Sammensætning af formulardata
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-03-08 01:23

Hej NG

Jeg sidder og fumler med at få sendt en større samling formulardata. I
originalscriptet ligger en kodelinje:

body = upload.Form("besked")

Linjen henter input fra et tekstarea og det fungerer fint med den originale
formular.

I den ændring, jeg sidder med, skal input fra en (meget) lang række
inputfelter stykkes sammen med nogle indskudte forklarende tekster. Det har
jeg forsøgt at sætte sammen sådan:

body = "Navn: " & upload.Form("navn") & vbCrLf & "Adresse: " &
upload.Form("adr") ....... osv.

Det gør så, at jeg får en fejlmeddelelse

800a0401 Expected end of statement

Men forklaringen på aspfaq.com bliver jeg ikke klogere af.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Michael Weber

Dato : 09-03-08 07:43

Erik Ginnerskov wrote:
> [...]
> Det har jeg forsøgt at sætte sammen sådan:
>
> body = "Navn: " & upload.Form("navn") & vbCrLf & "Adresse: " &

Du mangler formentlig et & eller et komma.
http://www.computerperformance.co.uk/Logon/code/code_800A0401.htm

Den måde at sammensætte strenge på, vil jeg ændre til noget mere overskueligt.
Del & Hersk :

body = "Navn: " & upload.Form("navn") & vbCrLf
body = body & "Adresse: " & upload.Form("adr") & vbCrLf
body = body & "EtEllerAndet: " & upload.Form("elEllerAndet") & vbCrLf

Dertil kommer at det er nemmere at kommenterer de forskellige input, hvis det er nødvendig.

--
Six Degrees Of Separation

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-03-08 23:19

Michael Weber wrote:

> Du mangler formentlig et &

Det var lige hvad der gjorde - indtil flere steder. Jeg var nok for træt til
at få øje på det i går.

> [...]
> vbCrLf
> body = body & "EtEllerAndet: " & upload.Form("elEllerAndet") & vbCrLf

Det ligner en rigtig god ide. Det vil også spare mig for en allerhelvedes
lang kodelinje. Den adopterer jeg.

Tak for hjælpen

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-08 08:23

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det gør så, at jeg får en fejlmeddelelse
>
> 800a0401 Expected end of statement
>
> Men forklaringen på aspfaq.com bliver jeg ikke klogere af.

Jeg kender ikke "upload.Form("")", men hvis din formular har method="post"
kan du bygge strengen med request.Form:
<%body = "Navn: " & request.Form("navn") & vbCrLf & "Adresse: " &
request.Form("adr") %>
God weekend
Henning

Fra : Finn Elmgaard

Dato : 09-03-08 09:45

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> wrote in message
> [...]

har
> jeg forsøgt at sætte sammen sådan:
>
> body = "Navn: " & upload.Form("navn") & vbCrLf & "Adresse: " &

Uden at kommentere de andre svar iøvrigt, vil jeg mene, at det generelt er
en god ide at lægge overførte parametre over i variabler ved større og
komplicerede opbygning af strenge, som det f.eks ofte er tilfældet ved
opbygning af SQL-kald.

Altså dette pricip:
Navn=Request.Form("navn")
Adresse=Request.Form("navn")

body="Navn:" & Navn & o.s.v.

Herved får du en meget mere overskuelig streng og færre ". Og det er jo ofte
dem der giver fejl!

mvh
Finn

Fra : Jørn Andersen

Dato : 10-03-08 02:32

On Sun, 9 Mar 2008 09:45:28 +0100, "Finn Elmgaard"
<finnxxx@elmgaard.com> wrote:

> [...]
>en god ide at lægge overførte parametre over i variabler ved større og
>komplicerede opbygning af strenge, som det f.eks ofte er tilfældet ved

Enig.

>Altså dette pricip:
>Navn=Request.Form("navn")
>Adresse=Request.Form("navn")
>
>body="Navn:" & Navn & o.s.v.

Vil man raffinere det lidt, så kan man dels give sine variable et
"type-præfix" (fx strNavn) og dels "gøre dem færdige" som variable:

strNavn = Trim ("" & Request.Form("navn"))
If strNavn <> "" Then
strNavn = "Navn: " & strNavn & vbcrlf
End If

strAdresse = Trim ("" & Request.Form("adresse"))
If strAdresse <> "" Then
strAdresse = "Adresse: " & strAdresse & vbcrlf
End If
osv.

På den måde slipper man for en masse "snask" i den endelige
samle-variabel:
strBody = strNavn & strAdresse ....

Hvis inputs ikke må være tomme strenge, så kan man putte en Else ind i
If'en, som udløser en fejlmeddelelse.
Hvis man vil lave en en mere udvidet validering, så gør dette i
input-delen.

Selv om ASP næsten opfordrer til "spaghetti-kode", så kan man med lidt
disciplin dele sine applikationer op i fx en input-del, en
databehandlingsdel, en output-del osv. - altså modul-opbygge sin kode.
Det gør det nemmere at overskue koden - og nemmere at se, hvornår man fx
med fordel kan erstatte gentagne rutiner med funktioner og subs.

Blot til inspiration ...

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-03-08 23:08

Jørn Andersen wrote:

> Vil man raffinere det lidt, så kan man dels give sine variable et
> "type-præfix" (fx strNavn) og dels "gøre dem færdige" som variable:
>
> [klip en masse kode]

Jeg kan godt se, hvad du mener, men nu er jeg sådan set færdig med
dataopsamlingen og synes selv at koden er overskuelig. Jeg har ikke mod på
at begynde helt forfra med næsten 50 input.

Jeg har sådan set kun et problem tilbage: Man kan ikke vedhæfte filer, det
ville ellers være nyttigt til formålet.

Formularen begynder sådan:

<form action="send.asp" id="foo" enctype="multipart/form-data"
method="post">

.... og inputfelterne ser sådan ud:

<input type="file" name="plan" class="form" size="38" />

Der er ikke i send.asp noget kode, der modtager vedhæftede filer fra
formularen. Jeg mindes ikke at have set noget om det problem. Hvordan griber
jeg det an?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-03-08 15:17

Erik Ginnerskov wrote:

> Jeg har sådan set kun et problem tilbage: Man kan ikke vedhæfte
> filer, det ville ellers være nyttigt til formålet.

Jeg har forsøgt med

& upload.Form("[feltnavn]")

.... men det resulterer bare i, at den vedhæftede fil bliver tillagt mailens
body som digital information - det dur selvfølgelig ikke.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk