10KVA UPS i alm hjem
Fra : John

Dato : 15-02-08 15:04

Jeg overvejer at købe sådan en UPS (brugt) - den er naturligvis helt vildt
overdimmensioneret til mit reelle forbrug men det er spændende nyt legetøj
og så er jeg i hvert fald på den sikre side, hvis nu strømmen skulle gå

Men - jeg er ikke helt klar over de tekniske detaljer. Så vidt jeg kan se på
dyret, http://www.apcmedia.com/salestools/ASTE-6Z8LLV_R0_EN.pdf så har den
mulighed for både 1 og 3 faset 230V. Jeg har kun 1 faset 230V og en... mener
det er en 10A sikring siddende i relæet, men UPS'en kan trække helt op til
50A ved fuld load.

Jeg kommer selvfølgelig aldrig til at trække fuld load på den men KAN jeg
overhovedet tilslutte den, når jeg kun har 10A? Den vil ikke sluge så meget
startstrøm (med slukket udstyr), at det tager sikringen?

Ud over at det er overkill, er der så andre ting jeg skal være opmærksom på?

En anden ting er de rent praktiske forhold med at få den op på 1. sal -
130kg! Hmmm...

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 15-02-08 17:24

"John" <hans10@VE.gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg kommer selvfølgelig aldrig til at trække fuld load på den men KAN
> jeg overhovedet tilslutte den, når jeg kun har 10A? Den vil ikke sluge
> så meget startstrøm (med slukket udstyr), at det tager sikringen?

Prøv at spørge i dk.teknik.el .... Tror de har mere styr på den slags
spørgsmål...

MVH

Fra : tp

Dato : 15-02-08 18:17

vi har et par stykker af dem på arbejde. De er monteret med store blå stik,
så du skal nok indblande en elektrikker. Derudover er det jo bare en ups
som alt andet....

Fra : John

Dato : 15-02-08 21:23

> vi har et par stykker af dem på arbejde. De er monteret med store blå
> stik, så du skal nok indblande en elektrikker. Derudover er det jo bare
> en ups som alt andet....

Men det er vel fordi de er "rigtigt" monteret med 3 faser? Jeg har kun én
fase og burde derfor selv kunne tilslutte den (ganske alm. 230V). Jeg kan
selvfølgelig så også kun trække maks 10A.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-02-08 19:31

John skrev bl.a.:

> En anden ting er de rent praktiske forhold med at få den op på 1. sal
> - 130kg! Hmmm...

Er det bly celler?

Husk udluftning, knaldgasser er giftige og kræver udluftning navnlig i en
(måske) lille lejlighed.

Claus

Fra : John

Dato : 15-02-08 21:22

> Er det bly celler?

Det antager jeg - de er vel magen til de andre SmartUPS'er og det er bly.

> Husk udluftning, knaldgasser er giftige og kræver udluftning navnlig i en
> (måske) lille lejlighed.

Jeg skal have den stående indenfor på kontoret - helt almindelig stue
temperatur (nordsiden = ikke så meget sol).

Det er vel ikke meningen, at de skal stå og gasse? Jeg har f.eks. en
SmartUPS 1000 allerede og den udleder i hvert fald ikke noget... som jeg kan
lugte.
Det gjorde min SmartUPS 700 til gengæld den gang batteriet klappede sammen
men det er en helt anden historie!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-02-08 23:21

John skrev bl.a.:

> Det er vel ikke meningen, at de skal stå og gasse? Jeg har f.eks. en
> SmartUPS 1000 allerede og den udleder i hvert fald ikke noget... som
> jeg kan lugte.

Er det normale bly /syre celler, så udleder de også knaldgas, når de lades.
Det er almindeligt med blyakkumulatorer.

Spørgsmålet er så, hvilken type akkumulator, du har.

Fra Exide:

Gas
I et batteri vil pladerne altid afgive små
mængder hydrogen og oxygen selv når
batteriet står på lager. Blandingen af
hydrogen og oxygen kaldes knaldgas og
er meget eksplosivt. Selv en lille gnist er
nok til at antænde dette. Risikoen er størst
under, og umiddelbart efter, en ladning.
Rør aldrig koblingerne før ladestrømmen er
afbrudt så risikoen for gnister minimeres.
Knaldgassen er meget lettere end luft og
ventileres let bort, men der er altid en
risiko for at gassen samles i lommer hvis
ventilationen er dårlig eller rummet er tæt.

Fra : John

Dato : 15-02-08 23:40

> Er det normale bly /syre celler, så udleder de også knaldgas, når de
> lades. Det er almindeligt med blyakkumulatorer.
>
> Spørgsmålet er så, hvilken type akkumulator, du har.

http://www.apc.com/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=RBC44

Maintenance-free sealed Lead-Acid battery with suspended electrolyte :
leakproof

Fra : John

Dato : 17-02-08 13:11

> [...]
> og så er jeg i hvert fald på den sikre side, hvis nu strømmen skulle gå

En anden ting - jeg havde en SmartUPS 700 også som fik mit originale batteri
til at klappe sammen. Jeg fik den gang af vide, at APC UPS (kan ikke huske
om det kun var denne model eller APC UPS generelt) havde en kendt fejl med
at ladekredsløbet stod af efter nogle år.
Gælder det også denne model, APC Smart-UPS RT 10000VA, eller er det en mere
"rigtig" server UPS end min gamle SmartUPS 700INET?
Det er jo ikke meget ved at købe en brugt UPS og så futter ladekredsløbet af
efter et år eller to.