HJÆLP - min datter er dygtigere end resten~
Fra : malene

Dato : 24-03-08 10:42

Jeg har en datter som går i 1. klasse. Hun elsker det at gå i skole. Dog
ikke at gå på den skole hun hører til, idet hun er langt forud for resten af
årgangen. Jeg HAR gentagne gange taget kontakt til lærer og skoleleder, men
uden held. Jeg mener ikke at det kan være rigtigt at jeg skal gå ud og købe
specialbøger til hende hver måned for at hun så skal sidde herhjemme og
lære.

Pga. det høje antal af to-sprogede i kommunen er det meget svært at rykke
sit danske barn til en bedre skole. Idet man "stavnsbinder" os til vores
egne skoledistrikter. får blot besked på at der er lukket for tilgang.

Hun knækkede læsekoden allerede før jul i børnehaveklassen, og læser bøger
som Kaskelotternes sang og Black Beauty. Troldepus har hun læst, de er for
nemme. Hun læser i snit 4 - 500 sider pr. uge.

Hun skriver dagbog hver dag, her skriver hun i snit 6-7 sider om hvad hun
har lavet. Og det er bitte små stavefejl jeg finder.

Ligeledes er hun også langt foran i matematik. Her er resten af årgangen kun
lige startet på at lære minusstykker - min datter er i gang med at gange.
Hun kan samtlige tabeller til og med 12-tabellen!

Jeg vil høre om der er nogen her i gruppen som kan hjælpe os til at hun
genfinder glæden ved at lære og jeg ikke behøver gå fallit ved købet af
materialer til hende.

Fra : Carsten

Dato : 24-03-08 11:03

Hej Malene

I medierne er der pt fokus på 'skrappe' elever og
undervisningsdifferentiering - altså at børn med forskellige forudsætninger
møder forskellige udfordringer.

Du burde derfor - inden alt for længe - møde forståelse for din datters (og
din) situation.

Jeg kan ikke lade være med at spørge: Hvad sagde lærererne og skolelederen,
når du har forelagt problemet ?

Hvis det ikke har givet den respons du ønsker, så er det vel en
lokal-politiker,du skal kontakte, eller flytte til en kommune, med en anden
skole-politik.

- Måske andre har bedre bud ?

Hilsen

Carsten

Fra : Wilstrup

Dato : 24-03-08 11:42

"malene" <malhoj@city.danmark> skrev i meddelelsen
> [...]
> til at hun genfinder glæden ved at lære og jeg ikke behøver
> gå fallit ved købet af materialer til hende.

Der findes privatskoler til sådanne børn - man har ikke
mulighed for i folkeskolens regi at give sådanne ekstra tilbud
til de børn der er særligt begavede - så hvis du vil noget med
din datter og det forholder sig som du siger -og jeg tvivler
ikke på det - så må du i hendes interesse frekventere en
privatskole der tager sig af sådanne børn.

Hvad sagde dit barns lærere og skolelederen i øvrigt om sagen?

Fra : Søren Friberg

Dato : 24-03-08 12:06

Wilstrup skrev:
> [...]
> ikke på det - så må du i hendes interesse frekventere en
> privatskole der tager sig af sådanne børn.

Ja, men mon ikke de er fyldt op. Det er vigtigt tidligt at gøre sine
behov op.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Kim2000

Dato : 24-03-08 11:52

"malene" <malhoj@city.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg vil høre om der er nogen her i gruppen som kan hjælpe os til at hun
> genfinder glæden ved at lære og jeg ikke behøver gå fallit ved købet af

Der er ingen tvivl om at dit barn vil miste lysten til at lære, hvis hun
sidder og spilder sin tid i skolen, så ender det sikkert med hun bliver et
problembarn i skolen og alverdens tilbud om medicinering og jeg ved ikke
hvad for at få hende til at sidde stille. Det vil være nærmest umuligt for
læreren at differentiere undervisningen så meget som det du beskriver her,
specielt på en skole med mange indvandrerbørn, der måske ikke engang er
sikre i at tale dansk. Jeg vil tilslutte mig Wilstrups forslag om
privatskole, det er ikke sikkert der er en skole for begavende børn i
området, men i en privatskole er der oftest færre elever i hver klasse,
større krav til elever og forældre og så kunne det måske komme på tale at
rykke hende en klasse op, hvis lærerne ellers mener det er fornuftigt også i
forhold til hendes fysiske udvikling ligeså, så hun ikke står i 7.klasse og
falder igennem socialt.

Men hvordan reagerede skolen, da du fremlagde problemet? Jeg vil da være
forundret hvis læreren ikke kan se han/hun har problemer med at få barnet
passet ind i undervisningen, godt nok kan man undervisningsdifferentiere,
men en der læser på 4.klasses niveau i første er altså langt ud over den
almindelige differentiering.

mvh
Kim

Fra : B. Sørensen

Dato : 24-03-08 12:03

> [...]
>
> Jeg vil høre om der er nogen her i gruppen som kan hjælpe os til at hun
> genfinder glæden ved at lære og jeg ikke behøver gå fallit ved købet af

www.giftedchildren.dk

og det kan ikke gå hurtigt nok :)

B. Sørensen

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 24-03-08 12:30

> [...]
> sit danske barn til en bedre skole. Idet man "stavnsbinder" os til vores
> egne skoledistrikter. får blot besked på at der er lukket for tilgang.

Skolen kan ikke bare "lukke for tilgang" Der er frit skolevalg, så hvis der
er en klasse der ikke er fyldt op så kan de ikke bare lukke.

Der ligger afgørelser der slår fast at man ikke engang kan lukke for tilgang
med henvisning til at man venter der bliver fyldt op efter sommerferien.

så jeg synes du skal forsøge at få oplyst elevtallet i de relevante klasser

> [...]
> kun lige startet på at lære minusstykker - min datter er i gang med at
> gange. Hun kan samtlige tabeller til og med 12-tabellen!

af en eller anden grund undrer det mig ikke at hun er så dygtig

> Jeg vil høre om der er nogen her i gruppen som kan hjælpe os til at hun
> genfinder glæden ved at lære og jeg ikke behøver gå fallit ved købet af
> materialer til hende.

Det er faktisk lidt sjovt. Når vi i Danmark taler om børn med "særlige
behov" så tales der om retarderede, autister og andre med
indlæringsvanskeligheder, men i USA omfatter børn med særlige behov også
særligt begavede børn. Så der findes et enkelt punkt hvor vi kunne lære
noget af dem

PEter

Fra : malene

Dato : 24-03-08 19:14

Hej og tak til jer som indtil nu har givet jeres mening til kende i sagen.

Jeg har talt med lærer og skoleleder, og de fortæller blot at det er SÅ
skønt med et dygtigt barn i klassen, for det højner jo niveauet for resten!
???
Skolen blev månedens skole i juni 2007. Måske nogen så hører en lille klokke
om hvor vi er rent geografisk i landet. Og ja, jeg kan da godt se at
superelever hæver kvaliteten på papiret så det ser ud som om at alle er
dygtigere end de egentlig er.

Jeg føler simpelt hen ikke at jeg kan trænge igennem til klasselæreren, der
har siden 1. skoledag været et eller andet som siger klik når vi taler
sammen!

Jeg hører gerne fra jer hvis I kan komme i tanke om gode privatskoler i
omegnen af hvor jeg bor ( Syd for København), uden at min datter skal rejse
i en time.

Jeg ved ikke om nogen af jer er lærere, måske er I det alle - I
klassen/årgangen bruger de et læsesystem som handler om Freja og Eskild, i
matematik bruges matematrix.
Jeg siger ikke at det dårligt materiale, men findes der ikke sværere opgaver
til klassesættene?

Hvad og hvor meget kan jeg som forældre kræve af lærerne uden at blive
upopulær på hele lærerværelset? Kan man ikke finde en god løsning, så hun
ikke mister kontakten til vennerne.

Mht. det at rykke hende op, har hun selv her før påske, til et
skolelægebesøg gjort opmærksom på at hun ønskede at rykke op. Socialt er det
ikke et problem, da hun har rigtig mange venner som er ældre. (Ca. 75%) Jeg
bad skolelægen om, ved næste konsultation med lærerne at sige at min datter
ville i 2. NU!

Fra : Søren Friberg

Dato : 24-03-08 19:28

malene skrev:

> Jeg hører gerne fra jer hvis I kan komme i tanke om gode privatskoler i
> omegnen af hvor jeg bor ( Syd for København), uden at min datter skal rejse
> i en time.

Jeg kender ikke nogen privatskoler, der er specielt til kloge børn, men
jeg har godt læst i pressen at de skulle findes. Som udgangspunkt er der
derfor heller ikke nødvendigvis faglig forskel. Mange forældre og
elever oplever det alligevel. I så fald skal du være opmærksom på at de
barn ikke længere fremstår helt så fantastisk. Jeg vil nok råde dig til
i stedet at undersøge hvilke skoler, der har en holdning, der kan svare
til dine. Det er nok det vigtigste.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Søren Friberg

Dato : 24-03-08 19:32

Søren Friberg skrev:
> malene skrev:

(Jeg er ikke dansklærer og har aldrig været det

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Søren Friberg

Dato : 24-03-08 19:45

Søren Friberg skrev:
> [...]

Nogle muligeheder men dem har du sikkert selv opdaget:

http://privatskoleforeningen.dk/forside
http://www.friskoler.dk/
http://www.lilleskolerne.dk/skoleoversigt.asp

Der er med sikkerhed større forskel mellem privatskoler (som ikke er
private men kaldes for frie grundskoler) end mellem folkeskoler hvilket
vel næsten siger sig selv.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Frøken Jensen

Dato : 25-03-08 01:04

On 24/03/08 19:13, in article
47e7ef54$0$99018$157c6196@dreader2.cybercity.dk, "malene"
<malhoj@city.danmark> wrote:

> Jeg hører gerne fra jer hvis I kan komme i tanke om gode privatskoler i
> omegnen af hvor jeg bor ( Syd for København), uden at min datter skal rejse
> i en time.

Køge private Realskole

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 24-03-08 19:45

> [...]
>
> Jeg hører gerne fra jer hvis I kan komme i tanke om gode privatskoler i
> omegnen af hvor jeg bor ( Syd for København), uden at min datter skal

der findes da de såkladte mentiqua skoler som skulle være for særligt
begavede børn. De var vist i økonomiske vanskeligheder på et tidspunkt så
jeg ved ikke om de stadig eksisterer, men jeg ved at en meget stor % del af
børnene viste sig at have aspergers syndrom, og det gav jo så nogle andre
vanskeligheder

Peter

Fra : Frøken Jensen

Dato : 25-03-08 01:02

On 24/03/08 10:41, in article
47e77759$0$89176$157c6196@dreader1.cybercity.dk, "malene"
<malhoj@city.danmark> wrote:

> Jeg vil høre om der er nogen her i gruppen som kan hjælpe os til at hun
> genfinder glæden ved at lære og jeg ikke behøver gå fallit ved købet af
> materialer til hende.

www.athene-skolen.dk

www.mentiqa.dk

www.giftedchildren.dk

Måske relevante links...

Fra : L. Carlsen

Dato : 25-03-08 13:56

> [...]

> Jeg vil høre om der er nogen her i gruppen som kan hjælpe os til at hun
> genfinder glæden ved at lære og jeg ikke behøver gå fallit ved købet af

De fleste skoler ligger inde med (ekstra)bøger (nogle man ikke bruger mere i
undervisningen) - mon ikke du kunne få klassens matematiklærer til at hente
sådan en på skolens bibliotek eller bogsamling/ -depot?

....prøv i øvrigt www.matematikbogen.dk - måske er der nogle opgaver du kunne
skrive ud (håber det er OK med linket - det er ikke ment som reklame for
siden!)

Fra : Carsten

Dato : 25-03-08 18:31

Malene skrev: "Jeg har talt med lærer og skoleleder, og de fortæller blot at
det er SÅ
skønt med et dygtigt barn i klassen, for det højner jo niveauet for resten!
???"

Blot en lille strø-tanke:

Som fx matematik-lærer har jeg da altid syntes at det var rart - ja, nærmest
et tegn på at min pædagogik og undervisning var lykkedes - hvis en elev
kom og bad om ekstra-opgaver. Som lærer ville jeg skynde mig at finde masse
opgaver, til at stimulere den faglige interesse.

Så hvorfor mon lærerne ikke bare gør dette ?

/Carsten

Fra : Kim2000

Dato : 04-04-08 20:13

"Carsten" <cjng5_fjern@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at finde masse opgaver, til at stimulere den faglige interesse.
>
> Så hvorfor mon lærerne ikke bare gør dette ?

Nu har jeg altid arbejdet med værksteder og har haft stor glæde af dette,
dels mener jeg ikke eleverne kan koncentere sig i 90 minutter om
regneopgaver (eller dansk eller engelsk) i en bog, hverken i 7., 3.,
1.klasse, dels giver det sindssyg god mulighed for netop at differentiere
sin undervisning. Men det kræver mildst talt meget meget meget arbejde fra
lærerens side i staten med at fremstille værkstederne, men også
efterfølgende at vedligeholde dem (i forhold til undervisningen). Men det
skaber færre konflikter, bedre læring og mulighed for at netop de kvikke kan
fortsætte med at blive udfordret, mens de mere "tunge" ligeledes kan
udfordres på deres niveau. Men det er klart at har Marlenes barn en lærer
der ikke evner eller vil reagere (og åbenbart ikke vil fortælle hvorfor
denne ikke vil reagere), så er det klart man må tage tingene op til
revision.

mvh
Kim

Fra : Søren Friberg

Dato : 27-03-08 15:44

Har du fået HJÆLP

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Zeki

Dato : 31-03-08 14:05

"malene" <malhoj@city.danmark> skrev i en meddelelse

Hej.

Jeg har lige et enkelt spørgsmål til dig:

Ansér du den rummelige folkeskole som en vigtig del af demokratiet - vores
samfund?

For på den ene side kan jeg godt forstå din frustration over at der ikke
"bliver gjort noget/nok" (for at dit barn kan blive udfordret). Det er
skolens ansvar - der skal være plads til alle, svage som stærke.

På den anden side vil det være folkeskolens endeligt hvis alle forældre til
stærke og fagligt dygtige børn, af forskellige årsager, anbragte dem i
privatskole, for så ville folkeskolen ikke være repræsentativ (længere).

Så vil det gå ligesom det efterhånden går på sygehjælpsområdet - de rige
og/eller ressourcestærke betaler sig til bedre vilkår og forhold (gennem
forsikringer), mens alle andre må tage sig til takke med den lavere standard
som er konsekvensen.

Du skriver at du gentagne gange "har taget kontakt" til lærer og skoleleder.
Måske skulle du gøre et forsøg igen - over for klasselæreren - og sige at du
overvejer at hive dit barn ud af skolen pga de grunde du skitserer her.

Det kan jo også være at din datter er helt fremme nu i 1.klasse, men at -
når hun kommer i anden og senere tredie - vil blive overhalet af - eller
ligge på niveau med - andre. Så måske er det for tidligt at du overvejer en
anden kurs for dit barn. Børn udvikler sig jo meget forskelligt på
forskellige stadier på forskellige tidspunkter. Folkeskolen er meget mere
end bare at kunne læse og regne, og at flytte hende i en privatskole er
ingen garanti for noget som helst.

