Nyt bundkort bevarer harddisk
Fra : Lene Larsen

Dato : 15-03-08 08:00

Hej,

Jeg har en pc der er fra 2002 hvor bundkortet er blevet defekt. Hvad
problemer kan jeg
støde på når jeg sætter et nyt bundkort i maskinen, og bevarer min harddisk.
Jeg vil nemlig meget
gerne undgå at geninstallerer den med alle programmer der er, m.m.

Jeg tænker specielt på når den "gamle" harddisk ser det nye bundkort, kan
den så starte op, da den jo
har drivere til et andet og ældre bundkort.

Det svarer vel eltlig også til hvis jeg købte en helt ny maskine og så
erstattede harddisken i den nye
maskine med den fra den gamle maskine, eller installerede et "ghost" fra den
gamle harddisk over på den ny
maskine.

Er der en der har erfaring med dette?

Mvh.

Lene

Fra : Jens G

Dato : 15-03-08 09:10

On Sat, 15 Mar 2008 08:00:27 +0100, "Lene Larsen" <Lene.M.L@forum.dk>
wrote:

[...]
>Er der en der har erfaring med dette?

Jeg skiftede for et stykke tid siden bundkort på konens XP maskine, og
jeg lavede en reparationsinstallation af XP.
DVS, startede installationen som normalt, og på et tidspunkt fik jeg
besked om at der allerede var installeret en XP og kunne vælge om jeg
ville overskrive den eksisterende, eller reparere.

Det virkede udmærket at reparere, bortset fra nogle MS updates der
ikke kunne installeres grundet nogle skjulte opdateringer der skulle
genaktiveres.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Mikael Schøler

Dato : 15-03-08 13:41

Jens G wrote:
> [...]
>
> Det virkede udmærket at reparere, bortset fra nogle MS updates der
> ikke kunne installeres grundet nogle skjulte opdateringer der skulle

Det anbefales som regel at installere en frisk xp når man skifter noget
som bundkort ud.

Tag backup af de vigtige dokumenter, skriv ned hvilke programmer du har
installeret, hent (hvis muligt) de nyeste versioner af disse, hent de
nyeste drivere til det nye bundkort + andet hardware og alt dette på en
skive.

Så er du imho rigtig godt kørende.

Mikael

Fra : Jens G

Dato : 15-03-08 14:08

On Sat, 15 Mar 2008 13:40:33 +0100, Mikael Schøler <mik_s@tdcadsl.dk>
wrote:

>Det anbefales som regel at installere en frisk xp når man skifter noget
>som bundkort ud.

Men det kan sagtens lade sig gøre at lave en reparation.
Og så slipper man for at geninstallere alle de programmer man havde
installeret + diverse personlige tilretninger. Det tager en hulens tid
at geninstallere alt, og jeg er ikke sikker på at installationen af
drivere bliver bedre af at man starter helt fra scratch.

> [...]
>installeret, hent (hvis muligt) de nyeste versioner af disse, hent de
>nyeste drivere til det nye bundkort + andet hardware og alt dette på en

Backup er under alle omstændigheder godt inden
styresystemsinstallation,- ny som reparation.

Og alle driverne behøver man ikke have på en skive. Man kan lægge dem
i en mappe på harddisken, så man også kan få fat i dem hvis man ikke
kan få adgang til CD drev pga manglende drivere. Formattering af
harddisken er jo ikke nødvendigt selv om man beslutter sig for en helt
frisk installation.

Fra : Hans

Dato : 15-03-08 13:57

Lene Larsen wrote:
> [...]
> erstattede harddisken i den nye
> maskine med den fra den gamle maskine, eller installerede et "ghost"

I mange tilfælde kan en repair af installationen klare opgaven, men der er
visse kombinationer af chipsæt, hvor det hele går op i hat og briller, og
man bagefter alligevel skal starte helt forfra.

Hvis dit gamle bundkort har et Intel chipsæt, så køb et nyt bundkort med et
Intel chipsæt, for her vil migreringen ikke være noget problem, og det helt
uden repair.

Kombinationer som ikke er gode er: Via til Intel og omvendt, nForce til
Intel og omvendt, SiS til nogetsomhelst andet - Glem det, så helt
problemfrit er det altså ikke, selv med en repair.

Hans