Hvilken ejendom på Amager(brogade)?
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 26-02-08 01:34

Mon Svend Erik, Herluf eller en anden har et bud på på hvilket
gadehjørne ejendommen ligger - den som er afbildet her:
http://www.grandts.dk/Temp/temptest.htm#opd?

Mvh.: Jørgen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-02-08 09:38

Jørgen Grandt skrev:

> Mon Svend Erik, Herluf eller en anden har et bud på på
> hvilket gadehjørne ejendommen ligger - den som er afbildet
> her:
> http://www.grandts.dk/Temp/temptest.htm#opd?

Jeg kan vist ikke hjælpe. Det må være et meget gammelt
billede, bemærk gadelygten ved hjørnet, og at der ikke
ser ud til at være spor af sporvogne. Hvad er det mon
for nogle "antenner" på taget? Kunne det tænkes at der
ligger et post- og telegrafhus i ejendommen? Og hvad
handler Carl Y. Hansen med?

Held og lykke med jagten. Jeg blev i hvert fald nysgerrig.

--
Herluf :·)

Fra : baskholm

Dato : 26-02-08 02:43

On 26 Feb., 09:38, "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJ...@privat.dk>
wrote:

> [...]
> handler Carl Y. Hansen med?
>
> Held og lykke med jagten. Jeg blev i hvert fald nysgerrig.

Det eneste jeg umiddelbart kan hjælpe med er de såkaldte "antenner".
Det er telefonledninger!! - fra den tid hvor montørerne sprang fra tag
til tag, og faldt de ned var det deres egen fejl.

Børge

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 26-02-08 16:18

Jørgen Grandt skrev
> Mon Svend Erik, Herluf eller en anden har et bud på på hvilket
> gadehjørne ejendommen ligger - den som er afbildet her:
> http://www.grandts.dk/Temp/temptest.htm#opd?

Jeg kan heller ikke umiddelbart hjælpe. Du har ret i, at det ikke er hjørnet
ved Frankrigsgade (ejendommen Sundborg).
Det er muligvis slet ikke Amagerbrogade. Der er ingen sporvognsskinner, og
det ser ikke ud som om vejen er brostensbelagt. Og det ligner en grøft, det
der ses nederst i højre hjørne af billedet.
Kan det være fra en af sidegaderne til Amagerbrogade, f.eks. Holmbladsgade
eller Øresundsvej?
Det ser ud som om, der står et navn på ejendommens højre facade lige under
det åbne 3. sals vindue; men jeg kan ikke læse hvad der står.
Carl Y. Hansen kan man muligvis finde i en gammel Kraks vejviser, og dermed
kan mysteriet måske løses.

Mvh
Svend-Erik

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 26-02-08 17:47

Svend-Erik Lindberg skrev bl.a.:

> [...]
> sporvognsskinner, og det ser ikke ud som om vejen er brostensbelagt.
> Og det ligner en grøft, det der ses nederst i højre hjørne af

Ja, måske ér det slet ikke Amagerbrogade. Det har jeg bare altid taget
for givet, og det må en lokalhistoriker jo ikke! 'Grøften' forneden har
jeg tænkt kunne være til at lægge sporvognsskinner i.

> Kan det være fra en af sidegaderne til Amagerbrogade, f.eks.
> Holmbladsgade eller Øresundsvej?

Det kunne det godt. Er det det?

Mvh.: Jørgen

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 26-02-08 19:53

Jørgen Grandt skrev bl.a.:

> Det kunne det godt. Er det det?

Jeg tror jeg har fundet løsningen, omend jeg kun er 90%. Kan det ikke
være ejendommen Schelenborg (fra 1900) på hjørnet af Kastrupvej og
Italiensvej? Og mon ikke man i så fald kan datere fotografiet til
*omkring* 1910?

Mvh.: Jørgen

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 26-02-08 20:23

Jørgen Grandt skrev:
> [...]
> være ejendommen Schelenborg (fra 1900) på hjørnet af Kastrupvej og
> Italiensvej? Og mon ikke man i så fald kan datere fotografiet til

Jeg tror sør'me du har ret Jørgen. Googlede lige på Schelenborg og fandt et
billede, du sikkert også har fundet (af Café Schelenborg).
Selvom fotoet kun viser noget af ejendommen, tror jeg godt, du kan forhøje
sikkerheden til 99%

Mvh
Svend-Erik

Fra : baertel

Dato : 26-02-08 20:45

Det ser ud til at være rigtigt.

Jvf. Café Schelenborg, Kastrupvej 67,
http://www.mitkbh.dk/cafe-schelenborg/.

mvh Leif Bærtelsen

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 26-02-08 20:46

Baertel skrev:
> Det ser ud til at være rigtigt.
>
> Jvf. Café Schelenborg, Kastrupvej 67,
> http://www.mitkbh.dk/cafe-schelenborg/.
>
> mvh Leif Bærtelsen

Ja, og der ligger et endnu bedre billede hos denne ejendomsmægler:
http://www.base1.dk/index.asp?mode=soeg&sagsnr=11080317

Mvh
Svend-Erik

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 29-02-08 16:14

Svend-Erik Lindberg skrev bl.a.:

> Ja, og der ligger et endnu bedre billede ...

Så har en af mine lokale billedleverandører fotograferet bygningen som
der ser ud i dag, helt præcis:
http://www.grandts.dk/Amager/sundbyoester.htm#opd

Mvh.: Jørgen