Fra : Wilstrup

Dato : 31-03-08 17:46

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i meddelelsen

"...at flytte hende i en privatskole er
> ingen garanti for noget som helst."

Vi er helt på linje. Når jeg foreslog det i sin tid, var det
nærmest fordi jeg var træt af at forældre med honette
ambitioner spurgte i denne gruppe, fik nogle gode og
gennemarbejdede svar og så blev fornærmede over de svar de
fik, når disse svar ikke levede op til de ønsker de havde -
eller de skjulte dagsordener de kom med. Der har været
adskillige indlæg af den art.

Jeg hævder ikke at vedkommende far er sådan, men det er langt
fra sikkert at et skoleskift vil gavne datteren på sigt,
ligesom vi kun har
hørt en side af sagen og hørt lærerne i referat.

Her lyder det som om lærerne er ligeglade og kun vil datteren
noget dårligt. Det kunne jo tænkes at der er flere ting i den
sag end øjet beskuer. Det kunne jo være at lærerne ikke just
mener at den pågældende elev er så voldsomt meget dygtiere end
resten af klassen, men at hun måske blot skiller sig en smule
ud fra nogle af de svageste.

Vi ved det ikke, og derfor er der kun en mulighed: at tro på
hvad faren siger uden forbehold.

Gennem mange år som lærer har jeg oplevet mange forældre der
har ment at folkeskolen ikke tilbød deres håbfulde afkom nok
af udfordringer, og at de blot skulle have massevis af lektier
for, for hos nogle forældre er "massevis af lektier" det samme
som at de lærte noget.

Problemet er blot at når de kommer i de større klasser, så
gider forældrene ikke at holde dem til ilden m.h.t. lektier-
de gider ikke at træde i karakter når lærerne fortæller
forældrene at deres håbfulde afkom ikke laver dagens gerning
derhjemme, men danderer den hvor han/hun kan komme afsted med
det.

Jeg har såmænd haft elever i afgangsklasserne, der ustandselig
pjækker, og hvor forældrene ikke magter at gøre noget ved
sagen. Jeg har haft elever er ikke lavede dagens gerning, kom
når det passede dem og så til afgangsprøven fik deres 03,
hvorefter forældrene nu pludselig vågnede op og brokkede sig
over skolen, fordi de ikke "havde lært noget."

Den mest voldsomme historie var om en elev, der ikke dukkede
op i skolen ½ år, kom til afgangsprøven og fik 03 i engelsk,
da denne elev intet kunne, intet havde læst eller var
forberedt.

Eleven fik - af nåde og barmhjertighed 6 i dansk - men i mit
fag, engelsk, leverede denne en så elendig præstation at
vedkommende var ved at ende på 00, og kun en kraftanstrengelse
fra min side og en velvillig censor, hindrede denne
"katastrofe".

Moderen kontaktede skolen med en voldsom klage, fordi hun
mente at når afkommet kunne få 6 i dansk, så kunne dette
naturligvis ikke få 03 i engelsk, og hun kunne slet ikke
forstå at eleven ikke havde været i skole så længe - for hun
havde aldrig hørt om det (på trods af at vi gang på gang havde
ringet, skrevet og gjort ved for at få eleven til at komme i
skole).

I øjeblikket har ´jeg en elev som har en kæreste i en
parallelklasse - det er så sikkert som amen i kirken at eleven
forsvinder når veninden i parallelklassen har fri. Gentagne
opringninger til familie bliver blot mødt med fortvivlelse:
"Vi ved ikke hvad vi skal gøre, for slå kan vi jo ikke" - og
nej, men når jeg så foreslår at vedkommende bliver undersøgt i
hovedet af en psykolog fordi det er sket i de tidligere
klasser også- så slår forældrene voldsomt bak.

Samtidig kan de ikke se hvorfor vedkommende ikke er indstillet
til gymnasiet selvom et brobygningsforløb viste det samme
mønster.

Nej, det vi mangler er ikke fokus på de svageste elever eller
de elever der er meget´dygtige, men vi mangler forældre der
tør træde i karakter og bidrage positivt til elevernes trivsel
i skolen ved at bakke op om de beslutninger der tages i
forhold til deres børn og i den forbindelse holde ved hele
skolelivet i stedet for at give op når de bliver "store" og
kommer i 7., 8., og 9. plus evt. 10.klasse.

Hvis det kunne lade sig gøre, ville vi så få endnu mere tid
til at tage os af de særlige elever der også kræver en
indsats. Men at et barn i 1.klasse, hvor tingene kan ændre sig
drastisk i løbet af skoletiden, tilsyneladende nærmest er et
"geni" ifølge forældrene, skal vi naturligvis som lærere være
opmærksomme på, men ikke nødvendigvis sådan at vi
tilsidesætter alt for den pågældende elevs skyld. Det kan jo
godt være at eleven er knapt så dygtig som forældrene mener.
Og som du skriver, så er læsning og regning jo ikke den eneste
parameter til at afgøre om eleven er "genial".

