Hvorfor dette emblem?
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-03-08 11:52

Hej -

En af min fars utallige efterladte små "mærkelige dimser" er emblemet
som jeg har lagt billeder ud af her:
http://www.grandts.dk/Temp/temptest.htm#opd

Hvad kan I kloge mennesker her i gruppen fortælle om emblemet?

Mvh.: Jørgen

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 25-03-08 00:17

Vores umiddelbare bud her i familien er, at det er et militæremblem. Det kan
have siddet i en militærskråhue ??
det virker i hvert fald meget militærisk )

På den side som du henviser til er et billede af nogle fodboldspillere, her
spørger du om årstal og når vi ser på tilskuernes klædedragt og frisurer vil
vi gætte på omkring 1940.

venligst Jytte - 2770

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 25-03-08 10:57

Jytte Frank Dekov skrev bl.a.:

> På den side som du henviser til er et billede af nogle
> fodboldspillere, her spørger du om årstal og når vi ser på tilskuernes
> klædedragt og frisurer vil vi gætte på omkring 1940.

Det lyder som et meget realistisk bud, Jytte.

Mvh.: Jørgen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-03-08 07:25

Jørgen Grandt skrev:

> En af min fars utallige efterladte små "mærkelige dimser" er
> emblemet som jeg har lagt billeder ud af her:

Det at det kun måler 28 mm, får mig til at mene at det er
for lille til at være et regimentsmærke. Men det ligner et
militært idrætsmærke. Se evt. det første billede på denne side:

http://www.sitecenter.dk/corysan/duelighedstegnside1/

--
Herluf

»deportér Akkari og alle andre illoyale imamer«
Mette Vuns

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-08 07:45

Hej Jørgen
Det er et idrætsmærke -
Prøv at se på denne hjemmeside:
http://www.sitecenter.dk/corysan/duelighedstegnside1/

Der finder du en kopi i stof til påsyning - dit mærke ligner et bronzeemblem
af samme type-

MVH Leo

Fra : Karen

Dato : 25-03-08 09:13

Militært idrætsmærke i bronze. Det findes også i sølv og guld

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 25-03-08 10:14

Karen skrev:

> Militært idrætsmærke i bronze. Det findes også i sølv og guld

Tak for opklaringerne. Men hvorfor er mærket nummereret? Kan de to
første cifre - 42 - evt. betyde 1942? Eller man kunne måske ikke modtage
militære duelighedstegn under Besættelsen?

Mvh.: Jørgen

Fra : baertel

Dato : 25-03-08 11:57

Nummeret er muligvis et soldaternummer.
Det ser ud til at tallene er hugget ind et tal ad gangen.

Måske nogen kan estimere hvor langt militæret var i nummerrækken i
1940'erne.
I midten af 1960'erne havde jeg nr. 742976 (hvis det eller kan
interessere nogen).

Mvh
Leif Bærtelsen

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 25-03-08 12:32

"baertel" skrev bl.a.:

> Nummeret er muligvis et soldaternummer.

Det var også min første tanke. Men min fars lægdsrullenr. var 2578 (af
1.1.1930), og han blev hjemsendt 12.10.33 som konstabel nr. 507/1933.
Ingen af disse numre passer altså med nummeret på emblemet.

> I midten af 1960'erne havde jeg nr. 742976 (hvis det eller kan
> interessere nogen).

I 1963 var mit soldaternummer 575729.

Mvh.: Jørgen

Fra : Karen

Dato : 26-03-08 10:56

Hvis du mener nummeret bagpå, så er det nok bare modelnummeret når det skal
genbestilles.
Der kan være et nummer foran og det er hvilken gang du erhverver mærket.
Jeg har selv erhvervet et tilsvarende en gang for mange år siden.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 26-03-08 14:40

Karen skrev:

> Hvis du mener nummeret bagpå,

Jah, der er jo ikke andre.

> så er det nok bare modelnummeret når det skal genbestilles.

Tror du virkelig? Så havde tallene vel ikke stået og hoppet og og ned,
men været præget mere prof - tror jeg. Og gætter stadigvæk på at det er
et løbenummer i en serie; men hvilken?

> Der kan være et nummer foran og det er hvilken gang du erhverver
> mærket. Jeg har selv erhvervet et tilsvarende en gang for mange år
> siden.

Så når der ikke et et nummer eller tal på forsiden, så ... ja, hvad
nummer gang er det så man har fået mærket?

Mvh.: Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-08 18:16

> Så når der ikke et et nummer eller tal på forsiden, så ... ja, hvad
> nummer gang er det så man har fået mærket?

Ironi er ikke altid nem at gennemskue på nettet, men for det tilfælde at du
rent faktisk mener det:
Første gang står der ikke noget - efterfølgende vil der øverst påemblemet
være et tal, der angiver antallet af gange, idrætsmærket er erhvervet -
akkurat som det også står på den side, jeg angav højere oppe i tråden.

Med hensyn til nummeret bagpå, så er jeg enig med dig i, at det må være et
numer, der er præget i netop dette emblem - hvis det var et fast nummer
ville det mest sandsynligt sidde som et samlet stempel.

MVH Leo

Fra : baskholm

Dato : 25-03-08 08:43

On 25 Mar., 12:32, Jørgen Grandt <Unstabl...@Cable.dk> wrote:
> [...]
---

> I 1963 var mit soldaternummer 575729.
>
> Mvh.: Jørgen

Ingen lavere? Jeg blev indkaldt i 59 og fik nr 426851.

; Børge

Fra : Ulvir

Dato : 25-03-08 16:21

"baskholm" <baskholm@gmail.com> skrev i meddelelsen

---

> I 1963 var mit soldaternummer 575729.
>
> Mvh.: Jørgen

Ingen lavere? Jeg blev indkaldt i 59 og fik nr 426851.

John Kvotrup aftjente sin værnepligt i 1950 - 1951 og havde nr. 2325.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 25-03-08 16:29

"Ulvir" skrev:

> John Kvotrup aftjente sin værnepligt i 1950 - 1951 og havde nr. 2325.

Er det en du kender?

Mvh.: Jørgen

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 25-03-08 19:34

On Mon, 24 Mar 2008 11:51:39 +0100, Jørgen Grandt
<UnstableOn@Cable.dk> wrote:

> [...]
>som jeg har lagt billeder ud af her:
>http://www.grandts.dk/Temp/temptest.htm#opd
>
>Hvad kan I kloge mennesker her i gruppen fortælle om emblemet?

Hej Jørgen

Fuldstændig off topic: Nederst på denne side, hvor du viser dette
emblem, har du en prøve af en iframe. I den tekst bliver Verner
Skriver nævnt i forbindelse med noget med frisører. Jeg har kendt en
Verner Skriver, der oprindelig var frisør (var kollega med ham i 20
år, men da var han ikke frisør). Så hvor stammer den tekst fra? Kan
man læse mere?

Venlig hilsen
Kirsten Bjørneboe
kibj (at) tdcadsl.dk
--

Kirsten Bjørneboe 4652
http://www.varpelev.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 25-03-08 20:12

Kirsten Bjorneboe skrev bl.a.:

> Så hvor stammer den tekst fra? Kan man læse mere?

Samme tekst står nederst på http://www.grandts.dk/Mig/illum.htm, og
sammenhængen er altså min webside om Illum som V.S. var faldet over.

Mvh.: Jørgen

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 25-03-08 20:22

On Tue, 25 Mar 2008 20:12:17 +0100, Jørgen Grandt
<UnstableOn@Cable.dk> wrote:

>Samme tekst står nederst på http://www.grandts.dk/Mig/illum.htm, og
>sammenhængen er altså min webside om Illum som V.S. var faldet over.
>
>Mvh.: Jørgen

Mange tak! Jeg saksede lige mailadressen og håber, at han stadig er at
træffe der. En damefrisør ved navn Verner Skriver, det kan kun være en
person! Han fungerede ofte som damefrisør i frokostpausen

Venlig hilsen
Kirsten