Nybegynder valg af spandepumpe til 160L Ju~
Fra : Mugge

Dato : 09-02-08 20:20

Hejsa

Jeg har brug for lidt hjælp til valg af en spandepumpe til mit 160L Juwel akvarium.

Det er født med en indvendig pumpe, som jeg ikke synes renser ret godt og som er en pain in the ass at gøre rent, så jeg ville gerne prøve at
bevæge mig ud i en spandepumpe, da jeg regner med at det nok vil være mere effektivt?

Jeg har kigget på en 'Eheim 2234 ecco incl. filtermaterialer' til kr. 579,-.
Ikke at det behøver at være lige det mærke, men jeg er lidt i tvivl om hvor stor den skal være til det akvarium jeg nu har.

Min største frygt er (efter en utæt pumpe :) ) støjen. Nogen der kan oplyse bare lidt om hvor meget den larmer? jeg har for ikke så lang tid
siden købt en luft pumpe (AM-Top Prof. CR-20) og den synes jeg faktisk larmer lidt, så hvordan er en spande pumpe i forhold til?

Håber der er nogen der kan komme med nogle gode råd, så jeg får købt det jeg har brug for første gang :)

Mvh.
Søren

--
--------------------------------- --- -- -
Posted with NewsLeecher v3.9 Beta 13

Fra : Jacob Andersen

Dato : 09-02-08 21:00

> [...]
> siden købt en luft pumpe (AM-Top Prof. CR-20) og den synes jeg faktisk
> larmer lidt, så hvordan er en spande pumpe i forhold til?

Alle pumper larmer i en eller anden udstrækning. Støj opfattes imidlertid
meget individuelt, så det er ikke nogen garanti at få en pumpe anbefalet. Du
bør nok overveje om den ikke kan stå i et skab, fx under akvariet, det vil
hjælpe meget.

Mvh
Jacob

Fra : Carsten Jensen

Dato : 10-02-08 11:40

Am-top er noget kinabiks. Jeg havde en og den stod i stuen i dage, så røg
den ud. Eheim er noget af det bedste du kan få, men helt lydløs kan ingen
pumpe være.

Carsten

Fra : Mogens Christensen

Dato : 10-02-08 19:59

har.

> Min største frygt er (efter en utæt pumpe :) ) støjen. Nogen der kan
> oplyse bare lidt om hvor meget den larmer? jeg har for ikke så lang tid

Jeg blev i sin tid rådet til at købe Eheim hvis akvariet skulle stå et sted
hvor man normalt opholdt sig (stuen) .
Der kører nu 2 stk Ehim 2026 på mit 300 l og der er ingen problemer der.
Sørg også for at pumpen er stor nok, heller lidt for stor end for lille som
konen siger.

MVH
Mogens

Fra : Frandsen

Dato : 11-02-08 10:15

"Mugge" <dunno@aol.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> som er en pain in the ass at gøre rent, så jeg ville gerne prøve at
> bevæge mig ud i en spandepumpe, da jeg regner med at det nok vil være mere

Ja, jeg har selv et Juwel 160, og det første jeg gjorde, var at fjerne det
interne filter, men det var mere ud fra den betragtning, at jeg vil have så
meget plads i akvariet som muligt. Det var i øvrigt limet godt fast en del
silikoneklatter. Det kan godt blive noget af en udfordring i et kørende
akvarium.

> [...]
> Ikke at det behøver at være lige det mærke, men jeg er lidt i tvivl om
> hvor stor den skal være til det akvarium jeg nu har.

Jeg valgte en Eheim model 2224, som jeg fandt til 660,- på nettet. Den er
rigelig kraftig til 160 liter!

> [...]
> siden købt en luft pumpe (AM-Top Prof. CR-20) og den synes jeg faktisk
> larmer lidt, så hvordan er en spande pumpe i forhold til?

Min Eheim er praktisk taget lydløs. Min tager dog luft ind et eller andet
sted, så den "hvisler" noget, når luften ryger ud af pumpen med vandet.

> Håber der er nogen der kan komme med nogle gode råd, så jeg får købt det
> jeg har brug for første gang :)

Jeg går ud fra, at dit varmelegeme sidder i dit interne filter - det skal du
lige købe nogle sugekopper til.

Da hullerne i armaturet sidder et stykke inde, kunne udstrømmerrøret ikke nå
og dermed sættes fast på sideruden, og bøjningen på indsugningsrøret er ikke
særlig stort, så jeg kunne ikke bruge det, da jeg har en "intern 3D"
baggrund i akvariet, og jeg ville derfor heller ikke kunne hæfte det med
sugekopper, da det ikke kan nå sideruden!

Jeg måtte så ud på nettet at købe det, som Eheim kalder installationsSET
1&2. Det er et andet design indsugnings- og udstrømmerrør, som har en tilpas
frigang til min baggrund, og som kan drejes/vinkles hen mod sideruden. Det
blev faktisk en ekstraudgift på på 250-260, hvilket er relativt meget i
forhold til den pumpe. Til gengæld er de nemmere at arbejde med.

Efter at have ventet nogle dage på posten, fik jeg mine nye rør, og
installerede dem med stor forventning, men nu var hullerne i armaturet ikke
brede nok! Argh, jeg kunne ikke lukke mit armatur ned over akvariet, så jeg
måtte skære hullerne større, men derefter virker det også fint.

Filtersystemet består af nogle kurve med filtermateriale lige som dit
interne filter, men jeg vil nok vove at påstå, at det er endnu mere "pain in
the but", at rense et spandfilter end et internt. Der er slanger der skal
afmonteres, med mulighed for eventuelt vandsjask, og så skal spanden
påfyldes med vand bagefter, og indsugningsslanger/røret skal også være fyldt
med vand.