OT: Kløvermarken i Encyklopædien
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-02-08 09:22

Jeg har anskaffet mig "Gyldendals DVD-leksikon (2006)", i hvilken
artiklerne angives at være de samme som i Den Store Danske Encyklopædi.
Men kan det virkelig passe?

Om Kløvermarken (på Amager) står der fx kun følgende:

"Kløvermarken, (1843 Kløvermarken), ubebygget del af Christianshavns
Fælled i København. Området blev fra 1909 brugt som flyveplads. Året
efter fløj Alfred Nervø herfra som den første over København. Det Danske
Luftfartsselskab, stiftet i 1918, gennemførte fra 1920 ruteflyvning til
Malmø og Hamburg fra Kløvermarken. Civilflyvningen flyttede i 1925 til
den nyanlagte lufthavn i Kastrup, og i 1928 fulgte hovedparten af
militærflyvningen efter. 1945-49 rummede Kløvermarken en stor baraklejr
med tyske flygtninge."

Ikke ét ord om boldbanerne og alle idrætsklubberne m.m.! Der må da stå
meget mere om Kløvermarken i *den rigtige* encyklopædi - eller hvad?

--
Mvh.: Jørgen Grandt - alias www.grandts.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-02-08 09:49

Jørgen Grandt skrev:

> Ikke ét ord om boldbanerne og alle idrætsklubberne m.m.! Der må da stå
> meget mere om Kløvermarken i *den rigtige*
> encyklopædi - eller hvad?

Nej. Der står kun det, du citerede. Der er heller ikke nogen
henvisninger til andre artikler i indeksbindet.

--
Herluf :·)

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-02-08 10:08

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Nej. Der står kun det, du citerede. Der er heller ikke nogen
> henvisninger til andre artikler i indeksbindet.

Nå, tak. Så er den måske go' nok; læs: dårlig. Mærkeligt!

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.stornotime.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-02-08 11:52

Jørgen Grandt skrev:

> Nå, tak. Så er den måske go' nok; læs: dårlig. Mærkeligt!

Jeg går ud fra at du har bedre opslagsværker om København
end jeg. Men jeg kiggede også i "Købengavn - Gyldendals
egnsbeskrivelser" (1973). Den har *intet* om Kløvermarken
eller Christianshavns Fælled - (ifølge registeret bagi bogen).

P.s. Kender du denne bog af Ludvig Bjarkov?
"Kløvermarkens lykkelige flyvere med deres skrabede fly":

http://bogreol.dk/product.asp?product=946&sub=220&page=1
Jeg kan anbefale den.

--
Herluf :·)

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-02-08 16:17

Herluf Holdt, 3140 skrev bl.a.:

> [...]
> egnsbeskrivelser" (1973). Den har *intet* om Kløvermarken
> eller Christianshavns Fælled - (ifølge registeret bagi bogen).

Tyndt!

> P.s. Kender du denne bog af Ludvig Bjarkov?
> "Kløvermarkens lykkelige flyvere med deres skrabede fly":

Er du sindssyg, 25 kroner! Kendte den ikke; tak for tipset. Overvejer at
spare op.

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.nyrnberggaarden.dk