Da jeg imidlertid jævnligt har fået hug for at tale eleverns
sag og fokusere på forældrerollen og dens manglende engagement
især i de større klasser, så er jeg blevet lidt træt i
ansigtet af den slags, at jeg nu blot siger til forældre i
samme situation, at hvis de mener at skolen ikke er det rette
sted for deres små pussenusser, så er der jo frit skolevalg.
Det vi kan tilbyde i folkeskolen er det vi tilbyder - det er
ikke altid 100 procent godt, men det er heller ikke 100
procent dårligt.

I forhold til hvilke elevtyper vi skal rumme, inklusive deres
forældre og inklusive den fokus der er på os lærere dagligt om
at vi nærmest skal overtage hele forældrerollen fordi
forældrene ikke selv magter det, så synes jeg at vi klarer det
fremragende.

Og heldigvis er de fleste forældre og elever udmærkede at have
med at gøre. Nå, jeg må i gang med at kontakte forældrene til
"skulkeren" og spørge om det ikke var en idé at sætte
vedkommende til pskolog - for noget er der galt i knoppen på
eleven.

Fra : malene

Dato : 04-04-08 19:10

Jeg er meget glad for jeres indslag, og vil udfra det indkomne forsøge at
drage min beslutning. Og så vil jeg lige pointere at jeg er MOR til min
datter. Og at jeg selv havde nøjagtig de samme problemer da jeg gik i skole.
Mine forældre gad bare ikke engagere sig. Det gør jeg! Min den lille, viser
også tegn på at det med at læse og skrive ikke bliver et problem. Hun bliver
4 til maj, og kan hele alfabetet, stave til ti ord, både højt, men også på
papir!
Og grunden til at jeg henvendte mig til jer i denne gruppe, var jo blot at
jeg ville høre nogen uvildige, men måske på området erfarne menneskers
meninger!
Jeg er ikke en af dem som bliver fornærmet fordi I ikke kan give mig facit.
Jeg kender bedst min datter, og håber at tingene bliver bedre!

Fra : Zeki

Dato : 05-04-08 08:04

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> inklusive den fokus der er på os lærere dagligt om at vi nærmest skal
> overtage hele forældrerollen fordi forældrene ikke selv magter det, så

Jeg nyder ofte at læse dine eksempler hentet fra det virkelige liv, måske
fordi jeg selv "kender typen."

Men når der skal peges fingre er det ikke altid enten skolen eller
forældrene som skal bebrejdes.

For fire måneder modtog vi en 12 årig pige fra en anden skole i kommunen.
I de fire måneder har hun i den grad sat sit præg på sin nye klasse:
Møder sjældent til tiden, har det højeste fravær i klassen, klæder sig så
ekstremt nedringet, truer andre elever med at hendes venner (en
indvandrerbande) "kommer og smadrer" ham/hende hvis "der er noget", får
selvsamme til at ringe og true andre elever fra klassen, har et sprog og en
attitude som slet ikke hører hjemme, ryger hash i sin fritid sammen med
"gutterne", følger ikke på nogen måde med i skolen, laver aldrig sine
lektier osv osv.

Hvad gør vi som lærere? Vi bruger nu ekstra ressourcer på at ringe hjem til
hendes far (forældrene er skilt) hver eneste morgen hun ikke møder ind, så
han ved at hun dangderer rundt et eller andet andet sted i samfundet. Vi
sætter ind over for hendes "beklædning" ved altid at have noget overtøj
liggende så hun med sin in-your-face 12 årige kavalergang ikke distraherer
de stakkels drenge i klassen, vi har tættere dialog med resten af den
skræmte forældregruppe, vi har ugentlige møder med vores ledelse, osv osv.

Klasselæreren, skolens ledelse og faderen til pigen er alle helt enige om at
det bedste der kan ske for hende var hvis hun kom helt ud af miljøet og blev
sendt et halvt eller hel år på en 'alternativ' skole i Jylland.

Dette foreslag er blevet formidlet videre til forvaltningen/kommunen. Ved du
hvad deres "løsning" i stedet nu er? Såmænd bare at placere hende på endnu
en anden skole i kommunen, fordi de ansér faderens, klasselærerens og
skoleledelsens løsning som "for dyr."

Fra : Wilstrup

Dato : 05-04-08 09:03

> [...]
> hende på endnu en anden skole i kommunen, fordi de ansér
> faderens, klasselærerens og skoleledelsens løsning som "for

ja, uhadadda - det er det jeg altid har sagt: politikerne
hyler op om at der skal være højere straffe for forbrydelser
eller de taler om at nedsætte den kriminelle lavalder, for så
kan der komme flere unge ud i de overfyldte fængsler, så de
rigtig kan lære at blive professionelle forbrydere - men når
man foreslår indgreb mod årsagen til deres umodne opførsel, så
er det altså for dyrt, så skal forældrene da både høres og
have VETO-ret.

Og pas på med det med klædedragten som mandlig lærer. En
kollega fik en røffel fordi han - sammen med en kvindelig
kollega (og vel at mærke på samme tid) - bad en pige i en stor
klasse om at lade være med at være så nedringet at hun kunne
få en baby til at skrige af længsel.

Faderen klagede over at nu turde pigen ikke vise sin krop og
at det var hans skyld. Og det mente skolelederen også var
tilfældet. Han skulle have holdt sin mund, for han skulle jo
huske på at det var "piger" han talte til.

