Logisk URL
Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 05-03-08 22:28

jeg har et problem og jeg hår der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig.

jeg har på et tidspunkt admistræret en webshop, i en korter periode, mente
ham der så ejer web shpppen at der var en anden der skulle administrære den.
Nu er det så mig der administrære den igen, og ham den anden har lavet noget
jeg ikke forstår.

nemlig logiske URL.

før så url'en sådanne ud når man var inde i wepshoppen:
http://www.xxxxxx.dk/fabriksalg.asp?menu_id=692&submenu_id=693

han har nu ændret nogle ting så url'en ser mere logisk ud, nu ser den
sådanne her ud:
http://www.xxxxxx.dk/fabriksalg/barstole/sortiment

men hvordan han det virke, hvorfor er det lige at veb serveren ikke kikker
efter en index fil i folderen /fabriksalg/barstole/sortiment ???
denne folder dindes jo i øvrit ikke.

så jeg kan jo ikke rigtig i mit hovede forstår, hvordan han overhovet når
ind til noget kode der kan over sætte
/fabriksalg/barstole/sortiment til
fabriksalg.asp?menu_id=692&submenu_id=693
jeg vil jo tror at webserveren ville melde en fejl længe inden.

det største problem er at nu vil ejeren have lavet det samme, altså logiske
URL på nogle sub site, men jeg kan ikke få det til at virke, da jeg ikke kan
gennem skue det, jeg får nettop en server fejl at folderen ikke findes, som
jeg jo også ville forvendte.

håber der er en der er kloger på dette end mig.

mvh Morten Dall
..

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-03-08 08:14

Morten Dall Darmer wrote:

> [...]
> http://www.xxxxxx.dk/fabriksalg.asp?menu_id=692&submenu_id=693
>
> han har nu ændret nogle ting så url'en ser mere logisk ud, nu ser den

Du skal nok kigge efter URI rewrite.
Det sker på serverniveau, og ikke i ASP filerne.
Spørg Server administratoren om der er lagt sådan noget ind.
- Og hvilke rewrite regler der er lagt ind.

Stig Johansen