Vurdering af ny computer
Fra : Peter Schrøder

Dato : 18-03-08 03:19

Jeg har lovet knejten at samle en ny computer til ham.
Inden for budgettet har jeg fundet disse ting:

ASUS EAH3850/G/HTDI (256 MB) GFX
Core 2 Duo E8500 3.16 GHz CPU
ASUS Maximus Formula Republic of Gamers MOBO
Corsair XMS2 Dominator 2 x 2 GB PC8500 RAM
WD Caviar SE16 WD5000AAKS 500 GB HD
Cooler Master Elite 330 kabinet
LiteOn LH-20A1L DVD brænder
Corsair VX550W PSU

Grafikkortet fordi det dels er PCIE 2,0 x16 og Radeon er
mere bagud kompatible end Nvidia. Tom's Hardware Guide
har kortet som best buy til prisen. Det understøtter DX10
men jeg satser på at det også kører DX9,x

CPU'en fordi Intel vist i øjeblikket er lidt hurtigere end AMD.
Jeg har valgt en boxed version for ikke at skulle bøvle med
"sjove" heatsinks og blæsere.

ASUS bundkortet er valgt fordi det har X38 chipset og dermed
understøtter PCIE 2,0 x16 som det har 2 slots til. Han kan så
altid sætte et ekstra kort i, hvis han får brug for mere power.
Bundkortet understøtter CPU fra bios 0907. Hvad sker der hvis man får
et bundkort med ældre bios? Kan den boote med en ældre bios?

RAM'ene har jeg valgt fordi PC9600 RAM er lidt kostbare. Jeg satser
på at det ikke gør den helt store forskel. Han skal kun bruge 3GB
til sin 32bit XP, men lidt extra skader vel ikke...
Han kan købe PC9600 RAM når han selv tjener sine penge..

Harddisken er valgt ud fra pris og støjniveau.
Kabinettet fordi han kan li' det
DVD brænderen fordi den er billig og SATA.
PSU'en fordi den har modul ledninger og er støjsvag. Jeg har selv
storebroderen og den er dejlig

Er der noget jeg har glemt at tage hensyn til?

På forhånd tak for evt. indput.

Med venlig hilsen
Peter Schrøder

Fra : Hans

Dato : 18-03-08 11:17

Peter Schrøder wrote:
> Bundkortet understøtter CPU fra bios 0907. Hvad sker der hvis man får
> et bundkort med ældre bios? Kan den boote med en ældre bios?

Nej. Bios skal understøtte cpu'en.

> PSU'en fordi den har modul ledninger og er støjsvag. Jeg har selv
> storebroderen og den er dejlig

VX550W har ikke modular kabling.
http://enthusiast.hardocp.com/image.html?image=MTE5NTAwNjgxNkZkd3Z4Y2NxRU9fMl82X2wuanBn

Hans

Fra : Peter Schrøder

Dato : 18-03-08 05:37

On 18 Mar., 11:16, "Hans" wrote:

> Nej. Bios skal understøtte cpu'en.

Den finder den ikke bare som en langsommere CPU?
Hvor'n dælen skal man opdatere bios hvis den ikke booter og
man ikke liige har en ældre CPU liggende?

> VX550W har ikke modular kabling.

Øv. Det var en streg i regningen. Jeg gider ikke alle de
løse ledninger. Så må jeg finde en anden PSU.

Tak for svaret.

Med venlig hilsen
Peter Schrøder

Fra : Brian Olsen

Dato : 18-03-08 13:49

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Den finder den ikke bare som en langsommere CPU?
> Hvor'n dælen skal man opdatere bios hvis den ikke booter og
> man ikke liige har en ældre CPU liggende?

Det afhænger lidt af HVOR gammel en bios version der ligger på bundkortet.
Skal man være sikker er man nød til at have en anden Soc. 775 cpu liggende :o/

Hvis den kan boote med CPU'en i, er EZ-Flash indbygget i bios så du kan opdatere
bios med en floppy disk hvis du stadig har sådan et drev.

Maximus Formula skulle iøvrigt være ret kræsen mht. RAM - du kan se forum for MB her:
<http://vip.asus.com/forum/topic.aspx?board_id=1&model=Maximus+Formula&SLanguage=en-us>

> Øv. Det var en streg i regningen. Jeg gider ikke alle de
> løse ledninger. Så må jeg finde en anden PSU.

HX-modellerne har modulær kabling:
<http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=217541>

Et andet råd, købe en E8400 istedet for E8500 - forskellen er minimal og brug istedet de
500 kr du sparer på en god støjsvag køler til CPU'en - de er ikke så svære at montere.

Her er et par gode muligheder:

Scythe - har ikke prøvet den - men den er ret populær:
<http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=245680>

Thermalright - prøvet og super køler - evt. med en blæser på alt efter airflow i kabinet:
<http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=382575>

Zalman - prøvet og super køler - lidt lettere at montere end Themalright:
<http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=400365>

Mvh
Brian Olsen

Fra : J

Dato : 18-03-08 13:11

On Tue, 18 Mar 2008 02:19:05 -0700 (PDT), Peter Schrøder
<petersch@vip.cybercity.dk> wrote:

>Jeg har lovet knejten at samle en ny computer til ham.
>Inden for budgettet har jeg fundet disse ting:
>
>ASUS EAH3850/G/HTDI (256 MB) GFX

Jeg giver ikke så meget for det pci-express 2.0, som giver det
grafikkort og også sætter et meget dyrt bundkort.

>Core 2 Duo E8500 3.16 GHz CPU
Hvorfor dog ikke bare E8400, 3 GHz er da et rundt tal. CPU er jo ikke
en flaskehals.
>ASUS Maximus Formula Republic of Gamers MOBO

Jeg ville vælge MSI P35 chipset Neo2FIR til ca. 749 kr.

>Corsair XMS2 Dominator 2 x 2 GB PC8500 RAM
Jeg ville bare købe noget pc2-6400 geil ultra 2x1Gb
2 Gb er i reglen nok, og over 3 Gb kræver 64 bits styresystem !

>WD Caviar SE16 WD5000AAKS 500 GB HD
>Cooler Master Elite 330 kabinet
Antec P180 !
>LiteOn LH-20A1L DVD brænder
Nec er altid bedre
>Corsair VX550W PSU
Chill Innovation !

Men sønnen kan da nok ikke være utilfreds med dit dyrere budget.

mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-08 09:09

J wrote:

> Chill Innovation !

Det må du s**** ikke sige, jeg har pløjet _mange_ PSU'er igennem og
Chill Innovation har sammen med NorthQ været noget af det ringeste jeg
overhovedet kunne finde. Corsair får deres PSU'er bygget hos SeaSonic
(hvilke jeg altid anbefaler, prisen er dog høj) og det kan ses på
kvaliteten.

Køb den Corsair og hold dig langt væk fra Chill Innovation!

Fra : Nicolai

Dato : 19-03-08 16:31

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> [...]
> kvaliteten.
>
> Køb den Corsair og hold dig langt væk fra Chill Innovation!

Det vil jeg gerne understøtte. Jeg købte en dyr high-end Chill PSU og ét
år efter var den færdig. Jeg har 200,- kroners PSU der kører på 5. og 6. år.

Så ikke noget Chill. :)

Nicolai

Fra : Nicolai

Dato : 18-03-08 13:57

Peter Schrøder wrote:

> WD Caviar SE16 WD5000AAKS 500 GB HD

Vælge en RE model af samme mærke, da det er af bedre kvalitet for få
penge ekstra.

Jeg har selv følgende, en WD Raptor harddisk 74 GB som system disk og så
nogle RE diske som lager. Raptor fås med 36 GB, 74 GB og 150 GB. 36 er
for småt.

Nicolai

Fra : Peter Schrøder

Dato : 19-03-08 02:47

Nicolai wrote:
> Vælge en RE model af samme mærke, da det er af bedre kvalitet for få
> penge ekstra.

Jeg synes ikke jeg kan finde en RE på WD's hjemmeside?
I øvrigt synes Raptor'en langsommere end SE16, som kan
læse 3GB/sek mod Raptorens 1,5GB/sek?
Raptor støjer også dobbelt så meget som SE16, hvilket
antagelig skyldes de 10.000 RPM mod SE16s 7500.

Med venlig hilsen
Peter Schrøder

Fra : Peter Schrøder

Dato : 19-03-08 03:39

J <johnknuhtse...@Mail.dk> wrote:
> Jeg giver ikke så meget for det pci-express 2.0, som giver det
> grafikkort og også sætter et meget dyrt bundkort.

PCIE 2,0 skulle jo, efter sigende, være noget hurtigere
end PCIE x16. Den øger jo busbredden fra 2,5Gbit/sek til
5Gbit/sek. Hvor det reelt betyder er jo så et godt spørgsmål...

> Hvorfor dog ikke bare E8400, 3 GHz er da et rundt tal. CPU er jo ikke
> en flaskehals.

Sjovt nok er CPU'en flaskehalsen på min egen computer, hvor
Vista 64bit giver CPU'en score 5,4, mens resten får 5,9.
Men der er nok ikke megen forskel på en 3,0 og 3,16 CPU.

> Jeg ville vælge MSI P35 chipset Neo2FIR til ca. 749 kr.

Jeg har, underligt nok, haft et par dårlige erfaringer med MSI
gennem tiden. Hvorimod ASUS/ASrock og Gigabyte aldrig
har givet mig kvaler.

> Jeg ville bare købe noget pc2-6400 geil ultra 2x1Gb
> 2 Gb er i reglen nok, og over 3 Gb kræver 64 bits styresystem !

Jeg kan godt se, hvad du mener.

> Antec P180 !

Det ser lækkert ud. Jeg må heller lade være med at vise
knægten det. lol.

> Chill Innovation !

Chill Innovation har heller ikke modulkabler.
Det bliver nok en Corsair HX med samme kapacitet.

> Men sønnen kan da nok ikke være utilfreds med dit dyrere budget.

Hen har endnu aldrig klaget over, at jeg bruger penge på ham
Han bruger primært computeren til tunge lave-musik programmer.
Men han spiller også lidt spil ind imellem.
Jeg satser på, at han bliver rig og kan forsørge mig, når jeg går
på pension. He he.

Tak for indputtet.

Med venlig hilsen
Peter Schrøder

Fra : J

Dato : 19-03-08 13:22

On Wed, 19 Mar 2008 02:38:40 -0700 (PDT), Peter Schrøder

>Chill Innovation har heller ikke modulkabler.
>Det bliver nok en Corsair HX med samme kapacitet.

Jeg har noteret mig den corsair psu. Det er åbenbart kræs.

Jeg foreslog med vilje ikke et grafikkort, da jeg ikke selv er
hardcore gamer, hvis overhovedet.

Nogle siger, at man køber bundkort med hjertet. Jeg har haft gode
erfaringer med msi, og de er altid billigere. Gigabyte, asus og især
abit også.

mvh

John

Fra : Optimus Prime

Dato : 19-03-08 14:59

J skrev:
> Jeg har noteret mig den corsair psu. Det er åbenbart kræs.

Jeg har også kig på denne efter at Silent PCreview har haft den på
bordet - og den er da også næsten i top på deres recommended list:
http://www.silentpcreview.com/article699-page1.html

Har læst en del bruger meninger på nettet og nogen klager over 520'eren
laver lidt mislyde - det er primært på internationale forums, så måske
har der været et dårligt batch af blæsere på et tidspunkt... hvad ved
jeg; men har noteret mig at der udelukkende er tilfredse brugere af
storebror HX620. Den koster så knap 200kr mere, men jeg overvejer den
alligevel pga ovenstående - har ikke brug for den ekstra kraft, men de
måler stort set ens på støj og virkningsgrad, så det betyder ikke så
meget (andet end prisen)

Fra : Peter Schrøder

Dato : 19-03-08 04:01

"Brian Olsen" wrote:
> Det afhænger lidt af HVOR gammel en bios version der ligger på bundkortet.
> Skal man være sikker er man nød til at have en anden Soc. 775 cpu liggende :o/

Æv. Jeg må hellere tage fat i ASUS.

> Hvis den kan boote med CPU'en i, er EZ-Flash indbygget i bios så du kan opdatere
> bios med en floppy disk hvis du stadig har sådan et drev.

Ja, de er jo dejligt nemme at ha' med at gøre, hvis man altså
får bootet...

> Maximus Formula skulle iøvrigt være ret kræsen mht. RAM - du kan se forum for MB her:
> <http://vip.asus.com/forum/topic.aspx?board_id=1&model=Maximus+Formula....>

Jeg har downloaded manaulen fra ASUSs hjemmeside (verdens
langsommeste hjemmeside, i øvrigt) De har en del forskellige
fabrikater RAM på deres "positiv liste". Desværre kan man,
naturligvis, var jeg ved at skrive, ikke lige finde disse typer på
EDB-priser. lol.

> HX-modellerne har modulær kabling:

Det er sådan en HX jeg har. Tak fordi du lige gjorde mig
opmærksom på fejlen.

> Et andet råd, købe en E8400 istedet for E8500 - forskellen er minimal og brug istedet de
> 500 kr du sparer på en god støjsvag køler til CPU'en - de er ikke så svære at montere.

Jeg kan godt se, at det måske er fjollet at ofre 500,- kr mere.
CPU-charten på Tom's Hardware viser også kun marginal
forskel.
Jeg har selv gode erfaringer med Zalmann køler, bl.a. på
grafikkort. Problemet, tror jeg, er at den boxede version er
designet til også at køle chipsettet. Sætter man et andet
design køler på, frygter jeg at man skal montere den lille
hysteriske chipset-køler også. Og den ser ikke særlig
støjsvag ud...

Tak for svaret.

Med venlig hilsen
Peter Schrøder

Fra : jama

Dato : 20-03-08 12:01

[...]

Du kan godt glemme alt om 4GB Ram, 32 bit OS understøtter kun 3GB og tit
ikke engang det. Over 3GB er det et 64bit OS, og der er det småt med
support/programmer etc. Er hvad jeg har læst mig til i News Grupperne
Mvh.Jama

Fra : Peter Schrøder

Dato : 24-03-08 21:13

"jama" skrev
> Du kan godt glemme alt om 4GB Ram, 32 bit OS understøtter kun 3GB og tit
> ikke engang det. Over 3GB er det et 64bit OS, og der er det småt med
> support/programmer etc. Er hvad jeg har læst mig til i News Grupperne

Ja, jeg er med på at 32bit OS kun udnytter 3GB ram.
Men skal man ha' 3GB ram er alle ramsoklerne fyldt op, hvis han senere
skulle få lyst til Vista 64bit (som jeg har).
Så hellere udnytte 3 ud af 4 GB end at kassere 2x512MB når (hvis)
den tid kommer. Det eneste jeg iøvrigt har oplevet ikke fungerer er
Adobe Flash, men til alt held er der også en 32bit Internet Explorer
inkluderet i Vista 64.

Peter Schrøder

Fra : Nicolai

Dato : 20-03-08 22:35

On Wed, 19 Mar 2008 01:47:07 -0700, Peter Schrøder wrote:

> Jeg synes ikke jeg kan finde en RE på WD's hjemmeside?

Det er fordi du kigger på desktop drives. RE er under enterprise drives.

> I øvrigt synes
> Raptor'en langsommere end SE16, som kan læse 3GB/sek mod Raptorens
> 1,5GB/sek?

Nu fik jeg opfattelsen af, at den skulle bruges som systemdisk. Selvom
ovenstående skulle holde 100 procent, så gælder det jo primært ved store
overførsler. Alt andet systemarbejde på disken, OS, småoverførsler,
tilgangstider osv., der er Raptoren hurtigere. Og det er også hvad jeg
personligt oplever, bl.a. ved installation hvor disken pakker store filer
ud.

> Raptor støjer også dobbelt så meget som SE16, hvilket
> antagelig skyldes de 10.000 RPM mod SE16s 7500.

Ikke hvad jeg kan fornemme personligt. Dog har Raptor været kendt for at
larme, før i tiden.

> Med venlig hilsen
> Peter Schrøder

Nicolai