Som jeg altid har sagt: En kvindelig lærer trøster en dreng
der har faldet og slået sig - og det opfattes som udtryk for
moderlige følelser - en mandlig lærer der gør akkurat det
samme over for en pige, er en gammel gris og han skal
naturligvis i fængsel. Er vi inde på noget af det rigtige?

En familiefar der fotograferer sine børn i en svømmehal er
sikkert pædofil og skal bures inde, og det kommer naturligvis
samtidig med at man vil indføre ret til at have bare bryster
samme steds (kvindelige - forstås) - mærkværdigt sammentræf.
Mon det nu egentlig er hensynet til børnene der er tale om,
eller bruges det blot som en undskyldning for at man ikke skal
have savlende mandfolk, der ikke har levet interessen for
moders bryst til ende, fotografere i svømmehallerne når det
bliver tilladt at bade topløs som kvinde?

Man kan jo bruge pædofilifrygten til mange ting -åbenbart også
ovenstående.

I virkeligheden handler det vel ikke om forældre eller skoler,
men at forældrene stadig stemmer på fjolser som sparker dem i
røven når de er valgt og hvor vælgerne så vender sig om og
siger "Tusind tak" -og stemmer på dem igen.

Det er akkurat som de kvinder der finder sig i at blive tævet
den ene gang efter den anden af mænd, "..fordi vi jo elsker
ham, og han har lovet at det ikke sker mere..."

Og der er forældre der hellere angriber skolen og dens lærere
end at vende deres vrede og frustration mod politikerne der
bestemmer i den sidste ende.

Derfor - når man skyder på skolens lærere fra forældreside, så
har jeg altså lyst til at sige: "Prøv at gå i kødet på
politikerne i stedet, og lade være med at stemme på dem gang
på gang" - men af erfaring ved jeg at det ikke hjælper, så
derfor går jeg - verbalt -i kødet på forældrene i det omfang
de er fuldkommen urimelige, og der er der desværre mange der
er - jf. sidste undersøgelse om fænomenet, hvor der er sket en
stigning på 57 procent af vold og forulempelser mod lærere der
blot passer deres job.

Alle klager over lærere er ikke rimelige, men de bliver
opfattet sådan af systemet. Hvis en lærer er blevet udsat for
en urimelig anklage, så fremgår det af et stykke papir der
opbevares i hendes personalemappe. Når en skoleleder eller
andre så ser papiret hvis der kommer en ny urimelig anklage,
så tages det som udtryk for at der så sandelig har været
"mange klager" over vedkommende, og så er vejen banet for
påtaler og andre ubehageligheder.

Jeg forstår godt at mange lærere efterhånden er trætte af
deres job, og at det ikke længere er særligt attraktivt at
blive lærer i dag.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 10-04-08 21:45

> [...]
> købe specialbøger til hende hver måned for at hun så skal sidde herhjemme

Hej Malene

Jeg havde samme "problem" med 2 af mine børn og fandt ikke meget hjælp i
folkeskolen. De blev flyttet til privat-skole og har nu virkelig fået
udfordringer. Den yngste der går i 0. klasse er færdig med bøgerne for 0. og
1. klasse og bliver nu tilbudt en masse ekstra som hun morer sig med og den
store har fundet et par ligesindede i sin klasse, så de udfordrer hinanden
og får redskaberne til det.
Dog bør det ikke være sådan at det er nødvendigt at flytte sine børn til
privat-skole og det er ikke alle der har mulighed for det (det kan være både
tider, transport, priser osv. der ikke passer ind i familien), så håber
virkelig at politikerene kommer lidt mere op af stolene og begynder at gi'
folkeskolerne rescourser til at beskæftige sig både med de børn der har
behov for ekstra udfordringer og dem der har behov for ekstra hjælp.
Som andre skriver tror jeg du skal prøve at prikke til politikerene, for
nej, det kan ikke være rigtigt at du selv skal gå ud og købe bøger til
hende! Det kan ikke passe, at regeringen ikke bakker den næste generation
specialt begavede op! De har lige så meget ret til at udfordringer som alle
andre!

R. Ilsøe

Fra : Wilstrup

Dato : 10-04-08 22:55

"Rinnie Ilsøe" <rinniex@rinniex.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> den store har fundet et par ligesindede i sin klasse, så de
> udfordrer hinanden og får redskaberne til det.

Rent bortset fra at vi er enige i at det ikke bør være
nødvendigt at flytte sine børn til en privatskole, så ser der
ud som om du mener at det væsentlige er at de er "færdige med
bøgerne" for at du kan se at de har lært noget.

Jeg havde en gang en sådan forældre der mente at det var
kriteriet for at de lærte noget at de var færdige med bøgerne.
Det er helt misforstået. Hvis man har bøger i en klasse som
man ikke bliver færdige med, så betyder det ikke at eleverne
ikke har lært hvad de skulle, men blot at de har lært det på
anden måde end bøgerne.

Vi blev som lærere på seminariet advaret mod at tro at hvis vi
blot fulgte bøgerne, så var alt lyst og venligt. Det betød
blot at vi underlagde os den pædagogik som bøgerne havde og
ikke tog udgangspunkt i hvor eleverne var læringsmæssigt.

Så pas på med den forenkling der siger at kun hvis man har
lært alt hvad der står i en bog fra et bestemt klassetrin, så
har man sin "svinesti" ren.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 11-04-08 10:51

> [...]
> flytte sine børn til en privatskole, så ser der ud som om du mener at det
> væsentlige er at de er "færdige med bøgerne" for at du kan se at de har

Hæhæ så er det fordi du selv finder ting imellem linierne som du vælger at
forstå på din helt egen måde. Er ganske klar over at et er at udføre en
opgave, noget andet er at forstå den. Var selv en elev der var fremme i
skoene og sad og læste den uendelige historie osv. i børnehaveklassen, så er
ganske klar over forskellen. Mente bare ikke ind til nu at det var relevant
at gøre opmærksom på at jeg også har personlig erfaring med problematiken
omkring folkeskolens flexibilitet over for elever der har været så heldige
at kunne lære lidt hurtigere end de andre. Selv lavede jeg ikke dagens gode
gerning hele vejen igennem folkeskolen og kan ikke mindes at ha' sidet og
lavet lektier, men var til gengæld mester i dårlige undskyldninger når der
skulle redegøres for de manglende afleveringer. Alligevel gik jeg ud med
klassens højeste gennemsnit, så ja, er ganske klar over det

> Så pas på med den forenkling der siger at kun hvis man har lært alt hvad
> der står i en bog fra et bestemt klassetrin, så har man sin "svinesti"
> ren.

Nu er jeg ikke typen der har behov for at forebygge at nogen vælger at læse
imellem linierne. Jeg har ikke på noget tidspunkt forenklet det, havde bare
ikke behov for at "prale" med alle de andre signaler hund udsender på højere
evner, da jeg ikke mener det er relevant i mit svar til Malene! Hvad du
skriver der gælder i øvrigt alt! Pædagogik er et ganske fint eksempel. Der
findes flere pædagoger der med succes har gennemført pæd. semi. men ikke har
det fjerneste flair for børn og derfor kun på papir er dygtige. Blot et
eksempel af mange. Håber du forstår at jeg godt er klar over hvad jeg taler
om, når det gælder at spotte børn der er fremme. Ud over selv at være i
samme båd, er både min Far, Søster samt Niece der også, samt min Farfar
dengang han stadig var i live.

MvH
R. Ilsøe

Fra : Wilstrup

Dato : 12-04-08 09:03

> "Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> Hæhæ så er det fordi du selv finder ting imellem linierne
> som du vælger at forstå på din helt egen måde.

Eller også fordi det er det du giver udtryk for i det du
skriver:

> [...]
> udfordrer hinanden og får redskaberne til det."

Er ganske klar over at et er at udføre en opgave, noget andet

Men det er ikke det du skriver - du skriver at kun fordi din
datter kom på privatskole, så fik hun udfordringer, og det
begrunder du med hvad hun har afsluttet af skolebøger (som jo
kan have meget forskelligt indhold i form af sideantal og
pædagogik)

Beretningen om dit skoleliv er også ganske interessant - men
jeg tror ikke på at du aldrig lavede lektier, men som en sagde
"De gode gamle dage er heldigvis så gamle at vi ikke rigtig
kan huske dem".

> Nu er jeg ikke typen der har behov for at forebygge at nogen
> vælger at læse imellem linierne.

Næ, jeg foretrækker da også at læse det der står på linjerne.
Det du har skrevet er også taget direkte og ikke tolket
"mellem linjerne".

Jeg har ikke på noget tidspunkt forenklet det, havde bare
> ikke behov for at "prale" med alle de andre signaler hund
> udsender på højere evner, da jeg ikke mener det er relevant
> i mit svar til Malene!

Men da du skriver det offentligt, må du bære den risiko for at
folk faktisk læser hvad du skriver og ikke blot hvad du evt.
mener.

> [...]
> eksempel. Der findes flere pædagoger der med succes har
> gennemført pæd. semi. men ikke har det fjerneste flair for

Det er der ingen der kan bestride - der findes også folk inden
for din eller andres brancher hvorom man kan sige det samme.
Men jeg foretrækker alligevel en lærer med den pædagogiske
baggrund i orden fremfor en der er en god lærer ved et
tilfælde.

Man kan jo ikke slutte omvendt at en person der er
læreruddannet er dårligere end en ikke-læreruddannet. En
ikke-læreruddannet kan da kun blive bedre hvis vedkommende så
får en udddannelse - men en uddannet bliver da ikke pr.
automatik værre ved at have en sådan uddannelse, vel?

Privatskolerne -nogle af dem i hvert fald - hylder
tilsyneladende princippet om at jo dummere, jo bedre, men de
fleste af de privatskoler jeg kender til, foretrækker også
læreruddannede - hvorfor mon?

Blot et
> eksempel af mange. Håber du forstår at jeg godt er klar over
> hvad jeg taler om, når det gælder at spotte børn der er
> fremme.

Jeg kender dig ikke og kan ikke udtale mig om hvad du kan
"spotte" - bortset fra at jeg synes at det er lidt pudsigt at
du benytter ordet "spotte"- hvad mener du med ordet? er det at
genere børn der er fremme (at spotte= håne) eller `hvad
(spotte= se)?

Men lægmænd kan ofte have en fornemmelse af noget der ved
nærmere eftertanke slet ikke er korrekt, men kun noget
vedkommende har "fornemmet".

Jeg kender massevis af eksempler på hvad lægmænd har ment og
gjort (kvaksalvere) og hvor det har været katastrofalt hvad de
har leveret af løsninger for et menneske.

ER man uddannet har man i det mindste ingen reel undskyldning
for ikke at have handlet professionelt. En lægmand kan i samme
situation bedre undskyldes, "thi han ved ikke hvad han gør".

Ud over selv at være i
> samme båd, er både min Far, Søster samt Niece der også, samt
> min Farfar dengang han stadig var i live.

Det kan jeg heller ikke bestride -men det er jo bare
eksempler - der findes såmænd også folk der kan en hel masse
med tal uden at være uddannet, men det betyder jo ikke at man
så skal droppe al uddannelse af den grund.

Endelig: jo, jeg tror at det er pral når du siger at du ikke
åbnede en bog i skolen eller lavede lektier. For det første er
det umuligt at bevise, så du kan påstå hvad-som-helst, for det
andet er sådanne udtalelser noget man af og til hører fra
tidligere folkeskoleelever, der dermed vil vise hvor kloge de
er,og dermed stive sig selv af.

Jeg har en elev der siger om folkeskolen, at man behøver ikke
at lave lektier i skolen, for det har ingen betydning
senerehen. Han ved det fordi det har hans bror selv sagt, og
denne bror går på gymnasiet.

Jeg har opfordret ham til at stille med sin bror på skolen. Så
skal jeg gerne overbevise ham om at det er noget sludder det
han bilder lillebroderen ind. Alene det at han kan regne, læse
og skrive skyldes i høj grad folkeskolens indsats, og ingen
elev- nok så dygtig - kommer igennem skolesystemet af i dag
uden at åbne en bog eller arbejde med det. Mange af de opgaver
elevérne bliver stillet over for til afgangsprøverne, kan ikke
klares ved blot at man sover tiden væk i skolen.

Jeg har engang haft en yderst fremragende elev der imidlertid
sov sig gennem 10.klasse i engelsk. Han var så dygtig at han
til prøven fik et 9-tal, men det var med lodder og trisser
fordi han ikke anede hvad vi havde gennemgået og som han
skulle redegøre for, og alligevel var han sur og udviste en
truende adfærd over for censor og mig fordi vi ikke tilgodeså
ham med 13.

Der er altså nogle krav til afgangsprøverne af i dag - og
gennem tiderne - der ikke alene kræver at man kan tale et
sprog, hvis det nu er engelsk, men også at man kan forholde
sig til læst stof. Har man ikke det får man i dag ikke
topkarakterer i noget fag, uanset hvor dygtig man er.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 12-04-08 09:10

> [...]
> afsluttet af skolebøger (som jo kan have meget forskelligt indhold i form

Som skrevet gad jeg ikke til at indgive mig på en længere forklaring og
endnu mindre orker jeg at deltage i nyttesløs ordkløveri fra en mand der
forsøger at tolke mine indlæg uden at kende mig.
Du må bare acceptere at vi er nogen der ikke gider bruge tid på detaljer når
de ikke er relevante til det svar vi giver en anden!

R. Ilsøe

Fra : Wilstrup

Dato : 12-04-08 13:02

> [...]
> Du må bare acceptere at vi er nogen der ikke gider bruge tid
> på detaljer når de ikke er relevante til det svar vi giver

Og du må bare acceptere at der er folk der ved mere om
skolegang og børn end dig og som ikke blot køber
følelsesmæssige argumenter fra en parthaver i en offentlig
debat.

Forældre og lærere skal naturligvis samarbejde, og det gør vi
også, men det indebærer ikke at vi altid skal give forældrene
ret.

Fra : Frøken Jensen

Dato : 12-04-08 22:29

On 12/04/08 10:10, in article 48006ea9$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
"Rinnie Ilsøe" <rinniex@rinniex.dk> wrote:

> [...]
> Du må bare acceptere at vi er nogen der ikke gider bruge tid på detaljer når
> de ikke er relevante til det svar vi giver en anden!

Rinnie, jeg lavede heller aldrig lektier hjemme. Brugte højst
spisefrikvarteret, så jeg tror dig ;)
Jeg fik også et chok på universitetet, hold da nu skulle man pludselig
bestille noget...
Det er godt, at din datter nu er i trivsel. Held og lykke med hende :)

Fra : Søren Friberg

Dato : 11-04-08 05:15

On Thu, 10 Apr 2008 22:44:37 +0200, "Rinnie Ilsøe"
<rinniex@rinniex.dk> wrote:

>Dog bør det ikke være sådan at det er nødvendigt at flytte sine børn til
>privat-skole og det er ikke alle der har mulighed for det (det kan være både
>tider, transport, priser osv. der ikke passer ind i familien),

Ja, helt klart. En privatskole skal være et alternativt tilbud, hvor
skolen har en anden grundholdning og/eller pædagogik der skal
tiltrække. Hvis man forestillede sig fuldstændig sammenfaldende
styreformer, frihedsgrader og økonomi mellem private, der ikke er så
private, som navnet antyder, og offentlige skoler ville førstnævnte
selvfølgelig ikke have nogen eksistensberettigelse.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu