IIS og database-fejl
Fra : eva winther

Dato : 18-03-08 23:40

Hej, jeg har flyttet filerne fra PWS på Win.1998 med access 2000,
til IIS 7.0 på Vista Ultimate med Access db. 2007.
Sitet fungerede fint på de gamle programmer, men nu kan jeg ikke
komme ind i databasen. Jeg har oprettet ny formular, ændret
extension i stringet fra ".mdb" til "accdb", men hjælper ikke.
Jeg fik HTTP 500 fejl :"website had a server problem" og
selvfølgelig ændrede jeg opsætning for at se mere præcis, hvad
fejler siden. Nu får jeg besked: An error occured on the server
when processing the URL” (jeg arbejder på engelsk version af
Vista). Det er generelt alle sider, der har forbindelse med
database, der får den besked.
Jeg ved ikke, om man skal ændre sti - jeg har altid haft
databaser liggende sammen med andre filer og brugte stien : DBQ="
& Server.MapPath("data.mdb"). Problemet er, at IIS arbejder
anderledes, end PWS. Har nogen en idee, eller kan henvise mig til
andre steder? Ellers bliver jeg nødt til at vende tilbage til
min gamle computer :(

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 19-03-08 04:18

On 18 Mar 2008 22:39:45 GMT, eva winther <monia@forum.dk> wrote:

>Hej, jeg har flyttet filerne fra PWS på Win.1998 med access 2000,
>til IIS 7.0 på Vista Ultimate med Access db. 2007.

Har du kigget på tråden (i denne gruppe):
Subject: Fejl ved flytning fra XP IIS til Vista IIS
Date: Tue, 19 Feb 2008 13:29:11 +0100

Måske der er et par hints.
Jeg kender desværre ikke selv Vista.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Morten Kristensen

Dato : 19-03-08 20:09

eva winther wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> anderledes, end PWS. Har nogen en idee, eller kan henvise mig til
> andre steder? Ellers bliver jeg nødt til at vende tilbage til

Hej Eva.

Jeg har haft nøjagtigt samme problem - og utallige problemer med at
opsætte IIS og få databaseforbindelse til at virke under Vista. Jeg
tror blandt andet at dit problem er at du skal have tildelt
webdeling-rettigheder for den mappe, hvor du har din database og din
ASP fil. I XP kunne man højreklikke på en mappe og under fanebladet
"webdeling" kunne man tildele rettigheder ved at markere små
checkboxe. Jeg har spurgt mange mennesker og surfet rundt uden at
finde en ligeså enkel løsning i Vista. Nedenfor kan du se en mail
jeg skrev til en ven, som forsøgte at hjælpe med problemet - og der
kan du se hvordan jeg brugte en snydeløsning (som kræver en ekstern
harddisk)

MVH Morten.

"Ja – så fik jeg endelig snydt Vista – og kan nu ”webdele” mine
mapper i mit ”standardwebsted” for IIS. Jeg gjorde det, at jeg købte
en ekstern harddisk. Tilsluttet en XP-computer oprettede jeg en
mappe på denne eksterne harddisk og tildelte denne mappe de ønskede
rettigheder for webdeling.

Derefter tilsluttede jeg harddisken på min Vista PC og satte så
hjemmemappen for standardwebsted i IIS til dette drev. Og vupti – så
virker sammenspillet mellem database og ASP.

Jeg har altså stadig ikke fundet ud af at opsætte ”webdeling” i
Vista – men ovenstående metode virker i fald man har en ekstern
harddisk. Måske er det et brugbart tip til andre Vista-elever du
har.

Håber du forstår min beskrivelse.

MVH Morten"

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-03-08 20:39

"eva winther" skrev

> Hej, jeg har flyttet filerne fra PWS på Win.1998 med access 2000,
> til IIS 7.0 på Vista Ultimate med Access db. 2007.

Lyder til at du har lidt problemer mht rettigheder på din webserver?

IIS7 er noget anderledes mht interfaces etc end din gamle maskine
Reelt set så skal du "bare" ind i computer management, finde services and
applicaitons -> internet information server (venstre del)
Du kan nu finde dine sites/virtuelle folder under connections
Højreklik på den folder du arbejder med og vælg edit permissions
Resten skulle være nogenlunde lige til :)

Lige en note, da jeg arbejde med access databaser som datacontainer så havde
jeg altid mine databasefiler liggende uden for webscope af sikkerhedshensyn

- Peter

Fra : eva winther

Dato : 22-03-08 13:43

Hej alle! Jeg har også brugt megen tid på at surfe på nettet, har også set
IIS's officiel hjemmeside med alle instruktioner, og.....jeg fandt en
løsning!!! Jeg citerer den nu:
"In IIS Manager (Control Panel/Administrative Tools) choose View Application
Pools
then choose Set Application Pool Defaults.
Then under Process Model set Identity to LocalSystem."

Som alle kan se, er den simpel, bare man ved det!
Håber dermed at hjælpe andre uheldige brugere af Vista og IIS 7.0.

Fra min side må jeg advare, at den gamle forbindelse med db (DSN =
"DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" ), som for øvrigt bruges her
under ASP-tutorials IKKE VIRKER. Jeg skulle så omskrive alt til .jet.oledb.