Fælles rammer
Fra : Erik Gaden

Dato : 20-02-08 12:03

Sidehovedet der automatisk bruges i toppen af alle sider på mit
vebsted: www.hounddogs.dk er desværre placeret forskelligt.

"Forside" sidder f.eks. ca. 1 cm. fra toppen, medens f.eks.
"Repertoire" sidder med rammekanten helt mod toppen af
værktøjslinien i min browser.

Jeg kan ikke finde ud af hvorfor nogle sider starter helt i top,
medens andre er rykket lidt ned. - Der er ikke tale om et
linieskift!

Kan nogen give mig et godt råd til at løse problemet?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : enkvinde

Dato : 20-02-08 13:12

> [...]
> linieskift!
>
> Kan nogen give mig et godt råd til at løse problemet?

Hej Erik

Kode ordet til problemet er formattering. Både selve sidens format, men også
dine afsnit. Gå i egenskaber for side og sæt dine indstillinger for sidens
top margen. Marker hele siden og gå derefter i "formater/afsnit" og sæt et
par nuller i "afstand" før/efter.

Men du har flere problemer. Feks. smutter din sideafstand, når man ser siden
på en bred skærm som hos mig. I Firefox står mange af dine menupunkter og
blinker lystig. Og endelig kunne du virkelig have glæde af det lækre DTHML
script til gallerier, som vi snakker om i tråden med "javascript galleri"

Hilsen Eva
--
www.GiffenGaffenGuffen.dk
Meget godt i skuffen.

Fra : Erik Gaden

Dato : 20-02-08 22:07

enkvinde wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:

> [...]
> top margen. Marker hele siden og gå derefter i "formater/afsnit" og sæt et
- Super, det var lige det der skulle til. Sagen er klaret, - herligt.

> [...]
> script til gallerier, som vi snakker om i tråden med "javascript galleri"
- Her er jeg lidt mere famlende. Jeg har ikke erfaret problemer med visningen på
skærme i forskellige formater. Jeg prøver altid at justere bredden på tabeller
og celler i % i stedet for i pixel, og mener det er løsningen på dette, - tager
jeg fejl?
Jeg ved ikke hvad du mener med blinkende menupunkter...
Jeg er ret god til at opbygge min site så den ligger højt i søgeresultaterne på
Google. Dessignet er ikke min allerstørste interesse, men hvis du har nogle
hurtige fif til at peppe det op, vil jeg med glæde bruge dem.

Iøvrigt tak Eva, for dit kompetente svar

Mvh Erik

Fra : enkvinde

Dato : 21-02-08 11:28

> - Super, det var lige det der skulle til. Sagen er klaret, - herligt.

Jeps, det er så nemt, når man bare ved hvordan

> [...]
> tabeller
> og celler i % i stedet for i pixel, og mener det er løsningen på dette, -

Ja, det gør du. Det var fint nok, da vi alle sad med de gamle små skærme,
men den går ikke idag, hvor bredskærmene vælter ind i ethvert hjem med
respekt for sig selv. Der må du pænt fortælle, hvor bred din side skal være
i pixels. Ellers breder din side sig så lystigt, som den kan få lov til på
folks skærme.

> Jeg ved ikke hvad du mener med blinkende menupunkter...

De blinkede menuer optræder udelukkende i Firefox. Men da Firefox er en
browser som vil frem her i verden, og ca 15 % af danskeren allerede har
taget den til sig, så bør du få rettet problemet. Det er meget forstyrrende,
at nogen af punkterne sådan står og blinker som en anden neonreklame, helt
uden årsag.

Det er forøvrigt altid en rigtig god ide, at tjekke sin FP side i Firefox.
Explorer og Firefox viser nemlig siderne højst forskelligt. Og hvad der
ligner verdens flotteste design i Explorer, kan ligne en losseplads i
Firefox.

> Dessignet er ikke min allerstørste interesse, men hvis du har nogle
> hurtige fif til at peppe det op, vil jeg med glæde bruge dem.

Du kunne med stor fordel præsenterer dine billeder på en mere proff måde end
bare at åbne dem i et tomt vindue. En flot måde at vise billederne på ville
være feks. at bruge det lækre DTHML script til gallerier, som vi snakker om
i tråden med "javascript galleri"

> Iøvrigt tak Eva, for dit kompetente svar

Jamen, tak fordi du lytter og handler

--
www.GiffenGaffenGuffen.dk
Meget godt i skuffen.

Fra : Erik Gaden

Dato : 21-02-08 13:35

> [...]
> i pixels. Ellers breder din side sig så lystigt, som den kan få lov til på
- Hvor mange pixels vil du anbefale i bredden?

> [...]
> Explorer og Firefox viser nemlig siderne højst forskelligt. Og hvad der
> ligner verdens flotteste design i Explorer, kan ligne en losseplads i
- Hvordan stopper jeg blinkeriet og fjerner lossepladsen og neonreklamerne? Kan
jeg hente Firefox på nettet, og kan jeg have begge browsere installeret på min
pc, uden der opstår konflikt?

> [...]
> være feks. at bruge det lækre DTHML script til gallerier, som vi snakker om

Det vil jeg helt sikkert kigge på, når jeg får tid...

Endnu engang tak for din hjælp.
Mvh Erik

Fra : enkvinde

Dato : 21-02-08 14:37

> [...]
> neonreklamerne? Kan
> jeg hente Firefox på nettet, og kan jeg have begge browsere installeret på

Erik, lad mig slå fast med 7 tommer søm, at din side ikke ligner en
losseplads *S*... heller ikke i Firefox. Faktisk er din side rigtig pæn og
nydelig som helhedsindtryk. Også derfor de "små" fejl ses så tydeligt.

Hvorfor dine menu punkter står og blinker aner jeg faktisk ikke, men mon
ikke bare du skal rette dem til et ganske almindeligt link.

Du kan sagtens have begge browsere installeret på din maskine samtidig. Det
giver overhovedet ingen interesse konflikter, da de kører hver for sig. Og
selv en inkarneret Explorer bruger som jeg, er lige ved at bøje mig i støvet
og overgå helt og holdent til Firefox. Særlig efter Microsoft`s sidste
opdatering, som er ved at drive mig til vanvid, med deres overformynderi om,
hvad jeg må se og hvad jeg ikke må se i min egen browser. Lige nu holder
kun mine 500 link i "foretrukne" mig tilbage.

God arbejdslyst
Eva
--
www.GiffenGaffenGuffen.dk