Automator/AppleScript makro
som dels starter dokument-skabelonen op [og altså laver et dokument på
baggrund heraf], dels ændrer på feltet - som må findes ved hjælp af et
bogmærke.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk