Folkeskolen gøres til betalingsskole
Fra : Wilstrup

Dato : 01-04-08 10:44

Der er et lovforslag på bedding der skal gøre det muligt at
gøre dele af folkeskolen til betalingsskole, så forældrene kan
sikre at deres børn får den bedste undervisning. Dette kan ske
i medfør af forvaltningslovens §73 og behøver derfor ingen
grundlovsændring,så længe blot folkeskolerne udgør mindst en
tredjedel af landets samlede skolevæsen.

Endelig foreslås det at en skolebestyrelse direkte skal kunne
fyre lærerne og ansætte ikke-uddannede lærere til at varetage
fagene, således at man ansætter en snedker til sløjd, en
industrikemiker til faget kemi og en ingeniør til fysik.

Bertel Haarder udtaler til pressen at "det er på tide at vi
får gjort op mod et forældet systems tyranni og overlader det
til forældrenes ansvar at sørge for at deres børn får en
ordentlig skolegang - en skolegang som lærerne desværre ikke
har formået at sikre gennem de sidste 20 år" -og han
fortsætter: "Alt for længe har vi lidt under et skolevæsens
diktatur, hvor forældre og elever blot havde at rette ind
efter lærernes forgodtbefindende - nu skal der andre boller på
suppen, så vi kan se at man sagtens kan drive et billigt
skolevæsen og alligevel få glade og tilfredse "kunder" i
butikken, elever der vitterlig lærer noget, for hvad ville
være bedre for eleverne end at man ansatte cand.mag.'er i
dansk til at varetage den undervisning, cand.mag.er i engelsk
for at varetage den undervisning? Det kan kun blive bedre og
billigere - og alle vil have en fordel derved, undtagen
naturligvis de sure lærere der vil have at alt skal være som
det er og blive hvad det var. Vi kan komme til at spare
millioner på projektet -og det vil naturligvis både gavne
statskassen og samfundet som helhed." slutter
undervisningsministeren.

Det er uhyggelige perspektiver forslaget rummer.

Fra : Søren Friberg

Dato : 01-04-08 15:18

Wilstrup skrev:

> Det er uhyggelige perspektiver forslaget rummer.

Hvorfor må jeg spørge lidt retorisk?

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-08 17:07

Søren Friberg <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote:

> Hvorfor må jeg spørge lidt retorisk?

Jeg har prøvet noget sådant. En 4. klasse med massive problemer der
skyldtes at de to faste lærere i de tre første år havde været massivt
syge, så så klassen havde oplevet skiftende vikarer /en masse/.

To faste vikarer, begge magistre, blev ansat omkring efterårsferien, og
ved sommerferien lå klassen fagligt helt i top.

Ulemper? Det bredere udviklingsmæssige, det sociale miljø i klassen. Dér
skulle en specialuddannet lærer til at klare det. Klassen kom endda i
fjernsynet på det, med en udsendelse om den.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 01-04-08 17:17

Per Rønne skrev:

> Jeg har prøvet noget sådant. En 4. klasse med massive problemer der
> skyldtes at de to faste lærere i de tre første år havde været massivt
> syge, så så klassen havde oplevet skiftende vikarer /en masse/.

Du forudsætter at skrækscenariet som beskrevet i indledningen holder
stik. Jeg har været privatansat på en skole i snart 25 år og i de fleste
af årene har forholdene ikke været specielt meget anderledes end på min
kones kommuneskole, så videt jeg kan bedømme. Der er ingen grund til at
tro at forældre ønsker "dårlige" lærere. Hvorfor dog det?

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-08 18:02

> [...]

> kones kommuneskole, så videt jeg kan bedømme. Der er ingen grund til at
> tro at forældre ønsker "dårlige" lærere. Hvorfor dog det?

Giver jeg da udtryk for det?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 01-04-08 19:08

Per Rønne skrev:
> Søren Friberg <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote:

> Giver jeg da udtryk for det?
Nej, ok, måske ikke.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Wilstrup

Dato : 01-04-08 17:27

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i
meddelelsen news:47f2440d$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvorfor må jeg spørge lidt retorisk?

Nu er min lille aprilspøg naturligvis hentet delvis fra
virkeligheden, men at gøre folkeskolen til en privatskole vil
give så mange sociale slagsider at det ville være helt
uansvarligt for en stor del af befolkningen, nemlig dem der
ikke har midlerne.

Begge min børn har gået på privatskole en periode -den var
ikke bedre end den kommuneskole de så bagefter frekventerede
og imho bør enhver skolegang i den skolepligtige alder være
gratis.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-08 18:49

Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> [...]
> ikke bedre end den kommuneskole de så bagefter frekventerede
> og imho bør enhver skolegang i den skolepligtige alder være

Også for de børn der af forskellige grunde ikke er i stand til at klare
folkeskolen? Som dem der må gå på denne skole:

<http://www.mentiqa.dk/showArticle.asp?articleID=256>

Alternativet for mange af disse børn er indlæggelse på børnepsykiatriske
afdelinger; de passer ganske simpelt ikke ind i enhedsskolen, og passede
heller ikke ind i hvad der tidligere var en enhedsskole for 1.-5.
klassetrin.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-08 19:48

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> afdelinger; de passer ganske simpelt ikke ind i enhedsskolen, og passede
> heller ikke ind i hvad der tidligere var en enhedsskole for 1.-5.

Jeg synes næsten at jeg vil give et link til den københavnske skole,
Atheneskolen i Søborg:

<http://www.athene-skolen.dk/om_athene.htm>

Engelsk fra 1. klasse, tysk fra 3. klasse, fysik/kemi fra 6. klasse,
latin i 6. klasse og som valgfag i 7., 8. og 9. klasse; de må da nå op
på noget i retning af latin til den gamle klassisk-sproglige
studentereksamen, eller i hvert fald til det gamle, obligatoriske
sproglige niveau.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 01-04-08 20:01

Per Rønne skrev:

> Jeg synes næsten at jeg vil give et link til den københavnske skole,
> Atheneskolen i Søborg:

Hvorfor det?

Den følger jo "Fælles mål" står der, så de når åbenbart ikke så langt
trods alt

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-08 20:36

Søren Friberg <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote:

> Hvorfor det?
>
> Den følger jo "Fælles mål" står der, så de når åbenbart ikke så langt
> trods alt

Ah, »fælles mål« står da vist nærmest som nogle minimumskrav.

Kender du andre skoler, der har obligatorisk latin i 6. klasse? Eller
obligatorisk tysk fra 3. klasse?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 01-04-08 20:48

Per Rønne skrev:

> Kender du andre skoler, der har obligatorisk latin i 6. klasse? Eller
> obligatorisk tysk fra 3. klasse?

Tja, latin ved jeg ikke, men tysk sikkert nok; men jeg kender da mindst
en skole hvor der gives engelsk fra 0.kl.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-08 06:32

Søren Friberg <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote:

> Tja, latin ved jeg ikke, men tysk sikkert nok; men jeg kender da mindst
> en skole hvor der gives engelsk fra 0.kl.

Ja, bortset fra denne Atheneskole vel Den internationale Skole i
Hellerup, som har børnene indtil de kan gå ud med en IB, international
studentereksamen. Især beregnet for børn af diplomater og udstationerede
forretningsfolk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 02-04-08 14:25

Per Rønne skrev:

> [...]
> Hellerup, som har børnene indtil de kan gå ud med en IB, international
> studentereksamen. Især beregnet for børn af diplomater og udstationerede

Ja, så må der være flere. For øvrigt underviste jeg en 4-årig i
integralregning for nylig. Resultatet udeblev dog...

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-08 14:39

Søren Friberg <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote:

> Ja, så må der være flere. For øvrigt underviste jeg en 4-årig i
> integralregning for nylig. Resultatet udeblev dog...

Ja, da jeg opdagede at min dengang 4-årige nevø havde fattet tallene [vi
gik hånd i hånd op til lejligheden i Husum, med mine forældre bagefter,
og han talte trinene: 1, 2, 3, ...100, 101 ...] spurgte jeg ham hvor
mange æbler der var i frugtkurven. Det kunne han hurtigt svare på. Hvor
mange pærer? Ditto. Men hvor mange der var i alt, det var for abstrakt;
tallene var for ham stadig knyttet til det enkelte objekt: æbler, pærer,
trappetrin.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 02-04-08 16:25

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> for abstrakt;
> tallene var for ham stadig knyttet til det enkelte objekt:

Det er fordi han forholder sig til det konkrete og ikke kan
almengøre disse ting.
Der var for rigtig mange år siden en undersøgelse hvor
eleverne skulle lære matematik via nogle pinde - det drejede
sig om pinde i forskellige længder og i forskellige farver som
de blev rigtig gode til at regne med. Men da afgangsprøverne
kom, så kunne de ikke finde ud af opgaverne i matematik fordi
der ikke var de pågældende pinde til rådighed. De havde kun
lært at hæfte sig ved de konkrete genstande. Det, man i stedet
for skulle have gjort var at forlade fremtrædelsesformerne
hurigt og almengøre dem således at eleverne steg op fra det
abstrakte til det konkrete - altså at hovedvejen i bevægelsen
var fra det alment abstrakte til det konkrete.

Din nevø skulle altså lære hurtigt at forlade begrebet æbler
og pærer og få
hele tællesystemet og beregningssystemet almengjort og derved
være abstrakt. Derved kunne han så benytte disse almengjorte
tal og tællemetoder til at virke på den konkrete virkelighed.
I stedet blev han stående ved fremtrædelsesformerne, og det er
en stor fejl.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-08 16:39

Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
>
> Det er fordi han forholder sig til det konkrete og ikke kan
> almengøre disse ting.

Nemlig.

> [...]
> tællemetoder til at virke på den konkrete virkelighed.

> I stedet blev han stående ved fremtrædelsesformerne, og det er

Men han var nu også kun 4 år gammel, kun lige 'graduated' til børnehaven
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 02-04-08 16:19

> [...]
> international
> studentereksamen. Især beregnet for børn af diplomater og

Jeg har p.t. to elever fra den pågældende skole - ingen af dem
er imponerende gode i engelsk - snarere tværtimod er de yderst
ringe i engelskfaglig sammenhæng. Jeg har elever i 9.klasse
der er bedre.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-08 16:47

Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeg har p.t. to elever fra den pågældende skole

Jeg går ud fra at du tænker på Atheneskolen, da Den internationale
Skoles undervisningssprog er engelsk.

> - ingen af dem er imponerende gode i engelsk - snarere tværtimod er de
> yderst ringe i engelskfaglig sammenhæng. Jeg har elever i 9.klasse der er
> bedre.

Hvordan har du dem - er du blevet tilknyttet skolen ? Og hvor længe har
de gået på den? Skolen er begyndt i 2004, så børn der er startet dér i
0. klasse må jo i dag gå i 3. klasse.

På skolens hjemmeside kan man læse, at mange højtbegavede børn ikke får
en systematisk skolegang, og at de derfor har store huller i deres viden
og færdigheder. De skal være for 'anderledes' til at passe ind i
folkeskolen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 02-04-08 17:40

Per Rønne skrev:
> Jeg går ud fra at du tænker på Atheneskolen, da Den internationale
> Skoles undervisningssprog er engelsk.

Nu er der jo en række internationale skoler - også i Hellerup. Blandt
andet Rygaards Skole, A Copenhagen International School, hvor jeg var
sammen med lederen i mandags. Men du tænker formodentlig på Copenhagen
International School men den har altså ikke noget dansk navn.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-08 18:09

> [...]

> sammen med lederen i mandags. Men du tænker formodentlig på Copenhagen
> International School men den har altså ikke noget dansk navn.

Jep, det er den jeg tænker på.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 02-04-08 20:46

> Jeg går ud fra at du tænker på Atheneskolen, da Den
> internationale
> Skoles undervisningssprog er engelsk.

Nej, jeg tænker på Den internationale skole -og
undervisningsproget er engelsk, men de to elevers niveau i
sproget er ikke særlig højt.

> [...]
> hvor længe har
> de gået på den? Skolen er begyndt i 2004, så børn der er

jf. ovenover.

> [...]
> deres viden
> og færdigheder. De skal være for 'anderledes' til at passe

har jeg ikke nogen umiddelbare kommentarer til - jeg ved for
lidt om området
med de højt begavede børn til at jeg vil kunne svare
fornuftigt.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-04-08 04:44

> [...]

> Nej, jeg tænker på Den internationale skole -og undervisningsproget er
> engelsk, men de to elevers niveau i sproget er ikke særlig højt.

OK - jeg har selv hørt børn i toget fra hvad jeg tror var den pågældende
skole, og sproget [jargonen, måske] var af en sådan art, at man havde
lyst til at krybe ind i et musehul, og stoppe noget i ørerne ;-(.

Det var mildest talt ikke RP, men lød nærmest som en parodi amerikansk
ghetto-sprog.

Lyder fornuftigt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 03-04-08 16:06

jeg ved for lidt om

> Lyder fornuftigt.

Jeg er ganske fornuftig -men som sædvanlig må jeg nu for en
tid forlade grupperne - skolernes eksaminer står for døren og
med de nye bestemmelser om mundtlig prøvefag i kristendom,
historie og samfundsfag, hvor jeg stensikkert kommer til at
skulle føre nogle elever op på et grundlag der blæser i vinden
(ingen ved hvordan man egentlig forestiller sig hvordan
spørgsmålene til fagene skal formuleres - heller ikke hos
uvm -samt at jeg stensikkert skal føre en 9.klasse op i
engelsk, to 10.klasser op i engelsk og en tiendeklasse op i
dansk samt at rette med lynets hast de tilsvarende skriftlige
opgaver der knytter sig til fagene, så må jeg tilstå at jeg er
ved at få stress af de ting der skal ske i de næste par
måneder. Desuden ved vi slet ikke hvilke fag vi skal føre
eleverne op i. Ledelsen har fået det at vide allerede i
februar måned, men vi må af uransagelige grunde ikke få det at
vide førend den 30. ds., og opgaver m.v. skal sendes til
censor 14 dage før mundtlig afgangsprøve - og hvis mit
sædvanlige held holder med mig, vil jeg også blive udsendt som
censor i de respektive fag.

Både min far og svigermor er indlagt på hospitalet med
alvorlige lidelser der kan medføre døden, så det er
naturligvis også en paramter der må tages med.

Det er derfor med stor beklagelse at jeg ikke for en tid kan
deltage i denne gruppe - eller andre, så i dag bliver det
formentlig mine sidste indlæg i længere tid. Men det er der jo
ikke noget nyt i - sådan er det hvert år, men i år er det
værst, især fordi nogle af os samtidig skal skífte
arbejdsplads til ungdomsskolen for at fortsætte med
10.klasserne -og det er endnu ikke helt fastslået hvordan det
skal foregå fremover m.h.t. løn, arbejdsvilkår, arbejdssted,
fagforening, pensionsvilkår m.v.- på vores skole skal der
endvidere flyttes 5-7 lærere udover os der fortsætter i
ungdomsskolen, så jeg må tilstå at jeg har en hel del andet at
gøre end at skvadronnere her på nettet.

Nu må vi se hvor galt det hele går. Men indtil der er faldet
ro over foretagendet, må jeg med skam at melde undlade
diskussioner her på nettet. Og det behøver man skam ikke at
kommentere - det sker skam hvert år, som sagt.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-04-08 17:20

Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> to 10.klasser op i engelsk og en tiendeklasse op i dansk

Usædvanligt med så mange 10. klasser på en folkeskole, men jeg forstår
også at det flytter over i ungdomsskolens regi.

På min folkeskole, da jeg var elev, var der en 10. klasse og to 3.
real-klasser, og på den folkeskole jeg oprindeligt var startet i 1.
klasse på, Voldparkens Skole [som nu nedlægges], var der tre 10. klasser
og tre 3. realklasser. Primært skole for det sociale boligbyggeri
Voldparken med omliggende villakvarterer og nordsiden af
Frederikssundsvej, i Husum.

> Både min far og svigermor er indlagt på hospitalet med
> alvorlige lidelser der kan medføre døden, så det er
> naturligvis også en paramter der må tages med.

Ja, jeg mistede selv mine forældre i 2000, først min mor på78 [hun kunne
have været helbredt, hvis der havde været elektroniske journaler],
dernæst min far på 80 [han røg ;-(].

Og nu skal jeg selv opereres et par gange på Rigshospitalet, i
rygsøjlen. Der er nerver i klemme.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 03-04-08 18:14

> Usædvanligt med så mange 10. klasser på en folkeskole, men
> jeg forstår
> også at det flytter over i ungdomsskolens regi.

Vi har været hele 6 10.klasser på vores skole - men næste år
er det slut -altså næste skoleår står det i ungdomsskolens
regi, så det... :-/ - jeg flytter med, selvom det er en risiko
at man ikke kan komme tilbage til folkeskolen hvis der bliver
overskud af lærere - men det er jo ikke tilfældet p.t. Jeg
regner med at gå på efterløn om ca. 5 år, så jeg skal bare
"overleve"

> [...]
> på78 [hun kunne
> have været helbredt, hvis der havde været elektroniske

Begge mine forældre ryger desværre - min far er p.t. 88,men
bliver 89 i år (hvis han overlever så længe) og min mor 78 med
alskens skavanker.

> Og nu skal jeg selv opereres et par gange på Rigshospitalet,
> rygsøjlen. Der er nerver i klemme.

Uhadada - held og lykke!

Fra : Per Rønne

Dato : 04-04-08 07:04

> [...]

> folkeskolen hvis der bliver overskud af lærere - men det er jo ikke
> tilfældet p.t. Jeg regner med at gå på efterløn om ca. 5 år, så jeg skal

Jeg troede ellers at der, igen, var mangel på folkeskolelærere. Og en
med de engelsksproglige kvalifikationer du er ved at få burde vel være
en efterspurgt vare - og så endda med massevis af erfaring.

> Begge mine forældre ryger desværre - min far er p.t. 88,men bliver 89 i år
> (hvis han overlever så længe) og min mor 78 med alskens skavanker.

Ja, hos os er det tilsyneladende kun ikke-rygerne der oplever deres 90
år fødselsdag.

> Uhadada - held og lykke!

Tak . I øjeblikket føles det som om nogle fingre [og tæer] 'sover',
netop fordi der er nerver i klemme.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 04-04-08 16:03

> [...]
> burde vel være
> en efterspurgt vare - og så endda med massevis af erfaring.

I folkeskoleverdenen er det ikke altid kvalifikationer man går
efter. Hvis et team har allieret sig med en lærer der
underviser i engelsk -måske ikke særlig kvalificeret i forhold
til min uddannelse - så skal der meget til førend en
skoleleder vil bryde et godt team op for at ansætte en
kvalificeret lærer i faget.

P.t. er jeg den eneste på min skole der har en så høj
uddannelse som jeg har i både engelsk og pædagogik, men
alligevel får jeg ikke et ben til jorden hvis jeg vil have
engelsk på et af klassetrinnene hvor der sidder andre lærere
der har været lærere i mange år og som blot indgår i et team
som fungerer.

Husk på at udover selve det faglige er der også pædagogiske
forhold der gør sig gældende, samt naturligvis at kemien skal
passe - og her nytter det ikke noget at folk har gode faglige
kvalifikationer. Det væsentlige er at de kan "styre ungerne"
og at de ikke skiller sig ud fra et ellers velfungerende team.

> Tak . I øjeblikket føles det som om nogle fingre [og
> tæer] 'sover',
> netop fordi der er nerver i klemme.

Men Per Erik Rønne - når du ideligt omtaler at gymnasieelevers
nivaeu B svarer til linjefaget på seminarierne, så har du
andet end rygnerverne i klemme - så må du have fået en
hovednerve amputeret. Det er simpelthen ikke sandt - og du kan
ikke dokumentere et eneste af disse påstande du uden videre
kolporterer fra påståede censorer fra gymnasiet.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-04-08 16:52

Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> Men Per Erik Rønne - når du ideligt omtaler at gymnasieelevers
> nivaeu B svarer til linjefaget på seminarierne

Det er ikke mig der påstår det. Det er seminariernes censorer. Og jeg
understreger altid, at jeg personligt ikke er i stand til at udtale mig
om det.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 01-04-08 19:12

Wilstrup skrev:

> Begge min børn har gået på privatskole en periode -den var
> ikke bedre end den kommuneskole de så bagefter frekventerede
> og imho bør enhver skolegang i den skolepligtige alder være
> gratis.
Ja, jeg kender flere dårlige af begge slags og endnu flere gode. Det var
nu heller ikke så meget betalingsdelen vi er helt uenige om. Men
princippet om lokal selvstyring ved jeg da ikke om er total håbløs. Det
var her jeg syntes din nar var interessant.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Frøken Jensen

Dato : 01-04-08 19:14

On 01/04/08 16:17, in article 47f2440d$0$90273$14726298@news.sunsite.dk,

> Hvorfor må jeg spørge lidt retorisk?

Hvorfor du må spørge retorisk ? Fordi vi jo har ytringsfrihed ;)

Fra : Søren Friberg

Dato : 01-04-08 19:23

Frøken Jensen skrev:

> Hvorfor du må spørge retorisk ?

Gæt - der gives 3.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Zeki

Dato : 01-04-08 19:27

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
> Der er et lovforslag på bedding

Udemærket aprilsnar.

Ellers: Link, tak!

Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-08 20:19

Zeki <Zeki@nope.dk> wrote:

> "Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
>
> Udemærket aprilsnar.
>
> Ellers: Link, tak!

Alle har da vist hele tiden været klar over at Arne er kommet med
forskellige ranslirpaer i forskellige grupper ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 01-04-08 20:36

Per Rønne skrev:

> Alle har da vist hele tiden været klar over at Arne er kommet med
> forskellige ranslirpaer i forskellige grupper ...

Sådan et indlæg kan vel heller ikke blive meget estimeret her.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-08 06:32

Søren Friberg <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote:

> Sådan et indlæg kan vel heller ikke blive meget estimeret her.

Havde han i stedet gået ud med at folkeskolerne skulle gøres til
selvejende institutioner som erhvervsskolerne og nu også
gymnasieskolerne, så havde det været en anden sag.

Hvorfor dog have forskelligt ejerskab for skoler for de 6-18 årige end
for skoler for de 15-20 årige, den normale aldersspredning i 1.-3.
gymnasieklasse ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 02-04-08 14:28

Per Rønne skrev:

> Hvorfor dog have forskelligt ejerskab for skoler for de 6-18 årige end
> for skoler for de 15-20 årige, den normale aldersspredning i 1.-3.
> gymnasieklasse ?

Er alle gymnasier reelt selvejende institutioner nu?

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-08 14:45

Søren Friberg <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote:

> Er alle gymnasier reelt selvejende institutioner nu?

Næh, Sct Annæ Gymnasium, 4. klasse til 3. gymnasieklasse, er stadig
kommuneskoler, og de resterende offentlige gymnasier er vel i det man
kalder »statslig selveje«.

Der er altså ingen skolepenge for forældrene at betale, som det er
tilfældet for eksempelvis privatskolen Zahle, der har grundskole,
gymnasieskole og seminarium under samme tag.

For Niels Brock Copenhagen Business College, der er handelsskole og
handelsgymnasium, har selvejet dog betydet at man har opbygget en formue
på over en milliard kroner - direktøren tænker på skolesamvirket som et
privat firma, der jo helst skal give 'overskud' ...

En milliard, 1.000.000.000 - de må kunne drive skolerne i et år uden
offentligt tilskud.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 02-04-08 16:22

Per Rønne skrev:
> [...]

> privat firma, der jo helst skal give 'overskud' ...
>
> En milliard, 1.000.000.000 - de må kunne drive skolerne i et år uden

Det må være et særtilfælde - Erhvervsskolerne generelt bliver "udsultet"
via taxameter ordningen - der vil være en slem ballade hvis politikerne
lukkede erhvervsskolerne i randområderne - men ingen tager notits af at
de sulter ihjel og lukker som følge af konkurs :-\

--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-08 16:47

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:

> [...]
> lukkede erhvervsskolerne i randområderne - men ingen tager notits af at
> de sulter ihjel og lukker som følge af konkurs :-\

Det er Gorm Leschly, formand for Gymnasielærernes Lærerforening, der har
gjort opmærksom på problemet. Af hensyn til 'virksomhedens indtjening'
giver de eleverne en ringere undervisning end der i bevillingerne er
basis for.

Det virker yderst betænkeligt.

I øvrigt er jeg ikke interesseret i at lukke skoler i tyndt befolkede
områder, skoler for aldersklasser hvor eleverne normalt stadig bor
hjemme.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 02-04-08 17:20

Per Rønne skrev:
> [...]

> gjort opmærksom på problemet. Af hensyn til 'virksomhedens indtjening'
> giver de eleverne en ringere undervisning end der i bevillingerne er

Det ses desværre alt for ofte, og mange gange under dække af "nye
pædagogiske former" = ingen lærer

> Det virker yderst betænkeligt.

ja!

> I øvrigt er jeg ikke interesseret i at lukke skoler i tyndt befolkede
> områder, skoler for aldersklasser hvor eleverne normalt stadig bor
> hjemme.

hø - det bliver svært - så er der vel kun LOF/AOF/FOF m.v. tilbage, de
unge er jo ikke til at jage fra reden

Så længe "markedsprisen" (taxameteret) dannes ved at
undervisningsministeriet suverent selv bestemmer hvad de vil give for
varen - samt definere varens bestanddele og indhold, vil systemet ikke
kunne tages i anvendelse på en fornuftig måde, - der skal være fri
prisdannelse.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-08 18:02

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:

> [...]
> varen - samt definere varens bestanddele og indhold, vil systemet ikke
> kunne tages i anvendelse på en fornuftig måde, - der skal være fri

Det kan nu kun fungere med fuld forældre eller elevbetaling ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 02-04-08 16:29

> [...]
> årige end
> for skoler for de 15-20 årige, den normale aldersspredning i

Og hvorfor dog have forskellige lærerkræfter i
gymnasieskolerne og i folkeskolerne? For en gangs skyld er
Haarder inde på noget fornuftigt: lad folkeskolelærere få to
ekstra år på universitetsniveau og lad dem undervise i
gymnasiet -det kan da kun blive bedre - og husk:
folkeskolelærere har en hel del pædagogik og psykologi,noget
som er en stor mangelvare hos gymnasielærere (og ja, jeg ved
godt at man har pædagogikum på gymnasierne -men det er ikke
meget bevendt sådan som jeg kender det. Jeg har undervist en
gymnasielærer i det, og hun bestod med topkarakter)

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-08 16:47

> [...]

> meget bevendt sådan som jeg kender det. Jeg har undervist en
> gymnasielærer i det, og hun bestod med topkarakter)

Hvorfor så ikke bruge bachelorer til folkeskolen, naturligvis med den
fornødne pædagogiske uddannelse, og så lade dem tage gymnasierne når de
er nået op på kandidatniveau?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 02-04-08 20:47

naturligvis med den
> fornødne pædagogiske uddannelse, og så lade dem tage
> gymnasierne når de
> er nået op på kandidatniveau?

Det gør man jo allerede. En læreruddannelse er i dag en
professionsbacheloruddannelse

Fra : Per Rønne

Dato : 03-04-08 04:44

Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
>
> Det gør man jo allerede. En læreruddannelse er i dag en
> professionsbacheloruddannelse

Ja, sådan har man jo på dansk defineret dem. Jeg tænkte nu på
eksempelvis en bachelor i engelsk og tysk fra Københavns Universitet til
at undervise i de ting i folkeskolen, som ved en fuld
kandidatuddannelse, inklusive sidefagssupplering og
gymnasie-pædagogikum, uhyre let ville kunne fungere også som
gymnasielærer i de pågældende fag.

Du er jo selv ved at tage en BA i engelsk på KU, i de nye, kolde
bygninger.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 03-04-08 15:54

> [...]
> gymnasielærer i de pågældende fag.
>
> Du er jo selv ved at tage en BA i engelsk på KU, i de nye,

næ, overbygningsuddannelsen, tak! til cand.mag. Men det tager
nogen tid, da jeg jo må arbejde ved siden af - 2-3 år endnu
før jeg evt. er mag.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-04-08 17:20

> [...]

> næ, overbygningsuddannelsen, tak! til cand.mag. Men det tager
> nogen tid, da jeg jo må arbejde ved siden af - 2-3 år endnu

OK, du er færdig med 1. del, »bachelor« som det kaldes i dag. Kræver 2.
del stadig oldengelsk, som det gjorde i min tid som engelsk-studerende?

Ja, jeg har kun engelsk som bifag [normeret to år] til datalogisk
hovedfag [normeret fire år].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 03-04-08 18:22

> OK, du er færdig med 1. del, »bachelor« som det kaldes i
> dag. Kræver 2.
> del stadig oldengelsk, som det gjorde i min tid som
> engelsk-studerende?

Ikke det jeg skal have i hvert fald - jeg kan meritoverføre
noget fra pædagogikken fra min kandidatuddannelse, men nu
siger min studievejleder at det er ved at være vanskeligere -

> Ja, jeg har kun engelsk som bifag [normeret to år] til
> datalogisk
> hovedfag [normeret fire år].

Ja, og bachelor er 3 år, men jeg meritoverført 1 årsværk, så
jeg "snyder" jo lidt. Til gengæld skal jeg ikke have noget
sidefag, men alene have engelsk på kandidatniveau -hvilket
normeringsmæssigt er 2 år. Så hvis jeg får lov til at
meritoverføre ½ årsværk fra mit speciale (har jeg ikke fået
svar på endnu), så vil jeg normeringsmæssigt være færdig om 1½
år - MEN det anser jeg for at være temmelig tvivlsomt - med
fuldtidsarbejde og fag jeg selv skal læse (jeg arbejder jo om
dagen)op, bliver det nok mere vanskeligt end som så -måske
opgiver jeg på vejen, men vi får at se. Nå, nu må jeg slutte -
vi ses ved

Held og lykke på hospitalet.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-04-08 07:04

Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> Held og lykke på hospitalet.

Ja, jeg har fået at vide at der er fire måneders ventetid - som dog nok
forlænges som følge af en 14 dages strejke blandt sygeplejerskerne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 03-04-08 15:55

> [...]
> kandidatuddannelse, inklusive sidefagssupplering og
> gymnasie-pædagogikum, uhyre let ville kunne fungere også som

Og jeg tænkte på at en almindelig lærer - ville kunne opnå
gymnasiekompetence ved to års ekstra supplering i sine
linjefag, kunne fungere som gymnasielærer.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-04-08 17:20

> [...]

> gymnasiekompetence ved to års ekstra supplering i sine
> linjefag, kunne fungere som gymnasielærer.

Og det synspunkt vil du finde svært ved at finde støtte til i
Gymnasieskolernes Lærerforening ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 03-04-08 18:18

> Og det synspunkt vil du finde svært ved at finde støtte til
> Gymnasieskolernes Lærerforening ...

Naturligvis -brødnid, du ved -men det er Haarder der har
luftet disse tanker, og lur mig om de ikke bliver til noget i
et eller andet omfang.

Det manglede da også bare -folkeskolelærere med linjefag kan
sagtens undervise en gymnasieklasse i 1.g og til nød også 2.g
i fagene - vel at mærke hvis de er rutinerede lærere - jeg
ville selv ikke have problemer med at undervise i samfundsfag
eller engelsk på det niveau, men jeg ville betakke mig for at
føre dem op til eksamen i samfundsfag. At føre dem op i
engelsk ville jeg dog ikke være bleg for.

Hvis man så poster 2 ekstra år på den fireårige
læreruddannelse, så kan jeg slet ikke se problemet: fagene har
de, pædagogikken har de til overmål - hvad forlanger du mere?

Fra : Per Rønne

Dato : 04-04-08 07:04

> [...]

> læreruddannelse, så kan jeg slet ikke se problemet: fagene har
> de, pædagogikken har de til overmål - hvad forlanger du mere?

Censorerne på seminarierne siger at liniefag på seminariet svarer til
B-niveau i gymnasiet ... personligt har jeg dog naturligvis ingen
erfaring fra seminariet.

Og så er der lige det at universitetslærerne er forskere, hvilket gør at
universitetsundervisningen er direkte forskningstilknyttet. Det samme
gælder ikke for seminarielærerne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 04-04-08 16:03

> [...]
> svarer til
> B-niveau i gymnasiet ... personligt har jeg dog naturligvis

Jeg vågnede lige op til det her - det er det rene nonsens, og
de gymnasielærere der har udtalt noget sådant har jord i
hovedet. At de oven i købet er censorer viser at de ikke har
været i stand til at bruge hjernen overhovedet, så de skulle
måske overveje kraftigt at trække sig tilbage medens de endnu
har blot en smule anstændighed i kroppen.

Det er ikke så længe siden at jeg dokumenterede at det var den
rene skinbarlige vås. Her var det matematikken der fik en tur
med den fuldkommen forrykte påstand om at linjefag på
seminariet svarer til B-niveau på gymnasiet.

Jeg ved ikke hvorfor du fremturer med det rene nonsens af den
art på trods af BEVISER på det modsatte. Linjefag på
seminariet ligger LANGT OVER gymnasieniveauet, hvilket jeg
tidligere har ført uigendriveligt bevis for. Jeg orker næsten
ikke at finde det frem igen.

Det er trættende at du hele tiden skal nedgøre
læreruddannelsen med den slags vås mod bedre vidende.

Jeg kunne´give igen ved at sige at dit hovedfag i datalogi
svarer til 1 års kundskaber blandt MCSE-certificerede eller
NOVELL-certificerede, men så dumt vil jeg ikke lyde.

Du kan bare komme an med en eneste gymnasielærercensor der
siger noget sådan og jeg skal gerne forklare ham at han måske
burde søge andre udfordringer end lige netop at være
gymansielærer, for hvis han går rundt med den opfattelse, så
ved han simpelthen ikke hvad det drejer sig om. Det kan
dokumenteres sort på hvid at gymnasieelevernes niveau på
B-niveau IKKE svarer til noget som helst der blot tangerer
seminarieuddannedes linjefagsniveua. Desuden kan jeg oplyse
dig om at der faktisk ER en aftale om at man fra 2009 kan
supplere sin læreruddannelse med to år og så blive
gymnasielærer - det er noget enhver kan gøre.

Også du kan forvisse dig om våset ved at læse en af mine
tidligere indlæg, hvor jeg omhyggeligt gennemgår kravene til
gymansieeleverne med A-niveau i matematik og påviser - uden
for al diskussion - at linjefaget hos seminarielærer ligger
lysår foran gymnasieniveauets A-del.

> [...]
> hvilket gør at
> universitetsundervisningen er direkte forskningstilknyttet.

Nej, universiteteslærerner er ikke pr. automatik forskere -
der findes adskillige universistetslærere der aldrig har
forsket i noget som helst. For at være forsker skal man have
en ph.d. uddannelse som minimun og det har de færreste
universitetslærere eller også skal de være lektorer med
forskningspligter. En universitetslærer /kan/ være forsker,
men er det langt fra.

Først på lektorniveau kan man tale om at der kan ligge
forskning bag -men en universitetsadjunkt er sgu ikke forsker
pr. definition.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-04-08 16:52

> [...]

> Jeg vågnede lige op til det her - det er det rene nonsens, og
> de gymnasielærere der har udtalt noget sådant har jord i

Jeg har ingen kendskab til at gymnasielærere skulle optræde som censorer
til lærereksamen? Mon ikke det drejer sig om seminarielærere med en
relevant embedseksamen fra universitetet, og organiseret i Dansk
Magisterforening.

Igen, det er ikke min påstand, og jeg har ingen basis for at udtale mig
om det. Så din kritik her må rettes mod seminariernes censorkorps.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Tom Wagner

Dato : 05-04-08 17:12

> Censorerne på seminarierne siger at liniefag på seminariet svarer til
> B-niveau i gymnasiet ... personligt har jeg dog naturligvis ingen erfaring
> fra seminariet.

Jeg har ikke fulgt hele tråden, men denne udtalelse undrer mig.
Hvilket belæg har du for den?

Hilsen Tom

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-08 17:31

Tom Wagner <tom.wagner@em1.dk> wrote:

> Jeg har ikke fulgt hele tråden, men denne udtalelse undrer mig.
> Hvilket belæg har du for den?

Hvilken af udtalelserne?

Jeg har gået på Københavns Universitet, og ikke på seminariet, og er
cand.scient.

Og seminariernes censorer har altså udtalt sig til pressen, ikke til
mig. Jeg har altså kort sagt ingen mulighed for at verificere eller
falsificere deres udtalelser.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Tom Wagner

Dato : 05-04-08 18:18

> Og seminariernes censorer har altså udtalt sig til pressen, ikke til
> mig. Jeg har altså kort sagt ingen mulighed for at verificere eller
> falsificere deres udtalelser.

Det kunne have været interessant med en henvisning til en kilde.

Her kan man klikke sig frem til seminariernes censorformandsskabs
årsberetning for 2007 i pdf-format.
http://www.emu.dk/sem/cen/beretning/index.html

På s. 25-29 kan man læse om faget engelsk.
Jeg kan ikke her finde noget, der støtter din (pressens?) påstand.

Hilsen Tom

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-08 19:52

> [...]

> På s. 25-29 kan man læse om faget engelsk.
> Jeg kan ikke her finde noget, der støtter din (pressens?) påstand.

Det ligger altså også flere år tilbage - 2005, 2004 ?

Og jeg er altså ikke den der holder en udklips-database.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Tom Wagner

Dato : 05-04-08 20:02

> [...]

Prøv at klikke på "Årsberetning 2007".

Hilsen Tom

Fra : Søren Friberg

Dato : 05-04-08 20:14

Per Rønne skrev:

> Det ligger altså også flere år tilbage - 2005, 2004 ?
>
> Og jeg er altså ikke den der holder en udklips-database.

Det er da meget bekvemt i sådan en debat

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-08 20:22

Søren Friberg <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote:

> Det er da meget bekvemt i sådan en debat

Holder du selv udklips-database ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 05-04-08 20:26

Per Rønne skrev:

> Holder du selv udklips-database ?

Ja, omkring et bestemt emne, men hvis du kan huske nærmere om hvor du så
det omtalt, kan jeg måske være behjælpelig.

Og så er det fuldstændig omkostningsfrit at fremkomme med sådanne
uhyrlige påstande, når du nu ikke er i stand til dokumentere en tøddel
af det.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg