Aarhus vejvier 1916-1917
Fra : Hugh Watkins

Dato : 06-03-08 01:01

Just for fun I have put some images on line

http://www.flickr.com/photos/hughw36/sets/72157604055475577/

I need help with GOTTLIEB and handskemager in Aarhus

mvh

Hugh W

--

http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

GENEALOGE http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 13-03-08 14:17

Hugh Watkins skrev bl.a.:

> Just for fun I have put some images on line
>
> http://www.flickr.com/photos/hughw36/sets/72157604055475577/

Stort og nydeligt arbejde. Ganske vist er også de forstørrede billeder
temmelig små, men skruer man monoklen godt fast kan man vist godt læse
hvad der står.

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.stornotime.dk

Fra : Hugh Watkins

Dato : 13-03-08 20:09

Jørgen Grandt wrote:

> Stort og nydeligt arbejde. Ganske vist er også de forstørrede billeder
> temmelig små, men skruer man monoklen godt fast kan man vist godt læse
> hvad der står.

it was done as a test in less than hour at læsesalle øst kb.dk
Taken with a hamd held Sony Ericsson K800i mobiltelefon

Date and Time:    2008:03:05 18:25:54
Date and Time:    2008:03:05 19:00:04

as an experiment
http://www.flickr.com/photos/library_of_congress/
The Library of Congress' photos has an account

eg
http://www.flickr.com/photos/hughw36/2313507878/in/set-72157604055475577/

click on all sizes
to see original
http://www.flickr.com/photos/hughw36/2313507878/sizes/o/in/set-72157604055475577/

a better camera will give higher resolution

mvh

Hugh W

--
For genealogy and help with family and local history in Bristol and

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-03-08 20:55

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse
> Stort og nydeligt arbejde. Ganske vist er også de forstørrede billeder
> temmelig små, men skruer man monoklen godt fast kan man vist godt læse
> hvad der står.

Har været i gang med nogle forsøg med et større kompakt kamera (Canon S5IS),
stativ, belysning etc.
Man kan affotografere en dobbeltside pr sekund. Problemet er faktisk at
vende siderne og holde siderne samtidig med at man betjener kameraet. Med
kameraet sat til automatik med 1 billede pr sekund, kan man holde siden med
begge hænder, og det fungerer fint.

Affotografering af (Århus) Lokalhistorisk Samlings vejvisere kan i så fald
klares på en weekend.

Dernæst kommer problemet med indeksering, dvs i praksis OCR. Jeg har
eksperimenteret lidt med forskellige programmer.
Ideen er at indlede med at dele siden op i linjer.
Dernæst køre igennem fx 3 forskellige OCR algoritmer.
Hvis de er enige accepteres læsningen, ellers lægges linjens billede og de 3
gæt ud i et online værktøj hvor nogle brugere kan korrigere dem enkeltvis.
(mange bække små)

Nogen der har erfaringer?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-03-08 23:53

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev Thu, 13 Mar 2008
20:54:56 +0100

>Nogen der har erfaringer?

Vi har i mange år brugt at scanne / affotografere gamle maskinskrevne
sider og så smide dem ind i en pdf-fil af typen "Image on Text".

Det giver nogle lidt store filer, men med en aldeles glimrende
tekstgenkendelse. Og dertil den fordel, at læseren selv ser det
originale billede og kan afgøre evt. tvivlsspørgsmål.

Det er efter min mening den eneste realistiske metode, hvis man står med
noget der ligner (og nogen gange faktisk også er) noget fra et gammelt
hakkebrædt med 4 gennemslag - og hvis man samtidig vil have noget fra
hånden, så at sige.

Se evt eksempler:
Meget varierende maskinskrift:
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=54
Trykte hefter:
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=83
Nogenlunde pæn maskinskrift, men med et hav af understregninger:
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=66

Der er brugt OmniPagePro til de fleste af opgaverne.

Jeg har affotograferet og behandlet et stort antal trykte bøger på den
måde. Men det er jo kun til eget brug.!

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-03-08 00:13

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> Vi har i mange år brugt at scanne / affotografere gamle maskinskrevne
> sider og så smide dem ind i en pdf-fil af typen "Image on Text".

Ja, det har jeg også leget med..
Jeg er enig i at det for mange applikationer er fuldt ud godt nok.

Men for det jeg (ultimativt) har tænkt mig at bruge det til, så har jeg brug
for 100% korrekt optisk genkendelse.

Jeg har adgang til nogle algoritmer der kan genkende forskellige stavemåder
af det samme navn, men de tager kun højde for slåfejl og typiske
menneskelige stavefejl, ikke optisk fejllæsning (sådanne findes dog også).
Min ide var at se om jeg kunne spore folks flytten rundt indenfor kommunen
henover 100 år.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 14-03-08 01:51

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev Fri, 14 Mar 2008
00:12:33 +0100

>Jeg har adgang til nogle algoritmer der kan genkende forskellige stavemåder
>af det samme navn, men de tager kun højde for slåfejl og typiske
>menneskelige stavefejl, ikke optisk fejllæsning (sådanne findes dog også).

Stavemåden er da ikke noget problem, det kan man altid programmere sig
ud af hvis man vil.

Problemet er at genkende de enklte bogstaver og samenstillinger af
bogstaver tilstrækkeligt sikkert. Ellers hjælper det andet jo ingenting.

Og efter min opfattelse vil man aldrig opnå en 100% sikker genkendelse,
slet ikke med gamle lidte tryksager. Men eet sted mellem 95 og 98%
afhængig af materialets beskaffenhed er realistisk med et godt
OCR-program og en smule øvelse.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-03-08 08:50

> Stavemåden er da ikke noget problem, det kan man altid programmere sig
> ud af hvis man vil.

Stavemåden er et problem hvis der står Anders Jensen i 1937 og A. Jensen i
1938.
Der har man brug for nogle algoritmer der kan sammenholde disse med en
defineret sikkerhed.

> Og efter min opfattelse vil man aldrig opnå en 100% sikker genkendelse,
> slet ikke med gamle lidte tryksager.

Nej, ikke uden menneskelig verifikation.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 14-03-08 00:07

Martin Højriis Kristensen skrev bl.a.:

> [...]
> kameraet. Med kameraet sat til automatik med 1 billede pr sekund, kan
> man holde siden med begge hænder, og det fungerer fint.

Det lyder fantastisk! Kan man virkelig opøve en sådan håndelagsteknik?
Fange kanten af det tynde papir, vende siden, holde opslaget plant med
begge hænder uden at ens hænder eller ærmer ses på billedet - og være
klar til næste vending - på *mindre end ét sekund*. Imponerende!

Jeg går ud fra dit kamera sidder med objektivet nedad fastspændt på et
stativ af en art. Det er vel ikke din kone som står og holder det?

--
Mvh.: Jørgen Grandt - alias www.nyrnberggaarden.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 14-03-08 00:16

Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> skrev Fri, 14 Mar 2008 00:07:27
+0100

> [...]
>begge hænder uden at ens hænder eller ærmer ses på billedet - og være
>klar til næste vending - på *mindre end ét sekund*. Imponerende!

Nej det kan man ikke, og det kan kameraet heller ikke følge med til. Men
en 2.500 - 3.000 sider på en god dag er realistisk.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-03-08 00:28

> Det lyder fantastisk! Kan man virkelig opøve en sådan håndelagsteknik?

Ja, det gik fint.. Hvis man fejler kommer der jo bare et billede der skal
slettes manuelt bagefter.. Det er rimeligt nemt at finde det interval hvor
der er en for meget, når filerne er nummererede og siderne er nummererede.

> Fange kanten af det tynde papir, vende siden, holde opslaget plant med
> begge hænder uden at ens hænder eller ærmer ses på billedet - og være
> klar til næste vending - på *mindre end ét sekund*. Imponerende!

Problemet er at holde siderne plane. har tænkt på noget glasplade, men det
vil gøre det hele noget langsommere..
Det er ikke vigtigt (for mig) om hænder eller ærmer er med på billedet, blot
at de ikke dækker teksten.

Men det var en test jeg lavede for at finde ud af om det overhovedet var
realistisk.. startede med scanningstider på 40-80 sekunder, og det gav en
urimelig arbejdsmængde..
Er ikke sikker på at man kan holde den kadance, men både 2 og 4
sekunder/side er indenfor det der er muligt i lidt fritid.

> Jeg går ud fra dit kamera sidder med objektivet nedad fastspændt på et
> stativ af en art. Det er vel ikke din kone som står og holder det?

Jeg er ugift, så jeg må ty til stativet..

Fra : Arne Feldborg

Dato : 14-03-08 00:34

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev Fri, 14 Mar 2008
00:28:03 +0100

>Problemet er at holde siderne plane. har tænkt på noget glasplade, men det
>vil gøre det hele noget langsommere..

Lad endelig være med det. Det giver kun problemer.

Dels tager det alt for lang tid, og dels giver det uværgeligt reflekser
(uanset om det er rent glas eller plexigals).

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-03-08 08:51

> Lad endelig være med det. Det giver kun problemer.

Tænkte jeg nok

Fra : Ulvir

Dato : 14-03-08 01:27

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i meddelelsen

> Stort og nydeligt arbejde. Ganske vist er også de forstørrede billeder
> temmelig små, men skruer man monoklen godt fast kan man vist godt læse
> hvad der står.

Se under 'Additional Information' og klik på 'See different sizes'- og
vupti- et dejligt stort billede.

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-08 20:14

Ja de gamle vejvisere er faktisk rigtigt spændende. Vi burde unde os selv
mere af den slags.

Mvh., Mogens