Tegnsæt forkert tolkning i browsere
Fra : bensen

Dato : 02-03-08 20:58

Hej alle.

Nyt problem.

Har en engelsk skabelon som jeg har tilrettet.

Problem er bare af browsere ikke kan læse æ ø å med mindre man
vælger tegnsæt til "Unicode" (både IE og FF)

Kan jeg på nogen måde rette dette.

Testside: www.bensens.dk/wind

Hilsner fra garagen

/Bensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : enkvinde

Dato : 02-03-08 21:15

> [...]
>
> Problem er bare af browsere ikke kan læse æ ø å med mindre man
> vælger tegnsæt til "Unicode" (både IE og FF)

Aii.. Bensen... du skal da ikke sidde derude og kede dig

Læs imens lidt på denne side http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/ når
budskabet er forstået, må du godt gå ind igen

God arbejdslyst

Eva
--
www.GiffenGaffenGuffen.dk
Meget godt i skuffen.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 02-03-08 21:33

bensen <bensens.snabela@gmail.com> skrev :

>Kan jeg på nogen måde rette dette.

Meget enkelt, ret charset=utf-8 til iso 8859-1, som er det
serveren sender den ud som (og det mest korrekte til
dansksprogede sider).

Doctype bør du også ændre til
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
så svarer det mere til den kode, der er brugt på siden.
(Men det er nu ikke årsag til fejlen).
--
Kerim

Fra : bensen

Dato : 02-03-08 21:47

> [...]
> "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
> så svarer det mere til den kode, der er brugt på siden.

Hey Kerim.

Har ændret koden således:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

<!-- #BeginTemplate "Templates/index.dwt" -->

<head>
<!-- #BeginEditable "meta" -->
<title>Welcome</title>
webpage here" />

<!-- #EndEditable -->

8859-1" />

<!-- Links to Style Sheets Begin-->
<link href="Templates/styles/index.css" rel="stylesheet"
type="text/css" />
<link href="Templates/styles/stylesheet.css" rel="stylesheet"
type="text/css" />
<link href="Templates/styles/fonts.css" rel="stylesheet"
type="text/css" />
<!-- Links to Style Sheets End-->

Det hjalp dog ikke, andre forslag?

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 02-03-08 22:19

bensen <bensens.snabela@gmail.com> skrev :

>Det hjalp dog ikke, andre forslag?

Jow da, det har da hjulpet.

Er du sikker på at du ikke ser den version, som browseren har
gemt i sin cache?

Prøv at opdatere med [F5].

Så mangler du bare doctypen.
--
Kerim

Fra : bensen

Dato : 02-03-08 21:53

> [...]
> "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
> så svarer det mere til den kode, der er brugt på siden.

Hej Kerim
Tak for din hjælp

Jeg har nu uden held ændret til:
[...]

andre forslag?

Fra : enkvinde

Dato : 02-03-08 22:10

> andre forslag?

Hilsen Eva
--
www.GiffenGaffenGuffen.dk
Meget godt i skuffen.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 02-03-08 22:15

"enkvinde" <HulkendeHulda@hotmail.com> skrev :

Ikke helt optimalt, iso 8859-1 passer bedre og så stemmer det
også overens med det som serveren sender det ud i og som Bensen
umiddelbart ikke har nogen indflydelsed på.
--
Kerim

Fra : bensen

Dato : 02-03-08 22:19

Kerim Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> [...]
> også overens med det som serveren sender det ud i og som Bensen
> umiddelbart ikke har nogen indflydelsed på.

Hej begge.

Jeg forsøgte som Kerim forslog.
Det viste sig at dette område i templaten ikke ville lade sig redigere. Det er
nu lykkes. og Det virker.

Super mange tak til jer begge.